Basisschoolleeftijd Basisschoolleeftijd

Basisschoolleeftijd

Lees ook op
Tante

Tante

09-04-2009 om 13:17

Even klagen over neefje (en ouders)

Wij vinden ons neefje erg irritant en vervelend. Komt met de ds aan al binnen en doet niets anders. Het enige dat moeder zegt is dat ie uitgevogeld heeft dat de accu het vijf uur doet. Hij luistert niet. Ze mochten alleen in pyama naar het voetbal kijken, zijn zus zegt tegen moeder dat hij geen pyama aanheeft. Moeder wordt boos op nichtje en zegt dat neefje 'het nog wel te horen krijgt'. Maar op dat moment gebeurt er niets. Hij schiet ook absoluut niet op als ze weg willen want zoals hij zegt 'ze gaan toch niet zonder mij' Volgens mij hebben ze de moed al opgegeven en dan moet ie nog gaan puberen.
Nichtje is een lief meisje maar wordt ondergesneeuwd door haar broertje. Met moeite kan ik aardig tegen hem doen terwijl ik het met nichtje erbij erg gezellig vindt. Zo dat ben ik even kwijt. Oja, praten met de ouders zie ik niet zitten, het is hun (hb) prinsje namelijk.

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Jolijt

Jolijt

09-04-2009 om 14:43

Een beetje bah...

Heb je er ook een vraag bij?
En moet dat stuk van "hun (hb) prinsje" nou echt? Heeft dat er iets mee te maken?

Ben ik even blij...

dat jij niet de tante bent van mijn zoontje!
Tjonge, ik zou me eens verdiepen in hoogbegaafdheid!
En dat alles niet zo makkelijk is als jij denkt!
Dat "puberen" hebben ze namelijk al op jonge leeftijd...

Enne oh ja...dat neefje is in ieder geval slimmer dan jij...hahahaha

Tante

Tante

09-04-2009 om 15:20

Sinilind

Wat betreft de ds, nichtje mocht hem niet kopen maar moest maar geld vragen voor haar verjaardag. Een week later heeft neefje er ook één. Om hem terug te betalen kreeg hij een half jaar geen zakgeld. Voordat de tijd om was kreeg hij weer zakgeld want 'kon hij verder niets kopen'. En wat spelen op de ds betreft, mijn kind vindt het ook niet leuk (meer) en snapt heel goed waarom hij ouders heeft die zeggen dat de ds niet altijd mag.

Maylise

Maylise

09-04-2009 om 15:20

Je kan er niks mee

Als neefje alleen af en toe bij jullie is samen met zijn ouders dan kan je er weinig aandoen dat ie zich vervelend gedraagt. Als neefje nou heel vaak zonder zijn ouders bij jullie was dan kon je misschien nog proberen wat op te voeden. Nu kan dat niet en nog fijner het hoeft ook niet. Je kan niet de hele wereld opvoeden. Sterker nog, dat wil je ook helemaal niet
Ik zou hem dus maar gewoon laten en me er niet aan ergeren. Laat dat kind maar spelen met zijn DS. Dan is ie in elk geval lekker rustig. Jij hoeft niet opvoedkundig met hem bezig te gaan.

Maylise

Tante

Tante

09-04-2009 om 15:25

Jolijt

Alles wat neefje doet is goed/niet erg en wordt erg opgehemeld maar van nichtje krijgen we niet veel te horen, behalve als ik zelf gezellig met haar zit te kletsen. In die zin hoort het er wel bij. Als gezegd wordt dat hij zo'n goed rapport heeft terwijl nichtje in de zelfde klas zit en daar niets over gezegd wordt. Je moet ook altijd zijn rapport zien (van zijn moeder dan). Ik vind nichtje ook steeds stiller worden.

Tante

Tante

09-04-2009 om 15:39

Nor@

Op één kind na, zijn mijn kinderen en ik ook hoogbegaafd (maar dat weten ze niet). Maar zoals ik al uitlegde aan Jolijt gaat het om het prinsjesgedrag en het ophemelen van neefje. Als mijn kind geen pyama aan zou hebben in het voetbalvoorbeeld kon die gelijk naar boven zonder voetbal te kijken. Als mijn kind niet wil opschieten omdat we gaan dan gaan we wel zonder hem (en komen even later terug). Het gaat in die zin mijn inziens om grenzen stellen en walst hij gewoon over zijn ouders heen aangezien die wel iets zeggen maar niet doen wat ze zeggen.

Tante

Tante

09-04-2009 om 15:45

Maylise

Je hebt helemaal gelijk dat ik er alleen maar naar kan kijken. Met verjaardagen en bij opa en oma zien we ze. Maar ik merk dat met dat ds gebeuren mijn kinderen het steeds minder leuk vinden.

MaximeM

MaximeM

09-04-2009 om 17:40

Nichtje

Je kan inderdaad niet heel veel maar het lijkt me zo wel sneu voor het nichtje. Misschien kan jij haar zo nu en dan eens uitnodiging om te komen logeren en haar eens lekker verwennen met aandacht en complimentjes.

Maxime

Tirza G.

Tirza G.

09-04-2009 om 18:48

Neefje is inderdaad heel slim

en heeft precies in de gaten hoe hij zijn ouders in zijn zak heeft zitten. Tja. Sneu voor nichtje, maar daar kun jij niks aan veranderen. Zij zal haar eigen leven moeten leven en haar ouders zullen heus op zeker moment wel merken wat ze hebben verziekt. Als ze dat al hebben.
Wat grappig dat jouw eigen kinderen niet weten dat ze HB zijn. Hoe hou je dat geheim? Ze doen toch ander werk op school?

Tirza

Hes@

Hes@

09-04-2009 om 19:08

Of...

of is dit een reactie van ouders en neefje op het feit dat jij neefje duidelijk niet mag?

Het kind moet mee naar een huis waar hij duidelijk voelt niet welkom te zijn. Om te voorkomen dat hij helemaal gek wordt, geven zijn ouders hem dan maar toestemming om de hele tijd te ds'en. Omdat ze weten dat hij al onder hoogspanning staat treden ze niet al te zwaar op als hij dwars is.

Deze situatie doet zich namelijk bij ons voor. Heel pijnlijk voor kind en ouders

Oordelen

Zelf vind ik dit oordelen van andere ouders altijd zeer irritant. Je kent neefje amper. Je ziet hem alleen op een verjaardag of bij oma. Dus altijd in de "visitesfeer". Ik zou er van balen als er zo over mijn capaciteiten als moeder geoordeeld werd, aan de hand van een momentopname. Een zondagmiddagje in de maand?
Vraag neefje eens een week te logeren. Leer hem eens beter kennen en kijk dan wat voor vlees je in de kuip hebt. Je irriteert je aan hem. Tja, dan valt alles op en elke misstap in de opvoeding van moeder valt je op. Ook zou ik er niet zo diep met nichtje over praten. Ik vind het nogal nieuwsgierig eerlijk gezegd en bemoeizuchtig. Iedere ouder doet het op zijn/haar manier. Deze moeder doet dus alles fout? Maar goed, je schrijft zelf al: "Even klagen over neefje ( en ouders). Dat mag, maar verdwijnt dan ook je ergenis?

Jolijt

Jolijt

09-04-2009 om 22:26

Ik mis het punt kennelijk

je hebt een neefje en een nichtje en hun ouders bakken niks van de opvoeding (in jouw ogen). Zou dat dan anders zijn als neeflief niet hb was? Zou hij dan niet worden opgehemeld over zijn doorzettingsvermogen en zijn blauwe ogen?
Het voelt een beetje alsof jij graag wilt afgeven of neef en/of ouders en/of opvoeding, maar verder weinig te melden hebt.
Dat sommige kinderen (zoals nichtje) soms aan de verkeerde kant van eerlijk zitten is zielig, maar wel een feit in het leven...

Mens zeur niet

Laat die jongen lekker DS-en dan is ie ook niet lastig.
En z'n zusje, wat weet je verder nou over haar en hoe ze is?
Laat je neef en nicht gewoon in hun waarde en vertrouw er gewoon op dat hun ouders, net als vrijwel alle andere ouders, hun kinderen op de manier die voor hun gezin het beste is opvoeden.

Snap je HB-steek-onder-water ook niet. Misschien zijn zijn ouders ook wel HB en hebben ze net als ik daarom een rotjeugd gehad en zijn ze net als ik erg blij dat hun zoon WEL een goede aanpak op school krijgt.

Klaartje

Klaartje

10-04-2009 om 07:51

Volgens mij is het probleem...

...dat jij vindt dat neefje meer toegegeven wordt dan nichtje, en dat zou inderdaad erg sneu zijn.Zie je de kinderen vaak? Dan kan je zelf een beter beeld vormen van hoe het gaat. Ik heb zelf een aantal neefjes/nichtjes, die ik niet zo vaak zag toen ze klein waren i.v.m. afstand. Maar ik heb ook zussen in het zelfde dorp wonen waarvan ik de kinderen (vrijwel) dagelijks zag, zelfde school (zelfs zelfde klas soms). Dan kijk je er toch anders tegen aan.
Je kunt je nichtje eventueel eens een keertje vaker vragen, en dan iets gezelligs samen doen, lekker samen thee drinken en koekjes bakken. Dat hoeft heus niks speciaals te zijn.
Ik denk dat medeposters vielen over het feit dat jij de HB van neefje naar voor bracht.
Klaartje

Dana5

Dana5

10-04-2009 om 12:05

Tante

Quote: Je hebt helemaal gelijk dat ik er alleen maar naar kan kijken. Met verjaardagen en bij opa en oma zien we ze. Maar ik merk dat met dat ds gebeuren mijn kinderen het steeds minder leuk vinden.

Ik lees hier een beetje uit dat jouw kinderen afhankelijk zijn van een leuk bezoekje, of neefje achter zijn ds zit ja of nee.
Laat je kinderen lekker met nichtje spelen en laat neefje lekker rustig achter zijn ds spelen.

Misschien kennen de ouders hun zoon beter dan je zou denken, wellicht reageert hij als een echte puper (hb- ers puberen meestal wat eerder) en willen ze het feestje waar ze zijn niet verpesten? Als ze hem constant terechtwijzen met ruzies als gevolg tijdens een bezoekje zou je dat ook niet fijn vinden. Dit wil niet zeggen dat ze dit thuis ook doen. Het feit dat jij maar met moeite aardig tegen hem kan zijn is iets wat hij waarschijnlijk ook wel aanvoelt.
En over de 1 meer praten dan de ander komt hier ook wel voor. Hangt er vanaf met wie ik op dat moment meer bezig ben met gesprekken/problemen op school enz enz. Als je echt het gevoel hebt dat ze het echt altijd alleen maar over hun zoon hebben zou ik zelf gewoon wat meer gaan vragen over nichtje tijdens die gesprekjes. Zo breng je het zelf weer wat meer in evenwicht.

Klaartje

Ook deze medeposter heeft niets gezegd over het HB zijn van neefje, of het oordeel van Tante erover.

Ds-en op verjaardagen

Wat ik hier van vind is sterk afhankelijk van wat voor verjaardag of ander feest het is. Mijn kinderen (en zeker onze jongste) zijn aan mijn kant van de familie verre weg de jongste kinderen. De oudere neven en nichten (sommige al getrouwd en zelf ouders) gaan uiteraard niet meer buiten spelen of zoiets op de (in een zaaltje gevierde) verjaardagen van opa en oma. Een paar neven willen nog wel eens een pokerspel meebrengen en beleven daar dan met elkaar veel plezier aan en onze oudste kan daar al aan mee doen. Onze jongste neemt dan vaak wel oa haar ds mee maar ook een kleur/tekenboek en pennen/potloden/stiften etc., er is voor haar daar verder weinig te beleven en dan vind ik het niet zo'n probleem eigenlijk. Maar op een gewone familie verjaardag met kinderen in alle leeftijden gaan ze bijna altijd gewoon spelen of spelen met elkaar met meerdere ds-en. Geen probleem.

Ik heb overigens ook een wat oudere neef die altijd en eeuwig vastgeplakt zit aan zijn ds. Ook toen ze nog jonger waren en meerdere kinderen buiten gingen voetballen of spelen was hij niet naar buiten te krijgen. Neef bleek een paar jaar geleden Asperger te hebben en een zeer hoog iq, helaas is hij sociaal zeer slecht ontwikkeld, daar heeft hij zelf weinig last van dus we laten hem maar.

reina

reina

10-04-2009 om 22:45

Tja

Uit je postings begrijp ik dat je neefje niet vaak ziet, behalve op verjaardagen, misschien is hij dan wel heel anders dan anders (en nichtje ook). Laat het opvoeden ana de ouders over, zou ik zeggen. En waarom zou hij niet op zijn ds mogen, ik heb ook 2 neefjes die hele verjaardagen op dat ding zitten, prima, ik heb er geen last van.

Klaartje

Klaartje

11-04-2009 om 11:16

Wil en lidwientje

Ik had er inderdaad beter bij gezet dat sommige posters er over vallen, sorry.
En ook al is het niet de taak van Tante om haar neefjes/nichtjes op te voeden, ik kan me wel voorstellen dat ze het heel naar voor nichtje vindt.
Het is natuurlijk wel zo dat ze ze maar enkele keren per jaar ziet. Als je ze wekelijks zie, of ze vaak zonder ouders bij je hebt, kan je je daar beter een mening over geven.

Maylise

Maylise

11-04-2009 om 12:10

Oordeel

Ik vind dat als je neefje maar een paar keer per jaar ziet je inderdaad verder niet kan oordelen over hoe hij wordt opgevoed. Ik kan me trouwens ook niet voorstellen dat je er aan ergert.
Ik heb een aantal neefjes en nichtjes die ik niet heel vaak zie. Alleen heel af en toe bij bruiloften en partijen. Sommige daarvan zijn echt strontverwend maar ik erger me er nooit aan. Ik zie ze misschien een paar uurtjes per jaar dus zelfs al gedragen ze zich dan onmogelijk ik ben zo weer weg. Ik hoef ze niet op te voeden. Dus als ze vragen om nog een roze koek terwijl ze er al vijf gehad hebben dan geef ik die vrolijk terwijl hun ouders blij knikken van zie hoe goed die jongen toch eet. Ik heb voor die paar keer per jaar toch geen enkele invloed dus mij boeit het niks.
Hoogstens zou ik in jouw geval met betrekking tot nichtje probeeren het gesprek wat vaker op haar te brengen. Of nodig beide kinderen een keer om de beurt te logeren uit. Dan kan je nichtje exclusief aandacht geven en leer je neefje misschien op een hele positieve manier kennen.
Ik heb trouwens ook twee nichtjes die de halve week bij ons zijn. In dat geval bemoei ik me wel met de opvoeding; althans als ze bij ons zijn. Ze zijn te vaak bij me om zomaar alles goed te keuren dus als ze bij ons zijn moeten ze zich gewoon aan de regels houden.

Maylise

Maylise

Maylise

11-04-2009 om 12:13

Als ik naar een verjaardag ga en mijn twee jongste kinderen zijn de enige kinderen mogen ze tijdens de verjaardag de NDS wel meenemen evenals (strip)boeken, een spelletje of tekenmateriaal. Ze hoeven van mij dan echt niet de hele tijd bij de volwassenen zitten.
Als er andere kinderen zijn dan gaat de NDS niet mee want dan vind ik het inderdaad niet sociaal als een kind gaat spelen terwijl de anderen er wat om heen hangen. Dan heb ik liever dat ze met elkaar gaan spelen.

Maylise

Tirza G.

Tirza G.

11-04-2009 om 12:59

Tante

Is ondergedoken begrijp ik? Overigens: een DS kan ook heel sociaal zijn Hier staan ze rustig met 5 jongens om een spelcomputer heen, schijnt tóch erg leuk te zijn.

Tirza

Mams

Mams

11-04-2009 om 16:37

Niks mis mee, met die ds

Vroeger nam ik voor de kinderen een tasje met speelgoed mee, zodat ze zich konden vermaken. Nu neemt ze soms haar DS mee, om zich te kunnen vermaken. Het verschil? Geen idee. Als het goed weer is, gaan ze vaak lekker naar buiten, maar je zal maar net geen zin hebben om naar buiten te gaan. Pakte je vroeger de Suske en Wiske of Donald Duck, nu pak je je DS. En mocht neefje of nichtje nou toevallig ook zijn/haar DS mee hebben... Toppie, want dan kan je samen een spel spelen. Leuk toch? Dan vervelen ze zich tenminste niet en dat is tenslotten je doelstelling, neem ik aan. Of het kind nou prinsje HB is of niet.
Daarnaast, ja, ik erger me ook wel eens aan het opvoedgedrag van mijn zus. lekker belangrijk, dat zal zij ook wel over mij hebben. En wij hebben geen hb. Gewoon Mavoklantjes. Die een eigen stijl van opvoeden hebben. En natuurlijk zijn wij het niet altijd met elkaar eens (euh... lees maar gerust, meestal niet) maar dan denk ik, het zijn haar kinderen, niet de mijne.
Gooi het over je schouder en kijk wat je in positieve zin kan betekenen voor je nichtje. Laat de rest gaan. Nodig haar gewoon een keertje extra uit of zo. Mijn zus ging daar trouwens niet mee accoord. Die wilde niet haar kinderen uit besteden aan een ander. Dus je kan een nee krijgen. Maar dan heb je het wel geprobeerd, toch?
Succes

Monique D*

Monique D*

13-04-2009 om 21:49

Nichtje voelt zich achtergesteld t.o.v. haar broer

Waar Tante misschien mee zit is dat Nichtje zich achtergesteld voelt t.o.v. haar broertje. Zijn rapport wordt altijd de hemel in geprezen, hij hoeft niet te werken voor zijn DS en hoeft geen pyjama aan als er voetballen op de tv is.
En dan komt de ergernis bij Tante als Neefje met zijn DS-cadeau op de bank van Tante zit. Je kan inderdaad niets doen dan alleen toekijken. Als het alleen om Neefje gaat dan is het het probleem van Neefje en Ouders. Maar als Nichtje wordt achtergesteld dan kan je alleen zelf iets bedenken zoals haar een keer mee ergens naar toe nemen waar ze zelf graag naar toe wil, een logeerpartijtje organiseren o.i.d.
Spelen jouw kinderen wel eens met Neefje en Nichtje? Of hebben ze helemaal geen contact met elkaar? En hoe oud zijn ze eigenlijk?

Karin van Vliet

Karin van Vliet

14-04-2009 om 15:22

Het gaat hier helemaal niet om de ds, maar de ongelijke behandel

De DS is in het verhaal van Tante het probleem niet, maar het gedrag van neefje en de manier waarop zijn ouders ermee omgaan.
Ik begrijp haar wel. Over het DS gebeuren zou ik mijn schouders ophalen, mijn jongste zoon mag hem ook meenemen. Als het ergens heel erg saai voor hem is kan hij lekker spelen en niemand heeft last van DS spelende jongetjes.
Maar dat de ouders alleen hun zoon de hemel inprijzen en hun dochter negeren, haar nauwelijks lijken te waarderen terwijl het een leuk meisje is, is heel naar. Ik kan me heel goed voorstellen dat Tante zich daar groen en geel aan ergert.
Zelf kom ik uit een vergelijkbaar gezin, mijn ouders maakten verschil, misschien dat ik er daardoor overgevoelig voor ben. En dat doen ze nu zelfs nog met de kleinkinderen. Heel erg fout. Gelukkig hebben mijn zonen het niet bewust meegekregen want dan had ik ze alle hoeken van de kamer laten zien.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.