Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Basisschoolleeftijd Basisschoolleeftijd

Basisschoolleeftijd

Lees ook op

Groep 3 topic

na de vakantie gaat mijn zoontje naar groep 3. Hier heeft hij al veel zin in. Hij wil dan ook graag leren lezen en rekenen. Avi start boekjes kan hij nu ook al lezen. 

Hebben jullie kids zin in groep 3? Kortom een lekker kletstopic over de kids in groep 3


Hier ook een kind in groep 3 (onze jongste). Ze is maandag weer begonnen en is heel moe. Ze moet echt weer wennen aan het ritme van school.
Ze vindt het wel leuk, maar ook nog wel spannend. Maar ik verwacht dat ze daar wel snel overheen is.
Die eerste letters (i, k, m, s) horen bij kern start van de methode ‘Veilig leren lezen’. Binnen die methode bestaat onderscheid in zon, maan en ster (als ik het goed zeg) qua leesniveau. Onze oudste las al vlot en begon met zon vanaf kern 1. Ben benieuwd hoe de jongste straks verder gaat. Ze kan al best goed lezen, maar is wat onzeker over haar kunnen. En ze vindt het ook wel snel best, vermoed ik. Ze lijkt iets minder ambitieus dan haar zus

PhilDunphy schreef op 31-08-2022 om 21:27:

[..]


Ja, ze kijken bij mijn zoon in de klas sowieso heel individueel. Hij zit in een klas speciaal voor kinderen met een ontwikkelingsvoorsprong. Sommigen daarvan stromen door naar Leonardo onderwijs (= voor hoogbegaafde kinderen). Er zitten dus enorme uitschieters bij, zoals kinderen van 5 die M7 lezen ofzo. Ze hebben mijn zoon eind vorig jaar ook getest om zijn instapniveau te noteren. Mijn eigen oudste is ook hoogbegaafd, dus ze kijken dan ook heel kritisch naar dit broertje. Ik verwacht dus zeker dat er maatwerk geleverd wordt. Maar vooralsnog denk ik dat het vooral mijn zoontjes beleving is dat het niet zo boeiend is, maar dat hij de basis nog niet helemaal beheerst. En dat het daarvoor dus echt wel nodig is dat hij met de gemiddelde stroom mee doet.

Zoon is trouwens vorige week ook begonnen met voetbal. En hij zit op een nieuwe school t.o.v. vorig jaar. Al met al veel nieuwe indrukken, ook dat kleurt zijn beeld en maakt dat hij soms zegt dat dingen stom zijn. Hij moet dan vooral nog wennen of reageert zijn spanning even af.

Interessant, is die klas op een reguliere basisschool, of? Ik kende het bestaan er niet van. 

O ja, gymmen in gymkleding en met schoenen in de grote zaal vond ze wel heel leuk! Is toch wat anders dan in je ondergoed in het speellokaal.
En bij de BSO zit ze ook in een andere groep, niet meer bij de kleuters. Dat is natuurlijk veel leuker.

Azalea747 schreef op 31-08-2022 om 21:34:

[..]

Interessant, is die klas op een reguliere basisschool, of? Ik kende het bestaan er niet van.

Het is op een school waar ze zowel regulier hebben als Leonardo onderwijs. Daardoor hebben ze wat meer kinderen in huis met een voorsprong en hebben ze daar aanbod op gecreëerd. 

Feles schreef op 31-08-2022 om 21:37:

O ja, gymmen in gymkleding en met schoenen in de grote zaal vond ze wel heel leuk! Is toch wat anders dan in je ondergoed in het speellokaal.
En bij de BSO zit ze ook in een andere groep, niet meer bij de kleuters. Dat is natuurlijk veel leuker.

Oh grappig, bij de BSO de kleuters apart. Hebben die ook echt een eigen plein enzo, of is het vooral dat die apart worden gehouden met het drinken en fruit eten oid? 

Bij ons is er 8- en 8+ op de BSO. Maar dat betekent dus vrij weinig, want eigenlijk spelen ze hele dagen buiten met alle groepen. Dus alleen het drinkmomentje na schooltijd start je met je eigen groep.

Snowgirl

Snowgirl

31-08-2022 om 21:46 Topicstarter

wij zitten nog in de laatste vakantieweek en beginnen maandag weer met school  ik ben heel benieuwd hoe zoontje het gaat vinden.
Hij leest ook avi-startboekjes en is ook hele tijd met sommen bezig thuis. Ben heel benieuwd hoe het hier gaat zijn.

PhilDunphy schreef op 31-08-2022 om 21:42:

[..]

Oh grappig, bij de BSO de kleuters apart. Hebben die ook echt een eigen plein enzo, of is het vooral dat die apart worden gehouden met het drinken en fruit eten oid?

Bij ons is er 8- en 8+ op de BSO. Maar dat betekent dus vrij weinig, want eigenlijk spelen ze hele dagen buiten met alle groepen. Dus alleen het drinkmomentje na schooltijd start je met je eigen groep.

Het is een vrij grote school met inmiddels vier BSO-groepen: twee voor de kleuters, een groep 3/4 en dan alles vanaf groep 5. De kleuters hebben inderdaad een eigen plein. Scheelt voor ons dus ook met ophalen, we hoeven niet meer een rondje om de school te lopen.
Bij het buiten spelen gaan de groepen hier ook door elkaar. Nou ja, de kleuters blijven wel op hun eigen plein.

Oh ja, in de school kan dat natuurlijk! Dan heb je een kleuterplein!
Ik heb alleen ervaring met BSO's buiten de school.

PhilDunphy schreef op 31-08-2022 om 21:50:

Oh ja, in de school kan dat natuurlijk! Dan heb je een kleuterplein!
Ik heb alleen ervaring met BSO's buiten de school.

Dit is een ‘kindcentrum’, zoals dat tegenwoordig zo mooi heet. BSO zit in hetzelfde gebouw.

Leuk om jullie verhalen te lezen!
Sommige dingen zijn heel herkenbaar, zo is dochter ook heel erg moe. Al wil ze dat niet toegeven haha.
Ze werken hier ook met Veilig Leren Lezen en zijn bezig met startboekje. Dochter vertelde blij dat ze vandaag de 'k' heeft geleerd (maar de juf las een verhaaltje voor en ze dacht dat het over de k ging maar het was die van de i, hihihi). Blij dat ze het zo ziet, want voor de vakantie had ze een boekje uit de schoolbieb meegekregen op M3 niveau en die kon ze zelfstandig al lezen. 
Ze vindt het in ieder geval heel erg leuk! 
Gymmen in de grote gymzaal doen ze hier al vanaf de kleuters, alleen nu 2 i.p.v. 1x per week. Maar het is een kleine school, 4 klassen. Ze zit dus ook samen met groep 4 in de klas.
Ook de bso zit in school, komen sinds dit jaar ook van een andere school kinderen erbij. 

Bij ons zit de BSO voor kleuters in de school, voor oudere kinderen ergernis anders. Dochter had eerst gevraagd of ze op de BSO in de school mocht blijven (zaten ook nog een paar kinderen van groep 3),  maar in de vakantie zat ze ook op die andere plek en nu is ze blij dat ze over is, die andere is groter en de kinderen natuurlijk ook. Was vooral angst voor het onbekende dus, wat ik ook heel goed snap. Nu is het alleen jammer voor ons, want we wonen op loopafstand van de school en dus de kleuter-BSO, die andere is verder weg .

Snowgirl

Snowgirl

05-09-2022 om 14:51 Topicstarter

nou hier is dan ook eindelijk school weer begonnen. Hij had er heel veel zin in vanmorgen. Hij had het ook erg leuk gehad. Ze moesten onder andere in een versje om alle i een rondje zetten. Allee  rekenen hadden  ze nog gedaan zij hij 😉

en ook mocht dochter vandaag (eindelijk) naar groep 3. Ze vond het fantastisch. Eindelijk echte dingen leren…

Dochter zit nu 2 weken in groep 3 en ze vind het fantastisch. Vooral het werken op de chromebook, want dan mag ze soms op squla 
Hier 3x per week gym en 2 of 3x per dag buitenspelen. Ze vind vooral het rekenen leuk. Lezen doet ze nog niet, maar dat leert ze vanzelf

Snowgirl

Snowgirl

06-09-2022 om 07:28 Topicstarter

dat 

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.