Basisschoolleeftijd Basisschoolleeftijd

Basisschoolleeftijd

Lees ook op
alice

alice

28-10-2008 om 16:05

Gevraagd : leuke suggesties voor crea middag groep 5 t/m 8

Op onze school beginnen ze binnenkort weer met een Crea middag voor groep 5 t/m 8. De bedoeling is dat de kinderen in 2 weken x 1.15 uur een creatief iets maken. Ook gaan ze bijv koken en toneelspelen.
De ouders worden gevraagd elke week een opdracht te begeleiden en gaan met de opdracht mee diverse groepjes rond.
Vorig jaar had ik een hele leuke opdracht : een figuurtje gemaakt van ijzerdraad, kranten en zwart met goud/brons gesponst zodat het net een beeldje lijkt.
Maar.....de meeste opdrachten die er zijn, zijn wat saai en niet aantrekkelijk voor de kinderen. Wie bruist van de creativiteit en heeft leuke suggesties ? Ook op de knutselsites op internet komt het nl. veelal op hetzelfde neer.

Alvast bedankt !

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.

Op onze school

hebben ze dat vorig jaar ook gedaan. Opdrachten waren over het algemeen ook nogal saai. Leren borduren, poppetje maken met vilt, solderen, aquarellen, mozaieken rondom een spiegel. Succes, ik vond het erg moeilijk om de kinderen te motiveren, vooral de groep 7/8 kinderen.

Hier

Hier ook een creamiddag. Ik heb samen met een bevriende striptekenaar drie middagen striptekenen en schrijven gegeven. Wat een hel! Kinderen gingen elkaar met fineliners te lijf en liepen te gillen door het lokaal. En als ik er iets van zei 'hoefden ze echt niet naar mij te luisteren want ik was geen juf, maar gewoon een moeder'. De striptekenaar (artistiek type zonder kinderen) was helemaal overdonderd. Hij herinnerde zich alleen nog zijn eigen basisschooltijd van 35 jaar geleden. Ik heb een mailtje gestuurd dat school mij nooit meer hoeft te vragen.
Andere dingen die ze hier doen: oude apparaten slopen en dan weer solderen, EHBO (de apothekersassistente die zich had aangeboden heeft zich inmiddels ook vriendelijk weer afgemeld voor de volgende keer, kinderen waren elkaar aan het wurgen met verband), weven, koekjes bakken, kerstkaarten maken, mozaïeken, schaken.

Stoepkrijt

Dat ik het ook ervaren heb als een kleine ramp en voor de eer bedankt heb "durfde" ik nog niet te melden. Ik wilde vraagsteller niet te veel ontmoedigen. Maar ik vond het echt vreselijk die middagen, brutaal, ongeïnteresseerd, uitdagen, schelden naar elkaar etc. etc.. Juf probeerde in te grijpen maar bij ons op school hadden ze ook nog eens 3 leerjaren door elkaar gegooid en sommigen waren gewoon zo brutaal dat ze de toegang tot de klas ontzegd moest worden en terug gestuurd werden naar de eigen leerkracht. Triest en te gek voor woorden vond ik het.

Hier...

wordt groep 8 wel strak gehouden, juist omdat we zeiden dat we dan niet meer kwamen.( we gingen alleen bij de andere groep een poos) Je mag 1 waarschuwing geven en daarna moeten ze of naar de juf of de dir. Werkt wel..gelukkig!
Wij hebben hier verschillende dingen gedaan; zelf een grove tekening maken op een groot stuk hout en die mozaieken, timmeren,figuurzagen.Maar wij doen steeds 1 middag van 2 uur en daarna iets anders, dus echt langere dingen deden we niet veel.

Ik heb net met 5/6 sokmonsters zitten maken. sok vullen en een knoop erin en versieren maar met draad,knopen etc. Omdat het een monster is kan die niet mislukken!
De jongens vonden het hier ook erg leuk. Ze hebben voor groep 3 er een voorstelling mee gegeven.
Nu maken we spookjes, kijk maar eens op knutselfrutsel.nl, die heeft leuke dingen om te maken en super uitgelegd met foto's.

Annet

Annet

28-10-2008 om 20:06

Mindmap over jezelf

Hier hebben ze vorig jaar (groep 7) een mindmap gemaakt over zichzelf. Eerst hebben ze in groepjes van 2 of 3 foto's van elkaar gemaakt in verschillende stemmingen/houdingen. Die foto's zijn geprint en die hebben ze geplakt op een groot vel met ondertitel.
Het resultaat zag er erg goed uit. Wat ik het leukst vond was om te zien hoe kinderen zichzelf vinden, welke gedachten daarbij horen, etc.

Haha pelle

Moeilijk he, niks zeggen?
Wie het verzint? Geen idee. School vindt het zelf een groot succes, maar van de moeders die het begeleiden hoor ik alleen maar ellende. De leerkracht blijft er niet bij. Bij mij kwam er een juf de klas inlopen die vroeg hoe het ging. Ik zei "waardeloos, neem alsjeblieft Pietje en Marietje mee, zonder die twee gaat het wel." Juf begon hartelijk te lachen, zei dat het wel mee zou vallen en verliet de klas weer. Het is inderdaad zeer onverstandig om het zo te doen, ik ben geen geweldadig mens, maar had nu wel even zin om fysiek in te grijpen. Bovendien schaamde ik me kapot tegenover mijn vriend de striptekenaar. De leerkrachten hebben zelf ook groepjes, het valt mij op dat zij de leukste activiteiten begeleiden (maar dat mag ik natuurlijk niet hardop zeggen).
Het enige positieve dat ik eraan heb overgehouden is dat ik de klas van dochter altijd zag als de rampklas van de school, maar dat ik tijdens de creamiddag zoveel randgevallen heb gezien uit andere klassen, dat ik mijn mening heb moeten bijstellen.

Inderdaad

Inderdaad een dochter in groep 7. Het blijft een rampklas, maar blijkbaar heb ik ook gewoon de verkeerde school uitgekozen.
Wat ik het ergste vind is dat kinderen blijkbaar niet in staat zijn twee uurtjes gezellig mee te doen, tenzij er een politieagent in de vorm van een leerkracht bij is. Dat moet in de bovenbouw toch mogelijk zijn? Ik heb jaren in het HBO lesgegeven, moeiteloos groepen tot wel 180 man in bedwang gehouden, maar dit kon ik toch echt niet aan. Eén meisje stak met haar fineliner vlak naast het oog van een jongetje. Had 'm zo een oog kunnen kosten!

Roos

Roos

28-10-2008 om 22:52

Ook gedaan

Ik heb het ook een jaar lang gedaan. Vooral omdat er geen ouders voor te vinden waren, en ik begreep ook meteen waarom dat was. Hier werden ook de klassen door eklaar gegooid. Ik ben echt geschrokken van de brutaliteit van veel kinderen. Ik klink erg ouderwets ik weet het, maar zo voelde het wel.
Ik bracht niet luisterende kinderen wel gewoon terug naar de desbetreffende juf of meester, dan mochten hun het oplossen.
Echt heel leuke dingen waren er hier ook niet, alleen het pepernoten bakken was altijd wel een succes.
Roos

Hier wel leuk,

ik heb 2 jaar terug een paar vrijdagmiddagen waterrakketten gebouwd van petfleesen met een fietsventiel door de kurk. Was een doorslaand succes, we schoten ze 30 meter hoog op het grote grasveld naast de school.

Geen idee of het allemaal zo soepel liep wegens mijn overweldigende pedagogische kwaliteiten, het feit dat we hier met relatief brave drenthse dorpskinderen te maken hadden, of dat het gewoon een vreselijk coole en spectaculaire workshop was.

Misschien een combinatie van alle 3....

Maar ik ben het in principe met Pelle eens, zulke opzetjes is vragen om problemen!

Ingrid

alice

alice

31-10-2008 om 12:43

Bedankt voor de suggesties en de herkenbaarheid

Allemaal bedankt !
Wees niet gevreesd dat je me ontmoedigd, ook bij ons was het ramp vorig jaar, en nee de leerkracht blijft er niet altijd bij. Dus als je een rampenklas treft, berg je dan maar !
Tot nu toe hebben nog slechts 2 ouders zich opgegeven, dus of de crea middag doorgaat ?? Dat geeft toch wel stof tot nadenken, niet ?

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.