Home » Forum » Gebruik luier bij vriendinnetje dat blijft slapen

Gebruik luier bij vriendinnetje dat blijft slapen

39 berichten / 0 nieuw
Nieuwste reactie
Kenfan
Mwaoh

Hier kon/kan best veel. Mijn gastvrijheid houdt toch echt op als ik midden in de nacht vieze karweitjes moet gaan verrichten voor een logeetje met veel noten op haar zang. Lijkt me niks mis mee hoor, om een kind bij te brengen dat de wereld niet om haar draait. En dat een luierbroekje niets om je voor te schamen en pesten wel. Tenslotte plas je niet expres de boel onder.

Middelste zoon was ook pas 's nachts droog toen hij al dik in groep 5 zat. Die nam gewoon een luierbroekje mee, zelfs op scoutingkamp. Wij deden daar niet moeilijk over, dus hij ook niet.

CC
Pennestreek

In 1 van mijn eerdere berichtjes, schreef ik ook dat mijn neefje graag een luier om wilde en die ook bij zich had, doe je toch lekker een luier om? Mijn eigen zoon was toen drie en net zindelijk in de nacht. Die had er geen vragen over gesteld, maar toch wilde neefje het discreet doen.

Ik vind alles best. Een kind dat dat wil onthoud ik echt zijn luier niet. Maar een kind dat dat niet wil, dwing ik ook echt niet in een luier.

In het verhaal hierboven had de bezoekster tranen in de ogen omdat ze het echt niet wilde. De keus is dan: risico op bed verschonen of een kind dat zich niet veilig voelt in je huis...

Kies ik toch dat eerste...

Floria
veilig?

Ik zou niet meteen denken dat ze zich niet veilig voelde, maar dat ze gewoon gewend was dat haar moeder haar in veel dingen faciliteerde. (In dit geval dus: 's nachts uit bed om een bed te verschonen omdat dochter geen luier om wil.) En als je dan merkt dat een ander geen zin heeft om je te faciliteren krijg je tranen.

Je kunt dat een kind van 7 toch prima uitleggen: nee, ik ben niet je moeder, en nee, ik kom niet 's nachts en je mag me niet wakker maken, dus of je bed wordt nat of je doet een luier om. Of ik breng je nu naar huis ;-)

Het is maar goed dat ik nooit een logé heb; ze zouden er een trauma van krijgen.

Pennestreek
Precies Floria

Je kunt kiezen, dat noem ik geen dwingen. Ik denk dat die ouders het anders aangepakt hebben met hun dochter dan wij. Het was bij ons gewoon geen optie, geen luier. En dus was die luier de normaalste zaak van de wereld. Ook al wist ze best dat verreweg de meeste kinderen van haar leeftijd echt wel droog waren ‘s nachts. Ze was er zelf ook heel open over. Het probleem is op die leeftijd echt net zo groot als je het als ouders maakt.

CC
Echte luiers

Nu moet ik er wel bij zeggen dat neefje luierbroekjes mee had, die wilde hij wel om... Logeetje had pampers mee die hij ook niet zelf om kon doen.
Misschien dat dit meisje inderdaad veel noten op haar zang heeft, maar logeetje is gewoon een aardig jong waarvoor ik best wel een keer een bedje wil wassen... Als hij geen luier aan wil, doen we het toch lekker niet?

Aniek
luiers, luiers en nog eens luiers...

Dit moet toch even van mijn hart, en ik hoor (en zie) het steeds vaker, dat ouders voor hun bedplassende zoon of dochter kiest voor incontinentieluiers, terwijl je speciale luierbroekjes hebt voor oudere kinderen. Zeker het aanbrengen van een incontinentieluier is al stukken ingewikkelder dan bijvoorbeeld een pamper. Waarom maken ouders het zich soms zo moeilijk? Vanaf 4 jaar kunnen ze zelf zo'n luierbroekje probleemloos aantrekken, dus stop gewoon met het geklungel met die plakstrips. En goedkopere luierbroekjes kun je gewoon overal krijgen, duurdere incontinentieluiers kan alleen via de apotheek of een internetwinkel.

Binnen mij familie heb ik de volgende situatie meegemaakt. Afgelopen zomer hebben we met de gehele familie in een kampeerboerderij in Drenthe gelogeerd. Nu is bedplassen binnen de familie Akkermans wel een dingetje, zo ook mijn neefje van 7, enigst kind van mijn broer en tevens de oudste telg van zijn generatie. Nu kwamen de eerste dag bij het moment dat de jongste naar bed gingen en mijn schoonzus vond dat het ook tijd was voor mijn neefje om zijn pyjama aan te trekken. Even later liep hij met alleen in een pyjamatrui en een luier rond in de leefruimte. Hij had een klinisch witte incontinentieluier aan, die aan de grote kant was voor hem, de luier zat hoog en kwam bijna tot zijn oksels. Hij was stilletjes nog even aan het tekenen en knutselen. Ik ben er bij gaan zitten en heb met hem gespeeld. Ik kreeg niet het idee dat hij de luier echt vervelend vond, maar ook niet dat hij zich comfortabel voelde met de situatie. Uiteindelijk is hij bijna 2 uur later(!) naar bed gegaan. En 's ochtends had hij de luier tot na het ontbijt aan. Op de vraag aan mijn schoonzus waarom ze incontinentieluiers gebruikte, antwoorde ze, dat hij hel veel plast en op zijn buik slaapt. Tja laat hem alleen die luier aanhebben als hij in bed ligt dacht ik. Die jongen kan zelf die luier niet aandoen en durft hem ook 's ochtends niet uit te doen, wat hem erg afhankelijk maakt van zijn moeder. Tot slot stoorde ik mij hoe laconiek mijn schoonzus om ging met zijn privacy. Overigens is mijn schoonzus zich van geen kwaad bewust en doet ze het verder heel goed met hem.

Ik ben van mening dat als een (ouder) kind in bed plast, je rekening dient te houden met zijn of haar wensen. Het is immers ook zijn of haar probleem en ze hebben het er al moeilijk genoeg mee, dus maak het als ouder niet moeilijker voor hun dan het al is. Wil hij of zij een luier? Prima, maar koop dan een pak luierbroekjes en laat hun die zelf aandoen. Wil hij of zij geen luier, respecteer dat en zoek naar een andere oplossing. Als ik het verhaal van Sanne lees, over haar luiers, dan heeft het toch een soort van jeugdtrauma achter gelaten bij haar. Je wilt toch als ouder dat je kind later terug kijkt op een leuke jeugd en dat bedplassen hun leven niet overheerst.

Pennestreek
Aniek

Geen paniek, wat ik een luier noem is zo’n dry nights luierbroekje, maar voor het gemak (tiept wat sneller) maak ik daar luier van. En gebruik van dat spul en het een luier noemen heeft geen van beide tot een trauma geleid.

RC81
Dry nights

Van Dry nights heb je ook van die waterdichtje matjes die je onder het hoeslaken kunt leggen.
Ik zou zeggen: als het sporadisch mis gaat, een matje. Gaat het nog regelmatig mis: een slaapluier/broekje.

Pagina's