Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Basisschoolleeftijd Basisschoolleeftijd

Basisschoolleeftijd

Lees ook op

Gedrag vriendinnetje social media


TO, ik heb telkens de indruk als iemand iets zegt als reactie op wat jij schreef, dat jij dan heel erg minimaliseert wat je zelf eerder hebt verteld. Ik weet niet goed hoe ik jouw verhaal moet interpreteren.

Leer je dochter dat sommige kinderen zo doen en dat dat niet oké is. Maar dat ze beter haar schouders erover op kan halen. Het is niks persoonlijks, het vriendinnetje kan zich gewoon (nog) niet gedragen op social media. 
Als ouders zou ik de vriendschap zeker wel ontmoedigen, als het vriendinnetje echt de pestkop van de klas is. 

De online wereld is een verlengstuk van de echte wereld. Iemand die zich zo gedraagt getuigt er niet van een goede vriendin te zijn. Ik heb geen behoefte aan iemand die zo achteloos met me omgaat, in het echt niet en online ook niet.
Je dochter kan dit gedrag best met haar vriendin bespreken. Spiegel naar haar hoe het overkomt om het meisje er bewust van te maken.

Marleyluna

Marleyluna

28-04-2022 om 20:11 Topicstarter

letterkoekje, bijzonder dat jij dat zegt aangezien jouw reactie erg overtrokken was. Je haalt er dingen bij die er totaal niet toe doen.

Marleyluna schreef op 28-04-2022 om 20:11:

letterkoekje, bijzonder dat jij dat zegt aangezien jouw reactie erg overtrokken was. Je haalt er dingen bij die er totaal niet toe doen.

Wat bedoel je met een reactie van mij die overtrokken was?

Je schrijft dat ik er dingen 'bijhaal'. Kan je daar een voorbeeld van geven?

Marleyluna

Marleyluna

28-04-2022 om 21:14 Topicstarter

Dat ze binnen de kortste keren al een keer gevraagd gaat worden om bloot foto’s. Zo niet aan de orde.

letterkoekje schreef op 28-04-2022 om 08:48:

Bewijs dat sociale media (nog) niks zijn voor kinderen. En jij doet mee!
In plaats van je druk te maken in het gedrag van vriendinnetje kan je beter je dochter vertellen 
dat ook de tijd gaat komen dat er aan haar gevraagd wordt om gewaagde foto's door te sturen. En hoe ze daar dan op moet reageren.

Sorry dat ik er geen doekjes rond wind.


Bovenstaande is wat IK schreef TO en daar maak jij het volgende van:


Marleyluna schreef op 28-04-2022 om 21:14:

Dat ze binnen de kortste keren al een keer gevraagd gaat worden om bloot foto’s. Zo niet aan de orde.



Marleyluna

Marleyluna

28-04-2022 om 22:03 Topicstarter

punt is dat het daar sowieso niet om gaat! 

Je dochters vriendinnetje is in ieder geval niet het enige kind dat dit doet. Toen ik de leeftijd had dat we nog op Hyves zaten (jaar of 13) deden sommige meisjes dit ook bij elkaar. Vervolgens voegen ze elkaar weer toe met de mededeling "sorry ik heb je perongeluk verwijderd, dat heeft iemand anders gedaan" of "huh waarom zijn we geen vrienden".
Kort daarna op Instagram hetzelfde met "volgen".

Het is idd raar en irritant gedrag en daar moeten degenen die toezicht houden op het kind zich mee bezig houden. Je kunt best bij de ouders een signaal afgeven dat je dit hebt waargenomen.

Marleyluna schreef op 28-04-2022 om 22:03:

punt is dat het daar sowieso niet om gaat!

Ik vind sommige reacties in dit topic apart, maar hier op dit "forum waar iedereen respectvol met elkaar omgaat" zie ik dit wel vaker.

Marleyluna

Marleyluna

28-04-2022 om 23:15 Topicstarter

lunalsabel, inderdaad maar dat gebeurd overal wel. Gelukkig zitten er meer goede adviezen bij dus die waardeer ik!

Blokkeren is natuurlijk een optie, maar als je dochter toch bevriend wil zijn met een meisje dat dit soort manipulatie gebruikt, zal ze moeten leren hoe ze daarin haar grenzen stelt èn de vriendschap behoudt. Online en irl. Vraag je dochter  wat dit afstoten-aantrekken met haar doet en vindt samen uit op welk moment ze zelf aan kan geven wanneer ze het (even) zat is. En hoe ze dat dan het beste zou kunnen doen. 

Verder zou ik je dochter vertellen dat niet iedereen even snel en goed leert hoe je normaal met elkaar om gaat en dat je hoopt dat dit vriendinnetje het wel nog gaat leren. Want op deze manier maakt ze zichzelf uiteindelijk onmogelijk. Dat gun je niemand. Zéker je vrienden niet. Je dochter is er misschien wat jong voor, maar het zou mooi zijn als zij vervolgens (uit zichzelf) een dergelijk gesprek met haar vriendin heeft. 

LunaIsabel schreef op 28-04-2022 om 22:09:

Je dochters vriendinnetje is in ieder geval niet het enige kind dat dit doet. Toen ik de leeftijd had dat we nog op Hyves zaten (jaar of 13) deden sommige meisjes dit ook bij elkaar. Vervolgens voegen ze elkaar weer toe met de mededeling "sorry ik heb je perongeluk verwijderd, dat heeft iemand anders gedaan" of "huh waarom zijn we geen vrienden".
Kort daarna op Instagram hetzelfde met "volgen".

Het is idd raar en irritant gedrag en daar moeten degenen die toezicht houden op het kind zich mee bezig houden. Je kunt best bij de ouders een signaal afgeven dat je dit hebt waargenomen.

Heel herkenbaar. Nu moet ik wel hierbij zeggen dat ik 10-15 jaar geleden wel een heel groot netwerk had en ik zelf ook heel veel online contacten had die ik nu ik volwassen ben nog niet eens een vage kennis van de balletschool zou noemen. Ik accepteerde alle verzoeken en deed er verder niets mee.


MarleyLuna, krijgt je dochter mails wanneer iemand haar wil toevoegen op Snapchat en Tiktok? Die kan je dan verzamelen en aan de ouders laten zien. Waarschijnlijk hebben die geen weet van dat hun dochter dat doet (10-15 jaar geleden had niemand ouderlijk toezicht, dat is vast nu niet veel anders)

Ik heb er 2 van 11 en 15 die  niet van tiktok af te slaan zijn. Het is tegenwoordig mode dat die meiden van nu elke paar weken een nieuw account maken. Is het niet dat je dochter steeds met een nieuw account wordt toegevoegd en niet steeds verwijderd en toegevoegd?

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.