Basisschoolleeftijd Basisschoolleeftijd

Basisschoolleeftijd

Lees ook op
antje

antje

03-03-2010 om 23:58

Even input nodig [dochter wil iets kopen waar ze niets aan heeft]

Dochter van 10 wilt graag een specifiek spelletje voor de computer. Zij kan dit zelf aanschaffen van haar spaargeld dus dat is geen probleem. Echter dit spel is te heftig voor onze computer/laptop dus dat proberen we haar uit te leggen. Nu heeft ze een schattig briefje geschreven dat ze graag eerst dit spel wilt kopen en daarna verder gaat sparen voor een nieuwe computer. Dan hoeft zodra ze genoeg geld heeft (zij denkt zelf over 2 jaar ahum) niet alsnog het spel te kopen. Hoe leggen we haar dit uit zonder dat ze verdrietig/boos wordt dus zonder haar te kwetsen omdat dit echt niet een goed idee is. Ze is nogal snel explosief/verdrietig/onzeker en ze meent dit dus serieus. Help

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.

Wat niet kan, kan niet

Wat mij betreft zit er aan alles een grens.

Dus als je pc het niet aankan, dan gaat het niet.

Ze heeft een idee in haar hoofd, om iets te kopen dat ze heel graag wil. En ze heeft het geld ervoor.
Wellicht staat ze in gedachten al in de winkel

Maar we hebben het over een meisje van 10. En sommige dingen gaan gewoon niet. Ze heeft helemaal uitgedacht hoe ze het pc-probleem kan oplossen, maar eigenlijk is dat helemaal niet reeel. En dat kan ze denk ik gewoonweg niet helemaal overzien.

Wanneer mijn dochter (overigens 11) met een dergelijk verzoek komt (en geloof me, die van mij is ook uiterst creatief) dan draai ik het altijd om: je kunt niet alles op de pof regelen. Als je een nieuwe laptop wilt (ik herken een gedeelte van dit probleem), ga dan eerst maar sparen en als je het bij elkaar hebt dan kun je naar de winkel.

Dat soort antwoorden vind ze niet altijd leuk, en soms wordt dat stampvoetend ontvangen. Big deal, denk ik dan. Daarmee geef ik een duidelijke grens aan en zij moet leren dat niet alles wat zij zou willen, ook daadwerkelijk kan/uitvoerbaar is.

Zolang jij het in het midden laat en er tijd over heen gaat ivm nadenken, heeft zij hoop en is de teleurstelling des te groter wanneer het uiteindelijk toch een 'nee' wordt.

Maarre... je zegt dat je pc het niet aankan. Waarom eigenlijk niet? Stel dat je een wat verouderde pc hebt met niet genoeg geheugen; geheugen erbij prikken kost bijna niets en kan misschien ook je dilemma oplossen?

Goh didi

Je zet het net wat strakker neer dan ik
Waarom had ik zoveel woorden nodig.

Maar dit kwam ook in mij op ja. Maar als ouder is het soms lastig om te laveren tussen iets wat niet kan en wat je kind wel graag wil. Daarom mijn wat uitgebreidere uitleg over grenzen stellen. En de poster van dit draadje te laten inzien wat het effect van gedrag van zowel dochter als ouder is.

bertje1

bertje1

04-03-2010 om 13:58

Eens met didi

niet zeuren. ander spel kopen klaar, je kunt niet alles hebben wat je wil. laat haar zieltje maar eens mopperen.

antje

antje

04-03-2010 om 17:10

Tja

kijk op zich mag ze helemaal zelf weten wat ze doet met haar zakgeld want het is haar geld niet mijn geld. Het is dus niet zo dat ze het spel van ons krijgt of de computer van ons krijgt. Dus wat dat betreft geen prinses gedrag. Echter dit keer ontraad ik het haar toch en ze begreep het ook wel maar dan komt ze later met een heel idee uitgedacht over twee jaar sparen voor een computer zodat ze dit spel kan spelen. Maar goed het is misschien ook lastig uit te leggen maar ik vind het gewoon lastig als ze iets van haar eigen geld wilt kopen om dat haar te ontraden omdat het gewoon niet realistisch is. Maar even goed bedankt voor de input

Over twee jaar

Over twee jaar, als ze een nieuwe computer bij elkaar heeft gespaard, vindt ze dat spel waarschijnlijk kinderachtig.
Je kunt vast wel iets verzinnen wat ze twee jaar geleden per se MOEST hebben en dat nu ligt te verstoffen in een kast. Mijn dochter had bijvoorbeeld een hondje met vachtjes in verschillende kleuren. Daar had ze hele mythes omheen gebouwd, dat hondje zou voor eeuwig en altijd haar allerbeste vriend zijn. Inmiddels kijkt ze er niet meer naar om. Als mijn dochter van die toekomstplannen voor over zoveel jaar heeft, haal ik altijd even het voorbeeld van het hondje erbij. Weet je nog? Vervang nu hondje eens door computerspelletje/eorme teddybeer/wat dan ook? Hoe zou je daar over twee jaar over denken? Vaak helpt dat wel.

Jun

Jun

05-03-2010 om 14:18

Over twee jaar

koopt ze bij de computer op marktplaats hetzelfde spel voor een kwart van het geld.

Marc de Hoogh

Marc de Hoogh

06-03-2010 om 00:53

Demo

Je zou ook op internet kunnen kijken of je een Demo kunt downloaden van het spel. Demo's zijn de 'uitprobeerversies' van de makers zelf, zodat mensen kunnen beoordelen of het wat voor hun is of niet. Dat kost niks en dan kan je dochter met eigen ogen zien dat jullie computer het spel niet trekt.

Monique D*

Monique D*

06-03-2010 om 15:19

Realistisch zijn en teleurstellingen accepteren

Na twee jaar heeft ze eindelijk die computer bij elkaar gespaard.. tegen die tijd dat ze dat spel kàn kopen dan is het niet interessant meer... Dan is er alweer een nieuw spelletje op de markt dat vandaag IN is.
Jullie zijn ouders om haar op de realiteit te wijzen. En dat is zeker niet makkelijk en daar horen ook teleurstellingen en boze buien bij. Daar zal ze haar hele leven mee te maken krijgen!
Dus als dat spelletje op dat moment niet kan komen, dan zal ze het maar moeten accepteren. En net zoals Didi68 zegt: gillen doe je maar in jouw kamer, dan heb ik daar geen last van. Als je uitgegild bent (dat lucht op) kom je maar weer terug.

Mooie gelegenheid

Dit lijkt me een prima gelegenheid voor haar om te leren met tegenslagen om te gaan.Er zullen er namelijk nog vele volgen in het leven en dan is incasseringsvermogen een handige eigenschap.

Damajo

amk

amk

09-03-2010 om 13:29

Damajo (heel erg ot)

ik heb een berichtje geplaatst in vakantie tijd voor je.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.