Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Basisschoolleeftijd Basisschoolleeftijd

Basisschoolleeftijd

Lees ook op

Geen lessen voor C-diploma, wat dan?


Houdt vakantiecursussen in de gaten. 

Mijn oudste heeft A gehaald op particuliere zwemles. Vervolgens diploma B gehaald bij het schoolzwemmen. En 2,5 jaar later heeft hij C gedaan in een vakantiecursus van een week. Tegen die tijd kon hij zelf naar het zwembad fietsen dus waren dagelijkse lessen niet meer zo belastend voor ons als ouders.

Van die lange tijd tussen de diploma's heeft hij geen last gehad bij de lessen voor C. Hij kon prima meekomen.

Met het B diploma kun je kind gaan sporten bij de waterpolovereniging. 

Het B diploma geeft aan dat iemand vaardig genoeg is om veilig te zwemmen in zwembaden. C is nodig voor het zwemmen in open water. Dat hoeft niet nu meteen al. Je hebt nog een paar jaar voordat je kind zelfstandig naar het strand rijdt...

Coreopsis schreef op 19-06-2023 om 10:07:

[..]

Hmm. Als ik de eisen voor A en C vergelijk dan zit het verschil toch echt in kracht en conditie (dus een zwemslag over een grotere afstand en langere tijd volhouden). Dat hoef je niet per se in een zwemles te oefenen, kan in principe ook prima daar buiten.

A:

  • zich met kleren aan, na een onverwachte val in het water, boven water kan oriënteren met watertrappen, een basisafstand kan zwemmen met één of meer van de vier zwemslagen (schoolslag, enkelvoudige rugslag, borstcrawl, rugcrawl) en zelfstandig uit het water kan klimmen.
  • op verschillende manieren het water in kan gaan, zich onder water kan oriënteren en ergens doorheen kan zwemmen.
  • een basisconditie heeft om met één of meer van de vier zwemslagen (schoolslag, enkelvoudige rugslag, borstcrawl, rugcrawl) een basisafstand te overbruggen.
  • de vier zwemslagen (schoolslag, enkelvoudige rugslag, borstcrawl, rugcrawl) technisch voldoende tot goed kan uitvoeren over een basisafstand.
  • kan drijven op de buik en op de rug. Je kind voelt zich vertrouwd in het water.
  • kan watertrappen met armen en benen, kan draaien en zich kan oriënteren.

C:

  • zich met kleren aan, na een onverwachte val in het water, boven water kan oriënteren met watertrappen, een lange afstand kan zwemmen met één of meer van de vier zwemslagen (schoolslag, enkelvoudige rugslag, borstcrawl, rugcrawl), zich onder water kan oriënteren en ergens doorheen kan zwemmen en zelfstandig uit het water kan klimmen.
  • vanaf de kant kan duiken, zich onder water kan oriënteren, onder water ergens doorheen kan zwemmen en op een veilige plek kan bovenkomen.
  • een zeer goede conditie heeft om met één of meer van de vier zwemslagen (schoolslag, enkelvoudige rugslag, borstcrawl, rugcrawl) een lange afstand te overbruggen.
  • de vier zwemslagen (schoolslag, enkelvoudige rugslag, borstcrawl, rugcrawl) technisch goed kan uitvoeren over een lange afstand.
  • met kleren aan naar een drijvend voorwerp toe kan zwemmen en hierop kan drijven om uit te rusten en op de rug kan drijven. Je kind voelt zich vertrouwd in het water.
  • kan watertrappen met armen en benen en zich tegelijk kan verplaatsen en je kind kan omschakelen naar drijven op de rug om uit te rusten.

Ik reageerde op iemand die zei dat A alleen ook voldoende is. Ik maakte geen vergelijking tussen A en C. 

Ik vond C wel wat meer waarde hebben maar het echte meerwaarde zit in de diploma's die daarna komen.  De kleding eisen bij C zijn ook zwaarder dan bij A. Bij C leer je veel meer je zelf redden bij een onverwachte situatie, dat is bij A niet het geval en bij B maar heel beperkt. 

Coreopsis schreef op 19-06-2023 om 10:07:

[..]

Hmm. Als ik de eisen voor A en C vergelijk dan zit het verschil toch echt in kracht en conditie (dus een zwemslag over een grotere afstand en langere tijd volhouden). Dat hoef je niet per se in een zwemles te oefenen, kan in principe ook prima daar buiten.

Ja, als je iedere week gaat banenzwemmen met je kind doe je iets dat zwemles kan vervangen. Dus echt een half uur heen en weer zwemmen, niet in 2 uur af en toe een stukje van de glijbaan naar de kant.

ShowyHummingbird30

ShowyHummingbird30

19-06-2023 om 10:31

Valeria schreef op 19-06-2023 om 10:26:

[..]

Ja, als je iedere week gaat banenzwemmen met je kind doe je iets dat zwemles kan vervangen. Dus echt een half uur heen en weer zwemmen, niet in 2 uur af en toe een stukje van de glijbaan naar de kant.

Daar ben ik het mee eens. A alleen is inderdaad niet voldoende. Maar in het geval vanTO zou ik ervoor kiezen om wekelijks met kind "echt" te gaan zwemmen. Dus afstand en kracht verbeteren. Half uurtje serieus oefenen, half uurtje spelen of zo.

Volgens mij is dat ook wat anderen geschreven hebben. Ik zie nergens beweren dat A alleen genoeg is om overal veilig te kunnen zwemmen.

Het tegenwoordige A is meer dan het jaren '70 B. Mijn A kon je nog met droge haren halen, geloof ik.

Bijhouden is belangrijker dan het hele alfabet aan zwemdiploma's.

Ik zie echt geen meerwaarde van het hele ABC als je vervolgens toch alleen maar op vakantie in het zwemparadijs rondhangt. En ik geloof dat dat toch wel de realiteit is voor veel mensen. 

Met alleen A, of A/B, redt je het ook heus wel. 

Is de wachtlijst voor het C-diploma zo lang? In mijn regio geldt die lange lijst inderdaad voor het A-diploma, maar voor B en C is die beduidend korter. Hebben de zwemscholen waar je hebt geïnformeerd je wel goed begrepen?

_Audrey schreef op 19-06-2023 om 11:32:

Ik zie echt geen meerwaarde van het hele ABC als je vervolgens toch alleen maar op vakantie in het zwemparadijs rondhangt. En ik geloof dat dat toch wel de realiteit is voor veel mensen.

Met alleen A, of A/B, redt je het ook heus wel.

Het advies om A, B én C te halen is juist gebaseerd op die realiteit.

Valeria schreef op 19-06-2023 om 11:43:

[..]

Het advies om A, B én C te halen is juist gebaseerd op die realiteit.

De realiteit is dat een kind van een jaar of 7 à 8 jaar helemaal de fysieke kracht niet bezit om zich in nood in open water te kunnen redden. Hooguit helpt het om niet in paniek te raken. 

Wat wij gedaan hebben (in twee lichtingen, eerst met de oudste twee een paar jaar later de jongste twee) is na het behalen van A/B (en sommigen C) op vakantie naar zee en ze daar hun 'zee-diploma' laten halen.
Daar hadden we zelf een heel programma voor in elkaar geknutseld, met ook afzwemmen en een net-echt diploma. Onderdelen als een eind zwemmen in de golven, op een luchtbed klimmen vanuit zee (en zorgen dat je niet afdrijft), snorkelen, iets van de bodem opduiken, van een rots in zee springen enz. enz. 
Ze vonden het allemaal erg leuk en wij wisten daarna precies wat ze wel en niet (veilig) konden. Zit je wel een stuk rustiger op het strand met 4 kinderen!

Valeria schreef op 19-06-2023 om 11:43:

[..]

Het advies om A, B én C te halen is juist gebaseerd op die realiteit.

Je moet natuurlijk wel kunnen zwemmen,  maar dat kan ook zonder C. 

_Audrey schreef op 19-06-2023 om 12:52:

[..]

Je moet natuurlijk wel kunnen zwemmen, maar dat kan ook zonder C.

Ja, zodra je in het ondiepe 5 meter naar de overkant kunt zwemmen, kun je dat ook zwemmen noemen.

Als je na diploma A (of A en B ) nooit meer banen gaat zwemmen (dus niet spelen), gaan je conditie en techniek wel verloren - hoe jonger je bent, hoe erger. 

En er zijn niet veel mensen die op een serieuze manier de vaardigheid van hun kind bijhouden door als ze na diploma A gestopt zijn, wekelijks samen te werken aan de zwemconditie.  Dat zullen voornamelijk de mensen zijn die zwemvaardigheid wel belangrijk vinden, maar die een kind hebben waarbij lessen in een groep op de een of andere manier niet lukte. Het lijkt me sterk dat mensen die diploma A voldoende vinden, serieus aan de slag gaan met het onderhouden van de zwemconditie op eogen gelegenheid. Die vinden A namelijk al voldoende...

Een 5/6-jarige met alleen maar A kan nauwelijks zwemmen, en zou een paar maanden na het afzwemmen misschien niet eens meer slagen voor diplomazwemmen als er tussendoor niets is bijgehouden. Er waren niet voor niets langere wachtlijsten na corona, dat kwam niet alleen doordat er niemand had kunnen starten, maar ook doordat de kinderen die al bezig waren iedere keer teruggezakt waren.

Valeria schreef op 19-06-2023 om 13:25:

[..]

Ja, zodra je in het ondiepe 5 meter naar de overkant kunt zwemmen, kun je dat ook zwemmen noemen.

Als je na diploma A (of A en B ) nooit meer banen gaat zwemmen (dus niet spelen), gaan je conditie en techniek wel verloren - hoe jonger je bent, hoe erger.

En er zijn niet veel mensen die op een serieuze manier de vaardigheid van hun kind bijhouden door als ze na diploma A gestopt zijn, wekelijks samen te werken aan de zwemconditie. Dat zullen voornamelijk de mensen zijn die zwemvaardigheid wel belangrijk vinden, maar die een kind hebben waarbij lessen in een groep op de een of andere manier niet lukte. Het lijkt me sterk dat mensen die diploma A voldoende vinden, serieus aan de slag gaan met het onderhouden van de zwemconditie op eogen gelegenheid. Die vinden A namelijk al voldoende...

Een 5/6-jarige met alleen maar A kan nauwelijks zwemmen, en zou een paar maanden na het afzwemmen misschien niet eens meer slagen voor diplomazwemmen als er tussendoor niets is bijgehouden. Er waren niet voor niets langere wachtlijsten na corona, dat kwam niet alleen doordat er niemand had kunnen starten, maar ook doordat de kinderen die al bezig waren iedere keer teruggezakt waren.

Dit alles geldt toch net zo goed voor C? Je haalt braaf je diploma's op jonge leeftijd, maar dat verdwijnt net zo goed als je niks gaat bijhouden. En veel mensen gaan echt niet wekelijks baantjes trekken met hun kind. 

_Audrey schreef op 19-06-2023 om 13:28:

[..]

Dit alles geldt toch net zo goed voor C? Je haalt braaf je diploma's op jonge leeftijd, maar dat verdwijnt net zo goed als je niks gaat bijhouden. En veel mensen gaan echt niet wekelijks baantjes trekken met hun kind.

Bij C moet je meer kunnen en heb je langer geoefend. Dat blijft dan beter hangen.  Je basis is gewoon veel steviger.

Dat is toch logisch? je gaat toch niet stoppen met een zwakke basis omdat het met een stevigere basis misschien ook een beetje wegzakt?

Valeria schreef op 19-06-2023 om 13:31:

[..]

Bij C moet je meer kunnen en heb je langer geoefend. Dat blijft dan beter hangen. Je basis is gewoon veel steviger.

Dat is toch logisch? je gaat toch niet stoppen met een zwakke basis omdat het met een stevigere basis misschien ook een beetje wegzakt?

Tuurlijk zal het wat langer beklijven, dat is idd logisch. 

Ik denk dat het belang van C nogal overdreven wordt, het is nou niet of er hordes mensen verdrinken die alleen hun A of AB hebben. Maar goed, we gaan het nooit eens worden over dit onderwerp denk ik zo 

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.