Basisschoolleeftijd Basisschoolleeftijd

Basisschoolleeftijd

Lees ook op

Fietsen naar Koningsspelen (9km enkele reis) of niet?

Wij wonen in een gemeente waar deze week de Koningsspelen worden gehouden. Onze dochter, is 9 jaar en zit in groep 6 (ze is de jongste van de klas en wordt volgend schooljaar pas 10). Voor de bovenbouw worden de spelen niet op school gehouden maar op een andere locatie. Ze gaan op de fiets en het is een enkele fietsafstand van ongeveer 9 km.

Onze dochter is geen sportief type, heeft niet zo'n goede conditie en is ook niet erg sterk. In het dorp doen we wel alles op de fiets, maar dat zijn meestal heel korte afstanden van zo'n 1 à 2 km. Ze zit op dansen en sinds kort ook op tennis, maar een goede basisconditie ontbreekt (nog steeds). Daarnaast is ze vorige week ziek geweest en is haar conditie nu nog slechter dan normaal.

Voor de Koningsspelen betekent dit 9km heen fietsen, dan een actief programma met allerlei spelletjes en daarna weer 9 km terug fietsen. Vanwege het fietsen ziet dochter er erg tegenop. Ze denkt dat ze het fietsen (zeker de terugweg) niet vol gaat houden en schaamt zich ook omdat ze denkt dat ze de langzaamste is.

Ik heb dit besproken met juf en zij vindt dat dochter gewoon moet fietsen. Halen/brengen door ons vindt juf eigenlijk geen optie. Ergens snap ik dit standpunt en ja ik vind ook dat mijn dochter zulke afstanden moet leren fietsen. Maar dat leert ze niet meer deze week voor de Koningsspelen. Dochter kennende is de kans groot dat dochter aan na de Koningsspelen instort van vermoeidheid en dat ze daar (een deel van) het weekend last van heeft.

Wat zouden jullie doen? Dochter laten fietsen, toch tegen standpunt van juf in dochter/halen brengen, ziek melden, iets anders?

Dochter laten fietsen.

Dochter laten fietsen en vooral de faalangst wegnemen.

Heb je de gelegenheid om zelf ernaar toe te fietsen aan het einde, en dan zelf mee terug te fietsen? Als ze het tempo van de groep niet kan volgen, kunnen jullie samen naar huis fietsen. Maar ik weet niet of je dochter dat wil?

Is er verder iets medisch aan de hand of ontbreekt het echt aan een basisconditie? Dan zou ik zeggen, gewoon laten fietsen. Je zal je verbazen wat kinderen toch lukt, zeker als ze al bijna 10 is. Komt vast goed.
En dan is ze het weekend wat moe, is dat erg of juist een goede les om wat meer aan haar conditie te gaan werken? 

Dochter laten fietsen.

In een groep fietsen kinderen makkelijker met de massa mee. 
Op scouting heeft dochter ook meer gefietst dan ooit en dan tussendoor naar het zwembad. Ze was kapot vertelde ze, maar het was geweldig geweest.
Tip van de scouting was om wel op je eigen fiets te komen die is bekend tenslotte.
Vragen ze misschien nog vrijwilligers om mee te fietsen of voor de Koningsspelen?
Ik zou haar lekker laten fietsen. Als het echt niet gaat dan hoor je het wel. En wat niet gaat dat gaat niet, als ze het tempo niet bij kan houden dan zijn er vast genoeg mensen om met haar in een lager tempo te fietsen.

Gewoon laten fietsen, mijn zoon in groep 6 was ook gewoon het jongste droppie en werd ook pas in december het schooljaar erop pas 10 jaar. Alles gewoon mee laten doen inclusief de excursie naar de boer. Hij had op zijn 7e ook zwemles(snorkelen) op 7,5 km en deed dat ook prima. 

Hoe is het voorbereiden en uitbreiden van haar conditie gegaan in de afgelopen weken meivakantie? 

Ik zou haar laten fietsen, tenzij er echt iets medisch aan de hand is.

Mijn zoon was erg klein voor zijn leeftijd en heeft naar zijn scoutingkamp toe 70 kilometer moeten fietsen op een 26" fietsje.

Hij leeft nog steeds.

HumpieDumpie

HumpieDumpie

06-05-2025 om 16:01 Topicstarter

Dat wordt dus fietsen. En we zullen niets plannen in het weekend erna, want ik vermoed dat ze dan erg moe is.

Nou, mijn dochter was altijd de kleinste en jongste van de klas en de juf die ze in groep 6 had, fietste keihard voorop op haar fiets met versnellingen en lette totaal niet op wat er achter haar gebeurde. Dochter had omdat ze zo klein was een fiets die een maat kleiner was dan die van haar klasgenoten en moest dus harder trappen dan de rest om de klas bij te houden. Ik ben meerdere keren mee geweest op van die fietstochten en IK vond het al een hel (terwijl ik moeiteloos en vaak grote afstanden fiets), dus laat staan dochter. Dochter heeft ook nog eens een longprobleem waardoor ze minder lucht heeft dan de rest. 
Wat ik deed in het geval van meer dan 20 minuten fietsen, was een vroege doktersafspraak faken. "Juf, dochter moet morgen om 8.15 uur even naar de huisarts. Ik zet haar daarna af bij de locatie waar ze moet zijn. En natuurlijk kom ik haar ook weer halen, ze heeft immers dan geen fiets bij zich." Knappe juf die daar iets tegenin kan brengen. En als juf aan dochter vroeg waarom ze naar de huisarts moest, zei dochter vaag iets over haar longen/enkel/een raar plekje of iets anders wat we hadden afgesproken. Vroeg juf het aan mij, dat trok ik één wenkbrauw op en zei ik dat het niet iets was dat dochters leerprestaties in de weg stond. (Ik was geen fan van deze juf, ze was erg hard en de kinderen waren bang voor haar.)
Tegelijk hebben we wel gewerkt aan dochters uithoudingsvermogen, door samen veel te fietsen en te wandelen, steeds een beetje verder, met als uiteindelijke doel een fietstocht naar de dierentuin in de stad verderop (12 kilometer enkele reis). Inmiddels is ze ruim volwassen en fietst ze elke dag een half uur naar haar fysiek intensieve werk en een half uur terug.
Ik ben totaal geen moeder die haar kinderen pampert, dochter heeft echt wel leren doorzetten en ik heb haar in haar hele schoolcarrière (inclusief VO) misschien 3x met de auto naar school gebracht. Maar achter een juf aanjakkeren, het met je kleine beentjes net niet bij kunnen houden en dan door de popi's van de klas worden uitgelachen vond ik niet iets waar dochter iets positiefs van leerde. 

HumpieDumpie

HumpieDumpie

06-05-2025 om 16:04 Topicstarter

Decembermamma schreef op 06-05-2025 om 15:49:

Gewoon laten fietsen, mijn zoon in groep 6 was ook gewoon het jongste droppie en werd ook pas in december het schooljaar erop pas 10 jaar. Alles gewoon mee laten doen inclusief de excursie naar de boer. Hij had op zijn 7e ook zwemles(snorkelen) op 7,5 km en deed dat ook prima.

Hoe is het voorbereiden en uitbreiden van haar conditie gegaan in de afgelopen weken meivakantie?

Mmmh, dat jou zoon iets kan zegt natuurlijk niets over het kunnen van mijn dochter. Ieder kind is anders en zoals gezegd heb ik geen sportief kind.

Wat bedoel je met voorbereiden? 

Ze heeft een actieve meivakantie gehad. Tenminste de eerste 1,5 week, daarna is ze ziek geworden. Een patroon dat we kennen van haar, na te veel activiteit stort ze in tot soms zelfs ziek worden aan toe. We zijn ook al eens bij de huisarts geweest, maar die kan geen oorzaak vinden.

HumpieDumpie schreef op 06-05-2025 om 16:04:

[..]

Mmmh, dat jou zoon iets kan zegt natuurlijk niets over het kunnen van mijn dochter. Ieder kind is anders en zoals gezegd heb ik geen sportief kind.

Wat bedoel je met voorbereiden?

Ze heeft een actieve meivakantie gehad. Tenminste de eerste 1,5 week, daarna is ze ziek geworden. Een patroon dat we kennen van haar, na te veel activiteit stort ze in tot soms zelfs ziek worden aan toe. We zijn ook al eens bij de huisarts geweest, maar die kan geen oorzaak vinden.

Had mijn dochter ook, hoofdpijn, overgeven en alleen maar willen slapen. Ze bleek later migraine te hebben. Ze heeft geleerd naar haar lichaam te luisteren en heeft nu al een tijd geen aanval meer gehad. 

Wat voor fiets heeft ze?

HumpieDumpie

HumpieDumpie

06-05-2025 om 16:14 Topicstarter

Dymo schreef op 06-05-2025 om 16:08:

[..]

Had mijn dochter ook, hoofdpijn, overgeven en alleen maar willen slapen. Ze bleek later migraine te hebben. Ze heeft geleerd naar haar lichaam te luisteren en heeft nu al een tijd geen aanval meer gehad.

Dit vindt onze dochter nog moeilijk, ze vindt namelijk wel alles leuk.

Reageer op dit bericht

Je moet je bericht bevestigen voor publicatie, je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.