Basisschoolleeftijd Basisschoolleeftijd

Basisschoolleeftijd

Lees ook op
Mie32

Mie32

17-11-2009 om 13:07

Geloven in de sint

Hoi, graag jullie adviezen en ervaringen,
Mijn oudste zoon van net 9 (begin nov) gelooft nog heilig in de sint. We wonen niet in nederland en op zijn school 'leeft' dit dan ook helemaal net. Hier in huis overigens wel. Ik heb van de andere moeders begrepen dat veel kinderen langer in de sint geloven als ze niet in NL wonen. Mijn dilemma is nu of ik hem wel of niet wijzer moet maken dan hij is wat betreft de sint. Ik had wel verwacht dat hij zelf met vragen zou komen over hoe die hele organisatie met die boot en die pakjes en het paard op het dak, maar niets hoor tot nu toe. (en dat terwijl we in madrid wonen waar de sint vandaan komt.......heb hier geen stoomboot ingeladen zien worden, sterker nog, er is geen water)
Ik kan het niet echt over mijn hart verkrijgen om het het geheim zomaar te vertellen. Toch maar hopen op moeilijke vragen van zijn kant en dan hem de antwoorden in de mond leggen?

Hebben mensen ervaring met kinderen die het gehoord hebben van vriendjes of op school en is dat erg? (er loopt ook een draadje over een meisje van 8 die nu zij het weet aan iedereen verteld dat sinterklaas niet bestaat)

Bedankt alvast voor jullie inbreng,
Marieke

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Janna3

Janna3

17-11-2009 om 13:22

Inderdaad niet nu vertellen

Dat lijkt me heel zielig. Wij hebben het oudste in de zomervakantie verteld. Ergens in Frankrijk tijdens een ijsje. Ging prima, oudste was niet boos of verdrietig.

Mie32

Mie32

17-11-2009 om 15:44

Cobi

Hoi Cobi, ik hoop ook een beetje dat ergens na sinterklaas het kwartje gaat vallen.
Dat kinderen in het buitenland langer geloven lijkt me omdat je geen vriendjes...etc hebt die het verklappen. Ze doen geen surprises op school en zien ook maar 1 keer een sinterklaas in plaats van een sint bij de voetbalclub, een andere op papa´s werk...etc.
Op school wordt er ook niet over gesproken omdat het maar een paar kinderen zijn. Overigens heeft mijn zoon ooit in de zomer ofzo wel het sinterklaasfeest uitgelegd aan een paar kinderen die inderdaad zeiden ´dat geloof je toch niet´ een paard op het dak. Mijn oudste heeft toen gezegd dat ze dat ook niet hoefden te geloven omdat het alleen voor nederlandse kinderen is! Ik weet eigenlijk niet of er hier echt in de kerstman geloofd wordt. Mijn kinderen in ieder geval niet, maar om hen heen zou ik het niet weten. Het nadeel van de kerstman is dat je die echt overal kunt tegenkomen. elke supermarkt heeft er wel 1. Al valt dat hier in spanje erg mee, maar in eerdere landen struikelde je erover. Hier is spanje vieren ze Reyes (de 3 koningen, en ook die geven kadootjes) begin januari.

Marieke

In het nieuwe jaar

Ik zou het zelf ook in het nieuwe jaar doen. Mijn langgelovende oudste heb ik het ook pas na oud&nieuw verteld en hij was niet boos of verbijsterd, maar het moest wel even doordringen. Hij reageerde ook met: "ik vind het lief dat jullie mij dit jaar nog hebben laten geloven". Dat vond ik dan weer leuk.
Mijn dochter heeft het vorig jaar zelf uitgevogeld vlak voor 5 december. Ze was ook niet noemenswaardig geschokt, meer trots dat ze het zomaar zelf uitgeanalyseerd had

*bella*

*bella*

19-11-2009 om 01:35

En hier

een zoon van 8. Heb nog een poos zitten twijfelen omdat ik wel verwachtte dat een aantal vriendjes het nu wel zouden weten. Uiteindelijk ook besloten het toch over de dagen heen te tillen, vooral omdat ik bang was dat hij zus van 6 in zou lichten die nu net zo vreselijk harstochtelijk gelooft momenteel. (zoon kan geen geheimen bewaren)
En ja hoor, iid een aantal opmerkingen van vriendjes, ik hoorde hem nog verdedigen (ik heb sinterklaas toch zelf gezien!) en uiteindelijk vroeg hij me om opheldering zo´n week geleden. Hij moet aan mijn gezicht gezien hebben dat ik het sneu vond; ach mam, dat is toch niet erg! Ik vind het heus niet erg, het gaat me toch om de kado´s!
En sindsdien doet hij niet anders dan andere jaren. Hij móét die bepaalde tekening nog perse even afmaken voor sint om in de schoen te doen, enz enz. Eén keertje liet hij iets blijken van zijn huidige ongeloof (?) en was was samenzweerderig met mij tov zusje. Verder lijkt er niets verandert. Nu is zusje er vaak bij dus ik begin er ook niet over. Hij zei ook nog dat het niet erg zou zijn als hij het aan kleinere kindjes zou vertellen, want die zouden hem dan toch niet geloven. Maar volgens mij heeft hij toch nog niets gezegd.

Mie32

Mie32

19-11-2009 om 10:08

Genista en bella

Ik hoop eigenlijk gewoon dat hij zelf de link legt een dezer dagen en dan ook trots is dat hij het zelf uitgevogeld heeft. Mocht dat niet gebeuren zal ik hem in januari vertellen hoe het zit met die sint.

Tot nu toe geen enkele twijfel. Toen ik zei dat er wel tekeningen gemaakt moesten worden voor in de schoen zodat Piet het kan gebruiken inpakpapier zoals op het sinterklaasjournaal wist hij me te vertellen dat dat natuurlijk niet hoefde omdat onze kadootjes nooit op het schip van Spanje naar Nederland zijn gegaan en gewoon hier ergens in Madrid in het winterpietenhuis opgeslagen liggen.......ben benieuwd of er een kwartje gaat vallen dit jaar.

Adios, Marieke

madelief

madelief

21-11-2009 om 17:49

He marieke

Tja ik vroeg me al af hoe jij dat nou deed in Spanje
Ik heb het Nienke van de zomer al verteld. Juist omdat het dan helemaal niet leeft. Nu zou ik het lekker zo laten. Januari zou ik het ook nog even laten, lekker ergens in het voorjaar of zo....

Sterkte!
Madelief

Mijn dochter (bijna 9) gelooft ook nog

Mijn dochter van bijna 9 gelooft ook nog helemaal en ik koester het helemaal. Van de klas waarin ze zit (groep 5) gelooft de meerderheid nog. Er zijn er een paar die niet meer geloven en 1 roept heel hard dat ie niet bestaat maar dochterlief vindt dat echt het stomste wat ze ooit gehoord heeft ; ) Ikzelf zou ook de zomer uitzoeken als moment of misschien vindt je zoon het leuk om er straks een spreekbeurt op school over te doen (met echt sinterklaassnoep laten proefen, wordt een topspreekbeurt!) en dan komen jullie zelf achter het geheim (dat ie dus allang dood is en dat mensen het naspelen om het verhaal in ere te houden). Succes

liora

liora

27-11-2009 om 15:48

Raar

Hoi,

In het buitenland is het anders, maar ik vind het heel raar om een kind van 8 jaar en ouder nog in Sint te laten geloven. Waar is dat goed voor?
Ze staan dan toch echt een beetje voor gek lijkt me.

Liora

Miek V

Miek V

27-11-2009 om 17:30

Herkenning!

Hoi Marieke,

Ik woon ook in het buitenland en heb vorige zomer mijn jongste, toen ruim 9, van zijn geloof geholpen door het stellen van heel gerichte vragen zodat hij er toch min of meer uit zichzelf achter kwam. Ik had namelijk het vermoeden dat als ik dat niet deed hij op zin 16de nog steeds zou geloven. Ik zou als ik jou was wel wachten tot ruim na Sinterklaas.

Succes

Raar tja

Mijn zoon is nu net 11 en heeft pas sinds pasen het geheim ontrafelt. Twijfels bij de paasklokken en die dan doorgetrokken naar de sint.
Ik begon ook al wat wanhopig te worden maar hoe begin je erover bij een kind dat absoluut nog niet twijfelt?

Mie32

Mie32

01-12-2009 om 18:29

Liora......

Hoi Liora, wat maakt het uit als een kind van 8 nog in de sint gelooft? Ik denk dat wanneer een kind zelf begint na te denken of het echt wel kan die sint op het dak....etc de tijd rijp is om het te vertellen. Ik moet zeggen dat ik niet met grote moeite de sint 'levend' houd hier in huis, maar om botweg te vertellen at hij niet bestaat gaat me toch ook wel aan het hart.

Hier dus vooralsnog een sinterklaas met 3 gelovige kinderen en volgend jaar zien we wel weer.

Marieke

Gaia*

Gaia*

01-12-2009 om 19:17

Marieke

Hier ook zoon (8 en een half) die nog helemaal gelooft. Om zich heen een klas met kinderen die het volgens mij allemaal al weten. Hij neemt wat zij zeggen voor lief. Voor hem is het gewoon zoals het is. En wij laten het zo. Hij geniet er echt van dus waarom dat afsluiten. Er is nog genoeg tijd in zijn leven om zonder al dat te leven. dat komt echt wel. Wij vertellen het niet. Hij gaat het vanzelf wel inzien. Op zijn eigen, goede moment.
Wij doen er trouwens ook niet van alles aan om de 'leugen' in stand te houden. Hij beleeft het gewoon zo.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.