Danny1
14-02-2026 om 23:35
Filmpje bedelende kinderen
Vandaag ging ik naar de Lidl. Daar is een dranghek geplaatst waarachter 10 kinderen stonden te bedelen. Ze riepen de hele tijd 'heeft u zegels?'.
Ik vond dit bijzonder en heb het gefilmd, en naar wat mensen gestuurd. De caisseres vonden het ook bijzonder. Ze vroegen elke klant of zij zegels willen voor zichzelf of voor de kinderen buiten, en legden uit dat de kinderen veel overlast veroorzaken en de afdeling met knuffeltjes steeds overhoop komen gooien.
Vervolgens heeft iemand dit filmpje doorgestuurd naar de moeder van een klasgenootje van mijn oudste. Want die zou achter dat hek staan. Eerlijk, ik heb hem niet eens herkend.
Moeder zit mij nu op de app aan te vallen. Ik heb haar gezegd: waarom laat je je kind daar dan bedelen? Dit is toch openbaar? Moeder vindt het erger dat haar zoon is gefilmd dan dat hij daar voor iedereen zichtbaar staat te bedelen
Hoe voorkom ik verdere ruzies met deze moeder over het filmen van haar bedelende zoon?
Gingergirl
17-02-2026 om 15:35
Euphoria schreef op 17-02-2026 om 15:23:
Ik woon in een grote stad en toch zie ik geen dranghekken.
Zijn er bij jullie naast dranghekken ook bodyguards, camera’s, mobiele eenheid en marechaussee aanwezig?
Hier zie je wel dranghekken bij supermarkten als er spaaracties zijn. Grote stad waar wij wonen maar bij familie op het platteland is dat ook. Camera's hangen volgens mij tegenwoordig ook wel in elke supermarkt. Een beveiligingsmedewerker soms ook wel op hele drukke dagen bij ons in de stad.
Herfstappeltaart
17-02-2026 om 15:42
Luchtpost schreef op 17-02-2026 om 14:48:
[..]
Woon jij misschien in een klein dorp? Ik woon niet eens in een echt grote stad (maar in een gemeente met ruim 50.000 inwoners) en als ereen actie is bij de PLUS, staan daat toch echt (buiten, dat wel) altijd dranghekken. En nee, ik ga géén foto plaatsen van dat fenomeen; ook niet zónder dat daar herkenbare kinderen op staan.
Op zich wel grappig: de een weet niet beter of er staan dranghekken bij een actie, de ander insinueert dat er gelogen wordt "want vakantietijd". Zo'n klein land en dan toch zulke grote verschillen.
Nee hoor, ik woon in een provinciestad. Maar zoals gezegd: ik vond niet alleen de dranghekken ongeloofwaardig (ik geloof jullie best als ik lees dat dit op meerdere plaatsen voorkomt), maar het hele verhaal. Ook over dat filmen, doorsturen enz. En om het gedrag van die kinderen zo expliciet bedelen te noemen. Mwah.. Maar.....misschien heb ik het mis. Tot nu toe bedroog mijn gevoel me niet 
Valeria
17-02-2026 om 15:43
Euphoria schreef op 17-02-2026 om 15:23:
Ik woon in een grote stad en toch zie ik geen dranghekken.
Zijn er bij jullie naast dranghekken ook bodyguards, camera’s, mobiele eenheid en marechaussee aanwezig?
Wat een rare opmerking.
Decembermamma
17-02-2026 om 17:11
Herfstappeltaart schreef op 17-02-2026 om 15:42:
[..]
Nee hoor, ik woon in een provinciestad. Maar zoals gezegd: ik vond niet alleen de dranghekken ongeloofwaardig (ik geloof jullie best als ik lees dat dit op meerdere plaatsen voorkomt), maar het hele verhaal. Ook over dat filmen, doorsturen enz. En om het gedrag van die kinderen zo expliciet bedelen te noemen. Mwah.. Maar.....misschien heb ik het mis. Tot nu toe bedroog mijn gevoel me niet
Maar hoe wil je het anders noemen als bedelen? Bedelen is smekend vragen om iets te krijgen van een ander en dat is nu precies wat ze doen. In veel gevallen drammen ze aardig door.
Euphoria
17-02-2026 om 17:23
Valeria schreef op 17-02-2026 om 15:43:
[..]
Wat een rare opmerking.
Mijn verbeelding gaat met mij op de loop. Bij zoveel inspiratie.
Yumi
17-02-2026 om 18:19
Artikel uit 2010..... toen stonden er al dranghekken bij de supermarkten.
Uit een internetpeiling van Kassa blijkt dat veel mensen zich ergeren aan dit soort commerciële hypes, die bedelende kinderen bij de Kassa en dranghekken voor de deur tot gevolg hebben. Een andere klacht is dat consumenten uiteindelijk zelf opdraaien voor de kosten van dit soort WK gadgets.
Supermarkt spaaracties worden steeds populairder - Kassa - BNNVARA
Valeria
17-02-2026 om 18:25
Euphoria schreef op 17-02-2026 om 17:23:
[..]
Mijn verbeelding gaat met mij op de loop. Bij zoveel inspiratie.
Je doet net of mensen hier die dranghekken uit hun duim zuigen. Dat vind ik raar.
Misschien vond je jezelf grappig, dat kan.
Herfstappeltaart
17-02-2026 om 18:34
Decembermamma schreef op 17-02-2026 om 17:11:
[..]
Maar hoe wil je het anders noemen als bedelen? Bedelen is smekend vragen om iets te krijgen van een ander en dat is nu precies wat ze doen. In veel gevallen drammen ze aardig door.
Smekend vragen: Gewoon vragen toch? Of gaat het zo van "aaah, toeoeoe mag ik alsjeblieieieft je zegels?"Dat is bij mij smeken.
Het zal allemaal wel hoor, ik vind het allemaal nogal overdreven.
Decembermamma
17-02-2026 om 19:05
Herfstappeltaart schreef op 17-02-2026 om 18:34:
[..]
Smekend vragen: Gewoon vragen toch? Of gaat het zo van "aaah, toeoeoe mag ik alsjeblieieieft je zegels?"Dat is bij mij smeken.
Het zal allemaal wel hoor, ik vind het allemaal nogal overdreven.
Het is ook overdreven en ik snap dus ook niet dat ouders hun kinderen toestaan dit te doen.
Euphoria
17-02-2026 om 19:11
Valeria schreef op 17-02-2026 om 18:25:
[..]
Je doet net of mensen hier die dranghekken uit hun duim zuigen. Dat vind ik raar.
Misschien vond je jezelf grappig, dat kan.
Alles kan. Zelfs smekende kinderen die bedelen en via dranghekken moeten worden geweerd.
troelahoep
17-02-2026 om 19:59
Nou inderdaad. Ik weet ook niet anders of supermarkten hier (middelgrote plaats, geen grote stad ofzo) heeft dranghekken bij al te populaire spaaracties. En ik vind het niet raar om het te hebben over bedelende kinderen, want dat is wat ze in feite doen toch? Ze bedelen niet om geld of voedsel, maar de handeling op zich.... en sommigen zijn ook nog iets te aanwezig of al te brutaal. Verder vind ik kinderen hartstikke leuk, maar sommigen vertonen wel bijzonder gedrag ![]()
Valeria
17-02-2026 om 20:33
Decembermamma schreef op 17-02-2026 om 19:05:
[..]
Het is ook overdreven en ik snap dus ook niet dat ouders hun kinderen toestaan dit te doen.
Heb je wel eens berichten op Nextdoor gezien als iemand zegeltjes of punten aanbiedt? Daar gaan volwassenen soms nog bijna digitaal op de vuist. "Ja maar je had ze aan mij beloofd!"
Of eigenlijk alles wat gratis wordt aangeboden. Dan is het niet zo gek dat die mensen kinderen hebben die dat ook doen.
Kampeerder
17-02-2026 om 20:38
Ik lees steeds opnieuw bedélende kinderen. Ligt aan mij, ik weet het, maar als er weer iets is gepost, topic weer bovenaan staat lees ik het opnieuw en opnieuw en opnieuw. Waar ook de reden dat ik het opende de eerste keer omdat ik me afvroeg wat er bedoeld werd.
Slekire
17-02-2026 om 21:15
ik woon in een dorp, hoer staat voor de Appie één hekje, daar staan zo vijf kindertjes achter. Ze hopen op voetbalplaatjes, staan ze te ruilen, allemaal heel gezellig. T zal vast op andere plaatsen anders zijn.
Zomaar kinderen (of sowieso mensen) gaan filmen moet je nooit doen.