Basisschoolleeftijd Basisschoolleeftijd

Basisschoolleeftijd

Lees ook op

Grote mond

Hallo,

Graag wilde ik jullie advies. Mijn dochter van 5 1/2 jaar heeft de laatste maand een hele grote mond. Vaak gaat het mis als ze iets moet waar ze geen zin in heeft of als iets niet lukt (uit frustratie). Ik vind het dan heel lastig om het tij te keren. Ik leg haar uit waarom iets moet (bijvoorbeeld haren kammen) en geef haar de kans om het zelf te doen. Maar het lijkt eenmaal zo ver dan zijn al mijn opties niet goed. Hoe kan ik hier het beste op reageren? Hebben jullie tips? Hoort het bij haar leeftijd?
Ik hoor het graag

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
100%mama

100%mama

06-10-2009 om 10:10

volgens mij hoort het bij de leeftijd! Hier een knul van 5 1/2 met dezelfde grote mond. Hier probeer ik vele te compimenteren. Dus als hij zijn broek aantrekt en dat lukt hem niet zeg ik bijvoorbeeld: maar het is je wel mooi gelukt om je trui/sokken aan te doen, probeer het nog een keertje joh, het lukt je vast en anders doen we het samen. Op zijn grote mond reageer ik helemaal niet overigens. In die zin dat ik alleen zeg dat ik hem niet goed kan verstaan en herhaal dit tot hij weer normaal kan praten. Gaat hij bijvoorbeeld met dingen gooien dan vraag ik 2x op hij er mee wil ophouden, de 3e keer mag hij even afkoelen op de gang.

Hier een dametje van 5 die ook een grote mond opzet als ze haar zin niet krijgt. Afhankelijk van hoe brutaal ze is negeer ik het of zet ik haar in de hoek.
Wat ik dan wel weer prettig vind is dat ze daarna uit zichzelf haar excuses aanbiedt, dat moet mijn oudste van 7 nog steeds leren

Mamvantwee

Mamvantwee

06-10-2009 om 12:45

Hier nog een

Ook mijn dochter van 5,5 is de laatste tijd brutaal. Ze luistert slecht, schopt in het geniep haar broer, of geeft geen antwoord op vragen. Ze staat dan ook vaker op de gang dan vroeger.

Ik denk dat ze moe is en toe is aan vakantie (duurt nog twee weken hier). Ook merkte ik gisteren dat een paar uurtjes alleen - dus zonder broer - wonderen doet. Dan is ze weer een schatje.

groet, Mamvantwee

Brutaal

Hier ook een 5,5 jarige met een grote mond. Tegen mij valt het nog best mee maar hij is ook brutaal tegen zijn oma's of zelfs tegen wildvreemden. Roept hij: hé ouwe opa tegen een vreemde man op straat. Ik zeg dat hij dat niet moet doen, maar dat helpt dus niet bepaald. Het lijkt een leeftijdprobleem.

Hier eentje van 5,2

en aarrgh... vooral constant overaal een weerwoord op hebben....

Ik denk echt dat het de leeftijd is, maar het is af en toe om gek van te worden.

Linda

Tango

Tango

06-10-2009 om 21:03

Zo herkenbaar

Vooral dat wat jij schrijft Triple, tegen wildvreemde mensen dan iets zeggen als ouwe opa. Afgelopen week liep Tangozoon (net 5) tijdens een Pasar malam bij ons in de buurt zomaar expres tegen iemand op, ook een oudere man en beukte nog in zijn buik ook volgens mij. Ik schaamde me rot. Ik wilde toen eigenlijk meteen naar huis gaan, maar Tangoman vond dat niet nodig.
Het was waarschijnlijk verveling, hij vond het allemaal maar saai en vermoeidheid, maar je kunt wel door de grond zakken op zo'n moment.
In huis valt het bij Tangozoon wel mee met het grove taalgebruik. Verder dan stomme mamma komt hij niet. Nee, dan is Tangodochter (8,5) wat erger: rotmens, k**mens etc. Maar ja, die heeft dan ook een vriendje die af en toe dat soort termen gebruikt. Wordt bij ons echt onmiddelijk afgestraft: meteen naar boven en nadenken over wat ze gezegd heeft. Ik vrees dus wel het moment dat Tangozoon deze woorden overneemt, tot nu toe dus nog niet......

Wel een grens stellen

Een grote mond geeft ieder kind wel eens en dwars zijn hoort er ook bij, maar er zijn grenzen. Bepaalde uitdrukkingen zijn wat mij betreft echt grensoverschrijdend, zoals "ouwe", "k**mens", "stommerd", etc. Fysiek geweld natuurlijk ook. Daar grijp ik altijd op in. Ik zou dus inderdaad wel meteen naar huis zijn gegaan en als het thuis gebeurt, kunnen ze op de trap zitten of krijgen ze de rest van de dag niks lekkers meer. En ik leg daarbij standaard uit dat ik dat niet wil hebben, omdat ik en andere volwassenen zoiets ook nooit tegen hen zouden zeggen.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.