Basisschoolleeftijd Basisschoolleeftijd

Basisschoolleeftijd

Lees ook op

Gedrag vriendinnetje social media


Ik zou even een berichtje doen naar de ouders en het wel bij jullie zelf laten. Aangeven dat dochter er last van heeft dat ze steeds ontvriend wordt en of jullie er met de dames afspraken over kunnen maken. 

"De grootste pestkop van de klas" zou ik niet als 'vriendinnetje' willen hebben.

PriceyRook54

PriceyRook54

28-04-2022 om 09:44

handen in het haar en ouders er op aan willen spreken.
Laat dochter haar zelf blokken, dan is het klaar.

Marleyluna schreef op 28-04-2022 om 09:36:

Nee het vriendinnetje is de grootste pestkop van de klas, helaas is iedereen bang voor dr. Zelf huilt ze als ze dr zin niet krijgt, dagelijks. Misschien heb je gelijk hoor, dat ik me hier meer aan irriteer als dochter zelf. En nee geen ervaring mee, maar ook niet bij oudste dochter, dit gedrag.
Geen social media op deze leeftijd is een goede, maar mosterd na de maaltijd. Dochter gedraagt zich immers. Daarbij, kinderen van deze leeftijd hebben dat gewoon.

Daar zou ik dan mijn bedenkingen bij hebben, als je dochter zo iemand haar vriendin noemt. Zowel in real life als online. Blokkeren, verder geen aandacht aan schenken. Maar als jij zelf om zoiets al met je handen in je haar zit denk dat het opvoeden van je dochter op dat vlak nog wel eens een harde dobber kan worden. Tijd voor jezelf om ook een beetje realistisch te gaan worden.

BrightEchidna89

BrightEchidna89

28-04-2022 om 10:01

Zowel voor snapchat als voor tiktok is de leeftijdsgrens 13 jaar, dus wat doen jullie daar eigenlijk? Ipv je te ergeren aan het gedrag van een ander kind, kun je ook deze functies blokkeren voor je eigen kind en het weer toelaten wanneer ze oud genoeg is om hiermee om te gaan. 

Marleyluna

Marleyluna

28-04-2022 om 10:12 Topicstarter

Handen in het haar niet te letterlijk nemen, was meer gebaseerd op het wel of niet aanspreken hierop. Daarover in dilemma. En inderdaad, of je hiermee bevriend wil zijn of niet. Blijven kinderen natuurlijk. Andere vriendinnetjes (ook van het meisje zelf) zijn  bang gepest te worden door dr. Tijdens een van dr huilbuien heeft ze wel gezegd dat ze heel onzeker is en daarom zo doet.

Marleyluna

Marleyluna

28-04-2022 om 10:14 Topicstarter

Valdemar, kan inderdaad maar dan zou ik dochter straffen voor iets wat een ander veroorzaakt. Als er weer eens een ruzie is, dan melden de meiden elkaar wel en word alsnog het account verwijderd.

Het gedrag van het vriendinnetje is niet oké. Dat je een keer boos bent op iemand, dat kan. Maar steeds gaan ontvrienden, dan toon je dan je niet betrouwbaar bent. Want blijkbaar zijn er heel vaak momenten dat diegene geen vrienden meer wil zijn en later weer wel. Wispelturig heet dat. 
Ik zou je dochter leren om zich er niks van aan te trekken en haar te laten inzien dat het niet normaal is om zo met mensen om te gaan.
Je dochter kan haar ook niet meer accepteren als ze na verwijdering weer wordt toegevoegd. 
Iemand die wekelijks tegen me zegt 'ik wil geen vrienden meer zijn' en een paar dagen later weer wel, daar hoef ik niet eens vrienden meer mee te zijn. 
Daarbij zou ik niet met een pestkop bevriend willen zijn, ook niet uit angst om gepest te worden. 

Haal die handen uit het haar en bespreek met je dochter dat dit dus het echte leven is. Bespreek met je dochter hoe ze hier mee wil om gaan: blokkeren of accepteren. Dit is geen vriendinnetje! Je hoeft hier nu nog niet stappen over te nemen naar haar ouders. Pas als er echt vervelende dingen worden gezegd maak je daar screenshots van etc en kun je stappen ondernemen. 

Het is geen kwestie van 'ga maar lekker buiten spelen want hier zijn ze nog te jong voor of dit is het echte leven niet'.
Dit is het echte leven wel (óók). Sociale vaardigheden doe je op straat, op school, thuis én online op. Als het niet via Tiktok is dan is het wel Whatsapp of wat dan ook. Er is een hoop gedoe met al die groepjes en online vriendschappen op die leeftijd. Het grootste verschil met vroeger is dat het (iets) minder zichtbaar is voor leraren en ouders omdat het 24 uur per dag doorgaat. Dat dit meisje in 'real life' ook een pestkop is verbaast me niks. Praat daarover met je dochter.
Leer haar dat je mensen kunt blokkeren als je dingen niet wil, of dat ze haar gewoon kan vragen waarom ze dat steeds doet, dat mensen dingen doen waar je niet altijd invloed op hebt.

EmmaT schreef op 28-04-2022 om 11:28:

Het is geen kwestie van 'ga maar lekker buiten spelen want hier zijn ze nog te jong voor of dit is het echte leven niet'.

Ik had het over het echte leven maar jij draait mijn hele boodschap om lijkt het wel. 

Marleyluna

Marleyluna

28-04-2022 om 14:52 Topicstarter

Aiden jij hebt het over dat het buitensluiten en blokkeren het echte leven is. EmmaT heeft het over dat social media bij het leven hoort. Beide hebben jullie gelijk. Het meisje weet dondersgoed dat ze fout zit, ze bied dagelijks haar excuus aan dochter aan, er valt nog wel eens wat voor namelijk (ze sluit een meisje structureel buiten waar dochter dan voor opkomt). Als dochter besluit mee te doen word het meisje heel blij en spelen ze leuk. Buiten school spelen ze gewoon buiten niks aan de hand. Alleen social media is een trigger voor het meisje, doet ze alleen bij dochter. Niet bij de andere kinderen uit de klas.

AttentiveCobra73

AttentiveCobra73

28-04-2022 om 16:36

Is dit haar beste vriendin 
Deze pestkop

dan zou ik het daar met dochter over hebben

AttentiveCobra73

AttentiveCobra73

28-04-2022 om 16:36

Leer haar voor zichzelf op te komen

Marleyluna

Marleyluna

28-04-2022 om 19:19 Topicstarter

op zich gaat het voor zichzelf opkomen prima, alleen online is het drama met het meisje. En inderdaad zo zag ze haar, nu inmiddels wat minder maar ze blijven elkaar aantrekken.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.