Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Basisschoolleeftijd Basisschoolleeftijd

Basisschoolleeftijd

Lees ook op

Feest zonder alcohol


Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.

Hoe vaak komt alcohol in beeld?

Ik ben opgegroeid met het idee dat alcohol iets is voor speciale dagen (verjaardag, kerst, oud en nieuw). En verder bleef drank buiten beeld.

Als 4-jarige kreeg ik bij oudtante een glaasje 'advocaat', glas vol slagroom met theelepel advocaat. En inderdaad wat later wel eens een nipje van de wijn of champagne.

Toen ik in de 6e klas zat werden de verjaardagsfeestjes opeens fonduefeestjes. En ik herinner me verschillende keren dat we een bodempje rose in een bekertje kregen.

Mijn kinderen hebben ook wel eens de smaak van alcohol geproefd (zit ook in een van de hoestdrankjes die ze wel eens voorgeschreven gekregen hebben).

Maar het blijft wel onze bedoeling dat ze opgroeien met het idee dat alcohol alleen met speciale gelegenheden geschonken wordt (is nu ook makkelijker, we wonen op een plek waar de slechtste wijn al 40 dollar per fles kost...).

Ik vind leren omgaan met alcohol net zo belangrijk als leren dat je normaal gesproken gewoonweg niet drinkt.

Zo bijzonder nu ook weer niet, henk

We kennen jullie tenslotte als inhoudelijk kritisch. Als wij, forummers, al onze bedenkingen hebben bij de trimbostekst, leek het me wat vreemd dat jullie de advertentie rücksichtlos hadden geplaatst. Jullie zetten uiteindelijk nog meer vraagtekens neer dan ik had kunnen bedenken (alcohol voor volwassen ophalers bv). Jammer dat jullie inspanningen dan nergens meer terug te vinden zijn (behalve dan in deze draad).

Scusi tops

Ik werd alleen maar getriggerd door het 'ik woon in de provindie' en daaraan gekoppeld 'dus ik ben dom en loop 40 jaar achter de rest aan'.
Nou ja, de dommigheid zal ik dan maar gewoon bij mezelf neerleggen in dit geval. Kan er ook niks aan doen, ik woon ook maar in een onopvallende plaats in een provincie

Tirza G.

Tirza G.

04-06-2009 om 16:10

Alcohol bij ophalen

Ja hoor, ik ken het wel. Ook wel bij het brengen naar een kinderfeestje: ouders even gezellig mee naar binnen, borreltje drinken en kind afleveren. Of bij afhalen. Niet altijd, niet bij ieder kinderfeestje, maar ik kén het wel.
Idem met basisschoolactiviteiten: gluhwein als je je kind komt halen na de kerstviering, een biertje/wijntje als je je kind komt halen na het zomer-eind-feest.

Tirza

Tirza G.

Tirza G.

04-06-2009 om 16:11

Ja maar ja

Dat is natuurlijk altijd de crux van het invullen van lijstjes/statistieken: wat tel je wel, wat tel je niet. Tegenover het "slokje prongluk" van Albana staat ook het kind wat ladderzat in groep 8 zit.

Tirza

Borrel drinken in combinatie met autorijden

bij het halen of brengen van kinderen vind ik persoonlijk een fouter signaal dan een kind een keer iéts te laten proeven van wat je zelf altijd drinkt. En dan bedoel ik niet een half glas of zo maar gewoon een nipje wijn of een slokje bier. Hier vond zoon dat altijd erg interessant (en vond/vindt het afschuwelijk smaken) en dochter taalt er niet naar. Nu wordt er hier ook erg weinig alcohol gebruikt dat scheelt misschien ook. Autorijden en alcohol gaat in mijn ogen écht niet samen en daar mag de overheid van mij keihard in worden en helemaal niets toestaan in het verkeer.

Maylise

Maylise

04-06-2009 om 18:30

Hier ook tot die 1/3de

Ik bedacht me tijdens het lezen van dit draadje dat sowieso mijn drie oudste kinderen behoren tot die 1/3de die al voor hun 12de drank heeft geproefd. En ook nog niet eens per ongeluk Mijn drie oudste kinderen zijn namelijk katholiek opgevoed (de jongste kinderen hebben een wat diffuser religieuze educatie meegekregen). Ze hebben dus ook op een gegeven moment eerste communie gedaan en hierbij kwam er ook wijn aan te pas. Daarna mochten ze elke week ter communie en hoewel ze geloof ik maar zelden van de wijn namen (miswijn is vaak echt niet te drinken) kwam het wel voor. En nog goedgekeurd door de Paus ook. Ik heb er trouwens nooit bij stilgestaan dat ze voor hun 12de al gedronken hadden. Ik zou zelf dan ook nee hebben ingevuld bij een vragenlijst. De kinderen zelf waarschijnlijk ja. Technisch gesproken hebben ze natuurlijk ook gedronken al gaat het niet verder dan een klein slokje wijn.

Ik kan me voorstellen dat als je alle slokjes proevers optelt bij kinderen die echt een heel glas drank krijgen dat je dan wel op een hoog cijfer uitkomt.

Verder krijgen mijn kinderen nooit drank en wij drinken thuis zelden.

Maylise

Maylise

Maylise

04-06-2009 om 18:34

Drinken op kinderfeestjes

Als hier ouders komen om hun kinderen op te halen na een feestje of een speelafspraakje dan mogen ze ook best een glas wijn ed. blijven drinken. Hoewel ik zelf zelden drink vind ik het drinken van wijn ed. op zich een vrij normale aangelegenheid.

Wijn hebben wij ook meestal wel in huis voor gasten. Andere drank eigenlijk nooit.

Maylise

Maylise

Komen al die ouders op de fiets dan?
Sowieso vind ik alcohol niet passend op een kinderfeestje. Maar ervan uitgaand dat de meeste ouders met de auto hun kinderen halen vind ik een wijntje alm helemaal een slecht signaal. Bij mij geldt: wie rijdt krijgt geen alcohol. Ook niet eentje. Laat het voor kinderen heel duidelijk zijn dat rijden en alcohol niet samen gaan!

op zich heb ik helemaal niets tegen een glas wijn, of twee. Vind het zelf heerlijk. Maar niet op een kinderfeestje.

Maylise

Maylise

04-06-2009 om 20:25

Mach

Zelf drink ik niet als ik moet rijden maar wettelijk gezien mag 1 of 2 kleine glazen wel dus dat moeten mensen die bij ons zijn maar zelf weten. Andere mensen zijn met z'n tweeën, met de fiets, bus of lopend. Zeker bij een kinderfeestje zijn het voornamelijk ouders uit de buurt/wijk en die zijn eigenlijk altijd lopend of met de fiets.

Ik bied ouders die ophalen altijd wat te drinken aan. Ze mogen ook cola/water/sap/koffie natuurlijk maar ik bied ook alcoholische versnaperingen aan als we die in huis hebben.

Maylise

Lou

Lou

04-06-2009 om 21:41

Zelf maar weten?

Maylise: "wettelijk gezien mag 1 of 2 kleine glazen wel dus dat moeten mensen die bij ons zijn maar zelf weten."

Dat vind ik nou een lastige. Ik volg je redenering maar het zit me toch niet lekker als iemand meer dan dat drinkt en daarna in de auto stapt. Eigenlijk wil ik het dan verbieden maar in de praktijk komt daar ook niet zo veel van. Gelukkig gebeurt het zelden, alleen wel eens bij iemand die alleen is, dat is dan ook weer net iets anders voor mijn gevoel dan wanneer je andere mensen (of kinderen) in de auto meeneemt.

Na een kinderfeestje schenken wij trouwens wel alcohol voor de ophalers. Iedereen komt op de fiets of lopend, dat weet ik dan wel weer zeker. Ik vind het ook geen verkeerd signaal hoor. Het is heel duidelijk: alcohol is voor volwassenen en niet voor kinderen. De kinderen komen toch ook op volwassenenfeestjes? Daar geldt dezelfde regel.

groet,

Lou

Tirza G.

Tirza G.

04-06-2009 om 22:48

Ook op de fiets

ben je verkeersdeelnemer. En nog wel een hele kwetsbare ook. En dan het kind achterop? Gezellig.

Tirza

mirreke

mirreke

04-06-2009 om 23:37

Waarom geen alcohol voor volwassenen op kinderfeestjes?

Schenk je dan ook geen koffie voor die volwassenen? Ik vind dat eigenlijk onzin, kinderen leren toch dat sommige dingen niet voor kinderen maar voor volwassenen zijn. Onze kinderen krijgen ook geen koffie, geen drank, en geen cola overigens. En ook op een kinderfeestje schenken we gewoon bier en wijn.
En nu ik er over nadenk: oma maakt met haar verjaardag altijd een heerlijke rumtaart, met room en lange vingers en rum dus. En onze kinderen vinden die taart heeeeerlijk, en krijgen dus elk jaar een stuk. Oeps, toch ook alcoholgebruikers. Nooit aan gedacht. Onze kinderen ook niet trouwens, zij zeggen bij dat soort vragen altijd braaf dat ze nog nooit hebben gedronken. Ik denk dat het percentage zo langzamerhand wel stijgt tot 50%...

Hillary

Hillary

05-06-2009 om 09:32

Eerste communie

Oh dat is waar ook, daar hebben die van mij ook alletwee een slok wijn gehad. Zal een leuk vertekend resultaat hebben gegeven op katholieke scholen dan haha. Overigens heb ik het hier alleen meegemaakt bij de eerste communie dat het compleet met wijn was, overige diensten is het (ook voor de volwassenen) alleen een hostie.
Ik vind het heel normaal dat sommige dingen alleen voor volwassenen zijn en dat mogen mijn kinderen dus niet. Inderdaad behalve alcohol mogen ze ook geen sigaretten of koffie. Ze moeten ook eerder naar bed en ze mogen nog niet overal alleen naartoe. Zo mag een ouder kind meer dan een jonger kind in een gezin, that's life en daar moeten ze maar mee leren omgaan. Toch raar dat je als volwasssene al die dingen moet laten in het bijzijn van je kinderen die zijn niet mogen, volgens mij heb je dan nogal een probleem met je overwicht hoor. Heb een schoonzus die gaat met haar zoon van jongsafaan pas weg van een verjaardag als mijn andere schoonzus ook weg gaat met haar zoon. Anders vindt ze het zielig. De jongens schelen 3 jaar! Sorry hoor kinderen moeten maar accepteren dat ze sommige dingen gewoon niet mogen.

Tirza G.

Tirza G.

05-06-2009 om 14:03

Groep 7/8

Worden toch niet meer na een kinderfeestje opgehaald door de ouders (al dan niet op de fiets) neem ik aan?
Ik bedoelde het ook meer in het algemeen, iemand schreef dat ze niet meer dan 2 alcoholische consumpties schonk aan mensen die met de auto zijn (in welke situatie dan ook, niet per se na/voor het kinderfeestje) en onderbouwde dat met "het mag van de wet". Bij mensen die op de fiets waren of lopend had ze minder moeite met het alcoholgebruik. Eeeeeeh....de wet gaat niet alleen over auto's. Ook als je op de fiets bent mag je niet meer dan 2 consumpties.
Maar wat ik bedoelde is eigenlijk meer het NL beleid, ik vind dat er zero tolerance zou moeten zijn. Dat geneuzel over 1-2 biertjes "mag wel" en zoveel promille "mag wel" enzovoort: gewoon afschaffen. Als je nog moet rijden (fiets, brommer, scooter, motor, auto) ligt de grens gewoon op nul.

Tirza

Natuurlijk

kan je best drinken waar kinderen bij zijn. Maar ik doe dat alleen bij een gelegenheid die zich daarvoor leent. Dus een gezellige familieBBQ, een feest met zij allen of gewoon een feest voor familie en vrienden als een volwassene of kind jarig is. Maar bij het ophalen van een kind van een kinderfeestje een borrel meedrinken vind ik persoonlijk geen alcoholmoment. Overigens is dat hier in het dorp ook absoluut niet de gewoonte. Meestal zijn de organiserende ouders blij dat iedereen vlot weer weg is!

Tirza G.

Tirza G.

05-06-2009 om 23:04

Weet ik tops

Maar als een bezopen man zwalkt dit draadje alle kanten op Van afscheidsfeest gr 8 naar andere schoolse activiteiten naar kinderfeestjes.
Vandaar.

Tirza

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.