Basisschoolleeftijd Basisschoolleeftijd

Basisschoolleeftijd

Lees ook op
maxi

maxi

06-11-2009 om 14:22

Geen vrouwen in de kleedkamer?

Mijn zoon van 9 jaar zit op voetballen en speelt in het weekend een wedstrijd. Er gaan altijd wel vaders en moeders mee (mijn man is mede-coach) en ik ook altijd. Normaal gesproken helpen wij de kinderen (leeftijd van 8 tot 11 jaar) in de kleren en de schoenen en na de wedstrijd ook weer met afdrogen en aankleden. Nu zit er sinds begin van het seizoen een Irakees jongetje in het team. Zijn vader gaat ook bijna altijd mee en helpt hem ook met aan- en uitkleden. Maar nu heeft het jongetje aan de andere coach gevraagd of de moeders niet meer mee de kleedkamer in willen gaan omdat hij niet wil dat ze hem bloot zien. Hij is hierin de enige, alle andere jongetjes maakt het niks uit. Wij als moeders kregen dus de mededeling na de wedstrijd niet mee te gaan naar de kleedkamer. Ik was het hier niet mee eens en ben gewoon wel meegegaan. Ten eerste kijk ik echt niet naar dat jongetje en ten tweede vindt mijn zoon het veel te prettig dat ik hem help met aankleden ed. Bovendien duurt het me allemaal veel te lang als hij het alleen moet doen en ik heb bij wijze van spreken nog meer te doen. Mijn vraag is: wat zouden jullie doen? Op zich zijn die kinderen groot genoeg om zichzelf te redden, maar mij gaat het meer om het punt dat wanneer 1 kind zoiets zegt, iedereen zich daar maar naar moet voegen?


Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
anders

anders

06-11-2009 om 14:52

Wat staat er in het reglement?

daar kan je je al dan niet op beroepen. Ik zou persoonlijk alleen de afspraak "geen ouders/volwassenen in de kleedkamer" begrijpen gezien de veiligheid. Dit neigt naar iets anders...

bibi63

bibi63

06-11-2009 om 16:10

Ik vind

dat los van het feit dat het Irakese jongetje misschien hier anders in is ivm geloof/gewoonte, het onnodig dat ouders zich hiermee bezig houden op deze leeftijd. Ik bedoel: op school moeten ze ook douchen/omkleden tijdens gym, daar zijn ook geen ouders bij en ook de leerkracht gaat echt niet alle kinderen hiermee helpen. Het is misschien makkelijk voor hem en praktisch/sneller voor jou, maar niet nodig. Mij gaat het verder ook niet zozeer om het feit dat er 1 jongetje is, die hier problemen mee heeft en de rest zich dus zou moeten aanpassen, maar meer om het feit, dat, zeker vanaf een jaar of 10, kinderen echt niet zitten te wachten op aanwezige onbekende volwassenen.
Gr. Bibi

lies

lies

06-11-2009 om 16:45

en als we het nu eens omdraaien
stel je dochter van 10 wil niet dat een vader de kleedkamer in komt omdat ze niet wil dat hij haar bloot ziet. zou je het dan wel logisch vinden?

het klinkt voor mij heel logisch. als een jongen dat niet wil, en het gaat om kinderen vanaf 8 jaar dan vind ik het niet meer dan logisch dat moeders niet meer mee gaan.

mijn dochter moest vanaf groep 4 zelf douchen op school, zonder hulp van ouders er bij. moet prima kunnen dus.

Lies

Hillary

Hillary

06-11-2009 om 17:52

Kinderen geven het aan

Tot en met vorig jaar (E) gingen bij het team van mijn zoon eigenlijk nog alle ouders mee de kleedkamer in. We hebben het er nooit over gehad, maar ik ben altijd van het standpunt uit gegaan dat als een van de jongens het vervelend zou vinden dat we dat dan wel zouden horen en dat zou ik het niet meer doen. Bovendien kan de coach ook wel wat assistentie in de kleedkamer gebruiken, even iemand die de douche droog trekt etc. Nu zit hij bij de D (11-13) en als vanzelf gaan de ouders nu lekker met elkaar in de kantine een bakkie doen terwijl de jongens napraten met de coach, zelf douchen, aankleden en onder aanwijzing van de coach de douche droog trekken. Overigens heeft geen van de jongens aangegeven bezwaren te hebben tegen moeders in de kleedkamer, maar blijkbaar hadden alle ouders hetzelfde idee eigenlijk.

Pien

Pien

06-11-2009 om 18:17

Meisjes

Op de meisjesturnles van dochter 9 en 10 jarigen staan ook nog altijd vaders, moeders etc. in de kleedkamer. Dochter kleed zich daar niet meer om, doet andere schoenen en een jas aan en gaat zo mee. Een beetje loslaten mag op die leeftijd wel dunkt me.

an200

an200

06-11-2009 om 18:27

Bij voetbal is het gebruikelijk dat ouders tot en met de E-klasse meegaan in de kleedkamer. Vanaf klasse D en hoger niet meer. De E-klasse gaat tot uiterlijk een jaar of 11 en met alle respect zijn de jongens in die klasse nog niet bezig met pubertijd of met het feit dat er ouders aanwezig zijn die op hun beurt helpen.

Ik vind niet dat 1 Irakees jongetje een uitzondering kan creeeren voor het hele team.

Veel van dit soort gevallen hoor je ook wel bij zwemlessen van zoon/dochter waarbij de vader van de dochter in de meisjeskleedkamer is of de moeder in de herenkleedkamer. We doen met zijn allen soms wel erg moeilijk over bloot....

Madiv

Madiv

06-11-2009 om 18:40

Huh?

Kinderen van 9 die nog geholpen moeten worden met afdrogen en aankleden????

an200

an200

06-11-2009 om 18:47

Re: madiv

Ja, dat gebeurd op de voetbal tot en met klasse E. Dit is ook om te zorgen dat de kinderen alles meenemen en niets in de kleedkamer achterlaten. Daarnaast willen de ouders ook graag op tijd weer vertrekken. Overigens vind ik dit prima kunnen tot en met een leeftijd van ca 11 jaar dat ouders nog aanwezig zijn bij het omkleden. Die mensen die overal iets achterzoeken moet zichzelf een na laten kijken!

an200

an200

06-11-2009 om 19:44

Re: pelle

Ik zie het probleem niet eerlijk gezegd. Je doet of bloot iets heel raars is. Alsof al die moeder niet weten hoe een jongen er bloot uit ziet.

U en uw zoon bepalen toch niet voor andere kinderen en/of moeders of ze wel of niet in de kleedkamers mogen zijn. De regels van de KNVB of een andere club bepaald hoe je hier mee om gaat.

Fraz

Fraz

06-11-2009 om 20:04

Tja

ik heb alleen nog ervaring met tweedejaars f-jes en voor hun (8 jaar) is het na het voetballen toch wel handig als ze even hulp hebben. Vooral scheenbeschermers (met voetjes eraan) gaan erg lastig uit als er gezweet is. Ik denk dat inderdaad vanaf d-tjes (of tweedejaars e-tjes) je toch er wel vanuit kan gaan dat ze het allemaal zelf kunnen.

Vic

Vic

06-11-2009 om 20:12

Zelf doen

Het lijkt me dat kinderen van 8-11 zichzelf wel aan kunnen kleden. Daarbij kan ik me heel goed voorstellen dat er kinderen zijn van die leeftijd die al liever niet meer bloot gezien willen worden door mannen/vrouwen. Ik heb zelf alleen ervaring met meisjes van die leeftijd, maar die gaan zich echt niet meer omkleden met een vreemde man erbij.

Madiv

Madiv

06-11-2009 om 21:26

Tja,

Ik geloof best dat als je je kinderen tot hun elfde helpt met omkleden, ze het niet leren en dus erg langzaam doen, maar echt hoor, vanaf een jaar of zeven/acht kunnen ze het echt wel zelf, zelfs de scheenbeschermers! Wat mij betreft dus alle ouders de kleedkamer uit. Dan wordt het ook meteen een stuk overzichtelijker en wordt er minder gauw wat vergeten.

Overigens heb ik (vrouw) na het zwemmen mijn jongens altijd omgeleed in de dames kleedkamer, mijn man deed dat in de heren kleedkamer, lijkt mij niet meer dan normaal.

Fraz

Fraz

06-11-2009 om 21:32

Nou

ik krijg die scheenbeschermers (nogmaals die met voetstukken eraan) erg moeilijk uit bij mijn bijna 8 jarige. Ik vind wel dat een 10 jarige (of misschien ook wel 9 jarige) dat wel zelf moet kunnen. Tja en waar is de vader nou ? Nou met dochterlief naar sport want daar is hij coach. Maar goed nu is er nog niemand met een probleem maar zijn ze ook nog vrij jong (7-8 jaar). Ik zal goed met hem gaan trainen zodat hij volgend jaar alles zelf kan

Jade

Jade

06-11-2009 om 22:13

Als 1 jongen....

....aangeeft dat ie niet wil dat de moeders van andere kinderen mee de kleedkamer ingaan, omdat ie niet wil dat ze hem bloot zien, dan hou ik daar rekening mee (en dan doet het er voor mij niet toe of ie uit Irak komt of niet).

Overigens zijn ze op een leeftijd dat ze zichzelf wel kunnen aankleden. Althans, dat vind ik

Jesse_1

Jesse_1

06-11-2009 om 23:42

Tops

Zie het draadje in Algemeen van laatst.
En ja, bij voetbal is het gebruikelijk om na de training of wedstrijd gezamenlijk te douchen. Natuurlijk kun je als je haast hebt ook in je voetbalkloffie naar huis, maar van voetbal kun je echt HEEL vies worden.
Jesse

anders

anders

06-11-2009 om 23:57

Huh?

mischien heb ik het verkeerd begrepen maar de vraag was toch niet of wij het nodig vinden dat er moeders in de kleedkamer komen maar of èèn teamlid voor de rest kan bepalen dat alleen nog maar vaders bij de jongens in de kleedkamer mogen?

Maxi

Maxi:
"Maar nu heeft het jongetje aan de andere coach gevraagd of de moeders niet meer mee de kleedkamer in willen gaan omdat hij niet wil dat ze hem bloot zien."
"Op zich zijn die kinderen groot genoeg om zichzelf te redden, maar mij gaat het meer om het punt dat wanneer 1 kind zoiets zegt, iedereen zich daar maar naar moet voegen?"
Als een kind zoiets zegt, waarom zou je zo'n wens dan niet inwilligen? Misschien heeft dit kind er wel een heel goede reden voor om dat te vragen.
Daarnaast vind ik al die (met name) moeders die overal bij moeten zijn en zo plek innemen die voor een kind bestemd is zooo irritant! (Denk aan bankjes waar kinderen even hun kleding opleggen ofzo, die worden dan meestal bezet door moeders die dan even hun kind willen helpen met aan/uitkleden.)

Gr. Poezie.

anders

anders

07-11-2009 om 00:05

Poezie

zijn iritante vadres dan minder erg? vader van jongetje ging immers wel mee.

Fraz

Fraz

07-11-2009 om 00:27

Jaja

bij zoontje zijn team helpt in ieder geval altijd één ouder bij het omkleden en de meeste zijn vaders maar om moeders die toevallig meegaan naar de wedstrijd (er zijn echt waar ook moeders die voetbal leuk vinden en hun kinderen willen aanmoedigen) en hun kind willen helpen nou meteen als irritant te beschouwen vind ik wel heel erg.

Simpel dus bij sommige kinderen gaat een moeder mee, bij sommige een vader. Zolang er geen bezwaar is tegen moeders in de kleedkamer en zolang kinderen moeite hebben met die rottige scheenbeschermers zie ik er geen probleem in dat of de moeder of de vader mee gaat. Gaat het er om dat 1 kind er bezwaar tegen heeft dat er een moeder mee gaat dan vind ik dat dat gerespecteerd moet worden. Aan de andere kant is het wel lastig dat de andere kinderen dus wel geholpen kunnen worden en degene met geen vader mee (misschien heeft het kind wel geen vader) moet het maar alleen zien te rooien.

Gaat het erom dat het onzinnig is dat er geholpen wordt dan is er net zo goed bezwaar tegen een vader die helpt in de kleedkamer als een moeder. Dat verschil zie ik namelijk niet.

Dus is er bezwaar tegen een moeder in de kleedkamer dan vind ik het wel zo eerlijk om gewoon helemaal geen ouders meer in de kleedkamer toe te laten maar alleen de coach (moet die natuurlijk wel geen vrouw zijn)

69er

69er

07-11-2009 om 09:26

Regels club

Mijn man is teamleider van een gemengd e team. Volgens de regels van de voetbalclub mag hij niet in de kleedkamer van de meisjes komen, ook niet als zijn eigen dochter daar is. Bij "moeilijkheden" is er altijd wel een moeder die hij aan de jas kan trekken. De club streeft er naar om bij deze teams ook altijd een vrouwelijke leider te hebben, maar dat lukt niet altijd.
Ik kan me goed voorstellen dat het andersom net zo is.....
Als jij je kind graag wil helpen kan je 'm altijd nog omkleden in het scheidsrechterhokje.

(overigens kent mijn man ook een moslim die doucht met zijn onderbroek aan.....en daar komt geen vrouw binnen)
69-er

Vic

Vic

07-11-2009 om 11:35

Knurf

"Omdat de meeste vrouwen werkelijk helemaal niks sexueels zien in een jochie van 11?"
Daar gaat het ook helemaal niet om. Die kinderen zijn volop in ontwikkeling en vinden het zelf niet prettig meer als er mensen van het andere geslacht in de buurt zijn.

Jaymza

Jaymza

07-11-2009 om 12:12

Privacy

Ik vind het sowieso raar om mensen te dwingen zich uit en om te kleden of te douchen waar allemaal vreemden bij zijn en dan ook nog eens van het andere geslacht. Na je kleutertijd heb je toch echt wel recht op privacy. Vind je het prima, oke, maar als je gruwt van die massaliteit moet je een eigen hokje/douche kunnen krijgen.

Jaymza

Madiv

Madiv

07-11-2009 om 14:40

Ter overdenking

Hoewel het grootste deel van de mensen gelukkig echt wel te vertwouwen is, valt niet te ontkennen dat sexueel misbruik wel degelijk voorkomt. Om je kinderen daartegen weerbaar te maken is het denk ik erg belangrijk on ze van jongs af aan te leren: Je lijf is van jou.
Door rekening te houden met het andere jongetje geef je ook je eigen kind de boodschap dat volwassenen in deze de wens van kinderen hebben te respecteren.

Puck2

Puck2

07-11-2009 om 21:44

An200

An200: "Bij voetbal is het gebruikelijk dat ouders tot en met de E-klasse meegaan in de kleedkamer. Vanaf klasse D en hoger niet meer. De E-klasse gaat tot uiterlijk een jaar of 11 en met alle respect zijn de jongens in die klasse nog niet bezig met pubertijd of met het feit dat er ouders aanwezig zijn die op hun beurt helpen. "

Misschien is dat bij jullie gebruikelijk, maar bij onze vereniging echt niet. Wat er in het regelement staat weet ik niet eens, maar zeker bij de 2e jaars E's gaan er weinig ouders mee de kleedkamer in. Kinderen van een jaar of 10 kunnen zich m.i. prima zelf redden en het argument dat het is om te voorkomen dat er spullen vergeten worden is onzin, dat kan je als iedereen de kleedkamer verlaten heeft ook makkelijk even checken: 1 ouder kijkt even rond. En ondanks dat kinderen van die leeftijd nog niet met pubertijd bezig zijn voelen ze zich soms wel ongemakkelijk met moeders van anderen erbij. Dat heeft niets met moeilijk doen over bloot te maken.

Jesse_1

Jesse_1

07-11-2009 om 23:39

Eens/oneens

A) Op zich vind ik dat als er één iemand problemen mee heeft dat er ouders (moeders) aanwezig zijn, dat je dat moet respecteren. Zeker als de kinderen op een leeftijd zijn dat ze het zelf prima af kunnen.
Maar het vergeten van kleren: ik weet niet hoe het in andere regio's gaat, maar hier is het zo dat je ook wel met meerdere teams in één kleedkamer zit (als je mazzel hebt niet tegelijkertijd...) en dan is het dus niet makkelijk controleren of er iets vergeten is. (Zoon van bijna 7 en ik waren bijna zijn bidon vergeten, die was gevallen en achter de deur gerold, zou ook niemand gezien hebben dus). Zoon is ook zo'n vergiet, die weet het volgens jaar nog niet allemaal hoor! En ik kan ook niet altijd mijn man meesturen (sterker nog, ik ben degene die eigenlijk altijd meegaat, maar hij zit nog bij de Fjes dus).
Maar voor mij zou A) zwaarder wegen, afhankelijk van de leeftijd. Overigens vind ik het nu ook al wel een beetje merkwaardig dat de dochter in zijn team met hen meedoucht, vind ik ook op het randje. In de E zijn de teams ook gemengd, pas vanaf de leeftijd D + 1 jaar is het apart!
Jesse

Oneens

Kinderen vanaf een jaar of 9/10 kunnen zich prima zelfstandig aan- en uitkleden. Moet er niet aan denken om als ouder in zo'n vieze propvolle kleedkamer te gaan staan om een kind aan te kleden. Hier gaat trouwens iedereen al thuis in de sportkleding (met eventueel een lange trainingsbroek over de korte broerk). In de kleedkamer dus alleen jas uit en sportschoenen aan. Dit werkt ook voor de club veel sneller en makkelijker.
Na afloop kan een kind van een bepaalde leeftijd zich prima zelf redden (dat doen ze op school toch ook?)

Maylise

Maylise

08-11-2009 om 15:39

Geen ouders

Ik vind dat als dit jochie liever geen moeders in de kleedkamer wil daar respect voor moet zijn. Jongens van tussen de 8 en 11 jaar oud zijn uitstekend in staat om zelfstandig te douchen en zich aan te kleden. Dus ik vind geen moeders in de kleedkamer heel logisch in dit geval ook als is het maar één jongen die daar moeite heeft.

Ik vraag me trouwens af of de reacties anders zouden zijn als het zou gaan om een meisje van die leeftijd dat geen vaders meer in de kleedkamer wil.

Maylise

sjaan

sjaan

08-11-2009 om 20:19

E-tjes

Onze oudste is een F-je maar volgend seizoen bij de E mag ik echt niet meer mee de kleedkamer in. Daarom moet hij van mij zelf zijn voetbal kleren aan en uit doen. Veters strikken doe ik nog en de schoenen na wedstrijd en training uittrekken doe ik ook nog. Verder kan hij de rest makkelijk zelf, hij is 7 bijna 8.

Bij Daan in het team zit trouwens een turks jongetje die gaat onder de douche met zijn onderbroek aan.

Maar bij de meeste verenigingen hier om ons heen gaan de ouders vanaf de E niet meer mee de kleedkamer in. Dat willen ze meestal ook niet meer! Hier wordt de kleedkamer gedeeld door F-jes en E-tjes tot grote ergenis van de E-tjes. Die daarom een kwartier later zijn gaan trainen, tegen de tijd dat hun gaan douchen zijn wij al weer weg. Probleem opgelost!

Verbaasd

Ik ben echt helemaal verbaasd dat er uberhaupt nog ouders meegaan de kleedkamer in op die leeftijd.En dat ze nog helpen met omkleden ook.Ik vind het onnodig gepamper.

Ik ga ook mee met mijn 5-jarige zoon maar ik geef hem alleen instructies in de hoop dat hij zich alleen kan afdrogen en aankleden als hij 6 is.

Kan me goed voorstellen dat het jongetje bezwaar maakt.Een heel gezonde instelling in feite.
Ik had er destijds ook niet aan moeten denken dat er vaders in de kleedkamer waren.

Damajo

T&T

T&T

09-11-2009 om 08:35

Ook verbaasd

Die kinderen hebben op school toch ook gymles, en dan kleden ze zich ook (mag ik hopen) zonder moeders aan en uit.
Mijn zoon van 7 kan het wel, maar is zeeeeer traag, dus ik snap het probleem wel een beetje. Maar ik probeer hem bij de zwemles (waar idd WEL altijd vaders en moeders bij zijn) toch echt te trainen om het zelf te doen, en daar ook wat vaart bij te maken. Daar zijn echt genoeg trucjes voor te bedenken, hier werkt de "er ligt iets lekkers voor je buiten het kleedlokaal" erg goed ik moet er niet aan denken dat hij het over 2 jaar nog niet kan...
groetjes, Tess

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.