Basisschoolleeftijd Basisschoolleeftijd

Basisschoolleeftijd

Lees ook op

Fietsen zonder zijwieltjes binnen 3 dagen

Ik heb een verbazingwekkend verhaaltje over de fietsperikelen van onze dochter. Misschien is het een tip voor anderen.
Onze dochter wordt volgende week 5 jaar. Toen ze 3 was, werd ze ernstig ziek. In november vorig jaar kreeg ze op haar feest (einde behandeling) een nieuwe K3-fiets. Ze heeft hem zelf uitgezocht en wilde er geen zijwieltjes meer aan. Wij dachten, zo dat gaat super, die fietst straks zo weg. Maar nee dus. Als ze wilde fietsen, pakte ze haar oude 12 inch fietsje met zijwieltjes. Dus eerst toch maar zijwieltjes op haar nieuwe fiets gezet. Mijn vriendin heeft een dochter van dezelfde leeftijd, zitten ook bij elkaar in de klas. Zij had van een kennis een loopfietsje geleend. Dat kindje kon namelijk heel snel los fietsen na die loopfiets. kwestie van evenwicht vinden. De dochter van mijn vriendin heeft een week op die loopfiets gezeten en fietste daarna zonder zijwieltjes zo weg. Dat wilde mijn dochter dus ook. Ze heeft 3 dagen op die loopfiets gezeten en ook zij fietste daarna zonder zijwieltjes weg. Eerst op haar 12 inch fietsje en na een week op haar nieuwe 18 inch K3-fiets. Die loopfiets was echt een superidee. We hebben hiermee onszelf een hoop geren achter de fiets aan bespaard.

Een heel verhaal, maar ik wilde jullie deze tip niet onthouden. Misschien hebben jullie er iets aan.

Groetjes Ronka

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Mamvantwee

Mamvantwee

11-05-2009 om 10:54

Goed idee pelle

Ik wilde net melden dat een loopfiets een goed idee is, maar dat ik nergens zo'n ding zie en dus ook niet even eentje kan lenen (en kopen voor 3 dagen geruik doe ik dus niet).

Ik vrees dat mijn dochter een fiets zonder trappers niets vindt. Ik heb me eigenlijk al neergelegd bij de gedachte dat ze pas met 6 jaar eens zonder zijwieltjes gaat fietsen.

Mamvantwee

Tango

Tango

11-05-2009 om 14:04

Het gaat helaas niet altijd op

Tangozoon van 4 1/2 jaar rijdt al een jaar op zijn loopfiets en heeft er een evenwicht op om u tegen te zeggen, maar......fietsen zonder zijwielen vindt hij toch heel iets anders. We hebben al een paar keer geoefend, maar hij wil gewoon niet dat ik hem loslaat. Hij pakt dus buiten gewoon steeds zijn loopfiets, want de fiets daar zijn de zijwielen af dus daar rijdt hij niet op. Zijwielen er weer op doe ik niet, we wachten gewoon maar af tot hij weer wil oefenen.

Tango

Tango

11-05-2009 om 16:13

Pelle

Ja, dat 's avonds oefenen is inderdaad wel een ideetje, maar dat met die sjaal, ik weet het niet. Hij wil namelijk dat ik het stuur vasthoudt en ziet het dus meteen als ik loslaat. Ik heb de achterkant van de fiets dan nog vast aan de stok van zijn vlag (die we er maar weer op gezet hebben omdat je anders zo'n kromme rug krijgt, maar zo helpt dat dus nog niets). Het is gewoon angst wat we kennen van Tangodochter, die deed precies hetzelfde. Ik had dus zo gehoopt dat die loopfiets het bij zoon zou voorkomen.

Miep

Miep

11-05-2009 om 20:46

Niet zeggen en loslaten

Hier ook een ventje dat vooral bang was - te weinig zelfvertrouwen.

Die sjaal, dat werkte bij ons voor geen meter. Wel zo'n fietshesje met handvat achterop (firstbike - zit lekker stevig om kindjeheen). Die mochten we dan ook absoluut niet loslaten van hem, als hij dat merkte dan begon hij te bibberen en viel spontaan om.

Maar wat hier werkte: lekker laten fietsen, en als je denkt dat hij goed gaat steeds iets losser laten. Toen ik hem (achteraf!) vertelde dat hij het hele pad was uitgefietst zonder dat ik hem vast had gehouden was hij erdoor en hoefde dat vasthouden niet meer.

Ronka

Ronka

12-05-2009 om 09:59 Topicstarter

Uitproberen

Ik zie het al wel. Tips genoeg. Voor ons werkten al die tips niet, maar geen kind is tenslotte hetzelfde. Kwestie van uitproberen dus. Ik heb trouwens wel het idee dat je kind er aan toe moet zijn, het echt moet willen. Ik zie in mijn omgeving erg wisselende leeftijden waarop de kinderen gaan fietsen zonder zijwielen. Eigenlijk maakt het ook niks uit. Ik zei altijd tegen haar, als je 18 bent fiets je vast wel zonder.

Emmawee

Emmawee

13-05-2009 om 22:31

Er aan toe zijn

Klopt. Ze moeten er aan toe zijn. Stoffer hier was er gewoon lange tijd niet aan toe om iets nieuws te moeten leren. Hij wilde niets leren. Hij was al goed zoals hij was, zo vond hij zelf. Nu heeft hij in een paar dagen leren fietsen en kan bijna niet wachten om op zwemles te gaan en op heel wat andere terreinen kan hij opeens veel beter uitleg en instructies verdragen.
Vinden jullie ook dat jullie kinderen opeens weer zo'n stuk groter worden als ze zelf kunnen fietsen? Brrr... Stoffer vroeg mij gisteren: "Mama... ik weet dat het natuurlijk niet kan hoor, maar ik kán wel zelf naar de oppas fietsen. Want ik weet precies hoe ik moet rijden." Slik...
Groeten! Maw.

Emmawee

Emmawee

13-05-2009 om 22:35

Ik maak mijn punt niet

Ze moeten eraan toe zijn, maar je moet er niet alleen maar op wachten. Stoffer heeft nooit gevraagd om te mogen leren fietsen. Hij heeft het altijd afgewezen. En op een zeker moment heb ik gewoon gezegd: we gaan oefenen. En toen heb ik de zijwieltjes er gewoon afgehaald. (Methode Pelle, 's avonds na het eten).
Het verwijderen van zijwieltjes ga ik bij Blik (nu 2,5) veel eerder doen. Als die er al op moeten, want hij hééft zo'n geweldige loopfiets en kan daar al aardig mee overweg!
Groeten, Maw.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.