Basisschoolleeftijd Basisschoolleeftijd

Basisschoolleeftijd

Lees ook op
liora

liora

03-01-2011 om 14:38

Fiets maten pelle?

Hoi Pelle,

Hoe lang moet je ook alweer zijn voor welke maat fiets?

Liora

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Tango

Tango

03-01-2011 om 15:03

Ik lees mee

Want ik wil dit ook graag weten. Wij hebben nl. in de uitverkoop bij Halfords een nieuwe 20 inch fiets gekocht voor Tangozoon van 6, maar hij paste er dus in november bij lange na niet op. Hij is ongeveer 110 cm lang, dus inderdaad niet erg groot. Vanmorgen wilde hij dus heel graag weten wanneer hij op zijn 'haaienfiets' kan rijden (op de fiets staan haaien, vandaar die naam). Ik vrees dat het nog wel enkele maanden gaat duren. Hopelijk past hij er begin april op, want dan krijgt zijn zus ook een nieuwe (tweedehands) fiets, 26 inch. Zo sneu voor hem als zij er dan zo op weg rijdt en hij er nog niet op past.

Puck

Puck

03-01-2011 om 15:30

Staar je niet blind op inches

Je kan niet zeggen dat een kind van een bepaalde lengte op een bepaalde inch-grootte past. De inch-maat zegt alleen iets over de grootte van de banden. Belangrijk is ook de framemaat. Ik heb nu even niet veel tijd maar googelen op framemaat levert vast genoeg hits op. Was iets met 0,65 x binnenbeenlengte ofzo.

ijsvogeltje

ijsvogeltje

03-01-2011 om 16:33

Hangt ook van type frame af

Staar je niet te veel blind op lengte. Let voor jongens bijvoorbeeld ook op het type frame: hoe loopt de bovenbuis? Als ze nog niet bedreven zijn met op- en afstappen, is dat wel van belang.
Belangrijkste tip: probeer de fiets van te uit!

Annet

Annet

03-01-2011 om 18:53

Gevonden op site decathlon

14 inch 3 tot 5 jaar (90 tot 105 cm).
16 inch 4 tot 6 jaar (van 105 tot 120 cm).
20 inch 6 tot 8 jaar (van 120 tot 135 cm).
24 inch vanaf 8 jaar (van 135 tot 155cm).

Kijk niet naar de leeftijden maar naar de lengtes.
Voor onze zoon klopte dit heel aardig, hij is nu 139 cm en rijdt sinds afgelopen zomer op een 24 inch van Decathlon.
Maar ik denk dat kinderen vanaf 150 cm niet meer zo passen op een 24 inch. Tegen die tijd hangt dat ook af van de beenlengte ten opzichte van de rest van het lichaam. Die gaat steeds meer uiteen lopen

Fiorucci

Fiorucci

03-01-2011 om 20:18

Gewoon gaan passen

Ik wilde een 24 inch kopen voor dochter, maar heb haar toch maar meegenomen naar de fietsenwinkel, en wat blijkt? Met haar 1.44 m. past ze dus op een 26 inch, en kan nog met haar tenen bij de grond.

Lou

Lou

03-01-2011 om 20:33

Hier ook

Dochter is nog lang geen 1,50 m maar fietst toch prima op een 26". Het is een model waarvan het zadel heel laag kan. Gewoon gaan passen dus.

Annet

Annet

03-01-2011 om 22:16

Nadeel van vroeg een grote fiets (puber)

Mijn dochter ging in groep 7 op een 28 inch met een lage instap. Dat ging helemaal goed, tot eind 1e klas VO. Toen moest er alsnog een grotere fiets komen (hoger frame). De oude fiets werd echt te klein
Voor mij een les dat vroeg naar een 28 inch kan betekenen dat je alsnog een grotere fiets moet kopen als ze echt gaan groeien. Een grotere wielmaat dan 28 inch is er niet maar de frame-maat gaan dan veel verschil maken.
We hopen dat ze nu een fiets heeft waar ze niet meer uitgroeit.

Fiorucci

Fiorucci

04-01-2011 om 07:12

Ehm annet

Die nieuwe fiets had er dan misschien toch wel moeten komen??

Fiorucci

Fiorucci

04-01-2011 om 07:13

Pelle

Om die reden wil ik zelf op de fiets ook minimaal met mijn tenen de grond kunnen aanraken...)

Yura

Yura

04-01-2011 om 09:12

Groep 7/8, middelbare school

Dochter in groep 8 fietst nog op haar 24 inch en eigenlijk past ze daar nog prima op. Nadeel is dat ze in groep 8 vaak klassikaal op pad gaan, bijvoorbeeld middelbare scholen bezoeken, dan kan ze niet meekomen. Gister had ze mijn oude fiets mee, echt te groot eigenlijk, ze moet echt wiebelen om te kunnen trappen. Ze gaf al aan dat er best hard gefietst werd, dus met zo'n 24 inch houd je dat echt niet bij. Liever willen we toch nog even wachten met een nieuwe fiets tot eind van het schooljaar omdat ze dan hopenlijk net op een framemaatje groter past.

Fiorucci

Fiorucci

04-01-2011 om 10:15

Yura

En juist dat kan dus nog meevallen, ik dacht ook dat mijn dochter een 24 inch nodig had, maar een omafiets maat 26 ging dus ook prima, en ze is toch echt hooguit 1.44 m.

Yura

Yura

04-01-2011 om 10:40

Fiorucci

Ja, zo'n fiets zou ook wel passen natuurlijk, denk dat mijn dochter rond de 1.42 is, maar ik red het liever hier nog even mee, zodat ze gelijk eind van het schooljaar voor de 28 inch kan gaan en dan niet de allerkleinste framemaat. Ze is veruit de kleinste van de klas, van de meisjes dan, dus ik verwacht elke moment dat die groeispurt opeens gaat inzetten. Ze is met haar voeten al begonnen, maat 38 bij deze lengte haha opeens twee maten gegroeid binnen een jaar, nu de rest nog.

Yura

Yura

04-01-2011 om 13:36

Jammer

Oh ok, dan maar duimen dat ze hard genoeg groeit om op de kleinste 28 inch te kunnen.

Astrid

Astrid

04-01-2011 om 19:27

Fiets maten

Mijn dochter is net 10 geworden (1,47 meter) en heeft een 26 inch omafiets gehad. De wielen schijnen wel 28 inch te zijn (model Madelief van Gazelle), maar het frame is 26 inch. Groter zou echt niet moeten.

Haar broer kreeg de kleinste maat herenfiets (49 inch, schijnt weer gelijk te zijn aan een 28 inch frame)) toen hij net 11 was en naar de middelbare school ging. Hij kon maar net met z'n tenen bij de grond. Volgens mij moet je toch wel minstens 1,55 zijn voor de kleinste volwassen maat.

Puck

Puck

04-01-2011 om 19:56

Ik denk dat het wel meevalt yura

Puckoudste is een ukkepuk van ongeveer 145 en gaat sinds de zomer naar het VO. Hij (herenframes zijn nog iets hoger in het algemeen) heeft ook een (Gazelle)herenfiets waar hij prima op past dus als je dochter zoiets in damesmodel kan krijgen kan ze er prima mee uit de voeten vermoed ik. OVerigens hebben wij geen splinternieuwe gekocht maar een goede tweedehands bij de fietsenwinkel. Zijn ervaring is dat veel senioren hun vertroetelde (meestal wat kleiner frame ook) fiets inruilen voor een elektrische fiets.

Tango

Tango

04-01-2011 om 21:12

26inch

Tangodochter is ongeveer 1.40 m en heeft nu nog een oude 24 inch. Voor haar 10e krijgt ze een 26 inch, volgens mij gaat dat wel passen, want bij de 24 inch staat het zadel al flink hoog. Wel kopen we een tweedehands, ik wilde eerst een nieuwe doen, maar schrok zo van de prijzen. We wacht nu tot ze 12 is en naar de middelbare school gaat. Ze kan dan op een 28 inch en zal dus een stuk langer met die fiets gaan doen.

Tja en Tangozoon dat wordt dus een lastig verhaal vrees ik. Ik heb al spijt dat ik toch geen 18 inch heb gekocht voor hem, want die 20 inch gaat dus voorlopig niet passen denk ik. Hij is volgens de GGD, vandaag gemeten, 110,3 cm maar heeft ook nog erg korte benen. Dat wordt flink uitrekken....anders rijdt hij voorlopig op zijn 16 inch, waardeloos vind ik want dat gaat zo langzaam.

Melanie

Melanie

04-01-2011 om 21:48

Fiets

Hier een dochter van 1,55 en zij is 9! Eind 2009 een fiets gekocht met 28 inch banden, naar een framemaat van 45 cm plus een lage instap. Ze kan hiermee vooruit tot ze ongeveer 1,75 is. 26 inch was geen optie: de fietsenhandelaar zei dat ze dan binnen jaar naar een grotere fiets moest. Dat valt achteraf wel mee omdat ze het laatste jaar niet zo hard gegroeid is.

soepstengel

soepstengel

04-01-2011 om 22:25

Dochter

dochter had ook al heel vroeg( 10 jr en 168 cm) een 28 inch fiets met 57 cm frame( hoogste damesmaat in de meeste fietsen) zij heeft erg lange benen en kon prima bij de grond met haar tenen.
Nu heeft ze een omafiets en dat fietst vor haar erg lekker( ondertussen 179 cm)
Zoon heeft al 2 jaar een 51cm frame fiets, gaat prima,maar krijgt nu een elektrische fiets en wij zitten ook met de framemaat te hannesen nu. Hij is nu 160 cm en zal waarschijnlijk ook binnen 2 jaar zijn groeispurtkrijgen.Daarom krijgt hij een stoere transportfiets in een damesmodel, zodat hij nu goed af kan stappen. Een elektrische fiets is veel zwaarder nml.Bij de herenmodellen kan hij zijn evenwicht niet houden in noodsituaties en dat vind ik eng.
Die hebben allemaal een hoge stang. Een klein model kopen is met zo'n dure fiets niet echt een optie.

Fransien

Fransien

05-01-2011 om 11:06

Ik fiets nog steeds op een 26 inch

En dat fietst prima, maar ik ben dan ook nog geen 1.60. Op die 26 inch heb ik overigens de hele middelbare schoolperiode gefietst, 17 km enkele reis, zonder problemen. Ga gewoon voor een soepel fietsende fiets en staar je niet blind op frame-maten. Mijn vriendinnetje van destijds van 1.78 fietste ook op een 26 inch en is pas veel later (op haar dertigste ofzo) overgegaan op een 28 inch, en volgens haar was het een miskoop, haar oude fietste veel lichter en was veel wendbaarder (en onderschat het belang van wendbaarheid niet bij fietsende pubers .

Fiorucci

Fiorucci

05-01-2011 om 18:12

Fransien

Ik ook..

liora

liora

07-01-2011 om 11:38

Haha

Ja! Zoon is 1m20 dus dan kan hij van de zomer denk ik wel op een 20 inch, heeft nu 16 inch.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.