Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Basisschoolleeftijd Basisschoolleeftijd

Basisschoolleeftijd

Lees ook op

Geen lessen voor C-diploma, wat dan?


Mijn kinderen kregen les bij de reddingsbrigade
Nationale Zwemdiploma's halen - Reddingsbrigade

Valeria schreef op 19-06-2023 om 11:43:

[_Audrey] > Ik zie echt geen meerwaarde van het hele ABC als je vervolgens toch alleen maar op vakantie in het zwemparadijs rondhangt. En ik geloof dat dat toch wel de realiteit is voor veel mensen.Met alleen A, of A/B, redt je het ook heus wel.

Het advies om A, B én C te halen is juist gebaseerd op die realiteit.


Voor "die" realiteit van _Audrey is B dit juist wel het juiste diploma. Zo staat het in de Nationale Norm Zwemvaardigheid (https://www.allesoverzwemles.nl/nationale-zwemdiplomas/nationale-norm-zwemveiligheid/):

  • Zwemdiploma A: je beheerst vaardigheden voor een zwembad zonder attracties.
  • Zwemdiploma B: je beheerst vaardigheden voor een zwembad met attracties, zoals een (wildwater)glijbaan, een golfslagbassin en een stroomversnelling.
  • Zwemdiploma C: je beheerst vaardigheden voor een zwembad met attracties en in open water zonder stroming of grote golfslag, zoals recreatieplassen en bredere sloten/vaarten (behalve in de zee). Met dit diploma voldoe je aan de Nationale Norm Zwemveiligheid.


syboor schreef op 19-06-2023 om 13:57:

[..]


Voor "die" realiteit van _Audrey is B dit juist wel het juiste diploma. Zo staat het in de Nationale Norm Zwemvaardigheid (https://www.allesoverzwemles.nl/nationale-zwemdiplomas/nationale-norm-zwemveiligheid/):

  • Zwemdiploma A: je beheerst vaardigheden voor een zwembad zonder attracties.
  • Zwemdiploma B: je beheerst vaardigheden voor een zwembad met attracties, zoals een (wildwater)glijbaan, een golfslagbassin en een stroomversnelling.
  • Zwemdiploma C: je beheerst vaardigheden voor een zwembad met attracties en in open water zonder stroming of grote golfslag, zoals recreatieplassen en bredere sloten/vaarten (behalve in de zee). Met dit diploma voldoe je aan de Nationale Norm Zwemveiligheid.


Mijn kinderen en ik hebben alledrie alleen A en B. Toch kunnen we ook in open water zwemmen. 

ShowyHummingbird30

ShowyHummingbird30

19-06-2023 om 14:07

syboor schreef op 19-06-2023 om 13:57:

[..]


Voor "die" realiteit van _Audrey is B dit juist wel het juiste diploma. Zo staat het in de Nationale Norm Zwemvaardigheid (https://www.allesoverzwemles.nl/nationale-zwemdiplomas/nationale-norm-zwemveiligheid/):

  • Zwemdiploma A: je beheerst vaardigheden voor een zwembad zonder attracties.
  • Zwemdiploma B: je beheerst vaardigheden voor een zwembad met attracties, zoals een (wildwater)glijbaan, een golfslagbassin en een stroomversnelling.
  • Zwemdiploma C: je beheerst vaardigheden voor een zwembad met attracties en in open water zonder stroming of grote golfslag, zoals recreatieplassen en bredere sloten/vaarten (behalve in de zee). Met dit diploma voldoe je aan de Nationale Norm Zwemveiligheid.


Dit is een marketingverhaal. Want als je naar de daadwerkelijke eisen kijkt (zie een bericht van mij hierboven), dan zie je dat het verschil alleen in meer kracht en uithoudingsvermogen zit. Het langer kunnen volhouden dus. Er worden geen nieuwe technieken aangeleerd bij B en C.

Vroeger was dat anders. Ik heb mijn A nog met droge haren gehaald. 

Om die kracht en dat uithoudingsvermogen te krijgen en te behouden, moet je oefenen. Veel oefenen. Dat doen de meeste kinderen op zwemles, maar kun je in principe natuurlijk ook gewoon als ouders met je kind doen. 

Eerlijk gezegd denk ik dat een kind met C dat daarna nooit meer "traint" maar alleen speelt in het zwembad, later meer gevaar loopt dan een kind dat alleen A heeft en daarna wél veel zwemmeters maakt.

_Audrey schreef op 19-06-2023 om 13:38:

[..]


Ik denk dat het belang van C nogal overdreven wordt, het is nou niet of er hordes mensen verdrinken die alleen hun A of AB hebben. 

Nee, over het algemeen worden die preventief uit het diepe of de stroomversnelling verwijderd als te zien is dat ze wel een beetje kunnen zwemmen, maar lang niet voldoende om er zeker van te zijn dat er niets gebeurt.
Degenen die daadwerkelijk verdrinken zijn het topje van de ijsberg. Er is geen zwembad waarvan dagelijks in de krant komt "vandaag weer 3 kinderen die zeggen A te hebben uit het diepe gestuurd", maar ik denk dat de teller in de zomer flink oploopt.
ik zie bij ons in het zwembad ook nog regelmatig mensen die even moeten voorzwemmen. 

" Er is geen zwembad waarvan dagelijks in de krant komt "vandaag weer 3 kinderen die zeggen A te hebben uit het diepe gestuurd", maar ik denk dat de teller in de zomer flink oploopt."

Zowel ikzelf als mijn partner hebben alleen A. Het ouderwetse A, dat veel minder zwaar was dan het huidige A. En ook oudste zoon (17) heeft alleen zijn A. En nooit zijn/worden wij uit het diepe gestuurd, of uit het golfslagbad. Want simpelweg door te groeien zijn wij nu sterk genoeg om ons te redden in het diepe of het golfslagbad.

Als je een bepaalde leeftijd hebt, vraagt er geen hond meer naar je zwemdiploma. 

Temet schreef op 19-06-2023 om 14:17:



Als je een bepaalde leeftijd hebt, vraagt er geen hond meer naar je zwemdiploma.

Ik zag het vorige week nog  

Ze stonden met 3 man te kijken naar een volwassene, of hij de overkant zou halen of dat ze hem zouden moeten vragen om te gaan aankleden. En de week daarvoor keken ze naar 2 vrouwen.

Maar ik kom erg vaak in het zwembad, dus dan merk ik het wel vaker op, en vertelt het personeel ook wel hoe vaak het gebeurt als je een praatje maakt. 

Anna23

Anna23

19-06-2023 om 15:13 Topicstarter

Coreopsis schreef op 19-06-2023 om 14:07:

[..]

Dit is een marketingverhaal. Want als je naar de daadwerkelijke eisen kijkt (zie een bericht van mij hierboven), dan zie je dat het verschil alleen in meer kracht en uithoudingsvermogen zit. Het langer kunnen volhouden dus. Er worden geen nieuwe technieken aangeleerd bij B en C.

Vroeger was dat anders. Ik heb mijn A nog met droge haren gehaald.

Om die kracht en dat uithoudingsvermogen te krijgen en te behouden, moet je oefenen. Veel oefenen. Dat doen de meeste kinderen op zwemles, maar kun je in principe natuurlijk ook gewoon als ouders met je kind doen.

Eerlijk gezegd denk ik dat een kind met C dat daarna nooit meer "traint" maar alleen speelt in het zwembad, later meer gevaar loopt dan een kind dat alleen A heeft en daarna wél veel zwemmeters maakt.

Lijkt mij inderdaad ook marketing en daarnaast ook volkomen onzin. Ik zat er altijd bij toen mijn dochter zwemles had. Er wordt zeker niet geoefend met attracties en in open water… 


Het gaat mij en mijn zus vooral om dat de kinderen gewend raken aan op verschillende manieren in het water vallen en met verschillende soorten kleding zwemmen. Die kinderen op zwemles zijn tegenwoordig veel jonger dan toen wij met 8-9 jaar onze diploma’s behaalden. 

Anna23

Anna23

19-06-2023 om 15:27 Topicstarter

Valeria schreef op 19-06-2023 om 11:43:

[..]

Het advies om A, B én C te halen is juist gebaseerd op die realiteit.

Daarnaast vind ik het zslf geen moeite om een kind drie maanden langer op zwemles te houden om nog een diploma te halen… Of zes maanden als ze maar 2x per jaar afzwemmomenten hebben. 

Anna23

Anna23

19-06-2023 om 15:27 Topicstarter

Decembermamma schreef op 19-06-2023 om 06:38:

Sowieso zou ik de spoedcursussen eens afwachten die zijn er vaak wel. In de zomervakantie of herfstvakantie worden vaak van die 5 dagen per week zwemles cursussen aangeboden met aansluitend afzwemmen. Voor a absoluut geen oplossing maar voor een b of c diploma zou dat heel goed kunnen.

En anders inderdaad veel zwemmen of op zwemsport gaan dan wordt je echt wel goed.

Dit is een goede tip die ik ga doorgeven dank.

Poezie schreef op 19-06-2023 om 14:04:

[..]

Mijn kinderen en ik hebben alledrie alleen A en B. Toch kunnen we ook in open water zwemmen.

Die definitie slaat ook nergens op. Mijn vader heeft geen enkel zwemdiploma. Maar kan wel in open water zwemmen. Maar we moesten vroeger niet aan hem gaan hangen in het zwembad als hij daar niet kon staan.

Caroline80 schreef op 19-06-2023 om 16:01:

[..]

Die definitie slaat ook nergens op. Mijn vader heeft geen enkel zwemdiploma. Maar kan wel in open water zwemmen. Maar we moesten vroeger niet aan hem gaan hangen in het zwembad als hij daar niet kon staan.

Mijn vader kon dat ook prima maar dan moest hij wel vlak bij de kant blijven want hij hield dat niet lang vol. 

Ik heb een tijd lang aan banen zwemmen gedaan en heb daar wel mensen het water uitgehaald zien worden. En ook bij het vrijzwemmen met mijn zoon grotere kinderen omhangen zien worden met kurken. 

Hier had ze wel het C diploma. Net voor dat ze naar groep 3 ging. En ja in de winter zwem je minder. Ons zwembad bood altijd een opfriscursus aan(dus al die kinderen hadden al een minimaal een B diploma). In de periode tussen de mei vakantie en de zomervakantie. Elke week weer even 2 uurtjes zwemmen. Met als afsluiting de zwem 4 daagse. Dat hebben we dus 2 jaar lang gedaan. Heel gezellig, halve school ging. Maar ja wij wonen ook naast heel veel water. Daarna ging ze bij een zwemvereniging en haalden toen reddingszwemmen, en wakzwemmen etc. Dus toen niet meer nodig. Ik zou dus opzoek gaan naar een goed alternatief. 

Drie jaar wachttijd is echt absurd...ik vrees dat niemand daadwerkelijk zo lang gaat wachten en ergens anders lessen gaat volgen. Scheel weer op de wachtlijst natuurlijk.

Ik zou dan een andere zwemschool zoeken, desnoods wat verder weg. En als dat geen optie is of die hebben ook zulke lange wachttijden zou ik het bij A en B houden en veel gaan zwemmen met de kinderen. Sowieso is zwemmen een vaardigheid die je bij moet houden. 

Een zwemmen, reddingsbrigade, waterpolo etc. als sport is leuk, maar dan moet je kind er ook gemotiveerd voor zijn. 
De zwemverenigingen hier in de buurt mogen geen ABC-zwemlessen aanbieden omdat ze het zwembad huren van een commercieel bedrijf dat die lessen al aanbiedt. Ze hebben wel de eis dat je minimaal B moet hebben om lid te mogen worden.

Bij de zwembaden in o.a. Veendam worden grote pubers, soms met hun ouders.uit het water gestuurd. Kurkjes om, of wegwezen. Ook de ouders kurkjes om.

Elk jaar verdrinken pubers/jongvolwassenen in de buurt van Ter Apel omdat ze (kleine) kinderen zien zwemmen en denken dat dat dus veilig kan.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.