Basisschoolleeftijd Basisschoolleeftijd

Basisschoolleeftijd

Lees ook op
Ramona

Ramona

18-07-2014 om 22:31

Grote zorgen!! {dochter komt in klas met een jongen die geslachtsdelen van meisjes heeft aangeraakt}

Hallo,

Ik ben Ramona, moeder van 2 kinderen, waarvan er 1 op de basisschool zit. Mijn dochter zat afgelopen jaar in een groep 2/3. En zij gaat nu over naar groep 3. Met wel 36 kinderen in de klas!!
Nu heb ik vandaag te horen (via familie) gekregen dat er een jongetje in de klas komt, die 3 weken geleden bij 2 meisjes aan de geslachtsdeel heeft gezeten, en zij mochten dit niet verder vertellen.
Hij is 2 dagen geschorst en mocht daarna weer naar school. Wel was er extra begeleiding in de klas en Jeugdzorg in ingeschakeld.

Ik baar me nu grote zorgen, Want hoe ga je hier nu mee om.
Ik heb de juf wel een mail gestuurd met opheldering, maar ben wel van plan me dochter te instueren niet bij dat jongetje in de buurt te komen.
Ook is het vreemd dat wij als ouders er niet van op de hoogte zijn gebracht.

Heeft er iemand misschien nog tips/ ervaring wat ik nog extra zou kunnen doen.

Geen paniek

Goed dat je de juf vertelt over je zorgen. Maar maak het niet meteen te groot allemaal.

Heel veel kleuters zijn op gegeven moment bezig met ' doktertje spelen' uit nieuwsgierigheid. Uiteraard is het belangrijk dat ouders en opvoeders daar wijs op reageren. Maar grote zorgen en paniek, dat is niet nodig.

Het is genoeg je kinderen vanaf het begin te leren dat hun lijf van henzelf is en dat niemand daar buiten hun wil aan mag komen!

Stenna

Stenna

18-07-2014 om 23:50

nou ja zeg

dat is toch niet zo raar, bij kinderen van die leeftijd? Die zijn nieuwsgierig en nog niet zo geremd. Is dit de nieuwe preutsheid ofzo, dat dit al tot ouderacties en jeugdzorg in de klas gaat leiden? Amerikaanse toestanden.

Verder, sorry, krijg ik hele grappige beelden voor ogen bij het baren van grote zorgen ("Ik baar me nu grote zorgen"). Of eigenlijk baren we allemaal grote zorgen, eigenlijk (al weten we dat dan nog niet, gelukkig).

Aagje Helderder

Aagje Helderder

19-07-2014 om 10:26

??????

Wat vreemd weer. Een kleuter of net kleuter-af die geschorst zou zijn hiervoor. Extra begeleiding, jeugdzorg? Ofwel er is meer gebeurd dan alleen aan de geslachtsdelen gezeten heeft, ofwel er wordt iets groter gemaakt dan het is (idd is doktertje spelen vlgs mij normaal op die leeftijd), ofwel dit is een troll.

Aagje

vlinder72

vlinder72

19-07-2014 om 10:35

ik zeg: een enkelband en jeugd tbs

En misschien ook nog verplicht verhuizen.

kom op zeg. Je hebt het over een kind van 5 of 6 jaar. Die doen dat soort dingen wel eens. wat vreselijk dat dat kind nu zo besproken wordt en dat blijkbaar familieleden het nodig vinden om dat soort nieuws te delen. Arm, arm jongetje en wat naar voor zijn ouders.

Bij ons in huis mogen verkleedspelletjes best maar ondergoed blijft aan (veel te koud anders). En je zoon en dochter leren dat geslachtdelen van jezelf zijn en dat je die niet aan anderen niet moet laten zien. Ook niet als iemand daarom vraagt.

Ik kan mij toch echt herinneren dat wij als kinderen ook dat soort spelletjes deden. Zo spannend. En het is allemaal goed gekomen met ons.

Dendy Pearson

Dendy Pearson

19-07-2014 om 11:35

Heel erg

dat er zo´n praatje rondgaat over een klein kind. Ook erg dat de topicstarter hieraan mee doet. Je kind instrueren dat het niet meer met dat jongetje mag omgaan????

Als dit verhaal echt is, dan hoop ik dat die ouders ervoor kiezen het jongetje naar een andere school te doen. Van zo´n verhaal kom je niet meer af.

Melle

Melle

19-07-2014 om 13:19

Oh jee...

Ben blij dat de roddelmachine in mijn jeugd nog niet zo hard werkte... er zouden heel wat kinderen geschorst moeten worden. Zo had ik een jongen in de klas die heel graag zijn blote piemel aan iedereen liet zien, en een die het leuk vond om op andere kinderen te gaan liggen en ze te zoenen. Toen was ik niet zo amused (denk ik, want ik kan me de voorvallen nog herinneren), maar ik heb er echt niks aan over gehouden, en die jongens zijn ook opgegroeid tot hele normale mannen...

Niet meteen in de stress schieten en maak het niet te groot. Kinderen zijn nieuwsgierig en het taboe rond geslachtsdelen zit vooral in het hoofd van volwassenen, voor kinderen zijn het nog gewoon stukken van hun lichaam. En ook het enige waarin jongens en meisjes significant van elkaar verschillen. Reuze interessant dus!

Sjonge, wat een misser van die school zeg!

Kom op zeg, een jochie van 5 of 6 dat benieuwd was naar de verschillen tussen jongens en meisjes, mij lijkt dat alleen maar heel gezond. Wat ik wel erg vind is het hele circus dat eromheen is opgestart. Kind geschorst, Jeugdzorg erbij, lijkt mij een recept voor een zeer verknipte beleving van seksualiteit door dat jongetje. Ik zou razend zijn als ouder, en ik denk dat ik mijn zoon dan ook naar een andere school zou doen, wat een stelletje onbenullen op die school zeg.
En ik vind het helemaal niet vreemd dat je daar als ouders niet van op de hoogte bent gebracht, dat is dan nog het enige goede dat die school heeft gedaan. Maak het alsjeblieft niet groter dan het is, gewoon een kinderspelletje!

mama2

mama2

21-07-2014 om 11:22

Tjeetje

ook ik vind de ophef nogal overdreven hoor. Kijk, ik begrijp dat de ouders van de meisjes not amused zijn, maar om zo'n kind op die leeftijd nu te bannen....nee dat vind ik echt te ver gaan zeg! Het is (zie ook bovenstaande reacties) misschien niet " jouw ding", maar in deze leeftijd echt geen bizarre komt nooit voor actie van het jongetje. Jeugd zorg er gelijk bij, pffft, ik denk dat het volstaan had met een goed gesprek over de etiquette in het leven van een 5-6 jarige.....sneu voor de meisjes die misschien heel erg geschokken zijn, maar zeker ook voor het jongetje.

Dendy Pearson

Dendy Pearson

21-07-2014 om 13:40

opgeblazen

Maar zo'n verhaal wordt natuurlijk enorm opgeblazen. Dat een school hiervoor jeugdzorg inschakeld? Mwah, lijkt me meer iets wat tijdens schoolpleinpraat erbij wordt gehaald.

De topicstarter heeft dit verhaal ook viavia tenslotte. Grote kans dat er weinig aan de hand is geweest.

Ramona

Reageer je nog? Ik wil wel serieus hierop reageren, maar wacht eerst nog op een reactie van jou..

Ramona

Ramona

21-07-2014 om 19:52

reactie directeur

Vandaag gesproken met de directeur. Er is inderdaad veel meer gebeurt. Uit privacy mocht er niet te veel over worden gesproken maar dat jongetje komt niet meer terug op deze school.

creabea

creabea

21-07-2014 om 20:43

misschien toch meer aan de hand dan?

Ik neem aan dat de professionals op school ook wel weten dan kleuters vrijpostig kunnen zijn namelijk. Misschien heeft het jongetje de meisjes wel gedwongen, of niet 'gewoon' aan de geslachtsdelen gezeten of weet ik veel wat. Ik zou ook niet wakker liggen van 'plassertje plassertje' wat mijn kind een keer heeft gedaan met een vriendje, maar als zoiets herhaaldelijk gebeurt of als het een nare ervaring is voor 1 van de kindjes, dan is het wat anders natuurlijk.

Maar nu hoef je je in ieder geval niet meer ongerust te maken Ramona, dat is wel fijn.

Stenna

Stenna

21-07-2014 om 21:19

toch

is het een vreemd verhaal. We hebben het hier over een kleuter toch? (als dader).

Bedankt Ramona

Dacht al dat er dan meer gebeurd was. Ik had me ook zorgen gemaakt en ben blij voor je dat je dat nu niet meer hoeft te doen. Hopelijk krijgt het jongetje goede hulp, wie weet uit wat voor situatie hij zelf komt.

Herkenning

Hier was op een basisschool ook een keer iets dergelijks aan de hand. Ook met een kleuter en ook van school geschorst. Ik snap dat het voor sommigen een ongelooflijk verhaal kan lijken, maar er kunnen echt situaties zijn waarbij het beter is dat kinderen niet meer op dezelfde school terugkeren. Ook als het kleuters zijn.

Ik hoop dat dit jongetje goede hulp krijgt en dat hij straks weer gewoon een frisse start mag maken op een andere school.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.