Basisschoolleeftijd Basisschoolleeftijd

Basisschoolleeftijd

Lees ook op
Tango

Tango

23-04-2012 om 12:16

Glas kapot, wat laat je je kind vergoeden

Gisteren was er een flinke ruzie tussen Tangodochter van 11 en Tangoman. Aanleiding was eigenlijk een ruzie tussen beide kinderen, Tangodochter zat voortdurend Tangozoon te fotograferen en filmen met haar camera terwijl hij dit niet wilde. Toen Tangoman op een gegeven moment ingreep en de camera afpakte, smeet Tangodochter met de deur waardoor de daarin zittende glasplaat kapot knalde. Iedereen flink geschrokken natuurlijk.
Maar nu het volgende: Tangoman is van mening dat dochter de gehele schade aan de deur moet vergoeden. Ik vind eigenlijk dat ze een deel moet vergoeden. Ieder kind smijt weleens met een deur volgens mij en dat het nu toevallig een met glas erin was had grote gevolgen. Tangodochter probeert er nu door allerlei smoezen onderuit te komen, zeggen dat pappa ook met de deur gooide etc. want zij ziet natuurlijk al haar geld eraan opgaan.
Hoe zouden jullie dit oplossen?


Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Anneku

Anneku

23-04-2012 om 12:19

Hele deur vergoeden?

Daarom hebben wij dus geen deuren met glas erin. Dat was jullie keuze. Ik weet niet hoeveel de deur kost en wat haar zakgeld of spaargeld is maar zomaar de hele deur vergoeden vind ik onzin.

Overigens is hier de regel dat niemand ooit wordt gefotografeerd of gefilmd als daar geen toestemming voor is gegeven. Zo hoort het ook op school en in het dagelijks leven.

Irene

Irene

23-04-2012 om 12:38

Deel

Ik zou haar zeker een deel laten vergoeden. Hier in huis zeggen wij altijd: "potje breken, potje betalen", alvast als waarschuwing als de jongens wilde spelletjes doen... Als het nou puur een ongeluk was, maar hoewel het vast haar bedoeling niet was de deur kapot te maken, smijten met een deur is natuurlijk geen ongelukje (en ook niet iets wat ieder kind wel eens doet volgens mij, ik heb het hier nog nooit meegemaakt bijvoorbeeld) en zo'n daad mag best consequenties hebben!
Ik zou kijken naar de kosten en naar wat je kind krijgt aan zakgeld en dan een redelijk bedrag afspreken (toch minstens wel een paar weken zakgeld)

Yvonne

Yvonne

23-04-2012 om 12:39

Verzekering

Gelukkig heb ik zoiets met mijn kids nog niet aan de hand gehad. Vroeger thuis wel, er is 2 keer een ruit gesneuveld door een ruzie tussen mij en mijn broertje, 1x die van de voordeur en 1x die van de achterdeur. Mijn moeder heeft het toen volgens mij gedeclareerd bij de glasverzekering. Nu was dat 2 x bij een buiten deur ik weet niet of het uitmaakt dat het bij jullie een binnendeur betreft.
En anders zou ik haar zeker niet het hele bedrag laten vergoeden maar hooguit 1 tot 2 maanden geen zakgeld. Daarmee voelt ze het hard genoeg

Merel

Merel

23-04-2012 om 12:43

Een deel inderdaad

Ik zou haar ook een deel laten vergoeden. Een deur met glas erin is heel normaal, die heb ik als voordeur,achterdeur, maar ook mijn binnendeuren hebben ruitjes, dus het argument van Anneku vind ik een beetje vreemd (alleen daarvoor geen deuren met glas te nemen) Als je normaal met een deur omgaat, gaat ie niet stuk. En smijten met deuren is niet normaal. Ook blijven filmen en fotograferen van je broer tegen zijn zin in, is niet normaal.
Ik zou met haar dus vanavond om te tafel gaan zitten en haar duidelijk maken dat zij zeker een deel heeft in deze schade (eigenlijk zelfs helemaal, als ze gewoon was opgehouden na het verzoek van broer, was de boel niet geescaleerd) vervolgens zou ik haar voorrekenen wat die ruit kost (misschien kan je daarvoor vandaag al even bellen) en haar een deel laten betalen, alleen al om haar het te laten voelen (in de portomonnee dus)

Irene

Irene

23-04-2012 om 12:44

Anneku, vraag (ot)

Vragen jullie dan zelf ook altijd toestemming aan je kinderen voor je foto's of filmpjes van ze maakt?? Dat lijkt mij namelijk ondoenlijk (en dan heb je zo jarenlang geen enkele foto van je puber als t tegen zit).
Overigens mag je volgens mij wel fotograferen en filmen zonder toestemming, maar mag je het alleen niet zonder toestemming publiceren.

Jillian

Jillian

23-04-2012 om 12:47

Redelijk deel

Het hangt een beetje van de verhouding zakgeld - kosten deur af. Als alles vergoeden inhoudt dat ze een jaar geen zakgeld krijgt of zo dan zou ik niet alles laten vergoeden. Dan staat het niet meer in verhouding tot elkaar. Ik zou haar een deel laten vergoeden door middel van een poosje geen zakgeld. Misschien 1 maand of zo? Langer lijkt me voor dit vergrijp wat overbodig.

Tijgeroog

Tijgeroog

23-04-2012 om 12:48

Vragen

Hoe oud is ze?
Hoeveel inkomsten (zakgeld etc) heeft ze, en hoe groot is de schade?

koentje

koentje

23-04-2012 om 13:31

Ik zou in dit geval

een compromi maken. Zij gooit met de deur en richt daarmee schade aan. Jullie kiezen voor het breekbare glas zoals iemand al zegt. In verband met haar leeftijd en feit dat het waarschijnlijk om een heel bedrag zal gaan zou ik een tijd een deel van haar zakgeld inhouden. Ik zou ook een tijd haar camera in beslag nemen en hem terug geven onder strikte voorwaarden. Daarnaast kun je ervoor kiezen haar een tijdlang bepaalde klusjes in huis te laten doen waar ze ged mee verdient en waarvan ze de schade kan betalen. Maar ze moet het deels wel in haar portemonnee voelen denk ik.

Je kunt ook haar camera verkopen en daar de schade van btalen.....

Hanne.

Hanne.

23-04-2012 om 13:43

Glas al stuk?

Dit valt wat mij begreft in de categorie ongelukjes die je kan voorkomen (als je 11 bent weet je dat iets stuk kan gaan als je er mee gooit). Ik zou haar dus wel (deels) verantwoordelijk houden. Dus of laten betalen of mee helpen met herstellen (mee naar bouwmarkt, oude glaslatten helpen verwijderen etc)

Als je haar wil laten betalen zou ik kijken of je het niet kan laten verdienen. Dus extra klusjes laten doen (bedrag aan hangen) waarmee ze de ruit binnen een redelijke termijn kan vergoeden.

Wel heb ik twijfels bij een glasplaat die stuk gaat als je 'alleen' met de deur.Ik heb een tijdje geleden expres geprobeerd het glas van mijn binnendeur stuk te krijgen (slot was stuk en kwam niet meer binnen) en heb er toch echt met een hamer tegen aan moeten slaan.

Mollekey

Mollekey

23-04-2012 om 14:10

Ongeluk

Dit valt voor mij onder een ongelukje. Ik zou van mijn dochter geen vergoeding willen hebben. Een goed gesprek, dat wel.

Ongeluk

Ik zou haar niet laten betalen, zeker als het de eerste keer is dat zoiets gebeurt.. Kan gebeuren in het heetst van de strijd.
Evt meehelpen met maken of mee jaar de bouwmarkt lijkt me een betere straf.
Ongelukken gebeuren. Als ze door onoplettendheid een bord laat vallen, hoeft ze het toch ook niet te betalen? Of moet dat bij jullie ook?

Eens

met Mach en Mollekey. Hup, mee naar de bouwmarkt en fysiek, niet financieel, meehelpen de schade te herstellen. En ik het ben het eens met Cobi, die als enige de oorzaak van het probleem aanpakt. Mobiel/camera even wegnemen en daarmee duidelijk maken dat dit ongewenste gedrag niet getolereerd wordt.

koentje

koentje

23-04-2012 om 15:04

Ik vind

dat een bord of serviesstuk per ongeluk laten vallen heel wat anders dan iets wat misschien niet moedwillig maar wel door boosheid en ruw omgaan met spullen vernield is!

angelina ballerina

angelina ballerina

23-04-2012 om 15:38

Niks

Ik heb de andere reacties niet gelezen maar onze dochter zou niks hoeven te betalen, het is per slot van rekening een ongeluk. Als ze echt bewust iets op de grond zou gooien waarvan ze van te voren zou kunnen weten dat het daarvan kapot zou gaan dan zou ik wel vinden dat ze het zou moeten vergoeden. Maar ook in dat geval zou ik denk ik als het iets heel duurs zou zijn de kosten delen.

wis

wis

23-04-2012 om 15:59

Niet betalen

ik zou hier ook niets voor laten betalen, valt voor mij ook onder ongelukje omdat ze niet moedwillig glas kapotmaakte. Ze gooide wel met de deur, maar niet met de bedoeling het glas te laten breken.
Zoon rende pas te wild de hal in, schoof uit en schoof recht de voordeur door, glas eruit. Zou dan ook onder een niet ongelukje vallen zoals de eerst reacties zijn. Vind ik van niet.

Mobiel/camera afnemen vind ik dan eerder een passende straf. Als ander kind duidelijk aangeeft niet gefilmd te willen worden moet daar naar geluisterd worden. Ik fotografeer ook graag maar heb een puber die ook niet meer zo'n zin heeft en begint te sputteren als ik de camera tevoorschijn haal. Dan maar wat minder op de foto in deze jaren.

Anneku

Anneku

23-04-2012 om 18:56

Vraag van irene

Ja, is dat zo'n probleem dan? Mijn kinderen vind het over het algemeen best als ik het doe maar als ze niet willen is dat ok. Ik wil het ook bijna nooit.

Irene

Irene

23-04-2012 om 20:04

Anneku

Nou nee, dat is geen probleem. Ik was gewoon benieuwd. Het lijkt mij praktisch lastig uitvoerbaar, vooral ook omdat de leukste foto's vaak toch wel de foto's zijn die je onverwacht maakt. Als je eerst toestemming moet gaan vragen dan is de spontaniteit er wel af...

Wis

Wis

23-04-2012 om 20:43

Wbt foto's maken irene

om me even te bemoeien met dat foto's maken. Als ik hier spontane foto's maak dan is dat meestal niet an frage, dan wordt dat niet eens gezien dat ik knip dus vinden pubers dat ook geen probleem. Maar als ik het toestel tevoorschijn haal en er wordt gesputterd dan laat ik het zo. Daar kunnen pubers anders flink chagrijnig van worden, als ik dat toch door zou zetten. Pubers...

Irene

Irene

23-04-2012 om 20:50

Wis

Ja op zo'n manier kan ik me dat heel goed voorstellen. Maar Anneku zegt (quote): .."Overigens is hier de regel dat niemand ooit wordt gefotografeerd of gefilmd als daar geen toestemming voor is gegeven"
En dat gaat dus wel nog een (grote) stap verder. Dan kun je dus nooit meer spontaan een foto nemen. Ik dacht dat ze het niet zo letterlijk bedoelde (vandaar ook mijn vraag), maar dat lijkt er toch wel op, gezien haar reactie.
Ik zou dat zelf heel jammer vinden.

Anneku

Anneku

23-04-2012 om 21:00

Verwijderen

Het is dus ook een regel dat als men het niet spontaan wil het achteraf zonder mopperen verwijderd wordt.

We hebben teveel gedoe gehad met foto's die op bijvoorbeeld een nintendo DS werd gemaakt en waar vervolgens van alles mee werd gedaan. Omdat ze en we elkaar nu vertrouwen is er een stuk minder gedoe. Het gaat er gewoon om dat degene die op de foto staat bepaalt wat er mee gebeurd en als iemand duidelijk maakt dat diegene niet gefotografeerd wilt worden is dat dus het laatste woord.

Hoe duur?

het glas kan je op maat laten snijden bij een glashandel en dan met latjes of stopverf (etc) vast zetten.

Ik denk dat het niet zo duur is, rond de 20 euro.

Tango

Tango

23-04-2012 om 22:03

Reactie

Het was niet geheel onze keuze, deze deuren met glas erin. Ze zaten er al in van de vorige bewoner, maar natuurlijk wel onze keuze om ze niet te vervangen. Ik heb nog geen idee wat de kosten zijn. Het glas zat in de deur verwerkt, dus geen idee hoe het er precies weer ingezet moet worden. Morgen gaat Tangoman informeren naar de kosten. Vandaag hadden we daar helaas geen tijd voor.
Tangodochter is 11 jaar en krijgt sinds haar 11e jaar 20 euro per maand zakgeld waar ze ook kadootjes van koopt en een deel van haar kleding. Ik vind dat ze best een deel mag betalen, afhankelijk van de totale kosten. Al is het maar een symbolisch bedrag. Ik wil haar echter ook niet eindeloos laten betalen.
De camera hebben wij nog in bewaring, daar gaan we inderdaad nog een goed gesprek over hebben, want die strijd over dat fotograferen bestaat al langer. Camera verkopen zullen we nog maar niet doen. Ze heeft hem net voor haar verjaardag gekregen mede met de reden dat ze voorheen altijd onze camera pakte en daar allerlei naar ons idee zinloze foto's mee maakte. Ik ben dus juist blij dat ze er nu zelf een heeft. Wat natuurlijk niet wil zeggen dat ze daar haar broer mee lastig moet vallen. Daar worden dus zeker afspraken over gemaakt.

ishtar

ishtar

23-04-2012 om 22:55

Glasdeur.

*in de categorie ongevraagd en waarschijnlijk overbodig advies*:
Onze voordeur had ook glas, in 2 delen, onder en boven en een brievenbus in het midden. Gewoon enkel glas wel met een 'werkje' waardoor het wat dikker was en wat steviger aandeed dan een dun plaatje, door de vorige bewoners zo gemaakt. En wij hebben dat zo gelaten, tot middelste een keer uitgleed bij de deur en door het glas heen viel, zijn benen stonden buiten, zijn handen binnen op de deurmat. En een dikke snee in zijn heup. (en een ongelooflijk geluk dat het niet erger was)
Wat ik zeggen wil: als dat glas zo kwetsbaar is dat het breekt bij een flinke klap, kun je je afvragen wat er gebeurd als er een kind tegenaan valt. Nou weet ik niet waar in de deur dat glas zit, maar als dat op kindhoogte zit zou ik er zeker geen goedkoop plaatje van de bouwmarkt/glashandel inzetten. Er is ook wel redelijk veilig glas, maar dat is een stuk duurder.

wis

wis

23-04-2012 om 23:03

Veiligheidsglas

zo'n deur met boven en onder glas hebben wij ook. Toen zoon pas er doorheen ging, ook erg geluk gehad, haalden we er een glaszetter bij en die wilde alleen het glas vervangen naar veiligheidsglas. Glas wat er in zat was nog een overblijfsel van toen huis nog huurhuis was en alles zo goedkoop mogelijk moest. Nu zit er veiligheidsglas in wat niet breekt met van die grote splinters maar in brokjes. Duurder maar stukken veiliger

Zenna

Zenna

24-04-2012 om 02:04

Inderdaad gevaarlijk

Ik ken ook een kind dat per ongeluk met de handen/armen door een glazen deur gegaan, met indrukwekkende gevolgen (112, meteen ambulance, etc.) – en het had nog veel slechter kunnen aflopen.

Het bleek dus een 'foutje' te zijn dat er echt glas in die deur zat, dat moet inderdaad veiligheidsglas of kunstof zijn en dat is er ook in gekomen, meteen in alle deuren van het trappenhuis.

Een glazen deur mag echt niet kapot gaan van dichtgeslagen worden. Daar moet een deur tegen kunnen. Hier in huis kunnen de deuren keihard dichstlaan door wind/tocht van tegenoverelkaar openstaande deuren. En het ongeluk was ook een gevolg van een dichtwaaiende deur of zo (plus een beetje wildheid van kind, maar dat hoort bij kinderen!).

Ik vind dat jullie als ouders in de eerste plaats kritisch naar jezelf moeten kijken. Jullie hebben een fout gemaakt door zo'n deur in huis te hebben (ook al was dat misschien niet bewust). Dit had veel erger kunnen uitvallen. Ik mis schrik en opluchting.

En dan zijn er verder al goede tips gegeven over omgaan met de camera. En misschien moet er ook een focus komen op omgaan met woede (van/door dochter)?

Fout ouders?

"Jullie hebben een fout gemaakt door zo\'n deur in huis te hebben"

Wat een kolder. Is niet bij zo'n beetje iedereen de keukendeur/achterdeur/balkondeur deels van glas? Ik heb vroeger het glas van de keukendeur gebroken door de deur te hard dicht te slaan. Moest ik trouwens terugbetalen, ik weet niet meer precies het bedrag maar 't was een half jaar zakgeld.

skik

wis

wis

24-04-2012 om 12:44

Naar aanleiding van zenna

Ik snap Zenna wel een beetje en volgens mij bedoeld ze het net iets anders dan jullie het openemen.
Het gaat er niet om of er glas in de deuren zit maar of er veiligheidsglas inzit. Na het ongeluk hier een tijdje terug waarbij 2 "gewonden vielen, mijn zoon en zijn vriendje die aan de andere kant van de deur stond snap ik niet dat er door gemeente goedkoop glas in die deuren gezet wordt alleen maar om te bezuinigen.
Als ik kijk hoe vaak hier de deur hard dichtklapt! De glaszetter die bij ons nieuw glas in kwam zetten wilde alleen veiligheidsglas zetten, anders konden we een ander bellen. Het verhaal daarachter was dat hij met zijn volwassen zoon in de handel zit en die zoon lang geleden op het randje van overleven heeft gelegden doordat er een raam uitklapte met scherpe punten.

Ik geloof dan ook niet dat je prinsesjes kweekt daar zelf even bij zoiets stil te staan. Ik heb een echt jongetje-jongetje thuis, die in een onbesuisde bui wel eens de hal inrent. Ik moet er niet aan denken wat er kan gebeuren als zo'n ongelukje als laatst verkeerd uitvalt. Ook met die deur wordt wel eens gegooid. Dan kun je nu wel bedenken dat ze dat maar moeten weten maar liever op safe spelen zou ik dan denken. Ze weten zoveel...maar doen ze het dan altijd/of niet?

Zenna

Zenna

24-04-2012 om 14:16

Precies, wis

Precies, zoals Wis het schrijft, bedoel ik het.

Jullie beseffen waarschijnlijk niet hoe gevaarlijk dat niet-veilige glas is.

Bovendien gaf ik aan dat je het zeker met dochter moet hebben over het gebruik van de camera en het omgaan met woede. Maar daar hebben anderen al goede tips voor gegeven.

Het goede voorbeeld geven, voorleven, is de krachtigste opvoedmethode die er is, met de grootste invloed op kinderen. Wil je laten zien dat het belangrijk is om kritisch te reflecteren op je eigen handelen en positie, om te leren van je fouten en om fouten toe te geven, zonder daarbij de proporties en het aandeel van anderen uit het oog te verliezen? Wil je laten zien dat je geeft om je kind en dat je oprecht schrikt als ze bijna een gevaarlijk ongeluk heeft gekregen (ongeacht wiens 'schuld' het is), en dat je opgelucht bent dat het goed is afgelopen? Wil je laten zien dat als er dingen mis gaan, dat het verstandig is om naar je eigen aandeel te kijken: wat heb je zelf gedaan dat er toe heeft bijgedragen, hoe had je het kunnen voorkomen? Of wil je laten zien dat als er iets gevaarlijks gebeurt, dat je dan de schuld geheel op een ander afschuift en niet kijkt naar je eigen aandeel?

En ik denk dat opvoeden veel meer effect heeft als je kind ziet en voelt dat je zielsveel van het kind houdt. Als je kind merkt hoe je geschrokken bent van die kapotte deur, dan maken de strenge woorden en eventuele straf veel meer indruk en begrijpt het kind ook veel beter waarom.

Sandra A

Sandra A

24-04-2012 om 14:56

Plexiglas

Hier nog een tip wat betreft het glas.
Bij mijn zus was ook het glas uit de tussendeur en zij hebben ervoor gekozen om tijdelijk een plexiglas plaat erin te zetten (plastic dus en loeisterk). Veiligheidsglas was geloof ik te duur, dus wachten ze op betere tijden en dan kan alsnog veiligheidsglas erin. Je merkt overigens pas het verschil als je van heel dichtbij kijkt, of ertegenaan tikt.

Merel

Merel

24-04-2012 om 15:34

Bouwmarkt/foldertjes

Ik weet niet hoe gehecht jullie aan deze deur zijn (hij zat er nog in van de vorige bewoner? ) maar tegenwoordig heb je voor iets van 130 euro hartstikke leuke deuren te koop (al netjes wit gegrond) met mooi facetglas erin. Is misschien goedkoper dan nieuw speciaal glas te kopen, en volgens mij is dit ook sowieso al veiligheidsglas. Wij hebben een deur met kleine ruitjes in facetglas met van die spijltjes er tussen, dat krijg je niet zo snel stuk. (en je hebt nu nog veel meer leuke modellen)

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.