Basisschoolleeftijd Basisschoolleeftijd

Basisschoolleeftijd

Lees ook op

Fietsen met kinderen

Hoe fietsen jullie met de kinderen en hoe nemen jullie je kinderen/tas/rugzak mee op de fiets? Ik ben benieuwd hoe jullie het doen. 

Ik heb een mand op mijn fiets, daar ging alles in. Later had dochter zelf zo’n mand. Verder fietst dochter altijd aan de binnenkant of voor me. En als ze niet zelf wil fietsen, ging ze achterop op een kussentje met voetsteuntjes.

Ik had destijds kind voorop, kind achterop, spullen in een mandje voorop of in de fietstassen achterop. Kind dat achterop zat kreeg ook wel de eigen rugzak op de rug. Buiten het stoeltje hing die dan. 
En toen kwam nummer drie. Dus had ik kind voorop, kind achterop, kind ernaast op eigen fiets. 

Bakfietsen waren net in opkomst en kon ik nieuw niet betalen en waren nog niet op de tweedehandsmarkt. Gelukkig waren er ook nog nauwelijks electrische fietsen en geen jongeren daarmee dus kon ik gerust met een tempo lager dan 10km/u fietsen zonder steeds ongedurig te worden ingehaald. 

Hier zelfde. Kind voor kind achter en spullen in de fietstas. Nu hebben ze beide een krat op hun fiets. 

Ik had jongste kind voorop en oudste kind achterop. Dingen die mee moesten in een maand voorop maar dat was nooit veel. 
Al heel snel moest jongste naar achterop. Die was te lang om voor mij te zitten dan zag ik te weinig. 
Oudste ging toen naast mij fietsen aan de kant van de stoeprand. 
Toen jongste zelf kon fietsen fietste oudste voor mij en jongste naast mij. Inmiddels had ik fietstassen om spullen in te vervoeren en konden we een dorp verderop kleren gaan kopen en alles op een veilige manier meenemen.
Oudste was heel netjes in het verkeer en luisterde goed. Ze vond het stoer dat ze het voorbeeld voor haar broer was toen hij ook zelf fietste. Als ik tegen haar zei dat we bij de kapper met de schaar gingen stoppen om lopend over te steken dan deed ze dat keurig. Voor de dingen die wij op de fiets deden had ik vaste routes, zodat ze dat goed konden oefenen. Naar oma via de ene brug naar de bieb via de andere brug. Naar de sport via de route langs de appie, naar de tandarts langs de kerk en dat benoemde ik ook voordat we gingen fietsen, zodat ze wisten hoe we zouden gaan rijden. Voor een nieuw doel deden we ook de route even doorspreken voor vertrek en dan noemde ik bekende punten op, zodat ze ongeveer wisten hoe we zouden rijden. "We fietsen de route naar de sport tot aan de Blokker dan gaan we daar de winkelstraat in in de richting van de Hema, op het plein achter de Hema moeten we zijn" Onderweg gaf ik dan nog aan of we naar links of rechts gingen. 

ik had fietskar achter mijn fiets. Daar pasten 2 kinderen in of 1 kind + tas/boodschappen.
Toen kind zelf kon fietsen: kind aan binnenkant naast mij, op schoolroute vooral fietspaden. 

Eerst kind in zitje voorop, boodschappen en buggy achter. Daarna kind achter en mand voor. Toen ze zelf kon fietsen altijd vóór mij, alleen naast mij als het kon (en geloof me, dat is minder vaak dan je denkt). Ook verschillende fietsvakanties gehad met aanhangfiets of tandem (kind laag voor, stuur bij mij achter)

Kind is in de vakantie voor het eerst op zijn eigen fiets naar de vakantie bso gegaan. Hij reed naast mij of voor mij.
Ik heb een mand voorop waar de tas in kan.
Als school is begonnen gaan we weer verder oefenen op eigen fiets. Als kind niet op zijn eigen fiets zit dan zit hij achterop.

Ik doe de boodschappen 
gelukkig met de auto maar ik woon niet in de stad. In de stad pak je toch vaker (verplicht) de fiets. Je kan ook niet zoveel meenemen op de normale stadsfiets. Wel een kind voorop en een kind achterop.  Soms doe ik weleens een schoudertas om.

Hoe doe jij het? 

EmmaT schreef op 25-07-2026 om 08:59:

Eerst kind in zitje voorop, boodschappen en buggy achter. Daarna kind achter en mand voor. Toen ze zelf kon fietsen altijd vóór mij, alleen naast mij als het kon (en geloof me, dat is minder vaak dan je denkt). Ook verschillende fietsvakanties gehad met aanhangfiets of tandem (kind laag voor, stuur bij mij achter)

En juist dan liet ik ze naast mij fietsen en ging nog een beetje breder fietsen. Hier een paar woonwijken gebouwd eind jaren 50 begin jaren 60 waar 2 auto's elkaar al nauwelijks kunnen passeren als er ook nog geparkeerde auto's staan als ik daar fietste dan reden we breed, zodat bestuurders van auto's echt rekening met ons moesten houden. Kind ervoor en ik erachter lokte dan toch snel inhalen uit en dan dook de inhalende auto vaak iets te strak voor kind met te hard remmen en vallen tot gevolg. 

Inmiddels zijn de kinderen al lang niet meer op een leeftijd dat ik het fietsen moet begeleiden maar zeker in onze wijk fietsen we breed als we samen fietsen. 

Het is niet zo dat auto's meer rechten hebben dan fietsers. Als er geen fietspaden zijn dan delen we de weg en moet men dus rekening houden met elkaar. Soms moet je dat rekening houden met elkaar afdwingen door breed te fietsen. 

Kind zat hier eerst voorop en vanaf een jaar of twee achterop. Toen ze zelf kon fietsen zoveel mogelijk zelf laten fietsen. Naast ons aan de binnenkant. 

Gelukkig meestal geen zware of grote hoeveelheden spullen mee, want dan nemen we de auto. Klein dorp, veel voorzieningen zijn verder weg. Supermarkt is bijvoorbeeld al 5 km rijden. Ik zie mijzelf geen weekboodschappen voor een heel gezin op de fiets halen.

Mingying

Mingying

25-07-2026 om 10:07 Topicstarter

Kaykay schreef op 25-07-2026 om 09:13:

Ik doe de boodschappen
gelukkig met de auto maar ik woon niet in de stad. In de stad pak je toch vaker (verplicht) de fiets. Je kan ook niet zoveel meenemen op de normale stadsfiets. Wel een kind voorop en een kind achterop. Soms doe ik weleens een schoudertas om.

Hoe doe jij het?

Ja inderdaad. Soms is het weleens spannend bij de kassa. Het is altijd weer een goed gevoel als het past in mijn rugzak en de plastic tas. Als het kan, wil hij mee achterop de fiets. Dat vindt hij super. Jullie kinderen ook of gaan die met het gevoel dat het moet?

Bakblik schreef op 25-07-2026 om 09:14:

[..]

En juist dan liet ik ze naast mij fietsen en ging nog een beetje breder fietsen. Hier een paar woonwijken gebouwd eind jaren 50 begin jaren 60 waar 2 auto's elkaar al nauwelijks kunnen passeren als er ook nog geparkeerde auto's staan als ik daar fietste dan reden we breed, zodat bestuurders van auto's echt rekening met ons moesten houden. Kind ervoor en ik erachter lokte dan toch snel inhalen uit en dan dook de inhalende auto vaak iets te strak voor kind met te hard remmen en vallen tot gevolg.

Inmiddels zijn de kinderen al lang niet meer op een leeftijd dat ik het fietsen moet begeleiden maar zeker in onze wijk fietsen we breed als we samen fietsen.

Het is niet zo dat auto's meer rechten hebben dan fietsers. Als er geen fietspaden zijn dan delen we de weg en moet men dus rekening houden met elkaar. Soms moet je dat rekening houden met elkaar afdwingen door breed te fietsen.

Nou, in het centrum van Amsterdam liet ik het wel uit mijn hoofd om zo met kind naast me de weg of het fietspad op te eisen. De ene locatie is de andere niet zeg maar.

En je hebt gelijk: auto's hebben niet meer rechten dan fietsers, al denken veel Amsterdamse automobilisten van wel en veel Amsterdamse fietsers weer het omgekeerde

Haha een gevoel van opluchting dat het weer past? Het is mama weer gelukt. Mijn kinderen vinden het wel leuk maar het is niet zo dat ze rennen naar de fiets in de tuin om te vertrekken. 

Fiets je met de rugzak op je rug? 

EmmaT schreef op 25-07-2026 om 10:17:

[..]

Nou, in het centrum van Amsterdam liet ik het wel uit mijn hoofd om zo met kind naast me de weg of het fietspad op te eisen. De ene locatie is de andere niet zeg maar.

En je hebt gelijk: auto's hebben niet meer rechten dan fietsers, al denken veel Amsterdamse automobilisten van wel en veel Amsterdamse fietsers weer het omgekeerde

Ja de auto's zijn best gevaarlijk. Als de oudste zelf gaat fietsen, wordt het toch wel een beetje eng. 

Mingying schreef op 25-07-2026 om 10:07:

[..]

Ja inderdaad. Soms is het weleens spannend bij de kassa. Het is altijd weer een goed gevoel als het past in mijn rugzak en de plastic tas. Als het kan, wil hij mee achterop de fiets. Dat vindt hij super. Jullie kinderen ook of gaan die met het gevoel dat het moet?

Haha een gevoel van opluchting dat het weer past? Het is mama weer gelukt. Mijn kinderen vinden het wel leuk maar het is niet zo dat ze rennen naar de fiets om te vertrekken.

Fiets je met de rugzak op je rug?

Reageer op dit bericht

Je moet je bericht bevestigen voor publicatie, je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.