Basisschoolleeftijd Basisschoolleeftijd

Basisschoolleeftijd

Lees ook op
Maartje

Maartje

16-04-2010 om 20:01

Grote mond

Mijn zoontje bijna 4 jaar, heeft een grote mond.
Vanmiddag in de auto wilde hij een cd luisteren,die ene die we al 1000 keer hebben gehoord..dus ik zeg nee, we doen deze cd die andere doen we weer een ander keertje.
Huilen, drama natuurlijk dus ik doe de cd uit, dan maar helemaal geen muziek, daar weer drama over, uiteindelijk afspraken kunnen maken, dus cd weer aan..Zegt hij ineens, mama jij mag geen grote mond tegen mij hebben, anders moet jij op de mat! (heb het maar even genegeerd) maar het ging door, luister je naar mij mama, heb je poep in je oren, hoor je mij? (hij praat mij na, behalve poep in je oren)
Daarna heb ik hem streng aangepakt, zegt hij alsnog...jij mag ook geen grote mond tegen mij hebben..zucht...Mijn zoontje heeft een hoog rechtvaardigheid gehalte en hij vind (denk ik) dat ik ook geen grote mond mag hebben, en dat hij ook het recht heeft om dat te zeggen. Want elke keer als ik hem ergens over aanspreek krijg ik weer woord, maar jij, mag ook geen grote mond hebben..wijzend met zijn vingertje..
Hoe pakken jullie dit aan?

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Talia

Talia

16-04-2010 om 20:27

Geen discussie

Niet in discussie gaan over wie er een grote mond mag hebben, maar een andere term kiezen. Zeg dan heel duidelijk: ik wil niet dat je zo tegen me praat. En eventueel een consequentie/straf voor maar doormopperen over mama's grote mond. Ik denk dat hij niet helemaal snapt wat een "grote mond hebben" nu precies is. Nare, brutale dingen zeggen wel, maar terecht boos zijn dus niet. Misschien kun je hem dat een keer proberen duidelijk te maken op een niet ruzie-achtig moment.

angel3

angel3

17-04-2010 om 22:18

Hij heeft gelijk

in elk geval.... ik geef mijn kinderen gelijk als ik op die manier tegen hen uitval. Betekent niet dat ze dan hun zin krijgen en ik zeg er ook bij dat ik niet wil dat ze zo tegen me praten. Maar ik vind wel dat een kind een punt heeft als ik dingen verbied die ik dan zelf wel doe. En tuurlijk ik ben de ouder maar goed voorbeeld doet goed volgen dus als ik geen grote mond tolereer dan doe ik dat ook niet naar hen en anders zeg ik sorry.Ik zeg in principe geen dingen als: heb je bananen in je oren? of poep of dat soort dingen.
Het klinkt meer als dat hij zich niet gehoord voelt. Probeer dat terug te geven. 'ik snap dat je boos bent om de cd maar .....' dat helpt vaak ook al heel erg. Van negeren ontploffen mijn kinderen als ze boos zijn. Ikzelf trouwens ook.....

maartje

maartje

18-04-2010 om 00:16

Deels

Mmm blijf het moeilijk vinden.
Talia: Het zou goed kunnen dat hij het begrip "grote mond" niet begrijpt. Ik denk dat hij wel weet wanneer hij een grote mond heeft.
Maar een keer uitleggen kan geen kwaad!

angel3: Hoe jij het omschrijft doe ik het 9 van de 10 keer en het werkt idd, denk dat je ook een punt hebt...het feit is ook dat dit niet de eerste conflict was van die dag en mijn reserves al aardig opwaren.

Ik hik een beetje op 2 benen wat betreft dat je kind mag zeggen dat ik een grote mond hebt, ik vind het respectloos overkomen,zo praat je toch niet tegen je moeder?!
Maar aan de andere kant, heeft hij wel gelijk, en mag hij ook zijn gevoel uitten ondanks hij geen gelijk krijgt.

Talia

Talia

18-04-2010 om 09:42

Mee eens maartje

Zo praat je niet tegen je moeder. Ik zei ook al dat ik het niet zou accepteren. Jammer dan dat ik ook wel eens boos klink of mijn stem verhef. Ik wil geen kind wat vindt dat het mij zo van repliek kan dienen. Er is een verschil, dus, tussen brutaal zijn en boos zijn. Boos schreeuwen door peuter moet kunnen, kan gebeuren. Maar moeder corrigeren door te zeggen dat ze haar grote mond moet houden, nee, dat wil ik dan weer niet hebben.
Even voor de duidelijkheid: het is hier aan de orde van de dag, hoor. Ik ben gezegend met een zeer taalvaardige dochter die alle zinsnedes en uitdrukkingen onmiddellijk gaat gebruiken. Dus ik hoor heel vaak: "hou je brutale mond". Dat zeg ik ook tegen haar, maar ik heb gelijk .

angel3

angel3

18-04-2010 om 18:45

Ik wil het ook niet hebben

maar het laat me wel weer even landen. Want hoe praat ik eigenlijk tegen mijn kind? Ik zou dus niet tegen mijn kind zeggen: hou je brutale mond. Dan is het toch niet gek dat ze dat ook terug gaan zeggen.
Als ze het dan wel zeggen dan wil ik het ook niet hebben.
Hier slipt er ook weleens een k * t woord uit. Geheid dat mijn kinderen dat ook zeggen. Ik zeg: wil ik niet hebben.
Ja maar mam. jij zegt het ook.
Ik bedoel maar: opletten wat je zegt
En tuurlijk zijn je reserves weleens op. Niet te big deal van maken dus dan. 'Ik wil niet dat je zo tegen mij praat. 'Klaar....

Massi Nissa

Massi Nissa

18-04-2010 om 19:43

Hier ook

Dochter van drie geeft alles terug: "Jij mag niet zo boos tegen mij praten, mama, dan word ik heel verdrietig!". "Mama, je mag niet 'stom' zeggen, dat is geen aardig woord." "Mama, als ik praat, moet jij stil zijn." Ik kan er wel om lachen, ze heeft toch gelijk? Hoe leg je uit dat er voor haar andere regels gelden dan voor haar ouders? Ze is heel rechtlijnig. Ze weet ook donders goed wanneer ze over de schreef gaat in toon of taalgebruik. Ik zet haar dan toch wel consequent op de gang tot ze weer aanspreekbaar is. Soms valt ze me dan snikkend om de hals en roept op GTST-toon: "Het spijt me mama! Ik zal het nooit meer doen! Het was mijn schuld!" - werkelijk geen idee waar ze dat vandaan heeft, wij gebruiken die zinnen nooit. Misschien het kdv, of een film ofzo?
Ik vind brutaliteit trouwens best moeilijk te handlen, kan er slecht tegen. Ik heb dan nog liever dat ze ergens een flinke schop tegen geven.
Groetjes
Massi

Lastig he

Hier hetzelfde. Inderdaad word ik dan wel eens geconfronteerd met hoe ik tegen hem spreek en dan neem ik me voor om het beter te doen

Ik vind trouwens wel dat kinderen niet alles te hoeven mogen (zeggen) dat volwassenen mogen.

Massi Nissa

Massi Nissa

19-04-2010 om 08:43

Petal

Helemaal met je eens, kinderen hoeven niet alles te zeggen wat volwassenen zeggen, maar dat is heel lastig uit te leggen aan een driejarige. Je komt dan toch uit op: "Omdat ik het zeg", of iets in die richting.
Groetjes
Massi

krin

krin

19-04-2010 om 09:29

De baas

Zoon had een tijdje geleden een tijd dat hij straffen voor ons bedacht. Als ik iets deed wat hem niet zinde, riep hij iets als: "dan mag je een maand geen crackers eten, hoor! Dat gebeurt er dan van!" De eerste keren lagen we zeer onpedagogisch in een deuk, maar op een avond kwam na een half uur stilte uit de donkere slaapkamer een zeer triest: 'Maar waarom mag ík dan niks bepalen?'
Toen hebben we maar uitgelegd dat dat niet zomaar is omdat hij klein is en wij groot, maar omdat hij nog van alles moet leren en wij ervoor zijn om te zorgen dat hij dat kan leren. Ik vroeg of hij vond dat hij al helemaal voor zichzelf kon zorgen (zelf de was doen, zelf eten maken, alleen naar school, ga zo maar door), en of hem dat leuk leek. Nou nee. Of hij al precies wist wat gezond en niet gezond was en hoe alles werkte? Nou nee. Daar waren wij dus voor, zei ik, en soms betekende dat dat hij zijn zin niet kon krijgen en wij bepaalden wat er gebeurde. Plus een lijstje genoemd van wat hij allemaal al wél zelf mocht bepalen, en dat dat vanzelf meer zou worden.
Het heeft min of meer gewerkt, tot mijn verbazing. En wat hierboven al vaker wordt genoemd: ik let sindsdien beter op hoe ik ge- en verboden breng. Minder absoluut, meer uitleg.

Mathilde

Mathilde

19-04-2010 om 16:47

Ik zou 'm vragen

wat hij dan precies bedoelt met die grote mond. En dan proberen af te spreken hoe jullie voortaan wel tegen elkaar praten . Hier houden de kinderen mij eraan dat ik 'alsjeblieft' moet zeggen als ik iets vraag haha. Misschien helpt meer uitleg ook wel. Dus eerlijk zeggen dat je helemaal geen zin had in die cd omdat je 'm al zo vaak hebt gehoord. En ik zou ook uitleggen dat hoe meer ruzie jullie hebben, hoe minder zin jij hebt om dan toch maar te doen waar hij zin in heeft. Kies een rustig moment om hierover te praten, zodat je niet meteen weer in een conflict belandt .

Irri he?

Ik heb niet alles meegelezen, maar wat Maartje beschreef is sprekend mijn zoon van 3 jaar en 8 maand. Hij wil en moet en zou het laatste woord hebben en dat kan soms heel irri zijn. Ik heb ook zo'n zoon die overal over huilt, maar ja das weer een ander verhaal.
Ik probeer te kijken in welke situatie we zitten en kijk dan hoe ik er op in ga. De ene keer als hij mij tegenspreekt dan is het a la minute: gang Ik hou niet van tegenspreken, niet luisteren en schelden al helemaal niet! Hij leerde eerst heel veel scheldwoorden van zijn grote nichten en neef en ik kreeg die woorden allemaal op mn dak als hij boos op me was.
En de andere keer, is het niet zo ernstig en moet ik er stiekem om lachen. Hij moet ook leren voor zichzelf op te komen en zijn mening over dingen te zeggen. Dan praten we erover. Middenweg dus. Succes met je mannetje

buzz

buzz

21-04-2010 om 11:38

Maar

ik ben de baas.
Ik probeer nooit een grote mond te hebben, en alles uit te leggen. Nee dat cdtje nu niet hoor, ik heb het al zo vaak gehoord, ik wil nu even wat anders, ik moet er ook naar luisteren. Meestal is het dan ok,
Als het dat niet is, en hij begint met, jij bepaalt alles, jij mag wel nee zeggen tegen mijn ik niet tegen jou of of of enz enz. bv mag ik een snoepje nee want we gaan dadelijk eten, en je hebt al wat gehad.
Wil je vast een wortel, crakker stukje appel bv, en hij begint te mopperen, of me te comanderen PAK EEN SNOEPJE NU, enz enz
Dan is mijn andwoord, maar ik ben nu eenmaal de baas, omdat ik je mama ben, en veel meer weet, mama weet dat als je nu een snoepje eet je dadelijk geen eten meer lust en daar zitten de vitamientjes in die je nodig hebt, van te veel snoep word je dik en krijg je slechte tanden.
Mama's die denken daaraan en kinderen niet, en daarom moet je naar me luisteren, en ik niet altijd naar jou.
Nou dan ben ik toch boos, nou dat mag zeg ik dan. Meestal is het dan wel over.
Laatst hoorde iemand zo een soort gesprek tussen mij en mijn zoon op weg naar de supermarkt, en die persoon zij, tjonge wat heeft U een gedult om dat allemaal zo uit te leggen.
Maar eerlijkheids halve moet ik toch zeggen dat ik heel af en toe naar de 100ste keer het zelfde ook wel eens gewoon bijna ontplof, en dat er dan echt alleen een nee komt en geen uitleg meer. Helaas maar goed ik ben ook maar een mens. Dan komt er hooguit uit, denk eens na, ik heb het al zo vaak uitgelegd, en nu heb ik er geen zin in om het nog eens te zeggen, houd verder alsjeblieft je mond anders spring ik uit mijn vel.
Laatst zij hij, hoe ziet dat er uit als je uit je vel springt, hahahahahahahahaha

Maartje

Maartje

21-04-2010 om 13:42

Herkenning

Meiden bedankt voor jullie reacties!
Ben niet de enige als ik het zo lees

Wat ik nu doe, als hij iets doe wat niet mag is bij de tweede keer uitleggen dat ik dit gedrag niet leuk vind en dat hij dat niet mag, als hij doorblijft gaan dat we dan ruzie krijgen en dat is toch niet leuk?..owh nee mama, dat is niet leuk, we moeten geen ruzie maken dan word ik verdrietig. Hij lijkt oz in te zien dat dit gedrag niet leuk is en dat hij ruzie kan voorkomen door te stoppen met dit gedrag.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.