Basisschoolleeftijd Basisschoolleeftijd

Basisschoolleeftijd

Lees ook op
margje van dijk

margje van dijk

01-06-2010 om 10:23

Even een collectief boekenbedankje

Ik heb gisteren allerlei oude draadjes van deze rubriek doorgewerkt over de vraag "welk boek is geschikt voor mijn 10-11-12-jarige?", van die draadjes die ik zelf ook wel eens gestart heb, en waar de IngridT's en de Lidwientjes en vele anderen prachtige lijstjes op teruggeven.

Ik wil namelijk een flinke stapel boeken meenemen voor de vakantie, en ik merk dat onze kinderen alledrie erg houden van verhalen waar een of meer hoofdpersonen allerlei spannende avonturen beleven, al dan niet met extra werelden en/of magische toevoegingen. Die boeken die wij hebben worden gelezen en herlezen, dat is echt de investering waard, onze kinderen zijn goddank "grootlezers". En ik vind het leuk om zo'n kast met kinderboeken te hebben staan in deze digitale tijd Kortom, van goede boeken kun je niet genoeg hebben, is mijn motto.

Maar uiteraard hangt aan al die boeken wel een prijskaartje, en dat valt niet altijd mee, zeker niet als je eigenlijk meteen de hele serie wilt kopen.

En toen ontdekte ik gisteren het tweedehandscircuit op bol.com. Allerlei boeken die niet eens meer regulier te krijgen zijn, worden daar aangeboden door antiquariaten en particulieren, wat een ontzettend goed systeem. Je doet zaken met bol, en de boeken worden geleverd door de 'derde partij'. In Engeland met Amazon had ik al ervaring met dit systeem, maar dan denk je altijd: zoiets kan vast alleen in Engeland werken. Maar nee, bij bol.com gaat dat dus net zo.

En al die leuke boeken die in de IngridT-e.a.-lijstjes stonden, kon je dus gewoon tweedehands bij Bol kopen, zo bleek. En dan voor 7 euro per stuk of zo. (Dat verschilt dan nog per aanbieder). Ik werd er helemaal blij van! Dus ik ben me gigantisch te buiten gegaan. Ik heb besteld:
- de Spiderwick chronicles (met dank aan Bastet, incl DVD)
- de Bartimeus-trilogie van Jonathan Stroud (o.a. met dank aan Lydia)
- de Mistmantel-trilogie van Mark MacAllister (met dank aan Billy en Lidwientje)
- trilogie van Tomas Ross (met dank aan IngridT)
- Meester van de zwarte molen (met dank aan lidwientje, rosa, cobi)
- Biegel, de tuinen van Dorr (met dank aan hortencia, mirreke, Lidwientje, Jujube).

Ja, en vast nog door veel meer mensen aangeprezen, en die ook bedankt natuurlijk.

Alleen de Spiderwick chronicles en de Tuinen van Dorr waren nieuw leverbaar, de rest niet, maar dus wel tweedehands. Ik heb in totaal incl verzendkosten voor 150 euro gekocht. Voor zó véél boeken! Ja, je moet het er wel voor over hebben, maar in mijn geval is het welbesteed geld, weet ik gewoon.

Het is zo ontzettend leuk om met zo'n lijstje in de hand een tweedehands aanbod te kunnen doorzoeken! Het is óók heel leuk om gewoon in een winkel te gaan rondstruinen en van alles tegen te komen, maar op deze manier geeft het wel heel veel voldoening.

Dusse... allemaal zeer bedankt! (We zullen zien hoe lang het duurt voordat - in elk geval oudste - alles uit heeft).

(De meeste van IngridT's aangeprezen boeken hadden we al, zoals Hart/Web/Nacht van Inkt, de Philip Pullman trilogie, 7 delen Narnia, het oneindige verhaal. En natuurlijk alle Harry Potter boeken, die zijn denk ik per deel al zeker 30 keer gelezen in ons huis, zelfs mijn minst talige middelste heeft alle delen al twee keer zelf gelezen nadat ik ze ook al één keer allemaal aan hem had voorgelezen).

Blij,
Margje.

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Bastet

Bastet

01-06-2010 om 10:47

Margje

Leuk he,bol!Ik koop er tweedehands en verkoop er ook.
Bastet

Leuk

Ik kan me je blijheid helemaal voorstellen. Zo'n schat aan nieuwe werelden die ze allemaal nog mogen ontdekken.

Handig toch hè, zo'n archief. Mijn oudste moet eerst nog leren lezen maar als ik die draadjes zie, dan denk ik ook altijd meteen dat ik het archief niet moet vergeten als het zover is. Jouw posting ga ik dus vast over een paar jaar nog eens opdiepen.

Chris

Leuk, en nog een extra tip:

leuk Margje!!

Maar even 2 extra tips die je dan maar even voor de toekomst moet bewaren....

Net zelf gelezen op dringend advies van mijn oudste 2 zonen (10 en 13)

BOEM van Mark Haddon (die van die dog in the nighttime en zo). Hilarisch SF verhaal voor kinderen. Echt,. Heel. erg. leuk. Grappig. Spannend. Fantastisch geschreven,

Where the wild things are van Dave Eggers (maar dan wel in het NL)...is een heeeel mooi verhaal dat Dave Eggers (jouw ook wel bekend van volwassen boeken denk ik) als scenario heeft geschreven voor de gelijknamige film die gebaseertd is op het beroemde prentenboek Max & de maximonsters. ik ben met jongste van 8 een tijdje terug naar die film geweest. Zo mooi. En het boek dus ook. Het hele idee om een heel boek te schrijven over een prentenboek van misschien 20 blz. Zoveel diepgang, zo'n ontroerend verhaal. ook voor volwassenen heel mooi (film ook trouwens)

En dan nog: BOY 7. nederlandse schrijfster, heel nieuw. Bij de boekhandel aangeraden gekregen omdat zoon niks meer wist (moest voor NL op school iets recents lezen). Ook beetje SF-ig. Moest ik ook al zelf lezen, en was ook heeel erg goed.

En dan is er nog een hele spannende dikke trilogie waarvan ik de naam kwijt ben, maar die de boekwinkel mij voor de vakantie gaat verkopen. Zij weten nog wel wat ze bedoelden. Dat weet ik nu al (ik & de kinderen worden ook zo blij van een vakantiestapel). Ik zal binnenkort in HTK weert eens eenvakantie-tip-boekendraadje openen!!

ingrid

(en ik heb voor dochter van 8 de mary poppins boeken (die bestaan echt!) en Alice in Wonderland in de planning)

Leuk idd!

Ik spit ook regelmatig die draadjes door, en vind er altijd wel weer wat. Moet met veel titels helaas nog jaren wachten, maar ze zijn natuurlijk ook leuk voor mezelf
Vergeet je "De gevleugelde kat" niet, van Isabel Hoving? Bijzonder boek, komt ook regelmatig voorbij hier.
O, en de Tuinen van Dorr.......zo prachtig. Ben jaloers dat je het nog niet (voor)gelezen hebt.

Vera*

Vera*

01-06-2010 om 18:52

Ook leuk

Zoon heeft het eerste deel van De Grijze Jager (John Flanagan) serie gekregen en las hem in een ruk uit. Aangezien er voor Engels ook nog een boek gelezen moest worden hebben we dat zelfde deel in het Engels aangeschaft. Nu is hij bezig in het derde deel (Engels) en wil hij de hele serie in het Engels (twee Engelse voor de prijs van één Nederlands boek). Bij de boekwinkel zeiden ze ook dat het een hele populaire serie is.

margje van dijk

margje van dijk

01-06-2010 om 23:24

Jahaaa vera

De grijze jager is hier al ingelijfd. Dat hadden we vorig jaar mee op vakantie (deel 1 en 2). Onze middelste (de relatief minste lezer van de drie) begon ermee. Toen hij het uit had mocht oudste het lezen, daarna heb ik het zelf gelezen en daarna mijn man. Dezelfde volgorde hebben we aangehouden bij alle volgende delen. Zoon is inmiddels bezig in deel 7. (Hij leest ze op school, neemt alle delen omstebeurt mee naar school, dus dat gaat niet zo hard). Telkens als hij een deel uit heeft brengt hij het triomfantelijk mee terug naar huis, en dan juichen wij allemaal, want dan kunnen wij ons er eindelijk ook op storten. Deel 8 is nog niet zo lang geleden uitgekomen (in het Nederlands), maar die staat al klaar hoor.

Het is inderdaad een goede tip om met dit soort boeken ook in het Engels te beginnen. Voor mijn oudste zie ik daarvoor een fijne toekomst in het verschiet met Harry Potter. Die boeken heeft hij nu zo vaak in het Nederlands gelezen, die kan hij dan nou ook wel eens in het Engels lezen. En we hebben de hele serie tweetalig in de kast staan, dus dat kan maar zo. En de grijze jager is daarvoor ook heel geschikt, want dat kabbelt lekker rustig aan en ik verwacht dat dat Engels wel te doen is voor een beginneling.

IngridT en Anneque, bedankt voor jullie aanvullende tips! Ik moet me echt inhouden om dat er nu niet meteen nog even bij te bestellen. Ik vrees dat ik binnenkort wel zal zwichten. De weken tot de vakantie zijn nog lang, dat red ik nooit

Margje

Engelandvaarder

Engelandvaarder

01-06-2010 om 23:46

Nog een tip: de artemis fowl serie

geschreven door de Ierse schrijver Eoin Colfer. Volgens mij zijn ze in NL nog niet echt bekend, maar voor ons zijn de boeken echt de ontdekking van het jaar. De boeken gaan over een 12-jarige superintelligente meestercrimineel, die de geheimen van de wereld van de elven steelt om zichzelf te verrijken. De elven zijn geen lieverdjes, ze hebben de beschikking over zeer geavanceerde wapens en verdedigen zich uit alle macht. Er zit erg veel humor in de boeken, en de stijl is iets 'harder' dan HP (haha, ik zie net dat volgens wikipedia de schrijver de boeken beschrijft als 'Die hard with fairies', zie http://en.wikipedia.org/wiki/Artemis_Fowl_(novel)). Onze zoon vindt ze echt geweldig.
Wij kennen ze alleen als luisterboek, voorgelezen met een prachtig Iers accent, dus ik kan niet veel zeggen over de NLse vertaling, maar in het Engels zijn ze erg goed.

Vera*

Vera*

02-06-2010 om 09:33

Margje

Je weet dat er ook een Nederlandse en Engelse website van de grijze jager serie is? De schrijver schreef de boeken voor zijn zoon die geen lezer was en om te laten zien dat een held niet groot en sterk hoeft te zijn. Erg leuk om eens te zien/lezen.
Het tiende deel komt in september uit en dan geloof ik dat deel 9 dan in het Nederlands wordt uitgegeven.
Zoon zit in een tweetalige brugklas en heeft zodoende al verplicht o.a. Matilda, hp deel 3, Charlie and the chocolatefactory en Artemis Foyle gelezen. Daarnaast wordt er zo wie zo aangeraden om altijd een Engels boek bij je te hebben en veel te lezen. Het is leuk om te merken dat veel van die Penquin (?) reeks boekjes die speciaal herschreven zijn voor scholieren al te gemakkelijk zijn. Jouw brugklaszoon moet zeker hp ook wel in het Engels kunnen lezen. Het enige dat voor mijn zoon even wennen was, waren de andere namen die je niet altijd even gemakkelijk kan herleiden naar de Nederlandse vertaling.

Ja, artemis fowl.

hebben we niet in de kast, maar oudste heeft ze allemaal uit de bibliotheek gelezen en was erg enthousiast. Ik heb er ook eentje gedaan, en het is idd erg leuk. Weer eens wat anders, elfjes die gewoon keihard zijn ipv lieflijk. En high tech wapens ipv allerlei nostalgische pijl en bogen.

ook een aanrader idd. Net als de gevleugelde kat die iemand noemde, die staat bij ons ook in de kast. Maar dat is eigenlijk echt wel een 14+boek vind ik. Niet qua leestechnisch, maar wel qua verhaal...

Nog een paar leuke

Wij hebben net 'The Mysterious Benedict Society' uit - heel spannend, en onverwachte wendingen.
En de How to train your Dragon boeken van Cressida Crowel. Heel anders dan de film, maar HEEL leuk!

Zoonlief is net op advies van de school librarian aan Terry Pratchetm (Truckers) begonnen, en hij vindt het schitterend!

Bellefleur

Bellefleur

09-06-2010 om 09:22

Beetje ot

Dankzij het draadje heb ik de stoute schoenen aangetrokken, en de lievelingsboeken van mijn dochter besteld via internet. Twee dagen later in huis. Tweedehands, maar mooi, en onbeschadigd. Dit gaan we vaker doen!

Rosa van der Zanden

Rosa van der Zanden

18-06-2010 om 22:00

Nog meer tips gevraagd, welke boeken voor kind niveau m4

Dochterlief begint te lezen! Eindelijk, eindelijk, eindelijk en we springen een gat in de lucht. Voor haar 8e verjaardag wil ze boeken(!) die over sprookjesachtige dingen gaan, mag best een beetje eng. Ik vind het leuk om boeken te kopen die het herlezen waard zijn. Nu is haar leesniveau niet zo heel erg hoog, m4. Wat zijn leuke boeken? De heksensteen van Kooiker of de negen levens van Diana Jones zijn helemaal geweldig en qua sfeer wat ze wil maar nog véél te moeilijk. Ik schat in dat haar niveau niet heel snel omhoog gaat, een boek kopen 'voor over een half jaar' is daarom niet zo handig. Het hoeven geen avi-boekjes te zijn, niveau heb ik alleen aangegeven om duidelijk te maken wat ze ongeveer kan.
Wie heeft leestips?

Rosa

Avi zelfs liever niet

Lees wat je leuk vindt, dat is véél belangrijker dan het AVI-niveau. AVI is voor school! Dus een boek 'voor over een half jaar', ook dat heeft niet zo veel zin
Ken je de verhalen van de boze heks van Hanna Kraan? Of Dolfje Weerwolfje (Paul van Loon)?

Rosa van der Zanden

Rosa van der Zanden

19-06-2010 om 00:07

Mickey

Mijn dochter mag van mij alles lezen wat ze leuk vindt, maar momenteel valt ze tussen de wal en het schip. Verder is ze behept met niet zoveel zelfvertrouwen en ik wil graag dat het lezen een succeservaring wordt. Ik zoek een boek voor nu, als ze het weglegt pakt ze het nooit meer. Vandaar mijn opmerking dat ik niet nu een boek wil kopen voor straks. Ik weet wel heel veel leuke boeken voor haar leeftijd (heb veel van Paul Biegel en Roald Dahl), maar die kan ze nog láng niet lezen. Dolfje weerwolfje zou nu misschien lukken.
Heb jij nog andere tips?

Rosa

Wat leuk dat ze Leonie Kooiker en Diana Jones mooi vind! Mijn lievelingsschrijvers .
Leonie Kooiker heeft ook een paar makkelijke boeken geschreven, "zet je heksenhoed op en vlieg" en "het betoverde poppenhuis".
Verder de boeken van Juf Wijs ( Terence Blacker ), over een juf die eigenlijk heks is. Daar is een hele serie van, vrij dunne boekjes.
Mijn dochter (van BIJNA 8, mogen is ze jarig) noemt ook nog Olivia Engel (ook een serie), van Elizabeth Mollema, die heeft ook "de gestolen koffer" geschreven, ook spannend. En Kaatje Knal en de biefstukbende (van Carry Slee). Ennehhh... (ze gaat verder) Pippi! Het kleine krijgertje op tijgerjacht, van Hilde Klein. Of Pinkeltje?
Verder misschien wat van henk van Kerkwijk, zoals "spook te koop" (Die ken ik niet, zegt dochter, maar die moet je wel doen, want hij klinkt heel leuk. En als ie leuk klinkt, dan is ie ook leuk!) En Heksje Lily, van Knister (Die is ECHT lekker eng, maar ook LEUK!) En de griezelfilm van Marion van de Coolwijk.
Veel leesplezier!

Rosa van der Zanden

Rosa van der Zanden

19-06-2010 om 17:28

Net gekocht:

Die hele mooie sprookjesuitgave van Grimm (al meerdere keren hier getipt), Spaghetti van Menetti, deel 1 van de Mistmanteltrilogie (uitverkoop, was maar 5! euro), een meisjesversie van Geronimo Stilton, Villa Fien (tip van verkoopster, voor de vakantie) en heksje Lily en het malle ding van bobbistiek zijn besteld.
Een paar andere boeken had hij niet in de winkel of kon hij niet meer krijgen dus daarvoor kijk ik op bol.
Voor de juf heb ik ook een boek gescoord: Juffrouw Kachel van Toon Tellegen. Juf heeft ooit les gehad van juffrouw Kachel en vertelt mijn kinderen er wel eens over. Die kan ik natuurlijk niet laten liggen ook al is het iets boven het budget voor een juffencadeau
Bedankt voor de tips!

margje van dijk

margje van dijk

19-06-2010 om 20:21

Meester van de zwarte molen uit

Ik heb net (zelf) de Meester van de Zwarte Molen gelezen, van Otto Preussler.

Nou, tjonge. Heftig. Ik geef het nog maar even niet aan mijn kinderen. Ik ben er zelf nog een beetje dronken van. Wel een goed boek natuurlijk.

En Rosa, Dolfje Weerwolfje is hier thuis best wel een tophit. Jongste wordt volgende week 8, en we houden zelfs een Dolfje Weerwolfje feest.

Margje

Tihama

Tihama

19-06-2010 om 21:48

Ja, die is heftig

Om die reden haal ik hem nog maar niet in huis. Ik heb er destijds nachtmerries aan over gehouden. Vooral die scene dat hij zijn uiterste best moet doen om het commando met die vleugel te weerstreven. 30 jaar niet gelezen en het staat nóg op mijn netvlies....

Ik heb laatst een aantal SF-boeken tweedehands besteld via www.sf-boeken.nl. Twee voor mezelf en twee voor zoon.

Ik heb overigens nog een heel ander soort tip. Hier is zoon erg weg van non-fictie, maar de geweldige Waanzinnig-om-te-Wetenreeks is nu wel klaar. Hij is nu ook begonnen aan Zwaarden, paarden en ziektekiemen van Jared Diamond. Zo heeft hij alles van Bas Haring al gelezen. Jammer genoeg schrijft die niet zoveel. Ik mix zelf graag fictie en non-fictie, dus ik vind het heel leuk om hem hierbij te helpen. Het meeste vullen we op met de KIJK, Wetenschap in Beeld, Quest en NWT. Soms komen we dan in de bronvermeldingen weer leuke boeken tegen.

Tihama

Chippie

Chippie

21-06-2010 om 21:06

Hier...

Hier ook een jongentje dat op M4 leest en lezen moeilijk en niet leuk vindt.

Van Dolfje Weerwolfje zijn ook een paar AVI 5 boeken. Korte zinnen die allemaal op een nieuwe regel beginnen, niet te grote hoofdstukken, etc. Ideaal! Heksje Lilly vindt hij ook erg leuk. En onlangs heeft hij 'de Griezels' van Roald Dahl in één ruk uitgelezen.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.