Basisschoolleeftijd Basisschoolleeftijd

Basisschoolleeftijd

Lees ook op
Wilma

Wilma

09-01-2012 om 11:30

Fiets als verjaardagskadootje voor meisje van acht

Ik ben er vroeg bij dit jaar. Dochter wordt in februari acht jaar en krijgt dan een fiets van ons. De fiets die ze nu heeft is écht te klein en ze zwalkt van links naar rechts omdat ie te klein is (volgens mij). Ze heeft al bij vriendinnetjes geprobeerd op een grotere fiets en dan fietst ze aanzienlijk beter.

Nu mijn vragen.

Heeft iemand al eens een fiets van internet gekocht? Dan kun je 'm dus niet uitproberen. Bevalt dat?

En anders, bij een fietsenzaak een fiets uitproberen? En dan bij meerdere fietsenzaken gaan ofzo? Bij Decathlon of Hallfords vonden we de fietsen niet leuk. Ze weet dat ze een fiets krijgt, dus mee om te proberen kan wel.

En een omafiets, is die handig op deze leeftijd? Ik vind ze zelf enig, dochter ook, maar ik weet alleen nog van 'vroegah' dat omafietsen heel zwaar fietsten en da's weer niet handig.

Oh ja, 24 inch is wat groot, 20 inch is weer wat klein, maar 22 inch is niet echt gebruikelijk als ik het aanbod zo zie.

Iemand goede tips voor me, 'k ben dit jaar eens echt op tijd voor dr verjaardag .

Bedankt alvast !

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Marie

Marie

09-01-2012 om 13:25

Uitproberen

Hallo
laat haar inderdaad wat fietsen bij verschillende winkels uitproberen.
Vooral ook omdat de frames nogal kunnen verschillen. Best kans dat ze best op een 24 inch fiets kan, als de zitbuis niet te hoog is.
Verder heeft Gazelle wel 22 inch fietsen - deze zou mijn dochter destijds best mooi gevonden hebben:
http://www.gazelle.nl/Collectie/Kinderfietsen/Meisjes/Sunshine-22
Loekie heeft ook 22-inch fietsen
http://www.loekie.nl/Meisjesfietsen#tab_2ff40473-a265-4c48-b3b8-450ce2e88e3a
En Batavus ook:
http://www.batavus.nl/collectie/fietsencollectie/kinderfietsen/modellen-2012/Koala/Koala-22.htm
Zelf vind ik omafietsen niet echt handig. Frame is vaak zo "slap".
Succes

Fransien

Fransien

09-01-2012 om 14:22

2e hands

Alle fietswinkels aflopen voor een 2e hands, dan heb je veel meer waar voor je geld (fietsen verslijten op deze leeftijd niet zo hard) en ben je een stuk goedkoper uit. Bij fietswinkels kun je wel altijd een proefritje maken, zeker op een 2e hands fiets.

guera

guera

09-01-2012 om 16:37

Wel 24 inch

Is je dochter echt een kleintje? anders kan ze wel op een 24 inch hoor. Onze zoon rijdt daar ook op en de meiden van 8 uit de buurt ook. Maar inderdaad op een kleine frame maat (uit mijn hoofd 46 ofzo???? bestaat dat? onder de 50 in elk geval)

Ik vind 2e hands fietsen dus echt mega duur juist omdat ze nog niet zoveel nodig hebben dan krijg je wel waar voor je geld maar nog steeds te veel. Ik kwam alleen maar 2e handsen tegen voor ruim 200 euro. Nou dan dus een nieuwe voor 160 euro.

Wij hebben wel gekozen voor een versnelling. Als dat niet hoeft zijn ze goedkoper. Wij zijn gaan passen bij halfords e.d voor de juiste framemaat. En toen op internet besteld. (er zijn prijsverschillen van enkele tientjes voor exact dezelfde fiets)

suk6

Tango

Tango

09-01-2012 om 21:13

24 inch

Past w.s. wel hoor. Onze dochter die ook niet echt groot is reed daar ook op toen ze 8 was. Een 20 inch kreeg ze toen ze 6 was en daar reed ze zo op weg. Ik vraag me wel af waar je dochter dan nu op rijdt als je zegt dat een 20 inch wat klein is en 24 wat groot. Nog kleiner dan 20 inch dus. Zal wel behoorlijk wennen zijn dan, zo'n groot verschil.
Nieuwe betaalbare fietsen koop je inderdaad bij Halfords. Op internet staan vaak weer andere modellen dan in de winkel. Misschien vindt ze die wel leuk. 24 inch is een gangbare maat, dus zowel nieuw als tweedehands veel te vinden. Kom je op 26 inch (verwacht ik zeker niet) waar mijn dochter nu op rijdt, is dat weer lastiger is mijn ervaring. Voor dochter hebben wij hem bij de fietsenmaker tweedehands gekocht, was nog 200 euro, maar nieuw kwam al gauw op 350 euro. Dat vond ik toch te gortig voor een fiets waar ze misschien net 2 jaar mee doet. Voor 22 inch zal hetzelfde gelden, ook lastiger te vinden.

Dendy Pearson

Dendy Pearson

09-01-2012 om 21:52

Absoluut

24 inch, want anders blijf je kopen. Voor dochter die ook niet zo groot is hebben we via marktplaats een batavus gabana gekocht. Die hebben een lager frame. Een opoefiets heeft meestal een hoog frame en dan kom je al snel weer bij een kleinere wielmaat. Terwijl het zo fijn is als je kind een beetje normaal met je mee kan fietsen.
Tijdens onze zoektocht zijn we fietsen gaan passen in de fietsenwinkel, zodat we een goed idee hadden van welk model goed was. En vervolgens hebben we gericht op marktplaats gezocht. Fietsenwinkels vragen veel te veel voor een 2ehandsje.
Een fiets op internet kopen kan goed, maar dan moet je wel zelf in staat zijn om de fiets bij te stellen ed. Dat geldt trouwens ook voor de blokkerfietsen. Buuf kocht een mooie opoefiets bij blokker voor een prikkie. Mijn man heeft 'm min of meer helemaal uit elkaar moeten halen en op de juiste manier weer in elkaar moeten zetten, want de meisjes van de winkel hadden niet elk onderdeel op de juiste plaats gedaan. Zelfs de wielen zaten verkeerd om

Dendy

Altijd plaatselijke fietsenzaak

Wij kopen onze fietsen(soms nieuw, soms tweedehands) altijd bij de plaatselijke fietsenzaak. Voordelen: redelijke prijs en we ruilen de te kleine fiets in. Als er iets mee is wordt de fiets voor een redelijke prijs gemaakt, als je de fiets van internet haalt moet je denk ik zelf handig zijn in het repareren.
Ik zou niet alleen naar de inch maat kijken en gewoon gaan "passen".Frames zijn erg verschillend en de fietsenmaker kan goed inschatten welke fiets "veilig" is. Mijn zoon moest echt enkele proefritjes maken om te zien welk model fiets het beste bij hem paste.
Mijn zoon kon echt niet fietsen op een "iets te grote fiets", werd heel onzeker, terwijl vriendjes van hem allang een grotere fiets hadden. Nu zit er bij een jongensfiets meestal zo`n vervelende stang in het midden, is ook lastiger op-en afstappen en misschien bepaalt dat nog meer de maat.

Wilma

Wilma

10-01-2012 om 14:36

Reactie

Fijn, wat een tips en reacties!

Ze zal nu op een 20 inch fietsen, dus díe is wat klein. Misschien wat onhandig geformuleerd van me. Ik ga dus maar gewoon proeffietsen bij wat fietswinkels in de buurt.

Zelf afstellen of zelfs in elkaar zetten, zal 'm niet worden, man is handig maar is érg van het uitstellen (gezien zijn eigen fiets die nog in de doos staat .

Wij zijn van plan om op droge dagen na haar verjaardag en verder dan vanaf het voorjaar op de fiets naar school te gaan. Da's niet zo ver en zij leert dan op een prettige manier met het verkeer omgaan. Ikzelf heb een bloedhekel aan fietsen, heb ook totaal geen conditie, dus kom dan al hijgend bij school aan, máár goed.

Mochten er nog meer tips komen, dan graag. En dus hoogstwaarschijnlijk geen omafiets als ik 't hier zo lees. Die vind ik zelf zo leuk, maar belangrijker is dat ze er goed op kan fietsen.

Bedankt alvast in elk geval!

merene

merene

10-01-2012 om 22:05

Omafiets

Omafiets kan wel, maar kies dan een goede en niet eentje van de bouwmarkt ofzo.

Mijn dochter fietst op een Gazelle omafiets en dat is een degelijke, stevige fiets.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.