Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Basisschoolleeftijd Basisschoolleeftijd

Basisschoolleeftijd

Lees ook op

Geen lessen voor C-diploma, wat dan?


Ik heb zelf A en B maar niemand heeft me ooit gevraagd naar mijn zwemdiploma's. 

Mijn oudste kinderen hebben niet in Nederland leren zwemmen en hebben geen zwemdiploma's. Toch kunnen ze allebei uitstekend zwemmen.  Toen ze op zeilles gingen hebben we uitgelegd dat ze ergens anders hebben leren zwemmen en toen mochten ze allebei een stukje voor zwemmen. Mijn dochter is een vrij slordige zwemmer maar ze is heel zelfredzaam en veel uithoudingsvermogen. Mijn zoon heeft een mooie slag en kan technisch beter zwemmen. Echter ik zie hem eerder in paniek raken en hij heeft ook minder uithoudingsvermogen. 

Mijn pleegzoon kon nog niet zwemmen toen hij bij ons kwam wonen. We hebben toen zwemles geregeld. Mijn ervaring met hem was dat ik B en C niet zoveel toe vond voegen. Hij heeft zo'n 9 maanden over A gedaan, 2 weken over B en 5 weken over C. De eisen zijn namelijk niet zoveel ogen maar gaan vooral over uithoudingsvermogen. Omdat hij al wat ouder was en dus een stuk sterker dan een 4 jarige die net op zwemles gaat voldeed hij na A eigenlijk ook al aan de eisen voor B en C.

Kyana schreef op 19-06-2023 om 18:20:

Ik heb zelf A en B maar niemand heeft me ooit gevraagd naar mijn zwemdiploma's.

Mijn oudste kinderen hebben niet in Nederland leren zwemmen en hebben geen zwemdiploma's. Toch kunnen ze allebei uitstekend zwemmen. Toen ze op zeilles gingen hebben we uitgelegd dat ze ergens anders hebben leren zwemmen en toen mochten ze allebei een stukje voor zwemmen. Mijn dochter is een vrij slordige zwemmer maar ze is heel zelfredzaam en veel uithoudingsvermogen. Mijn zoon heeft een mooie slag en kan technisch beter zwemmen. Echter ik zie hem eerder in paniek raken en hij heeft ook minder uithoudingsvermogen.

Mijn pleegzoon kon nog niet zwemmen toen hij bij ons kwam wonen. We hebben toen zwemles geregeld. Mijn ervaring met hem was dat ik B en C niet zoveel toe vond voegen. Hij heeft zo'n 9 maanden over A gedaan, 2 weken over B en 5 weken over C. De eisen zijn namelijk niet zoveel ogen maar gaan vooral over uithoudingsvermogen. Omdat hij al wat ouder was en dus een stuk sterker dan een 4 jarige die net op zwemles gaat voldeed hij na A eigenlijk ook al aan de eisen voor B en C.

Mijn zwager heeft een keer een bijbaantje als badmeester gehad. Ze hebben toen niet eens naar een diploma gevraagd.


Poezenmeisje schreef op 19-06-2023 om 17:41:

Bij de zwembaden in o.a. Veendam worden grote pubers, soms met hun ouders.uit het water gestuurd. Kurkjes om, of wegwezen. Ook de ouders kurkjes om.

Elk jaar verdrinken pubers/jongvolwassenen in de buurt van Ter Apel omdat ze (kleine) kinderen zien zwemmen en denken dat dat dus veilig kan.

Ter Apel, zit daar niet een assielzoekerscentrum?

Hier precies hetzelfde als Kyana.....We wonen ook in een land waar wel zwemles word gegeven, maar niet overal. Mijn kinderen hebben geen A,B,C diploma,en zwemmen en surfen erg goed....

Als kind heb ik lang op kunstzwemmen gezeten,en daar goed leren zwemmen

Caroline80 schreef op 19-06-2023 om 18:41:

[..]

Ter Apel, zit daar niet een assielzoekerscentrum?


Ter Apelervenen

Type locatie

centrale ontvangstlocatie (col), procesopvanglocatie (pol), alleenstaande minderjarige vreemdelingen (amv) en vrijheidsbeperkende locatie (vbl).

Veel soorten opvang. 

De meeste mensen kunnen gewoon de buurt in. En dus ook naar de zwemplas. 

Elders in Nederland zijn ook veel verdrinkingen onder asielzoekers. 

https://www.rtvdrenthe.nl/nieuws/12787327/zorgen-om-vele-verdrinkingen-bij-asielzoekers

https://nos.nl/artikel/2341042-zorgen-om-vele-verdrinkingen-bij-asielzoekers

De dipoma's schelen niet heel veel van elkaar, maar er zit weldegelijk verschil in.. Dochter moest van ons verplicht C halen. Vond ze vreselijk. Ze doet niets liever dan zwemmen maar zwemles vond ze op het laatst echt verschrikkelijk. Maar de eerste les voor C schrok ze er zelf van dat ze half onder water werd getrokken door die regenjas. 
Zelf alleen de ouderwetse A en B en ik zwem lang niet zo goed als dochter en man (man heeft naast ABC nog tig reddingszwem diploma's). Maar het is ook wel aanleg denk ik. Het zijn beide waterratten die zich helemaal thuis voelen in het water. Terwijl ik het, zeker in natuur water, al snel eng vindt.

Hier zoon a en b in een ander zwembad gehaald uiteindelijk toch voor c gegaan (waren bij het eerste zwembad gestopt met c omdat hij er bijna verdronk door een broek die om zijn benen gewikkeld zat). Uiteindelijk c diploma haalde in vol ornaat 6 banen met kleding zwemmen de eerste lessen had hij het zwaar aan het eind van de rit zwom hij door het bad alsof hij nooit anders had gedaan.

Sowieso is natuurwater anders maar een zwembad met stroomversnellingen heb ik dus weleens andere kinderen boven water moeten trekken. 

Ik kan niet 'goed' zwemmen, maar wel goed drijven.

Spoedcursussen worden ook gegeven “op vakantie” in bijvoorbeeld Frankrijk of Italië. Wij hebben dat een paar keer bij 123Jump gedaan. Is ons heel goed bevallen. Daar kun je prima aan meedoen als je alleen nog C hoeft te halen.

Anna23 schreef op 19-06-2023 om 15:27:

[..]

Daarnaast vind ik het zslf geen moeite om een kind drie maanden langer op zwemles te houden om nog een diploma te halen… Of zes maanden als ze maar 2x per jaar afzwemmomenten hebben.

Nou ik had mijn kind best nog een blok lessen voor C willen laten volgen, maar net op dat moment werden de C lessen dus tot nader bericht afgelast vanwege personeelstekorten...

Dus hier blijft het ook bij A+B en zelf zwemmen. En duimen maar dat de jongste wel B lessen kan B volgen na A, want daar is nu ook minder plek beschikbaar.  

Anna23, zijn er in jouw buurt ook opties om op snorkelen of survivalzwemmen te gaan? Daar leren ze ook ontzettend veel van en trainen ze uithoudingsvermogen en overlevingstechniek. In ons plaatselijke zwembad mag je dat doen vanaf het B-diploma. Ze kunnen er ook diploma's voor halen.  Het is ook nog een stuk leuker (vind ik) dan gewone zwemlessen.  

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.