Basisschoolleeftijd Basisschoolleeftijd

Basisschoolleeftijd

Lees ook op
magdalena

magdalena

04-01-2011 om 18:19

Geen eetlust 's ochtends

Onze dochter van 10 die normaal gesproken een goede eter is, kan sinds een paar maanden iedere ochtend geen hap meer door haar keel krijgen. Ze wordt misselijk als ze eet, ik krijg er met moeite een paar slokjes drinkontbijt in. We hebben al van alles geprobeerd. Voor de rest eet ze overigens wel goed en ze zit goed in haar vel.
Kan dit een lichamelijk oorzaak hebben als de beginnende puberteit? Herkent iemand dit?

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Puck

Puck

04-01-2011 om 20:04

Hier bij vlagen

Puckjongste heeft ook van die periodes dat ze 's morgens ook niet wil ontbijten en geen trek heeft. Tja, je kunt het er moeilijk persoonlijk inproppen. Wat ze wel nog wil is een mandarijntje. Voor 10 uurtje geef ik dan vaak een belegde boterham mee. Dat kan maanden zo zijn en ineens is dan het roer weer om. Vorige week in de vakantie at ze soms wel 4 boterhammen als ontbijt. Zolang ze gezond is, groeit en lekker in haar vel zit vind ik het in ons geval niet waard om er een drama van te maken als ze geen trek heeft in ontbijt.

T&T

T&T

05-01-2011 om 09:00

Slechte eters

Nou heb ik zowiezo niet van die beste eters, maar het ontbijt gaat ook niet altijd zo soepeltjes.
Wat wel helpt is dat papa ook geen ontbijter is, IK ben de enige die goed en graag ontbijt hier in huis, maar ik eis van de kinderen wel dat er "iets" naar binnen gaat. Dit met de uitleg dat je 's morgens nou eenmaal je "motor" moet opstarten, en dat gaat niet zonder "benzine" (al is het maar een beetje).
Soms gaat het goed met brood, anders is het fruitontbijt of yoghurt. Papa kan 's morgens echt niet kauwen en ontbijt daardoor altijd vloeibaar... wel heeft hij zijn 10 uur boterhammen dan weer hard nodig.
Ik zou me er niet te druk om maken, maar WEL het ontbijt in de dagstructuur houden, dus opstaan, aankleden ZITTEN AAN TAFEL, en iets eten of drinken. Zo snel je die 10 minuutjes gaat overslaan sluipt het er volgens mij wel in dat er helemaal niet ontbeten word, en dat is natuurlijk heel ongezond!
groetjes, Tess

Joanne

Joanne

05-01-2011 om 12:11

Herken dit wel

Ik weet niet sinds wanneer ik dit heb maar ik hou ook niet van ontbijten. Ik moet toch minstens een uurtje wakker zijn voordat ik een hap door mijn keel kan krijgen. Maar goed, op school is dat natuurlijk lastig, ze kan moeilijk om een uur of 9 daar ontbijten. Ik zou haar twee boterhammen meegeven voor het 10 uurtje en een paar losse koeken. Misschien kan ze een koek (halve sultana ofzo) opeten net voordat ze de klas in moet? En anders gewoon om 10 uur pas, dan zal ze toch wel zin hebben om te eten? Ik deed vroeger niet anders (middelbare schooltijd).
Onlangs was ik op wintersport en had skiles. Moet je om 9 uur klaar staan, maar tja, ik kan voor die tijd nog niet gegeten hebben, krijg ik echt niet naar binnen. Dus ik nam in de ontbijtzaal alleen thee en smeerde wat bolletjes die ik dan tijdens de ochtend (wat later dan ontbijt) opeet.
Dus ik zou het brood gewoon meegeven voor 10 uur, misschien lust ze wel een kopje thee in de ochtend? Of een glas sap?

Prada

Prada

05-01-2011 om 13:44

Belang ontbijt

T&T: "Zo snel je die 10 minuutjes gaat overslaan sluipt het er volgens mij wel in dat er helemaal niet ontbeten word, en dat is natuurlijk heel ongezond!"

Dat is een fabel. Lees voor de feiten hoogleraar voedingsleraar prof. dr. Martijn Katan er maar eens op na. Mijn tip: als ze niet wil eten of drinken, moet je dat vooral niet dwingen. Misschien dat wat fruit lukt. Zorg ervoor dat ze een of twee volkoren boterhammen bij haar heeft voor de eerste pauze.

Prada

Tirza G.

Tirza G.

05-01-2011 om 20:30

Precies

Als je ontbijten belangrijk vindt, moet je vooral niet in Italie of Frankrijk gaan wonen Daar bestaat het ontbijt uit warme chocomel en een biscuitje.

Tirza

Joanne

Joanne

05-01-2011 om 23:44

Volgens mij valt het wel mee

Volgens mij is er niets ongezonds aan het niet ontbijten. Tenminste, als je dan maar wel gaat eten zodra je trek krijgt. Mijn man wordt inderdaad in de ochtend wakker met goede eetlust, hij heeft echt trek en gaat meteen een paar bruine boterhammen eten. Ik heb totaal geen trek en moet er niet aan denken dat iemand mij zou verplichten brood naar binnen te werken, net als de dochter van Magdalena zou ik dat met lange tanden zitten opeten (áls het me al lukt, vaak zit ik dan een hele tijd op een stukje te kauwen, maar doorslikken gaat niet) ik moet echt letterlijk een uur wakker zijn, minstens, wil ik wat kunnen eten. (drinken, kopje thee of koffie gaat prima) en ik functioneer ook prima, dus ik vraag me af wat er nu zo belangrijk is aan het ontbijt. (tenzij je niet eet, terwijl je wel trek hebt, bijv. mensen die dieeten of gewoon zichzelf geen tijd gunnen om te eten)

Fiorucci

Fiorucci

06-01-2011 om 07:04

Joanne

Het verschil is wel dat kinderen dan pas tegen tienen in de gelegenheid zijn om weer wat te ten, op school.
Je kunt dus niet eten wanneer je honger krijgt.

Joanne

Joanne

06-01-2011 om 08:45

Fiorucci

Dat weet ik, en dat schrijf ik ook. Echter ik at als tiener dus dan pas om 10 uur. Want je kan inderdaad helaas niet tijdens de lessen alvast een broodje naar binnen werken. Ben toch prima mijn schooltijd doorgekomen op deze manier hoor.

Fiorucci

Fiorucci

06-01-2011 om 18:51

Joanne

En ik zag sterretjes tegen tienen van de honger...

Joanne

Joanne

06-01-2011 om 19:51

Vanmorgen

Grappig, ik moest vanmorgen aan dit draadje denken. Ben om 7.30 opgestaan heb een kop koffie gedronken om 8.00 uur en ging tegen 9.45 eens een paar beschuitjes met kaas smeren omdat ik trek begon te krijgen, daarvoor dus helemaal geen honger/trek. Zo zie je maar hoe verschillend mensen zijn, jij ziet bijna sterretjes tegen tienen van de honger, terwijl ik denk, mwah, laat ik eens wat gaan eten

Fiorucci

Fiorucci

07-01-2011 om 18:27

Joanne

En we reageren allebei vanuit onze eigen ervaring..
Ik heb mij zelf ontbijten aangeleerd tijdens mijn eerste zwangerschap, en eenmaal gewend is het geen probleem. Mits het een boterham met pure hagelslag is natuurlijk.

Bordje pap

Mijn dochter heeft ook nooit eetlust, maar moet wel om half acht de deur uit om dan pas tegen tienen de kans te krijgen om iets te eten. Laatst had ze erg last van haar beugel na een bezoek aan de orthodontist en had ik Bambix voor haar gekocht. Lekker dun gemaakt, ze dronk het zo op. Zo heeft ze wat in haar maag zonder met lange tanden te hoeven eten. Wij houden de Bambix erin voor door de week.

liora

liora

08-01-2011 om 09:06

In de gaten houden

Als het echt eetlust is, niks aan de hand. Gaat het gepaard met zichzelf dik vinden of schuldgevoel over eten, en eventueel afvallen: dan is er denk ik iets anders aan de hand!

Liora

10.00 uur pas eten

Om 10.00 uur pas eten en daarvoor niets is ook ontbijten hoor. Zie vaak dat misverstand. Ik ontbijt de ene keer wel ,andere keer niet, maar heb altijd wel rond die tijd 1 of 2 boterhammen op. Ik kan wel vroeg ontbijten, maar stel het ook wel eens uit. Ze zeggen altijd, als je je ontbijt overslaat is heel slecht, want dan ga je snaaien/ snoepen. Dat vind ik zo'n dooddoener. Daar heb ik geen behoefte aan (komt pas 's middags of 's avonds), dan neem ik om 10.00 uur echt wel een lekker volkoren boterham van de bakker. Inderdaad , gewoon meenemen het eten voor onderweg.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.