Basisschoolleeftijd Basisschoolleeftijd

Basisschoolleeftijd

Lees ook op
Eline

Eline

05-11-2011 om 17:49

Geldvraagje (9 en 11 jaar)

Even een vraagje wat jullie (zouden) doen.

Soms hebben de kinderen een feestje van een sportclub of zoiets of het speelt ook wel eens na een sportwedstrijd. Ze krijgen dan wat geld mee om er iets te kopen. Soms 1 euro, soms (feestje) 3 euro. Bij dat feestje had de sportvereniging voorgesteld om de kinderen 3 euro mee te geven om wat lekkers te kopen op het feest (toegang was gratis).
Nou hadden ze allebei laatst iets van die ene of drie euro over.

Wat doen jullie?

Moeten ze dat teruggeven?

Als ik dat zeg, maken ze het de volgende keer (misschien) helemaal op.... Nu doen ze het vermoedelijk in de spaarpot en gaat het dus (vermoedelijk) niet op aan snoep...

NB Ik ben er dus niet altijd bij om te kijken wat ze er van kopen en weet ook niet altijd wat dingen kosten.

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Vera*

Vera*

05-11-2011 om 20:45

Hier

Wij hebben het zakgeld van de kinderen verhoogd. Met de verhoging van het zakgeld erbij moesten ze (indien geen gezinsuitje) zélf de versnaperingen op de sportclub of bij carnaval betalen.
Het heeft een aantal voordelen, o.a. dat je niet de vraag hebt die jij stelt. Daarnaast 'voelen' ze eerder hoeveel geld ze voor bijv. een tosti of een ijsje kwijt zijn als het hun éigen geld is.

Vera

Thursday Next

Thursday Next

06-11-2011 om 11:00

Houden

Hier krijgt dochter extra zakgeld mee op bv. scoutingkamp. Wat er over is mag ze houden.

ishtar

ishtar

06-11-2011 om 11:27

Ligt eraan

als ze zo een euro meekrijgen om wat van te kopen mogen ze de rest houden. (vrij besteedbaar)
Als ik geld geef om een speciaal iets (kan een ijsje zijn, een tosti, wat drinken, maar 'in opdracht') te kopen, gaat het wisselgeld terug.

Merel

Merel

06-11-2011 om 11:33

Hier geven ze het terug

Ik geef hier mijn kinderen ook wel eens geld mee (al jaren gaat dit zo, ze zijn nu 13 en 16) en daar mogen ze iets voor kopen. Ik zeg er altijd bij, 'het hoeft niet op hoor, geef wat je over hebt maar terug". Tot mijn grote verbazing geven ze altijd alles terug wat over is. Gaan ook niet extra opmaken. Zelfs toen dochter naar Amsterdam ging, heeft ze van het resterende geld geen snacks gekocht of een leuk prulletje. (ik zou dat zelf namelijk wel gedaan hebben als mijn ouders dat vroeger zo deden) maar wat dat betreft zijn mijn kinderen zo anders. Ik kreeg dus gewoon 10 euro terug, had ze over.
Dus je kan het ook eens zo proberen, als ze alles opmaken, dan weet je dat je voortaan niet teveel moet meegeven, of dat je zegt dat wat over is, in hun spaarpot mag.

Kobalt

Kobalt

06-11-2011 om 12:13

Terug

Bij ons geven ze het ook terug.

Vera*

Vera*

06-11-2011 om 13:16

Met kamp

Met kamp kregen de kinderen afgelopen zomer wel geld van ons. Het bedrag dat in Britse ponden overbleef kregen ze ingewisseld in een 1:1 koers in euro's. Dit laatste omdat we heel benieuwd waren of puber-met-chronisch-geldtekort hiervoor gevoelig zou zijn.
Haha, hij wilde het niet ingewisseld hebben. Zo had hij namelijk al goedkope ponden voor het reisje met school naar Londen volgende maand. Dochter heeft haar ponden wel weer ingewisseld voor euro's.
Met schooluitjes (naar het buitenland) moet zoon zelf zorgen voor zijn zakgeld maar het aanbevolen bedrag voor deze kampen ging toch wel iets het beschikbare zakgeldbedrag te boven.

Annet

Annet

06-11-2011 om 19:49

Vanaf 10 jaar niet meer

Dan krijgen ze meer zakgeld (inclusief kadootjes en versnaperingen) en dan zitten dit soort uitgaven er dus bij.
Jongste van 9 krijgt nog wel geld mee. Dat gebeurt misschien 2x per jaar. Ik zou niet meer weten of ik dan wat terugkrijg. Volgens mij wel.
Oudste van 14 gaat inderdaad op kamp met school. Als ze zelf voor lunch moeten zorgen (zoals de laatste keer naar Engeland) dan krijgt ze een klein bedrag per dag mee. Extraatjes moeten van eigen geld. Van de bijdrage blijft niets over omdat die vrij zuinig is bedacht.

Maylise

Maylise

06-11-2011 om 21:57

Wisselend

Ik geef ze regelmatig een euro of twee voor versnaperingen en dergelijke tussendoor. Soms krijg ik het wisselgeld terug, soms niet. Gewoon oprecht vergeten dan en zelf denk ik er meestal niet aan. De stilzwijgende afspraak is wel dat ze het wisselgeld teruggeven. Dat is dan voor ad hoc versnaperingen op sport club of zo. Daarentegen bij kampgeld en kermisgeld mogen wat ze niet verbruiken ter plekke na afloop gewoon houden. Dat zeg ik er dan ook bij. Zit verder geen filosofie achter of zo maar zo is het gegroeid door de jaren heen.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.