Basisschoolleeftijd Basisschoolleeftijd

Basisschoolleeftijd

Lees ook op

Gezakt voor ogentest cb

Mijn dochter van bijna 4 (nog 2 weken tot de grote dag) is vanmorgen gezakt voor de ogentest op het consultatieburo. Ze kon de derde rij van boven al niet meer goed zien. We zijn nu doorgestuud naar de oogarts en daarna zullen we dus meer weten. Maar nu.. Ik vind het zo jammer! Hoogstwaarschijnlijk staat er over een tijdje een bril op dat mooie koppie van d'r..
Ik weet dat het erom gaat dat zij goed kan zien, dat is het belangrijkste, maar toch heb ik wel eeen beetje moeite met het idee van een bril.
Herkent iemand dit gevoel? En hoe is het bij jullie gegaan?
Groetjes Marije

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.

Rustig aan

Mijn oudste zakte de eerste keer ook voor de ogentest. Maar ons gevoel zei dat dat niet klopte. En zo was het ook, door de zenuwen ging het mis. Men wilde ons direct doorsturen naar de oogarts maar dat hebben we geweigerd en gevraagd voor een tweede test op het cb. Die ging foutloos.

Wat ik wil zeggen: wat zegt je eigen gevoel? Twijfel je ook aan haar zicht? Dan is het toch alleen maar fijn dat ze geholpen kan worden?

Zielig is een kind met bril trouwens echt niet!

Vic

Vic

27-05-2010 om 19:25

Vreselijk

Ik heb nog net niet gehuild, maar ik vond het heel vervelend toen mijn oudste een bril kreeg. Bij jongste idem dito, maar bij haar had ik het ook echt niet verwacht. Zelfs bij de orthoptiste, toen jongste alles ineens wel kon zien, had ik nog de hoop voor een storm in een glas water. Helaas, na druppelen en meten bleek ze ook +4,5 te hebben. Natuurlijk hebben ze allebei ontzettend mooie brillen, en zijn ze met bril net zo leuk, maar je ziet je kind toch het liefst zonder.

marije123

marije123

27-05-2010 om 19:44 Topicstarter

Ik denk

Wij hebben nooit iets aan haar gemerkt, maar toen we thuis gingen oefenen voor de oogtest moesten we al steeds dichterbij komen staan, anders zag ze het niet. Ze doet echt haar best, maar ziet het volgens mij echt, jammer genoeg..
Ik moet gewoon erg aan het idee wennen en wordt er best wel verdrietig van. Zo'n klein grietje met een bril, zo'n gedoe, en dan later misschien lenzen, opticien bezoek. Nou ja, eerst die arts maar eens bellen.
Wel fijn om te lezen dat ik niet alleen sta in dit gevoel.
Groetjes

Rafelkap

Rafelkap

27-05-2010 om 19:45

Nee hoor

Hier zoon ook gezakt, een oog leek minder goed. Bij de oogarts bleken beide ogen even goed. Wel een kleine afwijking (cylinder) dat nu jaarlijks in de gaten wordt gehouden. Maar nog steeds geen bril nodig, we zijn al twee keer teruggeweest. Hoeft dus niet, dat ze meteen aan de bril moet. En trouwens: er zijn niet meer van die uilenmodellen van vroeger hoor! En je dochter wordt niet lelijker van een brilletje.

Terpi

Terpi

27-05-2010 om 19:59

Ik was blij

Toen duidelijk werd dat mijn dochter geholpen was met een bril was ik opgelucht, eindelijk niet meer 'zomaar' struikelen, tegen dingen opbotsen, juist wel met plezier in een grote groep kunnen spelen in plaats van altijd in de veilige hoek blijven...

Marije, je vraagt om herkenning

...dus misschien moet ik mijn mond houden. Maar omdat je ook nog vraagt hoe het verder ging vertel ik toch nog even hoe het hier verder ging.

Hier zijn we gewoon blij dat het een afwijking is die zo voortreffelijk op te heffen valt met een simpel en betaalbaar hulpmiddel, die het functioneren verder op geen enkele wijze beïnvloedt, die lekker je hele leven meegaat dus je hoeft niet in te zitten over wat je verder krijgt want je hebt die bril al...

Nou ja, je snapt wat ik bedoel. Er valt prima mee te leven en we hebben er gewoon helemaal geen last van.

Ik heb jouw schrikreactie wel van andere moeders in de wijk gehoord trouwens. Maar die zeiden dan wel dat hun dochter heel onhandig was, of erg aarzelend in contacten en hadden die eigenschappen al jaaaaren toegeschreven aan het karakter terwijl het gewoon door de slechte ogen kwam.

Kortom, en Terpi geeft het ook al een beetje aan, na de eerste schrik is het vaak ontzettend leuk en bemoedigend om te zien dat die brillekinderen zo opknappen op aspecten van hun ontwikkeling waar je helemaal niet had gedacht dat slecht zicht een invloed zou kunnen hebben. Die eerste moeder met die onhandige dochter bijvoorbeeld, die dacht echt dat haar dochter de rest van haar leven van ieder stoepje en ieder keukentrapje af zou flikkeren, en dat het eigenlijk een enorme motorische stumper was.
Dan toch liever een bril...

Neem trouwens gelijk een reserve, want die bril gaat bij je persoonlijkheid horen en het is dan heel vervelend als ie kapot is om een paar dagen zonder te lopen. Wordt vaak onderschat door ouders die zelf geen bril dragen, vandaar dat ik het ff noem.

Veel succes met je mooie meid en neem gerust wat tijd om te wennen!

Carmen

Carmen

28-05-2010 om 00:06

Ach ja

Mijn dochter heeft een bijziende vader en een bijziende moeder. Dus dat zij ook rond haar twaalfde aan de bril zou moeten wist ik wel. Ik schrok er wel van dat ze al op haar zesde slecht ging zien. Maar het enthousiasme van het kind was zo enorm groot dat het al snel oversloeg naar mij. Ik wilde haar eerst een week aan het idee laten wennen, maar we moesten van mevrouw meteen de volgende dag naar de opticien. Iedereen moest weten dat ze een bril kreeg. En ze was dolgelukkig toen ze hem eenmaal had. Omdat ze het leuk vond, dat ze er ook beter mee zag was bijzaak
En nog steeds (nu tien jaar) is ze heel blij en enthousiast als ze een nieuwe bril krijgt. Haar huidige bril is echt een toppertje. Ze heeft hem nu een paar maanden en krijgt er nog vrijwel iedere dag complimenten over.
Om een lang verhaal kort te maken: Nee, niet leuk, maar wel nuttig. En het went heel snel.
Carmen

Jesse_1

Jesse_1

28-05-2010 om 00:18

Ja herkenning!

Arme oudste hier is helaas erfelijk belast, want ik had ook op 8 jarige leeftijd een bril (en ben behoorlijk bijziend!), hij was bijna 9 toen we erachter kwamen dat hij niet goed kon zien.
Ik vond het ook zonde van zijn mooie koppie: een bril, maar.... bij de opticien lieten ze HEM heel leuk een montuur uitzoeken, en die staat hem ook echt heel leuk. Inmiddels zijn we ruim een jaar verder en zijn brillenglazen zijn in de tussentijd verdubbeld in sterkte. Hij heeft de bril nu echt nodig (anders gaat hij met z'n ogen knijpen) en ik mis het echt als hij zijn bril niet op heeft; dan vind ik hem zó kaal!
Zelf is hij supergelukkig met zijn bril, er zijn in zijn klas nog een aantal kinderen met bril en hij wil nooit, nee echt noooooooit lenzen.
Jesse (al ruim 20 jaar lenzen dragend inmiddels)
PS wij hebben hem ook nooit gezegd dat hij zijn bril op moest, in het begin vergat hij 'm ook wel eens. Nu ziet hij dus zo 'slecht' dat hij 'm vrijwel nooit vergeet.

Fleur Mas

Fleur Mas

28-05-2010 om 06:49

Ook hier

Jongste van tweeling ging er fluitend doorheen, oudste bleef hangen op de tweede regel, ik had een vermoeden dat er niets aan de hand was, dus 2e test gevraagd, en Ja hoor, meneer kwam tot regel 5,anderhalve regel verder dan had gemoeten op die leeftijd, wij hadden ook geoefend met de plaatjes (mok,auto, huis,sleutel,theepot) komen we voor de tweede keer zijn het allemaal cirkels waar een "hapje" uit was en hij moest aangeven welke kant een stukje mistte, dus als je zelf het idee/gevoel hebt dat de test niet de goede uitslag had zou ik zeker een tweede vragen,groet Fleur

Snik, rodebeuk (ot)

"Die eerste moeder met die onhandige dochter bijvoorbeeld, die dacht echt dat haar dochter de rest van haar leven van ieder stoepje en ieder keukentrapje af zou flikkeren, en dat het eigenlijk een enorme motorische stumper was.

Dan toch liever een bril... "

Helaas, hier hielp het niet. Ook met bril of lenzen ben ik een motorische stumper. Niks te kiezen

Wel een uitstekende valtechniek, ik breek nooit wat [klopt af] ...

Groeten,

Temet

Zo temet (o.t.)

..ben jij nog steeds een motorische stumper?

Dat verklaart een hoop

Je moet gewoon een betere bril kopen! En snel, voordat de gefinancierde rechtshulp helemaal verdwenen is.

Had je trouwens er al over gedacht om gewoon een rustig baantje bij de overheid te nemen? Heb net weer gemerkt dat er voor ervaren juristen heel veel plek is. Motorische problemen geen bezwaar.

Rafelkap

Rafelkap

28-05-2010 om 11:01

Oja

mocht je dochter toch een bril nodig hebben, verberg je teleurstelling dan. Misschien denkt zij er zelf heel anders over en het zou zonde zijn dat ze er een complexje bij krijgt.
Natuurlijk zou ik het ergens wel jammer vinden als zoon een bril moet, maar meer omdat die dingen breken (en voor onze portemonnee) Wij vinden het elk jaar weer jammer dat het nog niet zo ver is

Maar het is dus helemaal niet zeker dat je dochter nu een bril moet, laat het eerst maar eens onderzoeken. En inderdaad, dit is wel het minst erge 'mankementje' dat je kan hebben. Ik wou dat ik mijn jongste een bril kon opzetten zodat hij goed zou kunnen praten, maar dat is een heel ander verhaal.

Wacht eerst de oogarts af

Wacht eerst af wat de oogarts te zeggen heeft. Misschien valt het allemaal wel mee en hoeft je dochtertje nog even geen bril.
Onze dochter is ook dubbel erfelijk belast, want zowel ik als haar papa zijn bijziend. Papa draagt al zijn hele leven harde lenzen zonder problemen. Ik heb afwisselend lenzen en bril gehad. Tot ik het 2 jaar geleden zo zat was en ik mijn ogen heb laten laseren. Ik heb nog nooit zo scherp gezien als deze afgelopen 2 jaar! Ik zou willen dat ik het veel eerder had laten doen. Zowel papa als mama kregen rond de 12 jaar slechte ogen dus ik ga er van uit dat onze kleine meid ook aan de beurt komt met een bril. En ze hebben tegenwoordig hele leuke brilletjes.
Dat je er even aan moet wennen kan ik me voorstellen hoor. Komt helemaal goed.

Groetjes Muppet

marije123

marije123

28-05-2010 om 20:38 Topicstarter

Reacties

Bedankt voor al jullie reacties.
Ik heb nog stiekem hoop dat het bij de oogarts allemaal goed blijkt te zijn, maar eigenlijk weet ik dat dit ijdele hoop is. Nu we wat vaker vragen of ze iets ziet (spelenderwijs), blijkt ze wel vaker dingen niet zo goed te zien. Ze is echter helemaal niet onhandig en struikelt nooit (nouja, niet meer dan iedere andere peuter Maar wie weet gaat het bewegen nog wel veel beter als ze wel een bril op heeft, de tijd zal het leren.
we laten aan haar niets merken hoor, van ons gevoel. Weet niet meer wie het schreef, maar als zij er geen probleem van maakt doen wij dat natuurlijk ook niet. Ik ben nu ook al wat meer gewend aan het idee dan gister. Als het nodig is dan is het nodig en dan zoeken we gewoon een pittig modelletje (roze denk
Vind het wel erg fijn om de positieve reacties van de kinderne te lezen, dat ze het juist fijn vinden om een bril te hebben. M'n dochter loopt ook vaak met een kroontje op, dus misschien vindt ze een 'prinsessenbril' ook wel erg leuk.
Greoetjes!!

Zeer herkenbaar

Mijn dochter zakte vorig jara ook voor haar ogentest. We hadden het wel een beetje verwacht, want mijn man heeft hele slechte ogen en ze struikelde vrij vaak.
Ik heb er inderdaad ook wel een traantje om gelaten. Mijn dochter heeft echt prachtige blauwe ogen, zo mooi, dat er regelmatig vreemden naar haar toekomen om dat even te vertellen, en ik vond het dus echt zonde, dat die achter een bril werden verstopt. Maar ja, het was voor een goed doel.
We hebben samen en prachtige bril, rozepaars rechthoeikig, uitgezocht en het leuke is, ze heeft +glazen, dus haar ogen vallen alleen maar meer op. Je wilt niet weten hoeveel positiee reactie's zij en ik krijgen. En dat kroontje past ook prachtig bij haar bril, want nu is ze nog meer prinses.

succes.

groetjes van Charlotte

Rafelkap

Rafelkap

30-05-2010 om 09:28

Verstopt

Wat ik niet begrijp is dat je kind verstopt zou zijn achter een bril. Ja, met een zonnebril. Maar een bril heeft over het algemeen doorzichtig glazen!
En idd, als je plusglazen zijn worden de mooie ogen NOG mooier!
Fijn, Marije dat je het toch allemaal kan relativeren nu.

Tango

Tango

30-05-2010 om 21:40

Bril

Tangozoon moet binnenkort ook voor de herkansing van de ogentest. De laatste keer ging het bij hem ook niet goed, al twijfel ik ook nog erg aan de vaardigheid van de verpleegkundige die hem afnam. Ze ging erg lang door en bracht hem gewoon aan het twijfelen. Maar goed, aan de andere kant hebben wij (ouders) ook allebei een bril, dus het zou zomaar kunnen.
Tangozoon loopt af en toe met mijn bril op en zegt dan dat hij er goed door kan zien. Vind ik ook al een aanwijzing, want normaal zie je natuurlijk erg vaag door andermans bril. Het staat hem eigenlijk heel leuk en hij wil zelf ook wel graag een bril. Er zijn ook meer kinderen in de klas met bril en dat vindt hij gewoon wel interessant. Ik zou er dus, denk ik, niet eens zo mee zitten als hij een bril moet gaan dragen. Maar eerst maar eens die ogentest afwachten.

marije123

marije123

02-06-2010 om 19:21 Topicstarter

Vandaag

Ben vandaag bij de opticien geweest om die er even naar te laten kijken. Ze kon het wederom niet goed zien, totdat hij een brilletje voor haar hield, toen zag ze alles. Ze werd er helemaal vrolijk van dat ze het nu wel zag. De opticien dacht dat ze -1 had en een bril misschien niet altijd op zou hoeven, maar alleen op school of voor de tv. Valt nog mee dus. Nu de oogarts afwachten en daarna op zoek naar een leuk modelletje.
Groetjes!

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.