Baby Essentials: 10x items die je leven fijner maken
Basisschoolleeftijd Basisschoolleeftijd

Basisschoolleeftijd

Lees ook op
koolwitje

koolwitje

15-12-2008 om 19:02

Gaan we weer...vuurwerk & kinderen hoe en wie?

mijn kind is pas 11 en verteld dat zijn leeftijdgenootjes en nog jongere kinderen ook dit jaar weer allerlei babyvuurpijltjes en rotjes mogen afsteken, ze steken dit met een lontje af, in het bijzijn van hun ouders, op oudejaarsavond....wij (ouders) vinden het maar niks, ze zijn nog zo jong en er staat een leeftijd van 16+ voor. Het kindervuurwerk vinden ze te "kinderachtig". Tja, ik ben niet de enige moeder die hier mee zit, welke ouder heeft de oplossing? mijn man zegt verbieden tot hun 16e, en ze blijven binnen tijdens oud en nieuw, ik ben het hier niet helemaal mee eens, zij moeten binnen blijven terwijl hun klasgenootjes vrolijk buiten zijn (met ouders uiteraard...). ik ben benieuwd hoe jullie hiermee omgaan, ik ga denk ik wel even met ze naar buiten toe maar ben zelf helemaal geen held wat betreft al dat vuurwerk...en afsteken, ach, ik wil best wel een paar pijltjes met ze afsteken...maar toch...

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.

Liever samen

Dan dat ze alleen gaan uitproberen met alle gevolgen vandien. Nu zijn ze nog tegen te houden..maar volgend jaar of het jaar daarna misschien niet meer. Hier gaan onze jongens (nu 14 en 10) al een jaar of 4 mee met pap en mam om sámen vuurwerk af te steken. Niks in de hand houden. Alles eerst op de grond of in de fles o.i.d. en mét een aansteeklont natuurlijk!! Groet Suus

Vera*

Vera*

15-12-2008 om 21:41

Hier

wordt er juist voor de kinderen vuurwerk gekocht en steekt man het onder toeziend oog van oudste aan. Dit jaar wordt het weer een stukje uitgebreid.
Oudste van 11 begon over klasgenoten die rotjes kochten/hadden en wil ze ook. Zucht, dat leren we liever ook maar goed aan.
Ikzelf moet helemaal niets van vuurwerk hebben en dat weten ze ook. Er is ooit bij een festiviteit afgestoken vuurwerk naar beneden gekomen zodat de kleren van een muzikant in de fik stond en ik zelf schroeiplekken had op mijn kleding en wat schroeiplekken op mijn haar, bbbrrr. En daarvóór vond ik vuurwerk al niets.

Tirza G.

Tirza G.

15-12-2008 om 22:19

Afsteken mag

Kópen mag niet onder de 16. Afsteken wel.
Het is net alcohol.

Tirza

Hier ook samen

Onze oudste van 6 mag dit jaar voor het eerst ook samen met papa vuurwerk afsteken met oud en nieuw. Als hij durft tenminste, het is niet zo'n held. Maar inderdaad, alleen samen met papa en dan wel met aansteeklont!

Dochter van 4 mag sterretjes vasthouden en de jongste van 21 maanden mag binnen met mama kijken, als hij wakker wordt.

Lys Lionne

Lys Lionne

16-12-2008 om 10:27

6 jaar?

Dat je je kind moet leren hoe het vuurwerk op een zo veilig mogelijke manier afsteekt, daar ben ik het absoluut mee eens. Maar om daar op 6 jarige leeftijd al mee te beginnen vind ik werkelijk kolder. Zo'n jong kind hoort binnen achter het raam naar al dat moois te kijken en absoluut niet buiten rond te stiefelen waar het ongemerkt te dicht bij het vuurwerk kan komen!
Hier heeft zoon vorig jaar (10 jaar) kindervuurwerk afgestoken (bijtjes enzo) in de achtertuin, vóórdat het grote knallen begon. Zo hadden wij alle aandacht voor hem en hoefden we niet schichtig om ons heen te kijken of er niet ergens anders al iets afgestoken werd. Dochter van nu 13 geeft weinig om het vuurwerk, zoon (11) is nu echter al in de folders aan het snuffelen. Zijn vader zal het afsteken van het 'grotere' vuurwerk dan ook zeer strikt begeleiden!

Yvonne

Yvonne

16-12-2008 om 10:38

Niet verbieden maar juist begeleiden

Hier gaan de kinderen al van kleins af aan (3-4 jaar)als ze willen mee naar buiten om 12 uur. Een kinderpakket, sterretjes (liefst van die hele lange)knalerwten, romeinse kaars, vinden ze nu (10 en 7) nog steeds voldoende, vooral als pappa dan nog wat groter vuurwerk afsteekt waarbij ze op veilige afstand bij staan te kijken.
Hoe harder je het verbied hoe aantrekkelijker het wordt. Met 11 jaar kan een kind heus wel war rotjes afsteken, leer hem/haar vooral hoe hij/zij dat zo veilig mogelijke moet doen.

Maylise

Maylise

16-12-2008 om 11:08

Bescheiden hoeveelheid en helpen

Wij kopen een bescheiden hoeveelheid vuurwerk en die steken we met oudjaar af. Zoon van 9 mag onder begeleiding helpen met afsteken. Inderdaad kan hij zo leren met vuurwerk om te gaan maar hij vindt het ook gewoon leuk. En zolang we zoveel mogelijk veiligheids regels inbouwen is het denk ik niet heel onverantwoordelijk. Ik beperk wat hij af mag steken overigens tot een aantal dingen en zeker geen enorme hoeveelheiden rotjes en ander vuurwerk wat alleen maar knalt.
Man en ik geven niks om vuurwerk maar voor die ene keer per jaar doen we de kinderen plezier. De oudere kinderen (15+) steken ook vuurwerk af. Althans zoon van 15 is niet enorm geinteresseerd maar zoon van 18 wil zelf vuurwerk kopen. Maar hij is oud (en hopelijk wijs) genoeg om te weten wat hij doet.
Dit jaar zijn mijn nichtjes van 7 en 3 er ook bij en ik twijfel nog of we die van 7 zelf ook een vuurpijl af laten steken.

Maylise

Wel vuurwerk afsteken

Onze zoon (nu bijna 12) is vanaf kleuter erg geinteresseerd in vuur/vuurwerk. Tot op heden hebben we het nog kunnen beperken tot oudjaarsavond samen met hem vuurwerk (mijn man dan) af te steken. Hier ook veel kinderen van zijn leeftijd die de hele dag al door het dorp sjouwen met een tas vol rotjes en dat zie ik dus niet zitten. Hier dus de regel, wij kopen het vuurwerk en hij mag helpen afsteken als hij voor die tijd niet gaat lopen rommelen met vrienden en vuurwerk. Als hij dat wel doet mag hij het vuurwerk van achter zijn slaapkamerraam bekijken. Hij is nogal voorzichtig van aard dus dat gaat nog steeds goed dus we proberen deze regel nog een paar jaar vol te houden, maar kleine kinderen worden groot. Zwart/wit verbieden werkt niet in alle gevallen denk ik, en maakt het in sommige gevallen alleen nog interessanter.

Maylise, zijn de ouders van de nichtjes niet aanwezig die avond?? zo wel dan zou ik het aan hen overlaten of oudste nichtje wel of geen vuurwerk af mag steken.

Leandra

Leandra

16-12-2008 om 12:56

Hier

We kopen meestal wat kindervuurwerk, maar mijn oudste zoon (7,5 jaar)wil dit jaar graag vuurpijlen. Die mag hij niet zelf aansteken. Ik vind hem daar te jong voor. Voor de kinderen staken we het kindervuurwerk meestal rond 20 uur af in onze tuin. Dan was het lekker rustig.
Om middernacht alleen aven achter het raam kijken.

Groetjes Leandra

Maylise

Maylise

16-12-2008 om 15:31

Maggietel

Nee, de ouders van de nichtjes zijn op vakantie naar hun geboorte land en dus logeren de nichtjes 6 weken bij ons. Dus vandaar dat ik het zelf moet beslissen. Die van 3 gaat natuurlijk sowieso geen vuurwerk afsteken maar ik vind het voor de 7 jarige niet leuk als zij niet mag en mijn zoontje die maar iets ouder is wel. Overigens is het natuurlijk sowieso onder begeleiding. Ik zet het vuurwerk klaar (of man) en steek een sigaret op (ene keer per jaar dat ik rook) en dan mag hij de sigaret naar het lontje brengen terwijl ik er uiteraard bovenop sta.

Maylise

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.