Basisschoolleeftijd Basisschoolleeftijd

Basisschoolleeftijd

Lees ook op
Jacobien

Jacobien

11-05-2009 om 15:54

Frustratie tekenen

Onze zoon van bijna 5 jaar heeft de smaak van tekenen een beetje te pakken. Hij heeft de krasfase achter zich gelaten en begint nu "echt" te tekenen. Twee benen, romp, hoofd, twee armen. Alleen raakt hij zo gefrustreerd door zijn tekeningen; want het lijkt niet echt. Dan zegt hij: de benen van superman zien er heel anders uit. Hij wordt boos en moet huilen. Ook wil hij graag zijn naam schrijven. Maar als het rechte streepje van de K een beetje schuin staat, is het al niet goed en moet het over.

Hoe kan ik hem door deze fase helpen? Ik weet namelijk niet goed hoe te reageren. Ik geef wel aan dat ook mama veel moest oefenen om te schrijven en tekenen, maar dat helpt allemaal niet. Laats heb ik zijn hand vastgehouden en hebben we samen geschreven, dat vond hij wel fijn. Misschien hebben jullie nog andere tips.

Alvast bedankt, Jacobien

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.

Jacobien

Laat hem bijvoorbeeld zien dat jou handschrift ook niet bij iedere letter exact hetzelfde/goed is. En laat hem eens schilderijen zien (in de kunstuitleen of in een boek, maakt niet zoveel uit) sommigen lijken net echt en bij andere zie je niet eens wat het voor moet stellen. Vertel hem dat als je van iets een kopietje wilt hebben je naar de winkel gaat om er één te laten maken door een kopieermachine.
Hier ook een perfectionistische zoon (ruim 12) die nogal eens gefrustreerd raakt tijdens het tekenen, terwijl hij juist zo leuk/mooi tekenen kan als hij tenminste zichzelf wat ruimte gunt op dat moment. Succes met je zoon.

Yvon Meijer

Yvon Meijer

12-05-2009 om 11:44

Leerboekjes

Ken je van die boekjes waar allemaal 'taakjes' in staan? Daar staan vaak oefeningen in om te leren schrijven. Er staan vormen in stippellijntjes die ze dan met de stift moeten volgen, krulvormen om te leren schrijven. Er staan ook cijfers en letters om op die manier over te trekken. Ook staan er opdrachtjes in om bijvoorbeeld een rijtje bloemetjes aan te vullen met nog een bloemetje en die dus zelf er bij te tekenen. Dan heeft hij wel een voorbeeld. Misschien geeft dit wat meer houvast, mijn dochter vindt het heel leuk om te doen. Groetjes, Yvon.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.