Basisschoolleeftijd Basisschoolleeftijd

Basisschoolleeftijd

Lees ook op
orphea

orphea

04-03-2011 om 14:10

Groeiremmers jongens?

Hallo,

Ik kan in het forumarchief niets vinden over jongens die te lang dreigen te worden en daarom groeremmers krijgen toegediend. Heeft iemand hier ervaring mee? Mijn zoon van bijna 11 jaar is nu ruim 1.60 m. Wij zijn 1,84 m en 1.98 m. Ik heb volgende week een eerste afspraak in het ziekenhuis waarbij o.a. een skeletfoto gemaakt zal worden. Ik ben nog lang niet zover dat ik al zeg, doe maar, die groeiremmers. Eerst wil ik natuurlijk alle ins en outs weten (en we moeten sowieso nog afwachten wat zijn verwachte lengte is). Toch wil ik het nu wel laten uitzoeken want stel dat hij 2.20 m zou worden dan is het nu of nooit als je er iets tegen wilt doen.

Ik zou heel graag ervaringen en meningen van anderen lezen, bij voorbaat dank!

Orphea

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
elvis

elvis

04-03-2011 om 14:17

Groeihormonen

even aanhakend op deze vraag, onze zoon dreigt juist te klein te worden...ervaringen met groeihormonen zijn bijzonder welkom!

Orphea

Op basis van de lengte van jullie als ouders kan ik me voorstellen dat jullie zoon erg lnag dreigt te worden. Ik vind alleen 1.60m op bijna 11-jarige leeftijd niet idioot lang. Zo groot (en oud) is onze jongst ook en wij zijn een stuk kleiner.

Jade

Jade

05-03-2011 om 10:09

Orphea,

op basis van jullie lengtes kan ik me voorstellen dat je het uit wilt laten zoeken.

Op basis van de lengte van jullie zoon zou ik zeggen ´nee´. Maar als je je ongerust maakt dan zou ik het zeker laten uitzoeken.

Hoe zit in de rest van de familie?? Mijn man en ik zijn ook niet klein (1.78 / 1.93), maar we hebben ook meer lange(re) mensen in de familie. Dat lijkt me ook van invloed hebben. Ik denk dat mijn bijna 2-meter zijnde 16-jarige zoon zijn lengte meer van de familie heeft dan van ons.

hoe komt het dat je nu ze zorgen maakt, heeft iemand iets gezegd ?

11 jaar en 160, ik vind het niet wereldschokkend. Ik ben 154 cm en er zit een jongen in de klas van mijn dochter (8 jaar) en ik kan hem bijna in de ogen kijken, zijn ouders zijn niet gemiddeld qua lengte.

Maar goed, je kan altijd een afspraak maken bij de kinderarts. De kinderarts doet alleen iets als hij/zij iets ziet wat erg afwijkend is. Er wordt gekeken naar de groeicurve, hoe het kind is gegroeit afgelopen periode, de lengte van de ouders en andere familie. Als er meerdere lange mensen in de familie zijn kan je die gewoon als voorbeeld nemen, zo lang wordt hij ongeveer, misschien iets langer want iemand moet de langste van de familie zijn. TENZIJ hij een extreme lengte heeft of extreem veel gegroeit is afgelopen periode, maar zoiets schrijf je niet.

Mijn oudste dochter gaat om de zoveel jaar voor controle naar de kinderarts vanwege een botgroeiachterstand, ze groeit overigens sinds haar 4e keurig op haar eigen lijntje door en ik hoop dat ze uit zichzelf die botgroeiachterstand nog gaat inhalen in de puberteit, zo niet dan moeten we kiezen. Een lengte kleiner dan mij is niet wenselijk.

Oeps

die ouders van die lange zijn niet groot, ze zijn gemiddeld van lengte en hebben dus een erg lange zoon, het kind is ook vrij stevig.

Ik vind het dus erg mee vallen. Zijn er niet meer jongens in zijn klas die dezelfde lengte hebben ?

Als ik bij de hema webwinkel bij de jongenskleding 11 jaar in toets dan komt er een kledingmaat van 158 uit, dus hij is volgens mij niet heel veel groter dan gemiddeld.

Astrid

Astrid

05-03-2011 om 20:17

Vind het geen schokkende lengte

Mijn zoon was net 11 en ook 1,60. Ik vond dat nou niet zo bijzonder. Inmiddels is hij 12,5 en iets meer dan 1,70. Man is 1,93 en ik slechts 1,60. Ik hoop dat zoon richting lengte man gaat en dat mijn dochters 1,80 of zo worden.

Vic

Vic

05-03-2011 om 22:52

Lang

Ik zie dat Pelle de groeicurve al heeft geplakt Je zoon is dus wel lang, maar niet uitzonderlijk lang. Bij mijn dochter in groep 8 zitten zeker twee jongens (en drie meisjes) die langer zijn dan 1.60 m. Die zijn dus wel een jaartje ouder dan jouw zoon.
Als je je zorgen maakt om een of andere reden kan het natuurlijk nooit kwaad om eens onderzoek te laten doen.

Jade

Jade

06-03-2011 om 12:32

Pelle,

omdat ze er blijkbaar mee zitten dat hun 11-jarige zoon "al" 1.60 is. Op basis van zijn lengte (vind ik niet heel lang) zou ik geen onderzoek laten starten. Maar omdat zij beiden erg lang zijn dan zou dat voor mij een reden kunnen zijn.

Jade

Jade

06-03-2011 om 14:19

Testen....

Als je kind niet boven de curve uitgroeit, ondanks dat beide ouders lang zijn dan zou ik ook gaan testen (mocht je je zorgen gaan maken).

Jade

Jade

06-03-2011 om 14:24

M.a.w.

als ik mij zorgen zou gaan maken, omdat ik vind dat mijn kind erg lang is (en met hele lange ouders) of mijn kind groeit erg onder de curve (ondanks dat beide ouders erg lang zijn) dan zou ik gaan testen.

Als ik mij geen zorgen zou gaan maken dan zou ik geen testen laten afnemen.

Moniek

Moniek

06-03-2011 om 16:32

Lang?

Mijn dochter is 9 en nu 1.54, ik ben 1,76 en mijn man 1,96. De schoolarts vermoedt dat ze tussen 1,80/1,85 lang gaat worden. Ik vind het prachtig! Ik hoop alleen dat ik nog leuke kinderschoenen in maat 39-40 kan kopen. En dat ze iets gaat aankomen: 34,4 kg is niet zo veel bij deze lengte. Maar als ik moet kiezen tussen 1,60 of 1,85, dan ga ik voor 1,85!

(null)

Dayenne

Dayenne

06-03-2011 om 18:05

Handfoto maken, niks bijzonders aan

Als je een betrouwbare prognose wilt is het heel legitiem dat je een afspraak maakt voor onderzoek. Er zal een handfoto gemaakt worden om te kijken hoe ver het sluiten van de groeischijven is. Op basis daarvan wordt dan een prognose gemaakt van de te verwachten lengte. Hierna ga je onderzoeken of het al dan niet gewenst is om in te grijpen in de groei. Je bent er op tijd bij, dus daar moet wat aan te doen zijn, als jullie dat willen. Houd er wel rekening mee dat het een ingrijpende gebeurtenis is (spuiten, versneld in de puberteit) en vooral jullie zoon moet er achter staan!

Ik ben ruim 2 jaar geleden gestart met mijn dochter. Toen 10 jaar en een lengte prognose van 1.95m. Absoluut niet aanvaardbaar voor haar en mij. In deze zomervakantie mag ze eindelijk stoppen met de hormonen (bij meisjes gaat het anders dan bij jongens) en nu is ze 1.78m en 12 jaar.

Wat vindt hij zelf?

Een jongen van 11 heeft daar natuurlijk best een mening over. Ik vind 1,60 voor een 11-jarige nou niet echt heel bijzonder lang, maar misschien is hij wel de langste van de klas en vindt hij dat vervelend.

Mijn zoon wordt in juni 14 en hij is inmiddels 1,93 meter met schoenmaat 45/46. Zijn vader is 1,82 en ik ben 1,75, niet bijzonder lang dus. Toen hij 5 jaar (en 4 maanden) was kwam ik bij de schoolarts en toen was zoon 1,22. De schoolarts wist mij toen al te vertellen dat zoon ruim 2 meter zou worden en ik kreeg de vraag mee of ik daar iets aan wilde doen. Nou nee, eigenlijk, 2 meter voor een jongen is een prima lengte, het was op dat moment ook nog wel heel onwerkelijk hoor, hij was pas 5. Zoon is nu een van de langste van de school (steekt boven veel leraren uit) en hij vindt het best.

Ik vind groeiremmers toch iets heel anders dan groeihormonen, maar dat is iets heel persoonlijks. Mijn dochter zal zonder groeihormonen maar 1,43 worden en zij gaat gewoon dus rond de kleuterleeftijd die hormonen krijgen omdat 1,43 voor een volwassen vrouw niet echt een gangbare lengte is. Een volwassen kerel van 2,10, nou daar kijkt niemand van op. Waarom zou je dan medicijnen in een kind stoppen?

Vic

Vic

06-03-2011 om 21:42

Moniek

Bijzonder. Als ik voor mijn dochter moet kiezen tussen 1.85 en 1.60 ga ik voor 1.60 m. Zo lang is handig als ze fotomodel wil worden, maar verder zie ik er weinig pluspunten aan.

Pelle

Als een jongen van 11 de langste van de klas is en dat vervelend vindt zou ik absoluut niet gaan kiezen voor groeiremmers hoor. Het lijkt een beetje of ik dat bedoel maar dat is niet zo. Ze veranderen zo vreselijk als ze gaan puberen.

Mijn middelste is er van overtuigd dat hij helemaal niet groeit (ècht niet hoor mam, ik blijf altijd zoals nu). Hij had vandaag een buitenspeelbroek aan die vorig jaar gewone broek was. Vorig jaar werd de broek nog 2 keer omgeslagen en nu is ie bijna te kort. Zijn reactie: hij is gekrompen hoor. Hij wil heel graag net zo lang worden als zijn broer, maar voorlopig lijkt het er niet in te zitten.

orphea

orphea

07-03-2011 om 11:26

Naar kinderarts geweest

Dank voor al jullie reacties. Mijn zoon is inderdaad de langste van de klas maar lijdt daar absoluut niet onder, het is nooit een probleem geweest, hij is er ook nog nooit mee gepest.

De reden waarom we toch nu een verwijzing voor de kinderarts hebben gevraagd is dat, als je er iets aan zou willen doen, dat nu moet anders is het simpelweg te laat.

Natuurlijk is het zo dat het voor meisjes vaak lastiger is om lang te zijn, echter, als je 2.10 m of meer bent als man heeft dat toch ook echt nadelen. Denk aan niet passen in de meesta auto's, opgevouwen zitten in vliegtuigen, bussen enz., speciale fiets moeten hebben, moeite met kleding vinden, altijd aangegaapt worden, zeker in het buitenland, krom gaan lopen, sneller last van rugklachten en gewrichten, enz. Het is dus niet om cosmetische redenen.

De kinderarts heeft duizend vragen gesteld en lichamelijk onderzoek gedaan. DAaruit bleek dat hij nog niet in de puberteit zit. Aan de hand van een skeletfoto en onze lengtes is berekend dat hij rond de twee meter zal uitkomen met een marge van 2,5 cm naar boven of beneden. Geen reden om in te grijpen dus. Groeiremmers willen ze bij jongens eigenlijk helemaal niet aan, erg vervelende bijwerkingen schijnen die te hebben. We moeten nu terugkomen als hij 1.75 m is, dan gaan ze opnieuw kijken. Mocht de uitslag dan toch zijn dat hij veel langer wordt, dan kunnen ze de groei stoppen door de groeischijven in zijn knieen breken. Dat klinkt heel eng maar schijnt een simpele ingreep te zijn waarna een kind na drie dagen alweer alles kan doen. Maar op basis van deze informatie gaan we vooralsnog dus helemaal niets doen.

Ik denk zelf dat het altijd goed is om het wel uit te zoeken, gewoon om te weten waar je aan toe bent. Of je dan verdere stappen wilt nemen is natuurlijk vers twee maar ook niets doen is dan een weloverwogen beslissing geweest.

Groet,

Orphea

Manja

Manja

07-03-2011 om 13:23

Ik vind dat je overdrijft

Mijn man in 2.07 meter en dat is voor iemand van zijn leeftijd (50) erg groot. Zijn vader is (74) 1.99.
Alle problemen die je schetst, vind ik erg overdreven voor iemand van 2.10. Natuurlijk val je op als je groot bent. En in het buitenland des te meer. Maar dat is toch geen reden om iets aan je lijf te laten doen wat ook nog risico's heeft??
En inderdaad, in een auto is het soms wat krap. Mijn man vliegt veel, zit veel in het buitenland. Hij weet waarover hij het heeft. Voor geen goud zou hij kleiner willen zijn. Hij is gewoon trots op zijn lengte. Het levert in Japan en China altijd veel bekijks op. Daar wen je vanzelf aan. Voordeel is dat stewardessen altijd willen proberen een grotere plek voor je te vinden. Maar je zult hem ook niet horen zeuren dat een vliegtuigstoel krap is. Is natuurlijk wel zo, maar zeuren helpt niet.
In Nederland merkt hij nauwelijks meer dat hij opvalt. Er zijn veel meer grote mannen. En zorg dat je er het voordeel van ziet! Dat heeft he nl ook!
Grote mannen hebben meer kans op hogere functies (wetenschappelijk onderzocht)
Gebruik je lengte voor een sport waarbij dat nodig is. Ga volleyballen of basketballen. Daar val je al lange man sowieso niet op.

Valkyre

Valkyre

07-03-2011 om 15:18

Niet overdreven

Ik vind dat orphea (mooie nick trouwens) helemaal niet overdrijft. Het klinkt mij juist als een nuchter, weloverwogen verhaal in de oren!

Orphea, fijn dat ingrijpen niet nodig is! Je zult wel opgelucht zijn dat je die beslissing niet hoeft te nemen.

Chippie

Chippie

07-03-2011 om 15:44

Ik vind het ook ietwat overdreven

Wat heet last? In NL worden de mensen nog steeds langer en alles wordt daa rop aangepast. Wij hebben een nieuw huis en de deuren zijn 2.30 hoog (verplicht) en plafond dus nog hoger. Auto's en fietsen, er zullen wat meer modellen afvallen maar er zijn prima fietsen en auto's voor lange mensen te vinden.
Orphea noemt het geen cosmetisch probleem en het is geen medisch probleem (ik kan me voorstellen dat als blijkt dat de lengte rugproblemen gaat veroorzaken dat je er dan anders tegenaan gaat kijken) dus een praktisch probleem? Praktische problemen zijn er om opgelost te worden. En dan zie ik weinig echte problemen.

Fiorucci

Fiorucci

07-03-2011 om 16:05

En gelukkig ....

En gelukkig zijn we allemaal anders en mogen we dat zelf weten....

Jade

Jade

09-03-2011 om 11:36

Sport....

Mijn zoon zit op korfbal, is 1.99 en ik vind hem al lang. Toen moest hij eens een wedstrijd spelen en moest hij iemand verdedigen die net zo lang dan dat hij is. Voor mij een hele openbaring: "Goh, er is nog iemand die zo lang is"

Tuurlijk weet ik wel dat er meer lange jongens zijn, maar die zie ik niet zoveel. Wel als ik meega met korfballen

Jade

Jade

09-03-2011 om 11:43

Broeken...

...is voor mijn zoon een crime, dit omdat hij ook nog eens mager is. Gelukkig een winkel gevonden waarvan het maatje meer niet alleen in de breedte zit, maar vooral in de lengte. ´t Zit knap aan de prijs, maar gelukkig hebben ze vaak aanbiedingen.

Auto: wij hebben zelf een bus, daar kan hij makkelijk in. Hij moet dan wel voorin zitten vanwege zijn lange benen (anders in het midden, dan kan hij ze strekken).

15 jaar geleden hebben we een dakkapel laten plaatsen. We hebben toen rekening gehouden dat hij weleens lang zou kunnen worden en hebben deze dakkapel hoger laten plaatsen. Hij past er nog in qua lengte

Manja

Manja

09-03-2011 om 13:35

Jade

Jeans is over het algemeen prima te koop op lengte. Mijn man is 2.07 en kan in vrij veel zaken terecht voor een lengtemaat 39, in alle breedtematen. Dat moet jouw zoon van 1.99 ook passen.
Schoenen zijn tegenwoordig veel makkelijker te krijgen dan 10 jaar terug. Mijn man heeft maat 47/48. Is er meestal wel. Zeker in basketbalschoenen! Maar ook van Bommels zijn er gewoon in die maat.
Het wordt moeilijker met pakken, colberts en overhemden. Daarvoor gaan wij naar een winkel speciaal voor grote maten. En dat is altijd duur!
Mijn man bukt voor elke deur hier in huis. Maar hij weet niet anders, een probleem is dat echt niet!

Jade

Jade

10-03-2011 om 19:18

Manja,

"Jeans is over het algemeen prima te koop op lengte."

Op lengte wel, maar mijn zoon had veel moeite broeken in een juiste breedtemaat te vinden. Sowieso in 2 winkels kan ik voor hem slagen

Schoenen nooit geen problemen mee gehad. Met zijn maat 46 kan ie in heel veel schoenen die hij leuk vindt.

Broeken zijn hier ook een probleem

Zoon heeft nog 2 passende broeken maar hierna zal hij naar lengtemaat 38 moet. In combinatie met breedtemaat 29 (of 28?) is dat niet zo makkelijk te vinden. Tips waar ik die kan krijgen zijn dus welkom.

memmie

memmie

12-03-2011 om 23:07

Ik was met 11 jaar 1,75

........ en totaal uit mijn vel gegroeid...heb rond mijn heupen giga veel straie?(zwagerschaps strepen)

Voor mij was dat een erg groot probleem ik paste sinds mijn 9de niet meer in kinder kleding....van de volwassenmaten waren alle broeken te kort dus ik liep in de oude broeken van mijn vader ,toen waren spijkerbroeken met scheuren echt super hip, mijn vader was niet hip dus kon ik mooi die broeken aan
gelukkig is de mode wat veranderd en kan ik (gelukkig is mijn groei gestopt op 1,80) nu ook vrouwen broeken vinden die mij passen.
Maar een jongen die 1,60 is op zijn 11de zou ik niet van schrikken.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.