Basisschoolleeftijd Basisschoolleeftijd

Basisschoolleeftijd

Lees ook op
AzoraC.

AzoraC.

18-11-2011 om 00:33

Fietsen in het donker

Op welke leeftijd kun je kinderen alleen door het donker laten fietsen?
Wij laten onze kinderen van 9 en 11 noodgedwongen wel eens met zijn tweeën van de bso naar huis fietsen rond een uur of zes. Dat is ongeveer 1,5 km. Ze hebben uiteraard goede verlichting.
De kinderen zijn al van jongsaf gewend om in druk verkeer te fietsen, ik maak me geen zorgen over hun oplettendheid. Wel over het feit dat ze nog klein zijn en dus niet zo zichtbaar. En over het feit dat het nu eenmaal donker is en dat het dan voor mijn gevoel minder prettig, om niet te zeggen enger, is dan wanneer het nog licht is. Ik doe het dus liever niet en zorg bij voorkeur dat er een volwassene bij hen is (ik, hun vader of een oppas).
Nu vindt mijn man dat ze best ook eens alleen door het donker naar huis kunnen fietsen en ook dat ze best wat langere afstanden kunnen afleggen bijvoorbeeld van voetbal naar huis, wat ongeveer 4 km is en langs stillere stukken gaat. Allemaal tussen 6 en 7 uur 's avonds. Ik vind dat eerlijk gezegd belachelijk. Hij vindt mij overbeschermend. Wie heeft er gelijk?

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.

Gelijk

Wie er gelijk heeft, weet ik niet. Dat verschilt per mening, en per kind.
Als je kind niet zo goed opvalt, geef het dan zo'n veiligheidshesje aan, dit zie je al goed van ver als automobilist.
Persoonlijk liet ik mijn kinderen niet zo lang fietsen in het donker op die leeftijd, maar het heeft natuurlijk ook met jouw organisatie te maken wat mogelijk is.

Puck

Puck

18-11-2011 om 08:45

Zichtbaar maken

Je kunt om te beginnen je kinderen beter zichtbaar maken. Ten eerste met een reflecterend hesje, zoals Mamarijke aangeeft. En als extra kun je ook nog kiezen voor een fel (knipper)lampje om de arm. Als automobilist vind ik die altijd erg opvallen. Ook kun je de fiets voorzien van extra reflectoren.
En verder vind ik het ook altijd moeilijk om de kinderen in het donker te laten fietsen. Mijn verstand zegt dat het een normale tijd is en dat ze het in de zomermaanden ook fietsen, mijn gevoel zegt dat ze voor het donker binnen moeten zijn. Meestal wint het verstand het, ook omdat het vaak niet anders kan. Ik kan moeilijk eerder van mijn werk komen om te zorgen dat mijn kind in het licht naar huis kan fietsen.

Het ene kind is het andere niet...

...maar gevoelsmatig zeg ik dat 9 jaar & 4 km door het donker fietsen te veel van het goede is.

Samen met die van 11, en dan een kort stukje...ok, dat moet kunnen, hoewel ik op zijn Puck's ook niet zo'n fan ben hoor.

15 minuten fietsen

Een kwartier fietsen in het donker (4 km). Vanaf welke leeftijd zou je dat dan wel toestaan? Is negen jaar daar echt te jong voor? Ik weet het ook niet hoor, zit gewoon hardop te denken.

Chris

Annet

Annet

18-11-2011 om 19:51

9-jarigen zijn nog maar net oud genoeg voor zelfstandig fietsen

Ik meen dat die leeftijd ergens staat als een minimale leeftijd om overzicht in het verkeer te hebben.
Het kan natuurlijk zijn dat de situatie zo overzichtelijk is dat een kind eerder alleen kan fietsen. Maar in het donker fietsen in niet ideale omstandigheden hoort daar voor mij niet bij.
Hier mocht oudste met 11 jaar in het donker fietsen, als dat gezamenlijk met teamgenoot was (na het sporten). Andere regels waren juiste route, vóór 19.00 uur en goede verlichting

Chippie

Chippie

18-11-2011 om 22:08

Niks voor mij...

Hier mogen ze alleen naar school fietsen (halve kilometerr in zeer verkeersluwe wijk langs de meest veilige route). Laatst mochten ze in het donker van BSO naar huis fietsen (ik was met auto en moest andere route nemen). Niets voor mij... ik schrik vaak zelf ook op als er plotseling een fietser of wandelaar opduikt. Zonder licht is voor mij uitgesloten... ik heb ze al getraumatiseerd met een verongelukte buurjongen van vroeger die zonder licht fietste. Maar zelfs met verlichting vind ik het maar niets. Vier kilometer langs rustige stukken vind ik te rustig (en vergeet niet, langs een rustige route wordt vaak extra hard gereden) en de drukke stukken vind ik te druk met allerlei gevaren voor aanrijdingen...

Chippie

Chippie

18-11-2011 om 22:14

Vier km in donker...

Als mijn kinderen 4 km door donker mogen fietsen (dus niet met hun 9e) dan hebbende wel een opgeladen mobiel bij zich zodat ze mij altijd kunnen bellen (licht kapot, lekke band, etc).

Vaders vinden vaak eerder dat iets wel kan

dat is een praktijkgegeven.

Ze gaan vanuit de voetbal naar huis, tussen 6 en 7. Met goede verlichting, eventueel fluorhesje, en samen (want ze voetballen met meerderen tegelijk). Waarom zou dat persé enger zijn dan als het licht is? Middenin de winter is het ook voor zessen al donker.

Mist vind ik een ander verhaal, da's echt gevaarlijk, daarvoor missen ze de levenservaring. Maar samen naar huis vanuit de voetbal, dat moet kunnen.

Azorac

vertel eens verder?

AzoraC.

AzoraC.

24-11-2011 om 00:20

Verder vertellen

We wonen in een grote stad. De kinderen zijn gewend door het drukke verkeer te laveren. 4 km fietsen wij binnen een kwartier. De kinderen kunnen ook goed oversteken. Sinds ik een van mijn kinderen bijna overreden heb zien worden door een tram toen ik ze nog elke dag zelf naar school bracht ben ik veel laconieker geworden over alleen naar school fietsen. Dood kunnen ze kennelijk toch gaan, zelfs als je er met je neus pal bovenop staat.
De route naar voetbal voor de 9-jarige (waar ik met name beroerde onderbuikgevoelens over heb) voert veelal langs fietspaden. Het rustige stuk is bijvoorbeeld een fietspad (tussen kanaal en bedrijventerrein; je had het met die mist moeten zien, very, very creepy). Wielrenners zijn daar het grootste gevaar. Heel reëel gevaar overigens, zeker rond een uur of zes, als ze van werk naar huis sjezen.
Mijn kinderen gaan niet samen naar training. Mijn zoon zou met teamgenootjes kunnen meefietsen, maar de meesten worden met de auto gebracht. Hij zou met een teamgenootje met de auto meekunnen, maar dan moet hij daar eerst heen fietsen. En dat is dan weer net een paar kruispunten over waar ik ook niet gelukkig van wordt, bovendien hoeven we dan maar een paar minuten extra te fietsen en dan zijn we ook bij voetbal.
Hesje is een prima idee. Had ik zelf nog niet aan gedacht. Telefoon is ook een prima idee. Bij ons is de grens voor een eigen telefoon 10 jaar. Dat is dan misschien ook een mooie grens voor alleen door het donker. Maar niet die enge stille 4 km. En ook niet die lange route naar een clubje van de 11-jarige dwars door het centrum. Kortom, ik blijf voorlopig lekker meefietsen. Ik heb inmiddels geleerd dat ik mijn onderbuik meestal best gelijk kan geven en dat hij met de tijd vanzelf tot rust komt. En mijn man heeft inmiddels gezegd dat hij zich voegt naar mij als ik er echt zoveel moeite mee heb. Dus hij doet mee aan de door-het-donker-begeleiding.

Nog niet alleen fietsen in het donker

zou ik zeggen. Ik denk dat er zelfs volwassen vrouwen (mijn moeder bijvoorbeeld) zijn die in het donker niet 4 km. langs een stil fietspad zouden fietsen.
Ik mocht in het begin in de brugklas nog niet eens alleen naar school, haha! Dat is wel weer het andere uiterste natuurlijk.

Marjan Vlaardingerbroek

Marjan Vlaardingerbroek

02-12-2011 om 13:40

Hier met twaalf jaar nog niet

Bekende korte stukjes ala maar langere stukken worden zo ie zo 's zomers eerst vaker gereden voordat ze alleen in het donker gereden worden. Vaak is het hier zelf heen fietsen terug ophalen met fiets in de achterbak of met vriendje samen op fietsen. Zij kunnen dan zelf uitstekend kunnen fietsen maar ik vertrouw niemand meer in deze huidige maatschappij.

Fiorucci

Fiorucci

02-12-2011 om 15:08

Marjan

Hier in de stad vinden berovingen etc ook overdag plaats, ik geloof niet dat donker of niet nog veel uitmaakt tegenwoordig...

Irene

Irene

02-12-2011 om 16:35

Jeetje marjan

Wat wil je je kinderen dan meegeven: dat het overal vreselijk gevaarlijk en eng is en dat niemand te vertrouwen is in deze wereld?

Puck

Puck

02-12-2011 om 21:16

Goh marjan

Wat een vervelende ervaringen moet jij gehad hebben als je zo over iedereen denkt. Laat je ze nog wel op school achter bij de juf. En alleen op de sport met alleen een trainer is ook potentieel gevaarlijk, om over de mannelijke BSO-leider maar niet te spreken natuurlijk. En bij een vriendje of vriendinnetje spelen is natuurlijk ook onbetrouwbaar. Jammer als je zo in het leven staat en heel zielig om dat aan je kinderen mee te geven. Mijn ervaring is dat er een heleboel mensen prima te vertrouwen zijn en dat er een klein deel onbetrouwbare mensen rondlopen waar je je kinderen voor kunt waarschuwen en weerbaar tegen kunt maken, maaar om op voorhand iedereen al als potentieel gevaar te zien vind ik erg overtrokken.

Hanne.

Hanne.

02-12-2011 om 22:23

12 jaar wat laat

12 jaar lijkt me wat laat om lange stukken nog niet zelf te mogen doen maar als jullie je daar prettig bij vinden moet je het vooral zo doen(dan heb ik het over ene km of 7 als jij met lange stukken 30 km bedoelt ben ik het met je eens en kan je nu stoppen met lezen)

Maar wat ik niet snap is waarom je je kind heen laat fietsen maar hem met de auto haalt. Juist van het fietsen (al dan niet gezamenlijk) leren ze toch.

En praktisch gezien denk ik: de winter komt er aan, dan is het 's morgens nog donker en 's middags weer donker. Ben je dan niet de hele dag taxi aan het spelen?

Janna3

Janna3

03-12-2011 om 13:39

Groep 8

Bij ons mogen ze vanaf groep 8 in het donker (lees: tot 20.00 uur) zelf fietsen. Als voorbereiding op het volgende jaar. Datzelfde geldt voor drukke stukken in de stad. Onze zoon in groep 6 mag wel zelfstandig in de wijk fietsen, maar nog niet verder dan dat. En ook niet in het donker, niet alleen tenminste.

AzoraC.

AzoraC.

12-12-2011 om 12:03

Nuchter

Prettig, die over het algemeen nuchtere houding hier. Inmiddels ben ik overstag voor de kleine stukjes, voor 19.00 uur. Die fietsen ze nu alleen of met broer/zussen, vriendjes. Dat is in de stad, altijd volk op straat, bekende routes.
Verder weg en langs stille stukken brengen en halen we zolang het donker is. Overigens is daar niet mijn grootste angst 'enge mannen', maar meer 'weinig mensen', waardoor er weinig hulp in te roepen valt als er eens iets gebeurt onderweg.
Een flintertje angst voor kwaadwillend volk zit er trouwens wel bij, zo gek is dat niet van Marjan, maar de voetbaltrainer en de bso-meneer vormen vaak een reëler risico in dat opzicht dan de man uit de bosjes. Als wereldbeeld wil ik ze toch liever vertrouwen in de mensheid en in zichzelf meegeven. Dus mijn vage angsten laat ik sowieso onbesproken.
Azorac

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.