Basisschoolleeftijd Basisschoolleeftijd

Basisschoolleeftijd

Lees ook op
Jesse_1

Jesse_1

01-06-2012 om 21:05

Gaan slapen 's avonds

Middelste (9,5) en Jongste (8) slapen samen op 1 kamer. Dit wilden ze erg graag, ze hebben nu een stapelbed en dat ging prima.
Nu de dagen echter langer worden, blijft het langer licht en dan is het moeilijker om te gaan slapen. De kamer kan niet helemaal verduisterd worden. Gisteravond kwamen wij erachter dat Jongste het gordijn een stukje opendoet en ze lagen met z'n tweeën dus een uur nadat ze naar bed waren gegaan nog te lezen. Vandaag heb ik dus hun boeken mee naar beneden genomen, in de hoop dat het hun rust zou geven. Jongste vindt het 'saai' zonder afleiding, maar ik zeg dat dat juist de bedoeling is, omdat je anders niet gaat slapen!
Nu is het dus al een hele tijd onrustig, die-doet-dit of die-hoort-dat. Ik ben ook wel aan mijn rust toe . Ik heb onruststoker (Jongste) al gezegd dat hij morgen een half uur eerder naar bed moet (en zich dus langer mag vervelen) als hij niet stopt - maar op termijn is dit natuurlijk geen oplossing.
Normaal gesproken liggen ze om een uur of 8 in bed. Jongste is al een aantal dagen stierlijk vervelend en niet te hanteren en ik vermoed dat dit te maken heeft met het weinig slapen (doordat hij dus nog een tijd gaat liggen lezen).
Ze apart leggen is eigenlijk ook geen optie. De kamer boven hebben we als 'chill-kamer" benoemd en daar is ook een tv, gebruik ik 's avonds om te strijken etc. 's Zomers staat daar overdag de zon op en is het ook veel te warm en te licht (geen goede zonwering) om te slapen. Ze willen eigenlijk zelf ook niet apart, maar ik kan ze dus ook niet een keer apart laten slapen als ze vervelend (tegen elkaar) blijven doen.
Iemand nog suggesties hoe we hier mee om kunnen gaan? Vanavond ben ik ook alleen thuis verder (Oudste ligt op zijn kamer te lezen - die bepaalt vaak ook min of meer zelf wanneer hij naar bed gaat), en had gehoopt op een rustige ("eenzame") avond
Jesse

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Jesse_1

Jesse_1

01-06-2012 om 21:06

Roomser dan de paus

Overigens misschien overbodig om te vermelden, maar vroeger lag ik zelf ook altijd nog te lezen nadat ik naar bed was en eigenlijk moest gaan slapen. (Lang leve de zomer en de lange dagen....)

Annet

Annet

01-06-2012 om 21:24

Paar ideetjes

Ik zou het gooien op : als het jullie niet lukt om bij elkaar te slapen, ga je apart in slaap vallen. Jullie willen immers graag bij elkaar slapen. Dus slapen zul je
Dan zou ik jongste in een andere kamer laten beginnen met slapen, half uur later oudste naar bed op eigen kamer. En dan als jullie naar bed gaan jongste verplaatsen naar eigen bed.
Na een week uitproberen kun je dit ook omwisselen. Anders heeft alleen jongste de last.....
Of als ze vinden dat ze het zelf kunnen oplossen, geef je ze twee avonden de tijd om te zorgen dat ze op tijd stil zijn (stil kun je afdwingen, slapen niet)

Mama5

Mama5

01-06-2012 om 21:28

Ach

Hier duurt het ook minimaal een uur voordat onze kinderen slapen. Ik val zelf ook altijd pas na een tijd in slaap. Dan moet je eerst nog tot rust komen. Wij zeggen wel altijd: hoofd op je kussen en niet praten'
Maar verder kan je het niet afdwingen, toch?

Roosje Katoen

Roosje Katoen

01-06-2012 om 22:29

Bedtijd

Om een uur of acht naar bed op deze leeftijd lijkt me erg vroeg, logisch dat ze niet kunnen slapen. Mijn kinderen zijn veel jonger en gaan ook rond die tijd naar bed, en slapen meestal tussen half negen en negen, vandaag om half tien. Ik vind het juist een prima oplossing om lekker te gaan lezen in bed. Als ik ga lezen in bed en ik ben moe, val ik zo in slaap, dus het lijkt er op dat ze gewoon nog niet moe zijn.

dc

dc

01-06-2012 om 23:25

Laten gaan

Ik zou het gewoon een paar weken laten gaan, en als enige eis stellen dat jij met rust gelaten wordt.

Hier is het ook opeens een stuk later, en de kamers zijn donker.

Fiorucci

Fiorucci

02-06-2012 om 09:35

Lezen

Hele volksstammen lezen voor het slapen gaan, als het daarbij blijft zou ik hooguit een tijd met hen afspreken, een half uurtje laten lezen en ze dan instoppen.

ishtar

ishtar

02-06-2012 om 13:48

Gaan ze gelijk naar bed?

Hier ligt jongste van ook 8 er rond kwart voor 8 in. En dat heeft hij ook echt nodig. Voor jouw jongste zal dat ook niet te vroeg zijn. Maar kun je niet proberen om middelste een half uurtje later te laten gaan. En dan uitleggen dat hij heeeel stil moet doen om jongste niet wakker te maken. En dat hij wat later mag omdat hij al wat groter is, maar dat dan ook wel moet laten zien?
Maar irritant is het! Ik ken het probleem van vakanties, dan liggen jongste en middelste (11) ook bij elkaar op de kamer, en dan zijn de bedtijden een flink stuk naar achteren verschoven (en hebben we 's middags siësta) Eerst gingen ze ook gelijk naar bed, maar dat werkte echt niet. En het werd er ook niet gezelliger van.... Dus ging middelste later.
Succes!

Weer wat geleerd.

Weer wat geleerd.

02-06-2012 om 15:34

Lekker laten

Hoi Jesse_1,

Als ik jou was zou ik er niet al teveel werk van maken. De avonden worden langer en ik vond het zelf ook altijd heerlijk om te lezen in bed. 's Winters ging ik eerder slapen (koud op de kamer, dus diep onder de dekens!)

Mijn dochter is ook 8 en die gaat vanaf 8 uur naar bed. De ene keer slaapt ze snel, de andere keer niet. Altijd spreken we af dat ze nog een kwartiertje of een half uur mag lezen, lezen is goed voor een kind en ze komt ervan tot rust. Als ik haar dan ga instoppen is dat nooit een probleem en vrijwel altijd slaapt ze dan snel. Een enkele keer niet en vaak mag ze dan nog even kletsen met ons, vind ze gezellig. En als ze dan de volgende ochtend moe is en 's avonds blijkt dat het allemaal niet zo ging die dag, tsja, dan weet ze inmiddels wel waar dat van komt...

Er veel gedoe van maken werkt averechts is mijn ervaring. Dus doen wij dat niet meer, weer wat geleerd.

Verzonden met de OO iPad app.

Vic

Vic

02-06-2012 om 17:58

7-jarige hier

Ik heb een 13-jarige die heel weinig slaap nodig heeft. Met haar ritme (23.00-06.00) zou ik na een week omvallen, maar zij trekt het prima en met goede schoolresultaten. Gaat tegenwoordig wel direct slapen als ze naar boven gaat, maar toen ze nog vroeger moest sliep ze ook nooit voor 22.30 uur.
Mijn 7-jarige gaat een beetje dezelfde kant op. Ze gaat rond 20.00 uur naar boven en mag dan nog even lezen. Laatst ging ik tegen 21.00 uur kijken, lag mevrouw met haar benen tegen de muur, dwars liggend op bed, nog heerlijk te lezen. Ik maak er maar geen woorden meer over vuil. Ze wordt 's morgens opgewekt wakker en het gaat goed op school.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.