Basisschoolleeftijd Basisschoolleeftijd

Basisschoolleeftijd

Lees ook op
Caro Heuvelmans

Caro Heuvelmans

24-07-2010 om 23:17

Goeie taktiek of niet

Zoon van 10 heeft weinig interesses en kan nergens zijn aandacht lang bijhouden (heeft ADHD)Er is echter één ding waar hij helemaal warm voor loopt en dat is lego. Dan is ie uren zoet met eerst het in elkaar zetten en daarna met spelen ermee. Totdat ie na een paar dagen weer iets nieuws wil. Nou wil ik best geregeld een doos voor hem kopen maar hij wil liefst elke week iets. Nu krijgt hij 2 euro zakgeld per week die hij opspaart tot hij een nieuwe legodoos kan kopen. Dat is ook het enige wat hij van zijn zakgeld koopt. Maar met 2 euro gaat het natuurlijk niet snel. Nu had ik bedacht om hem een zakgeldverhoging te geven naar 4 euro. Dan gaat het sparen wat sneller. Idee is om dan dat ik niks meer tussendoor koop. Punt is dat ik denk dat die lego belangrijk is voor zijn ontwikkeling. Hij speelt nooit buiten, heeft geen aansluiting met de buurkinderen en hij heeft wel broers maar door het leeftijds- en temperamentsverschil ook hier geen aansluiting. Hij doet vrij weinig op zijn computer, kijkt niet veel tv dus die lego is belangrijk voor hem. Maar ik ben wel het gezeur elke week een beetje zat dus die verhoging lijkt mij een oplossing. Of is 4 euro echt te veel voor een 10 jarige?

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Morgana Fata

Morgana Fata

25-07-2010 om 00:21

Verdubbelaar

Je zou kunnen aanbieden om de helft van de Lego te betalen. Eigenlijk verdubbel je zijn zakgeld dan ook, maar alleen als hij er iets voor koopt waar jij ook achter staat.

Pippin

Pippin

25-07-2010 om 00:34

Of als beloning

Misschien zijn er wel doelen waar je nog met hem aan wilt werken? Dan kun je (geld voor) de lego gebruiken als beloning/motivator.

Elisa Gemani

Elisa Gemani

25-07-2010 om 00:45

Lego

Kijk eens op de site van het Nibud http://www.nibud.nl/omgaan-met-geld/kinderen-en-geld/zakgeld.html
Het hangt er vanaf hoeveel je zelf als ouder(s) te besteden heb en wat je kind van het zakgeld moet betalen. Ik vind 4 euro per week erg veel voor een kind van 10 ook al zou je het best kunnen missen. Zeker omdat hij er niet iets voor hoeft te kopen wat echt nodig is maar speelgoed. Mijn zoontje is 9,5 en heeft ook ADHD maar hij spaart rustig twee jaar om de helft van zijn Nintendo mee te betalen, vier maanden voor een tweedehands Nintendo-spelletje, een paar weken voor een pakje Pokemonkaarten oid. Hij krijgt soms wel, soms geen zakgeld maar nooit meer dan 1 euro per week. Voor speciale gelegenheden (verjaardag, rapport) krijgt hij van zijn oma wat geld en wij leggen voor die grotere uitgaven eens in de twee jaar de helft van het geld bij elkaar maar hij moet echt zelf eerst de andere helft bij elkaar sparen. Ik moet er wel bij zeggen dat ik in de schuldsanering zit dus zelf ook niet veel kan missen. Het is vind ik ook heel belangrijk dat kinderen leren te sparen voor iets wat ze graag willen hebben ipv dat jij het steeds voor ze koopt of dat je ze meer zakgeld gaat geven zodat ze iets wat ze willen sneller kunnen kopen. Natuurlijk zou je zoon wel iedere week nieuwe Lego willen hebben maar ook al heeft hij ADHD en vindt hij weinig andere dingen interessant, ik zou het toch een beetje binnen de perken houden en hem niet zo makkelijk tegemoetkomen alleen maar om van dat "gezeur" af te komen. Daarnaast is en blijft Lego gewoon speelgoed. Leuk, tot op zekere hoogte educatief maar niet meer dan dat. Hij zal toch ook moeten leren openstaan voor andere dingen. Waarom speelt hij nooit buiten? Hoe komt het dat hij geen aansluiting heeft met andere kinderen; zelfs niet met zijn broers? Krijgt je zoon medicatie? Therapie? Heb jij als ouder ouderbegeleiding? Het is trouwens wel grappig want mijn zoontje vindt Lego helemaal niet zo leuk. Er liggen hier nog een aantal ongeopende dozen die hij een half jaar geleden heeft gekregen van vriendjes voor zijn verjaardag Af en toe wil hij best wel eventjes met Lego spelen maar het in elkaar zetten vindt hij maar niks. Dat moet ik dus doen

Bastet

Bastet

25-07-2010 om 08:04

Tweedehands

Misschien kan je zoon op Marktplaats kijken naar tweedehands dozen.Er staan vaak prima dozen op voor veel minder dan in de winkel.
Ik vind 4 euro ook fors,mijn dochter van tien krijgt inderdaad ook 2 euro,maar ik snap je gedachtengang wel.
Misschien koppelen aan klusjes?
Groetjes,bastet

T&T

T&T

25-07-2010 om 11:50

Van lego kun je alles maken!

dat was tenminste de oude reclame slogan! en dat is nog steeds zo; je hoeft niet alleen maar te bouwen wat op de door staat! van twee "oude" dozen kun je zomaar iets nieuws bouwen wat nog veel cooler is
Google maar eens op lego bouwtekeningen, ideaal voor de mindere fantasten onder ons daar doe je heel veel iedeeen op om weer iets nieuws te maken met wat je al hebt.
Wij gebruiken de lego ook als beloning, bijvoorbeeld als hij bepaalde doelen behaald heeft in de zwemles, maar zeker niet iedere week, dat vind ik weer wat veel van het goede.
En een heel andere tip: probeer hem ook naar buiten te krijgen! beweging en buitenlucht zijn zooo belangrijk, zeker ook voor adhd-ers. Zomaar spelen is misschien moeilijk, maar met een omweg ergens naartoe wandelen of fietsen is ook prima! vaak kom je onderweg toch nog van alles tegen waardoor je buiten met hem blijft "hangen", hier is het altijd een succes om "per ongeluk expres" alle routes via het water te laten lopen waar je ook geweldig met stenen in het water kunt gooien. Voordat je het weet hebben de kinderen die niet buiten wilden spelen zomaar een uur buiten... iets gedaan )
groetjes, Tess

alberta

alberta

26-07-2010 om 23:20

Waar woon je?

Haha, kan nog wel een lego-fanaat-vriendje voor zoon gebruiken! (nu ja, ik niet, maar zoon natuurlijk)
Ik snap het dus helemaal. En lego is voor zoon ook niet zomaar speelgoed, het is veel meer dan dat. Voor hem dan, ik zal het nooit snappen. Maar ik snap dan ook niet wat voetbal bijv voor iemand kan betekenen. Of wat dan ook. Het is een passie, en jammer genoeg een dure.
Ik zou ook gelijk zeggen: doen. Als je het makkelijk kunt missen.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.