Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Basisschoolleeftijd Basisschoolleeftijd

Basisschoolleeftijd

Lees ook op

Gebekte jongens in groep 6


Bernadetdk

Bernadetdk

12-02-2024 om 22:42 Topicstarter

alhambra schreef op 12-02-2024 om 21:53:

[..]

Precies en vanwege dat patroon zou ik wel voor een andere school kiezen. Een schone lei.

Dat patroon doorbreken is niet meer mogelijk inderdaad. Het gaat niet meer veranderen. Het valt of staat ook wel enigszins met welke leerkracht(en) er voor de groep staan, maar elk jaar komt het toch wel in meer of mindere mate terug.


Binnenkort weer een gesprek op school en zal eens navragen hoe school dit ziet voor de komende 2,5 jaar (tot groep 8). Gelukkig vindt onze zoon de groepstraining die hij momenteel volgt wel erg leuk. Daar zitten overigens ook wel jongens bij die druk zijn, maar geen negatief gedrag naar anderen laten zien. Het is dus niet per se het druk zijn wat een negatieve invloed heeft. 


Als hij nog 2.5 jaar door moet met deze groep én de puberteit nog niet eens begonnen is (versterkt de boel waarschijnlijk nog wat extra) én school weinig onderneemt zou ik toch echt op zoek gaan naar een andere school.
En van tevoren informeren hoe de sfeer daar is en hoe ze omgaan met zulke pret-bedervers.

Ik herken dit zeker en het is echt klasafhankelijk. Ik had ons. Kind absoluut uit die onveilige klas moeten halen. Het heeft hem echt geen goed gedaan. Bloeide op middelbare volledig op vanaf dag 1.
Jongste zit nog op basisschool en heeft een prima dynamiek in de klas zonder elke week grote problemen. Zelfde school als oudste, zelfde leraren voor de klas. Soms is een klas gewoon niet op te knappen. Met de wetenschap die ik nu heb, zou ik mijn oudste zeker van school gehaald hebben. 

Mijn dochter groeide cognitief ook zoveel verder toen ze niet meer in die klas zat. Ze kreeg op de andere locatie een fantastische meester. 

Jahoor, herkenbaar en voor een deel afhankelijk van de groep maar zeker ook van hoe de leerkracht of school ermee omgaat. Misschien normaal in de zin van veel voorkomend, maar niet zeker normaal in de zin van gewenst. 

Hier heeft een van mijn kinderen in net zo'n klas gezeten als jouw zoon, maar met zowel gedoe bij de jongens als meidenvenijn. Mijn andere kind heeft een gezellige klas gehad op deze school en had op een eerdere school juist geen geluk.

Ik weet eigenlijk niet of er iets bestaat als een bepalende periode, maar ik heb het idee dat het hier mis begon te gaan in groep 4. Mijn zoon wist zich goed te handhaven en had eerder een verbindende rol tussen de popi-jopi's en de buitenbeentjes in en hoorde er nergens bij, maar werd door iedereen aardig gevonden (en dus ook niet gepest). De parallelklas was ook een vervelende groep, het jaar eronder was juist een heel gezellige club. 

Opvallend was het dat de dynamiek in groep 6 en 7 een stuk opknapte onder invloed van een juf die daar veel moeite in stak - wat wel weer ten koste ging van inhoudelijke leskwaliteit, maar dat terzijde. In groep 4 en 5 leerkrachten die helemaal niet zagen wat er speelde in de klas en in groep 8 veel ziekte bij de vaste leerkracht... dat werd een drama met veel invallers die niet allemaal de klas aan konden; zelfs een invaller die huilend de klas verliet. Dat jaar hoorde ik regelmatig verhalen van mijn zoon dat er gedoe was op de wc, vernielingen in de klas, zelfs al spijbelen. 
 
Ik was als ouder aanwezig bij het groep 8 kamp, dat grotendeels bepaald door een groepje dominante, vervelende kinderen, wat niet werd gezien door de aanwezige leerkracht (uit groep 5 van destijds). Of die was onmachtig en deed alsof er niets aan de hand was; in elk geval keek die weg bij de problemen die er waren bij de kamerindeling, het zwarte schaap in de groep dat actief gepest werd en de bonte avond waarbij verschillende kinderen niet meer hun stukje durfden te doen (de minder populaire kinderen) nadat het eerste kind publiekelijk te kakken was gezet. De disco was oneerlijk want alleen de verzoekplaatjes van de dominante club stonden in de playlist, die van de andere kinderen waren eruit gehaald. Sommige activiteiten gingen niet door omdat de dominante kinderen er geen zin in hadden (!) en een andere beloofde activiteit ging daardoor weer niet door, want de klas kon dat blijkbaar niet. Ik was helemaal niet van plan geweest om mee te gaan als vrijwilliger maar ze konden niemand vinden. Mijn zoon zei achteraf dat hij fijn vond dat ik mee was want toen kon ik zien hoe die klas was eigenlijk was. 

SuzyQFive schreef op 13-02-2024 om 00:09:

Mijn dochter groeide cognitief ook zoveel verder toen ze niet meer in die klas zat. Ze kreeg op de andere locatie een fantastische meester.

Hier ook! Mijn zoon zit op het vo onverwacht op een veel hoger niveau dan vooraf gedacht (van krap aan havo naar vol vwo advies, waar hij het echt heel goed doet en in een fijne klas zit) Eigenlijk vanaf groep 4 een dalende lijn van de citoscores, zoon werd toen heel slecht in lezen, er werd zelfs gedacht aan dyslexie maar daar scoorde hij net niet slecht genoeg voor, dus de test - die door school werd aangeraden -  zouden wij als ouders zelf moeten bekostigen. Inmiddels leest hij graag en gezien de cijfers is niet vol te houden dat hij dyslexie zou hebben. 

Misschien dat door de rust van corona er een omslag was geweest, want in groep 8 (het tweede jaar met lockdowns) ging hij het ineens beter doen op school.  

Bernadetdk schreef op 12-02-2024 om 21:18:

[..]

Dat weten we niet precies. We hebben wel eerder overwogen hem van school te halen, maar dat is een hele stap, ook voor hemzelf. En vooraf weet je niet hoe het op een andere school uitpakt.

Nee, maar je weet dat hij er hier buiten valt

 Lijkt me genoeg reden om om je heen te kijken.

Bernadetdk schreef op 12-02-2024 om 21:21:

[..]

Nou, ik hoopte zo dat er in zijn klas ook jongens zouden zijn die niet zo van druk doen houden en niet van voetballen. Maar hij is de enige jongen die niet van druk doen houdt en niets om voetballen geeft... Juist met voetballen wordt er enorm competitief gedrag vertoond, geschreeuwd naar elkaar, onhandige treffers afgekraakt etc...

Dat is inderdaad ook nog mogelijk dat hij gaat denken dat het aan hemzelf ligt. Goed voor ons om ook in de gaten te houden.

Lees ik het goed als er verder niet echt pestgedrag is? Maar meer een probleem dat er niet echt iemand is waar hij aansluiting mee heeft?

Worden de klassen nooit gemengd? Dat ze ruw en competatief worden met voetbal snap ik wel. Daar past je zoon dan gewoon niet tussen. En voor hem ook niets aan als hij niet eens van voetbal houdt. De meiden uit de klas van mijn dochter spelen ook een balspel. En dan zijn ze ook iets te fanatiek. Dochter heeft helemaal niets met dat spel. Die heeft inmiddels een vast clubje pauze vrienden uit andere klassen die dingen spelen die ze wel leuk vindt.

Misschien nog een optie om hem binnen school van klas te laten wisselen? Zitten dan wellicht andere kinderen in met wie hij meer aansluiting heeft?

Als er wel sprake is van pestgedrag is het natuurlijk een heel ander verhaal. Dan is het zaak dat de school onmiddelijk ingrijpt.

Ik zou nog bespreken of het mogelijk is om volgend jaar iets aan de klasse-indeling te doen. Mijn dochter zat ook in een lastige en onrustige klas. Nou werd zij niet gepest, maar er was altijd gelazer. Nu waren er in elk leerjaar parallelklassen dus daar hebben ze op een gegeven moment bij de overgang naar een volgend schooljaar de boel gehusseld. Als dat bij deze school mogelijk is, zou dat misschien nog kunnen helpen. Is die mogelijkheid er niet, dan denk ik dat overstappen naar een andere school de enige optie is. 

Wij hadden de mazzel dat bij ons beide kinderen hun eigen gang konden gaan en altijd wel wat mensen hadden met wie ze het goed konden vinden. Ze zijn ook nooit gepest, maar hadden met een flink deel van de groep ook niet echt aansluiting. Maar als je met andere kinderen wel aansluiting hebt, is dat verder geen punt. Kan jouw zoon geen aansluiting vinden bij de jongens die weliswaar druk zijn, maar verder niet vervelend?

Ja, herkenbaar. School deed er weinig aan (we gaan ze niet belonen met leuke trainingen voor groepsdynamiek, ze moeten gewoon gehoorzamen!). We zijn naar een andere school vertrokken, wat een verschil. Kind dolgelukkig, weet niet wat ze meemaakt.

Hier ook herkenbaar. De ellende begon in groep 6. Jongens die elkaar de tent uitvochten en in de ogen probeerden te prikken met een potlood. Meidenvenijn tot letterlijk bloedens toe. Een meester die het allemaal niet zag of niet wilde zien. Ik ben heel wat keren op school geweest in die tijd. Dochter was de kleinste en jongste van de klas en werd regelmatig te grazen genomen. Eén meisje was de absolute baas in de klas en bepaalde wat er gebeurde. Ik heb het nog veel te lang aangekeken, maar dochter in groep 7 van school gehaald en naar een socialere school gedaan. Daar heeft ze nog een heerlijke tijd gehad. Tuurlijk was daar ook wel eens wat, maar de juf zat er bovenop en roeide alles wat er eventueel broeide meteen tot de wortel uit. Wat een verademing.

Nee, het is niet normaal dat een kind van zich af moet bijten om zich staande te houden in een klas. 

Competitief, fel en soms een beetje lullig doen tijdens het voetbal hoort er op die leeftijd een beetje bij. En met een beetje lullig doen bedoel ik dat beide partijen hier tevreden mee zijn. Ik wil dergelijk gedrag niet in de klas hebben, ik wil bepaalde woorden ook niet op het plein, maar blijkbaar komt er toch een bepaald machogedrag naar boven bij voetbal, en dat accepteer ik dan maar als leerkracht. Net als dat ik het in lagere klassen ok vind als er gestoeid wordt. Ook weer als beide partijen dit goed vinden. 
Dat je zoon daar niet aan mee wil doen en dit niet zijn ding is snap ik heel goed. Doorgaans zit er ook wel een plukje jongens bij die er niks mee hebben, die vinden aansluiting bij elkaar en zo is iedereen gelukkig. 

Bovenstaande had ik vorig jaar in mijn klas zitten. Oogt misschien ruw en wild op het plein, maar was de liefste, rustigste, heerlijkste klas in jaren met een goede werkhouding en veel begrip en hart voor elkaar. 

Dit jaar heb ik een ander uiterste. Geen voetbalknullen. Ik zie slechts een rustiger jongetje (dat gelukkig wel een maatje heeft) en bij alle andere jongetjes is er sprake van bijzonder gedrag. En dat heeft met van alles en nogwat te maken: (nog te stellen)diagnoses,  vervelende thuissituaties (understatement), opvoedproblemen (deze gaan nu best lekker in de klas), een kind met trauma, na twee maanden nieuw knulletje erbij die meer vraagt, hoppa, opnieuw uitzoeken wie er bovenop die apenrots zit etc.

 Dit jaar zitten al die knulletjes bij elkaar. Het versterkt elkaar. En er heeft het eerste half jaar heel veel tijd gezeten in leren hoe je je in een klas gedraagt, hoe je op een ander reageert, of je wel op een ander reageert etc. We beginnen nu de vruchten daarvan te plukken.  Maar het heeft invloed op de hoeveelheid tijd die overblijft voor iets extra's met rekenen/ taal. Mijn vorige groep heeft veel meer instructie en oefentijd kunnen krijgen. 
Ik vind dat oprecht sneu voor de rest van de klas. En als mijn eigen kinderen in zo'n groep zouden zitten zou ik zeker overstappen. 

Je hoeft niet gelijk van school te wisselen, maar kun je niet eens vrijblijvend praten en kijken op een andere school? Beetje sfeer proeven hoe het er ergens anders aan toe gaat? Het zou zoveel verschil kunnen maken, al snap ik dat het een hele stap is. Hier was het precies zo in groep 6 (eigenlijk al in groep 5) veel haantjes gedrag, altijd gedoe en een leerkracht die het allemaal niet aankon. Schoolwissel overwogen, maar toen we hoorden welke leerkracht groep 7 zou gaan draaien besloten het toch nog even aan te kijken omdat m'n zoons echt niet van school wilden. Na de zomer nog 1 pittige week gehad in groep 7 en daarna zelden meer gedoe gehad. Zij had de klas zo goed onder controle, wist precies wat ze met druk, stoere jongens gedrag aanmoest. Ze is maar 1,50 cm groot dus kleiner dan sommige leerlingen, maar WAUW, ik gun iedereen zo'n juf. De vreugde was groot toen ze meeging naar groep 8. Dankzij haar hebben mijn kinderen hun basisschool tijd fijn kunnen afsluiten en kijken ze er met een goed gevoel op terug. Een goede leerkracht kan echt zo het verschil maken heb ik toen ervaren.

Ik heb vier jongens, allemaal volwassen ondertussen. Het verschilde heel erg per klas hoe het was. De jongste zat in een klas met maar een paar meiden. De dynamiek was daar heel anders, wat ook logisch is natuurlijk. Eén van mijn andere jongens speelde ook als kleuter/begin basisschool met eigenlijk alleen de meiden. Gelukkig was zijn klas een rustigere klas en is dat nooit een probleem geweest. 

hier ook herkenbaar maar dan vooral bij meisjes. School erkende het niet. Dit gedragd was al vanaf groep 3. En het lag zo gezegd aan mijn kind. 
We hebben haar van school afgehaald eind groep 6. Beste keuze ooit. Ze is helemaal opgebloeid. 
Aan zo’n dynamiek is het heel moeilijk te sleutelen, helemaal in ons geval als de school er niet achter staat.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.