Basisschoolleeftijd Basisschoolleeftijd

Basisschoolleeftijd

Lees ook op

Feest zonder alcohol

Vandaag komt mijn dochtertje (groep 8)thuis van school met een flyer. "Wie trots is op z'n kind geeft een feest zonder alcohol". Een advertentie met dezelfde strekking is ook op de homepage van ouders.nl te vinden. Heeft betrekking op de afscheidsfeestjes van de basisschool.

Ik ben eigenlijk een beetje verbijsterd. Waar slaat dit op? Het komt toch niet in je hoofd op om zelfs maar te overwegen om kinderen van 11 of 12 op een afscheidsfeestje van de lagere school alcohol aan te bieden? Zelfs in de onderbouw van haar toekomstige middelbare school geldt, dat er op schoolfeesten geen alcohol wordt aangeboden.

Natuurlijk hebben ze het op school en wij als ouders thuis met de kinderen over de gevaren van alcohol. Daar moet je op tijd mee beginnen. Geen alcohol voor je 16de, drinken is niet stoer het is zelfs stom want als je nog in de groei belemmert alcohol de groei van je hersenen. Ach, dat is allemaal al uitgebreid aan de orde gekomen, maar het kan natuurlijk geen kwaad als er nog eens aandacht aan besteed wordt. Wat dat betreft sta ik uiteraard achter initiatieven om alcoholschade te voorkomen bij opgroeiende kinderen.

Maar waarom moet dit met een aktie die pretendeert dat het misschien wel normaal zou kunnen zijn dat er overwogen wordt om wel alcohol te schenken aan leerlingen van groep 8? En waarom krijg je na aanmelding een recept voor een lekkere alcoholvrije cocktail? Lijkt dat niet een beetje veel op net een echte cocktail met alcohol? En heeft dat niet de verborgen boodschap dat zo'n cocktail toch wel erg interessant is? Terwijl het juist met een cocktail zo moeilijk inschatten is of er nu wel of niet alcohol in zit.

Pff, ik zit momenteel met mijn kind nog in de fase van feest met karaffen met schenklimonade. En omdat het feest is ook cola en cassis en sinas. Maar doe alsjeblieft niet alsof het aanbieden van alcohol zelfs maar tot de mogelijkheden zou behoren. Wat dat betreft vind ik deze campagne over kinderen en alcohol net verkeerd qua toonzetting.

"Op 22 juni maken we de uitslag bekend. Tot die dag kunt u alvast met uw kind oefenen op het shaken van de perfecte cocktail". Ik dacht het niet! De laatste toevoeging "Alcoholvrij natuurlijk!" maakt het wat mij betreft dan ook niet meer goed.

Karly


Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Tirza G.

Tirza G.

02-06-2009 om 19:32

Karly

Ik ben het helemaal met je eens wat betreft die cocktail. De praktijk is echter zoals Pelle al beschrijft: héél véél kinderen in gr 8 hébben al eens alcohol gedronken. Op het gr 8 kamp van mijn zoon (toch al weer een paar jaar geleden) werd al alcohol meegesmokkeld. Ik heb nog een leuke: meer dan de helft van de brugklassers rookt voor de herfstvakantie.

Ieeeeeeeeeeeeks.

Tirza

Brugklas

mijn zoon ging vorig jaar, toen hij in de brugklas zat naar een feestje en daar werd gewoon alcohol geschonken, dit was bij iemand thuis en de ouders waren er ook. gelukkig vond mijn zoon dit maar niks en heeft gewoon ijsthee genomen.

krulleke

Tirza G.

Tirza G.

02-06-2009 om 22:22

Tops

Naief, inderdaad. Er waren in de gr 8 van mijn zoon jongetjes die regelmatig alcohol dronken. En nee, geen slokje met oud en nieuw. Ik woon in een provinciestadje, niks bijzonders. Het roken in de brugklas haalde ik erbij, omdat je je kind nu nog niet voor kunt stellen met een peuk. Over 4 maanden is het herfstvakantie in de brugklas. Het is niet gezégd dat ze dan roken, maar je hebt zo;n 50% kans.

Tirza

Tirza G.

Tirza G.

02-06-2009 om 23:09

Tops

O, maar dáár geef ik je gelijk in, deze campagne lijkt mij ook tamelijk zinloos.
Is er bij jullie op de VO-school geen campagne gevoerd in de brugklas tegen roken? Met een contract enzo en dat je dan een prijs kunt winnen? Hier wel
En ik woon heel degelijk, beschaafd en rustig in Zeeland

Tirza

Tops (ot)

Ik woon ook in een niet bijzondere plaats, en ook nog in een van de provincies, haha.

Iederéén woont in één van de (12)provincies.

On topic

Ik kan helemaal met Karly meegaan. Ik had trouwens nog niet van de actie gehoord. Daarnaast ben ik blijkbaar net zo naief als Tops. Ik kan me gewoon niet voorstellen dat 10 kinderen uit groep 8 met enige regelmaat een glas alcohol nuttigen. Bij de brugklaskinderen van oudste zoon weet ik het niet, want het merendeel van de kinderen ken ik niet. Daar wordt overigens door 2 of 3 lln gerookt.

1/3 en ook mijn 11-jarige

Nou er wordt hier zelden gedronken, ook door man en mij niet. we hebben het niet eens in huis....(ja met een feestje).
En toch....ooit waren we op het strand in de vakantie met een héle grote groep familie (van man, ong. 40 man). en de kinderen speelden (natuurlijk) op een gegeven moment komt de stoet kinderen terugrennen van zee en jongste (toen 8 denk ik) had zout water in de mond gehad en vraagt aan een neef of dat haar cola is (normaal drinkt ze niet eens cola, maar iemand had haar dat gegeven) en neef zegt ja...blijkt het een rum-cola te zijn van iemand! Dochter schrok zich rot, toen ze het proefde en spuugde zo weer alles uit (daarbij d'r oma onderspugend).
Toen we laatst bij dat standaard onderzoek van de GGD waren op school vroeg de schoolarts zo maar onverwachts aan dochter of ze wel eens alcohol had gedronken...ik was het hele voorval met die rumcola allang vergeten, maar dochter zei meteen ja, hoor! En vertelde in geuren en kleuren het incident...je zag die schoolarts kijken en schrijf, schrijf, schrijf....
Dus nu hoor dochter ook bij de 1/3 deel dat 'al een alcohol' heeft gedronken natuurlijk...
Dat ze dat meteen heeft uitgespuugd en erna een half uur heeft zitten huilen van viezigheid telt natuurlijk niet mee en ook niet dat hier niet eens alcohol voorradig is we het zelf niet drinken ook niet.
Ik heb zo m'n bedenkingen bij die 1/3-de.
groeten albana

Prulletje

Prulletje

03-06-2009 om 08:50

Ik zal het eens navragen (1-3)

Geweldig Albana! Mijn dochter heeft ook weleens een mini slokje wijn of bier geproefd. Vorige week nog een vingertje schuim uit mijn glas. Zou ze dat zelf zien als alcohol drinken? Ik ga het vanmiddag eens navragen.

Prulletje

Hillary

Hillary

03-06-2009 om 09:08

Slokje

In groep 7 komt de schoolarts en dan moeten de kinderen in de klas een vragenlijst invullen en een van de vragen was: "drink je wel eens alcohol?" Mijn zoon vulde ook ja in, want inderdaad wat iemand hierboven zei hij had wel eens een slok gehad (stiekum zijn vaders glas gepakt). Nu telt hij dus ook mee met die 1/3 net als de dochter van Albana. Volgend jaar zit docher in groep 7 en dan zal ik haar vantevoren uitleggen dat het de bedoeling is dat je op dat soort vragen sociaal wenselijke antwoorden geeft (hoewel die volgens mij nog nooit een slokje heeft gehad, maar dan zijn er vast wel andere vragen waarmee ze je proberen te betrappen als slechte ouder).

O, help

Hier ook zo`n zoon die het leuk zou vinden om ieder minimaal incidentje in geuren en kleuren te vertellen. Vragen als: "Eet je gezond?",zou hij beantwoorden met:"Nou, ik eet niet graag groenten." Schrijf, schrijf...geen groente dus. "Ga je op tijd naar bed?",zou hij beantwoorden met:"Nee hoor, soms wel om 1 uur `s nachts!"Inderdaad, met oud en nieuw...Schrijf, schrijf...
"Drink je ook alcohol?" zou hij beantwoorden met:"Ja, hoor, vind ik heerlijk!." Tenslotte heeft hij eenmaal zijn vinger in mijn Baileys gestopt...
Nu maar hopen dat ze niet vragen of hij geslagen wordt. Als ik zoon`s arm vasthoudt roept hij al dat hij "ernstig mishandeld wordt."
Bureau jeugdzorg zal eerdaags wel op de stoep staan.

Pippin

Pippin

03-06-2009 om 09:11

Toch

Afgelopen weekeinde nog gezien, een jongen van twaalf (groep 8) dronk shandy alsof het de normaalste zaak van de wereld was. De andere jongens van 12 tot 15 vonden het superinteressant en even later zaten ook zij aan de shandy.
'Ach ja, er zit toch maar een half procent alcohol in', werd gezegd.

Hey

Zie ik ineens dat OO een advertentie van trimbos instituut heeft geplaatst met dezelfde tekst als Pelle aanhaald. Ik ben eigenlijk wel benieuwd wat de redactie vindt van de cocktailcampagne.

Shandy, werd vroeguh kinderbier genoemd toch?

Ik heb vroeger thuis ook best vaak shandy gedronken (jakkes, vieze smerige zoete zooi) er werd toen nog niet over nagedacht of dat nu zo ongezond was ja of nee, werd gezien als kinderbier en een advocaatje kreeg ik ook. Nu als volwassene drink ik zelden alcohol, als ik iets drink dan is het meestal in de vakantie en dan een breezertje, hooguit 2 op een avond en dat zeker niet iedere dag.
Ik wil hiermee echt het alcohol gebruik bij kinderen niet promoten hoor maar er wordt tegenwoordig naar mijn mening ook wel een beetje te moeilijk en krampachtig over gedaan. Alsof je kind dood ter aarde stort (sorry voor de uitdrukking) door een slokje bier of wijn te proeven.

Henk Boeke (red. Ouders Online)

Henk Boeke (red. Ouders Online)

03-06-2009 om 12:34

Antwoord op de vraag van silone

Beste Silone,

Wat bijzonder dat je deze vraag stelde. We hebben namelijk uitvoerig commentaar gegeven op de advertentietekst, omdat we de dingen die erin stonden (en nog steeds staan) niet zo interessant vonden, terwijl er juist weer allerlei dingen NIET in staan die we WEL belangrijk vinden.

Zo hebben we bijvoorbeeld gevraagd wat je aan zou moeten met alcoholvrij bier. Mag dat geschonken worden? En zo nee (bijvoorbeeld omdat het de stap naar gewoon bier misschien kleiner maakt), waarom dan geen alcoholvrij bier en wél cocktails zonder alcohol? Dit is dus min of meer hetzelfde punt dat eerder in deze draad al genoemd werd.

Ook vonden we dat de tekst niet duidelijk is over alcohol voor de ouders. Mag dat wel of niet? Ik moet eerlijk zeggen dat ik het nogal hypocriet zou vinden om het niet toe te staan, aangezien bijna elk verjaarsfeestje wordt afgesloten met een glas wijn o.i.d. voor de ophalende ouders. Dus laten we ervan uitgaan dat er voor de ouders wel drank is op het afscheidsfeest. Dan zou ik benieuwd zijn naar tips (in zo'n advertentietekst) hoe je voorkomt dat kinderen een fles achterover drukken en ermee de bosjes induiken.

En zo hadden we nog een hele waslijst met verbetersuggesties. Helaas is daar niets mee gedaan.

Henk Boeke - redactie Ouders Online

Tirza G.

Tirza G.

03-06-2009 om 13:22

Ook proeven telt

Tuurlijk telt dat even proeven en een slokje champagne met Oud en Nieuw ook mee. Laten jullie je kinderen ook een trekje van een sigaret nemen om even te proberen?

Tirza

Tirza, ja dat hebben we gedaan

Onze zoon (nu ruim 12) had een paar jaar terug de nare gewoonte mijn mans sigaret voortdurend te volgen. Soms op het gevaar af om hem per ongeluk te raken. Hij probeerde de hele tijd de rook die van de sigaret af kwam op te snuiven. Toen hebben we hem dat inderdaad een keer laten proberen door te zeggen dat hij een trekje moest nemen alsof hij aan een rietje zoog. Het arme kind kreeg in 10 seconden alle kleuren van de regenboog maar mijdt tot op de dag van vandaag alles wat met roken te maken heeft. Hij is er denk ik (en hoop ik uiteraard) voor altijd van genezen.

Karly

Karly

03-06-2009 om 13:38 Topicstarter

Reactie redactie ouders online

Jammer dat het Trimbos instituut niets gedaan heeft met de zinnige suggesties van de redactie van Ouders Online. En ik ben weer tevreden dat Ouders Online niet klakkeloos de advertentie geplaatst heeft, maar hier terdege een toegevoegde waarde aan heeft proberen te geven vanuit de eigen deskundigheid. Dat dit dan niet meegenomen wordt, is wat mij een betreft een gemiste kans van de betreffende communicatieprofessionals.

Gezien de vele reacties hierboven kun je concluderen dat het onderwerp echt wel leeft bij ouders van kinderen die tot de specifieke doelgroep behoren. En dan is het jammer als de toonzetting van de booschap net niet helemaal goed hier op inspeelt.

Blijft voor mij de intrigerende vraag wat nu echt verstaan wordt met het statement dat 1/3 van de kinderen in groep 7/8 wel eens alcohol heeft gedronken. Ook mijn dochter heeft wel eens een klein slokje wijn geproefd en een slokje champagne bij oud & nieuw. Maar dat kan men toch niet bedoelen als men het heeft over alcohol drinken bij kinderen? Voor mijn gevoel moet je het dan hebben over het min of meer regelmatig drinken van een glas alcohol door jongeren van deze leeftijd. En dat is dan dus echt een serieus probleem.

Karly

Karly

Proeven en vergissen

Ik vindt het toch enigzins overdreven dat zelfs een vergissing telt alsof je al eens 'gedronken' hebt...diezelfde dochter is ook al eens op de rijdersstoel in de auto gaan zitten. Probeerde ze toen soms 'spook' te rijden?? Minstens een bekeuring misschien? Aanmelden bij halt, om een of andere curcus te doen?
Vergissen is menselijk. Maar ja dát telt blijkbaar niet....
Ik vindt trouwens proeven (met opzet) én doorslikken nog weer héél wat anders dan per ongeluk een verkeerd glas drinken en het erna meteen weer uit spugen.
Ik zie overigens het meeste kwaad in een 'fout' voorbeeld...Ik ken wel een gezin waar het doodgewoon was om elke dag alcohol te drinken. gewoon zodra je thuis bent van je werk, tot je naar bed gaat...
het kind in dat gezin werd ook b.v. ingezet om flesjes bier te halen beneden in de kelder. Dat lijkt me van héél wat meer invloed dan je per ongeluk vergissen in een glas...Maar goed dát telt niet mee, want het kind dat de hele tijd heen en weer sjouwt met dat bier voor z'n ouders als ware het een kastelein, drinkt het tenslotte niet. Dus niks aan het handje toch?
Nee, mijn kind dat zich per ongeluk vergist in een glas dát is pas erg!!!
tjonge, jonge zeg...waar zijn ze mee bezig?
groeten albana

Prulletje

Prulletje

03-06-2009 om 14:12

Ja hoor

Ik heb het even nagevraagd. Ook mijn kind van negen drinkt alcohol. Want het zit ook in tiramisu, zegt ze.

Prulletje

Karly

Karly

03-06-2009 om 14:45 Topicstarter

100 % score groep 8

Oeps, ik heb ooit voor een klassefeest de chocoladetaart van Sylvia Witteman aangeleverd. Groot succes overigens. Met een heel heel klein scheutje likeur voor de smaak er heel goed doorgeroerd. Ergo; de hele klas staat nu dus officieel geboekt als alcohol drinker....

Karly

Waarom voelt een aantal van jullie zich aangesproken omdat dochter/zoon een slok (per ongeluk) geproefd heeft? Wat een felle reacties lees ik hier en daar omdat dit eens een keer gebeurd is en ze daarom meegeteld zijn. Voor mij klinkt het een beetje als het bagatelliseren van het probleem.

1 op de 3 is schrikken, maar het probleem is groot en wordt groter. Dat is volgens mij de reden dat er campagnes gevoerd worden. Campagnes om ons ouders even wat langer na te laten denken over die slok en dat glaasje en de glaasjes.

Tirza G.

Tirza G.

03-06-2009 om 18:20

Albana

Per ongeluk een slok nemen, tja, dat zou best buiten beschouwing kunnen blijven. Maar die slokjes "proeven" op verjaardagen en feestdagen vallen daar niet onder naar mijn idee. Dat krijgen kinderen opzettelijk en bewust van hun ouders.
Ik ben op alcoholgebied zéér voor een zero-tolerance-beleid en geen alcohol is geen alcohol, heel eenvoudig.

Tirza

Tango

Tango

03-06-2009 om 21:35

Shandy

Ik heb een neef van 15 die op 4(!)-jarige leeftijd al shandy dronk. Onder het mom van mag ik een slokje, dronk hij meestal het hele glas of zelfs blikje van zijn moeder leeg. Heel raar vond ik dat toen al. Toen neef een jaar of 12 was en naar het voortgezet onderwijs ging deden zijn ouders ineens reuze krampachtig over drinken (onder invloed van school). Hij mocht toen geen druppel meer. Inmiddels is hij 15 en drinkt wel regelmatig een biertje op een feestje.
Mijn eigen kinderen hebben ooit weleens een slokje geproefd van een rosé-tje ofzo. Ik weet wel dat Tangozoon dacht dat het limonade was en maar bleef zeuren dat hij een slokje wilde uit zo'n mooi glas. Na 1 keer proeven hoefde hij echt niet meer. Hetzelfde eerder bij Tangodochter. Nu vragen ze er nooit meer naar. Ze drinken bij voorkeur limonade, niet eens cola ofzo. Dus ik verwacht nou niet dat ze ineens in groep 8 al gaan drinken en anders steken we daar zeker wel een stokje voor.

Tirza G.

Tirza G.

03-06-2009 om 22:16

Roken (pelle)

Ik was te enthousiast Landelijk ligt het percentage lager (site van stivoro):
http://www.uwkindenroken.nl/feiten_over_roken.php

Die 50%,dat was dan op de scholen van mijn kroost. Vandaar waarschijnlijk die acties, contracten en wedstrijden.

Tirza

Goh

waar ik dan weer verbaasd over ben is dat Boeke van OO schrijft dat het toch heel gewoon is dat een kinderfeestje wordt afgesloten met een glas wijn voor de ophalende ouders. Ik val van verbazing van mijn stoel, ik woon blijkbaar in een heel ander soort omgeving dan hij. Kinderfeestjes zijn hier voor kinderen en daar is geen alcohol bij voor wie dan ook. En overigens worden de kidneren meestal thuis gebracht.
Ben ik nou gek of komt dat echt voor, dat wijntje voor de ophalende ouders?

Columbus

Columbus

03-06-2009 om 23:00

Echt gebeurd

Een burgemeester hier uit de buurt (een voorzitter van een regionale anti-alcoholcampagne) vertelde me de volgende verhalen die hij had gehoord van twee basisschooldirecteuren. De eerste basisschooldirecteur gaf aan dat er ouders hadden geklaagd dat de begeleiding van het groep-8-kamp wél alcohol mocht en de kinderen niet. Waarom mochten die 8-groepers niets? Een andere directeur heeft de ouders van twee groep 8 leerlingen hun kinderen laten ophalen omdat ze met een flinke kater in de klas zaten. Niet te geloven!!!

Columbus

Ik vind dit inderdaad onvoorstelbaar. Overigens vind ik dat op een kamp van groep 8 ook de leiding gewoon geen alcohol moet drinken. Ze kunnen toch hopelijk wel 2 dagen zonder? Alcohol hoort niet op een basisschoolkamp.

Slokjes laten proeven

Op feestjes slokjes laten proeven is ook iets waar ik persoonlijk op tegen ben. Hier is het ook 'niks' tot je 16-de.Ik schijn ook de enige ouder in de omgeving te zijn die het niet goed vindt dat 15-jarige illigaal naar 16+ disco's gaat (volgens puber dan). En ik ben ook tegen alcohol op kinderfeestjes, maar herken het verhaal wel. Hier is het ook doodgewoon dat familie b.v. 's avonds op een kinderverjaardag komt. Zoiets raars....dan ligt het kind in kwestie toch allang op bed? Afijn, ik, wij, hebben dat dus ook nooit gedaan...toen oudste nog een baby was hebben we dat onze hele omgeving al meteen duidelijk gemaakt. Voor een kind kom je overdag en anders maar niet. Maar in onze buurt b.v. wordt een kinderverjaardag gewoon tot 's avonds laat door de ouders gevierd, terwijl de jarige dan op 1 oor ligt, met de nodige alcohol. In mijn ogen meer een feestje voor de ouders dan voor het jarige kind.
Ik ben nog niet eens geïrriteerd over het feit dat mijn kind opeens meetelde in die 1/3 telling, maar meer nog over de manier waarop dat opeens in dat gesprek met de schoolarts gevraagd werd....De manier waarop het gesprek verliep zeg maar. Ze praten wat vetrouwd met het kind, alsof ze je beste vriend zijn, kind praat honderuit en dan opeens....Een of andere overvaltactiek om de cijfertjes 'rond' te krijgen. En ook niks, maar dan ook hélemaal niks over hoe er thuis met alcohol wordt omgegaan. Geen 1 vraag zelfs. En dat ik er geïrriteerd van wordt is gewoon omdat ik zelf geloof dat voorbeelden zoals hele avonden drinken om een verjaardag van een kind te vieren véél meer invloed heeft op later drinkgedrag van een puber dan dat ene slokje wat ze bij vergissing binnen krijgen en waarbij ze zich het apezuur schrikken. Of iets als wat ik noemde 'bediende' spelen voor je ouders en alcohol aanslepen voor ze. Maar nee, over zoiets vragen ze niks, het zal wel niet in de statestieken passen. Snap je wat ik bedoel?
Dat is waar ik me aan irriteer...
groeten albana
p.s. op het judokamp van dochter waar ik ooit in het organisatieteam zat hebben we ook ingevoerd dat er géén alcohol bij te pas kwam. Pas naderhand als de leiding alles had opgeruimd en de kinderen weg waren. Daarvoor was het nog heel gewoon. Is trouwens nooit een probleem geweest, iedereen was ermee eens.

Hillary

Hillary

04-06-2009 om 11:21

Niet geirriteerd

Ben niet geirriteerd dat kinderen die wel eens en slokje hebben geproefd mee worden geteld, maar ik vraag me wel af of er daardoor niet een probleem wordt geschetst dat er niet is of dat groter wordt gemaakt. Het lijkt mij wel dat de beleidsmakers van Nederland met de juiste statistische gegevens moeten werken. Nu gaat er straks heel veel geld naar anti-alcohol beleid, terwijl er nauwelijks een probleem is (even gecharcheerd). Net als met die campagnes vanwege te dikke kinderen daar is ook altijd in het wilde weg met losse flodders geschoten en kwam de boodschap bij de verkeerde ouders terecht, waardoor er nu zelfs kinderen zijn die te dun zijn of veel te weinig van bepaalde voedingsstoffen binnen krijgen.

Wilma

Wilma

04-06-2009 om 12:31

Oh jee, de bowl

Nooit bij stilgestaan, maar op sommige verjaarsfeestjes wordt hier bij vrienden bowl geschonken. Mét alcohol. En hun kinderen nemen net zo goed een glaasje.
Die tellen dus ook mee nu. Nooit bij stilgestaan.

Mijn zoon (van tien) heeft ook eens bier geproefd. Vond ie niet lekker, maar hij heeft 't wel geproefd. Niet onder druk van ons (we drinken hier zélden alcohol).

Goh, nooit bij stilgestaan.

Groetjes,
WIlma

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.