Basisschoolleeftijd Basisschoolleeftijd

Basisschoolleeftijd

Lees ook op
Erik Smit

Erik Smit

30-11-2010 om 12:28

Films voor kinderen van vier?

Ik wil wel weer eens met mijn kinderen naar de film, en nou draaien er twee: Het geheim en Dik Trom.

Ik kom er zo gauw niet achter of die ook leuk zijn voor kinderen van vier (mijn tweeling is vier). Wie weet voor welke leeftijd deze films geschikt zijn?

groeten, erik (even ingelogd op account van mijn vrouw...)

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
vlinder72

vlinder72

30-11-2010 om 20:03

Hmmm

Waar houden je kinderen van? Mijn kinderen zou ik geen plezier doen met "echte mensen" films. Vinden ze veel te saai en meestal ook te eng. Blijkbaar is dat dan toch te herkenbaar. Mijn dochtertje (nu 5 jaar) vindt de bioscoop toch al enger dan gewoon een dvd. Zo'n groot scherm en dan ook nog dat harde geluid.

Wij kiezen daarom meestal voor een tekenfilm. Ik heb goede verhalen gehoord over Verschrikkelijke Ikke. Weliswaar vanaf 6 jaar maar dat heeft mij nog nooit tegengehouden. En mijn kinderen willen ook graag naar Foeksia de miniheks. Dus in de kerstvakantie wordt het een van die twee films. Als ze dan nog draaien natuurlijk.

erik smit

erik smit

30-11-2010 om 22:39

Juist echte mensen!

Ik wil ze graag speelfilms leren waarderen, want daar hou ik zelf ook erg van. Tekenfilms vind ik een beetje jammer in de bioscoop of ze moeten heel spectaculair zijn, die kun je vaak net zo goed op TV zien.
Er zijn genoeg echtemensenfilms die ze leuk vinden, we hebben Iep, Kikkerdril, Dag juf tot morgen, en nog zo wat.

Pelle, dat ze voor alle leeftijden goedgekeurd zijn heb ik ook gezien, maar dat zegt niet echt genoeg. Een film waarin geen vloek, klap of blote borst voorkomt is automatisch AL, zelfs al is er voor kleine kinderen misschien niets van te begrijpen. Helaas bestaat er bij films alleen maar een classificatie van leeftijdskeuring en wordt nooit gemeld voor welke leeftijd een film nou echt geschikt is, behalve bij Cinekid, die doen dat wel heel goed.

Ik vind het op grond van de trailer toch altijd heel moelijk te beoordelen of een film toch eng of ingewikkeld gaat worden.

Zonneschijn

Zonneschijn

01-12-2010 om 09:39

Tja

Als ik de trailer zie van Het Geheim dan vind ik 'm niet geschikt voor een vierjarige. Hangt natuurlijk van het kind af maar ik denk dat het verhaal gewoon moeilijk te begrijpen is, misschien ook wat te langdradig. Ik ga er zelf heen met mijn 9 jarige maar ik neem mijn net 5 jarige niet mee. Doe ik haar ook geen plezier mee. Dick Trom weet ik zo niet maar mijn gevoel zegt dat ik die wat geschikter vind.

Foeksia de miniheks (ook met echte mensen) is ook erg leuk voor 4 jarigen.

erik smit

erik smit

01-12-2010 om 10:37

Oké

Ja, ik had inmiddels ook de trailer van Het Geheim gekeken en geconcludeerd dat het waarschijnlijk te eng en zeker te ingewikkeld is. Misschien gaan we Dik Trom maar eens proberen!

Foeksia, is dat echt leuk voor vierjarigen? Staat namelijk vanaf 6 bij, met zo'n spin... Die had ik dus al bij voorbaat geskipt...

vlinder72

vlinder72

01-12-2010 om 11:15

Foeksia

Het zijn heksen hè. Die zijn bij voorbaat eng (dus 6+). Ze eten enge dingen zoals spinnen. De Foeksia boeken zijn ook echt voor kleuters. Ik kan mij daarom niet voorstellen dat die film niet geschikt is voor een 4 jarige.

Op you tube staan een paar officiële Foeksia filmpjes. Mijn dochter heeft die filmpjes al een paar keer gezien en wil nu echt hééééél graag naar Foeksia. Ze zingt al heel hard "Als ik een heks ben" mee.

Ik heb trouwens het idee dat Toveren en Dik Trom allebei niet zo geschikt zijn voor jonge kinderen. Dik Trom is niet de ouderwetse Dik Trom maar een gemoderniseerd verhaal. Het leek mij meer iets voor de ouders dan voor de kinderen.

Fiorucci

Fiorucci

01-12-2010 om 12:31

Foeksia

Foeksia is prima voor vierjarigen en enorm leuk.

erik smit

erik smit

01-12-2010 om 13:54

Goed, foeksia dan...?

Misschien dat we dan Foeksia maar gaan proberen. Niet deze week (kind ziek). Zitten er geen monsters in? (want dan zit mijn dochter subiet onder de bank, da's ook de reden dat ik huiverig ben voor films met zo'n spinnetje erbij...)

Dik Trom is toch wel vooral een kinderfilm volgens mij, maar met de aloude Dik Trom heeft het inderdaad geen zier te maken.

Erik

mijn ervaring is dat de meeste films met kleuters behelpen zijn omdat ze in alle kinderfilms een eng en spannend stuk zetten. Gewoon, om de aandacht van schoolkinderen erbij te houden. Voor kleuters is dat steevast te veel.

Eigenlijk moet je wachten tot ze zes zijn. Saai maar waar. Tot die tijd zullen ze vroeg of laat bij je op schoot kruipen, en belangrijker, blijft er gewoon te weinig over van wat een leuk uitje zou moeten zijn.

Deja vu

Ik 'hoor' hier eigenlijk niet meer (kinderen nu 13,10,9) maar o,o,o wat herinner ik me nog ons eerste bioscoop uitje met de oudste. Die zal toen ook ongeveer 4 geweest zijn. Leek ons nou zo leuk, een keer met het hele gezin naar de film. Kabouter Plop was het. Onschuldiger kon niet, dachten wij naief. Nou, het was geen succes. Slapeloze nachten heeft ie ervan gehad. Dat ze over die enge brug moesten, in dat donkere bos. Met van die rare rookdampen en borrelende modder. Minimaal een jaar lang kon ie geen kabouter Plop meer zien zonder in de stress te schieten (wat dan achteraf voor ons als ouders wel weer een voordeel was, want we waren -en zijn- op zijn zachtst gezegd geen Plop-fans.)

En al is ieder kind weer anders...in retrospect moet ik Rodebeuk gelijk geven. Hoe erg was het geweest om nog een jaartje (of 2) te wachten. Die bioscoop loopt niet weg.

Ingrid

Rafelkap

Rafelkap

01-12-2010 om 18:38

Naar theater

waarom toch perse naar de bioscoop willen als je kind van monsters onder de bank vlucht? Doe je daar je kind een plezier mee? Koop die leuke films die nu in de bioscoop te zien zijn gewoon op dvd en ga thuis films kijken. Dan kan de knop gewoon uit als het teveel wordt! Bv Lotta uit de kabaalstraat (wij hebben hem op video, na lang zoeken), kikkerdril, pluk of iep (vindt mijn zoon van bijna 6 nog steeds eng omdat het zielig is).
En ga gewoon naar het theater!!!!! Er zijn ontzettend leuke theatervoorstellingen, wel op de leeftijdsindicatie letten, maar theater is hier veel minder eng dan een bioscoop (hebben wij nog niet gedaan)

Ook nog geen bioscoop

Erger zelfs: ook thuis heeft zoon nog maar 2 keer een echte film gezien, en dan ook nog niet eens in 1 keer. Zoon is bijna 4.

Zijn vriendinnetje is al met haar vader naar Toy Story 3 geweest, ik heb er niet eens aan gedacht om daar met zoon heen te gaan.

Wel gaan we soms naar een kindertheater voorstelling van boeken die hij kent, van de Gruffalo of die van de heks, of naar kinderconcerten. Maar dat is max een uur en dat is genoeg.

Berber

Ik was vorig jaar ook met een vierjarige naar Up. Maar waar jouw kind zich kennelijk stilletjes terugtrekt zet te mijne het bij enge stukken op een oorverdovend brullen. De hele zaal kon meegenieten Maar hij wou niet naar huis.

Het stomme is: Rodebeuk had me gewaarschuwd voor het enge stuk. Dus ik had beter moeten weten. Die film had toen trouwens nog een AL-waardering, da's later naar 6+ gegaan, en volkomen terecht.

In verband met die ervaring heb ik nu bij Toy Story 3 op basis van de verhaallijn en de leeftijdsaanduiding maar besloten niet naar de film te gaan. Zoon krijgt de DVD van de Sint.
En als Foeksia nog draait gaan we daar misschien wel heen in de kerstvakantie (heeft die een 6+? Ik dacht dat-ie AL was?). Al heb ik het gevoel dat ik die film eigenlijk zou moeten boycotten vanwege die belachelijke Anti-Sintactie van de regisseur ...

Groeten,

Temet

Tijgeroog

Tijgeroog

02-12-2010 om 23:28

Filmhuis oid?

Is er geen flimhuis, of een theater dat ook films draait, waar je een kinderfilm kunt kijken? Ik ben op die manier vorig jaar met m'n zoontje naar een zweedse animatieflim geweest (Pettson en Findus) en dat vond hij heel leuk. Erg kleinschalige bioscoop, een film die echt voor zijn leeftijd was, het heeft veel indruk gemaakt en het was echt genieten. Grote draaistoelen, dus hij heeft lekker bij mij op schoot gezeten, dat vond ie veel gezelliger. Ik ook.

ayla

ayla

03-12-2010 om 12:41

Hier ook deja vu

Haha ik weet nog dat ik met ayladochter (3 jaar denk ik) naar een film van K3 ging, K3 en de kattenprins. Het was niet haar eerste bioscoopfilm dus ik had absoluut geen problemen verwacht. Maar mijn god wat heeft dat kind gebruld….. Ik willlllllll naaar huissssssssss, ik ben bannggggggggggg. Dacht ik even een onschuldige kleuterfilm uitgezocht te hebben.

sidneysheldon

sidneysheldon

04-12-2010 om 19:44

Dik trom

volgens mij is dik trom meer voor wat grotere kinderen, ik heb de voorstukjes gezien, meer voor kids vanaf 6 jaar oud.
en de nieuwste disney film Rapunzel? daar heb ik nog geen voorstukjes van gezien.

erik smit

erik smit

08-12-2010 om 20:29

Het is foeksia geworden!

Dank voor de tips hier, we hebben het erop gewaagd met Foeksia.
Was een groot succes. Die keuring 6+ lijkt mij totaal overbodig, mijn kinderen waren niet de enigen van vier in de zaal. Ze hebben de hele film lang gekeken, vreselijk meegeleefd en het eigenlijk niet eng gevonden. Ze vonden het ook vreselijk leuk in de bioscoop.

Alleen jammer dat de bioscoop met de trailers geen rekening houdt met het publiek. Mijn kinderen hadden het 's avonds nog over de enge scènes die ze in de trailer gezien hadden... iets over een hagedis die door roofvogels werd aangevallen en aan een cactus wordt geprikt.

Maar goed, zo'n trailer is zo voorbij, en de film zelf vonden ze heel erg leuk.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.