Basisschoolleeftijd Basisschoolleeftijd

Basisschoolleeftijd

Lees ook op
sabje

sabje

31-12-2010 om 11:45

Grrr werkstuk

Even stoom afblazen hoor. Zoonlief moet weer een werkstuk maken (hij is 11 en zit in groep 7) en elke keer is er zoveel strijd.
Deze keer begon hij er enthousiast aan op een gegeven monent loopt hij vast vraagt om hulp.Ik help hem maar dat is niet goed .Ik vraag wat hij dan in zijn hoofd heeft en geef hem adviezen daarbij. Hij gaat aan de slag en na 2 minuten stopt hij ermee en zegt ik ga naar buiten daar ben ik het niet mee eens omdat altijd zo gaat, in het verleden hij stopt en kijkt er niet meer naar om en moet tig keer zeggen doe wat aan je werkstuk.
Tot nu toe heb ik hem veel geholpen veel ruzie met hem erover gemaakt maar dat helpt ook niet .
Ik heb tegen hem gezegd dat als hij naar buiten gaat ik hem er niet meer mee helpt.Kon hem niet schelen en ik moest heel gauw mijn mond houden.Ik hem toen terug geroepen en even naar zijn kamer gestuurd omdat ik een grote mond niet pik.
Maar goed hoe nu verder, het hem zelf laten uitzoeken ? en dan een onvoldoende riskeren (waar hij heel verdrietig dan om wordt )
Ik weet niet goed hij ik hem moet helpen.Ik heb hem tips gegeven waar hij kan kijken en gezegd dat hij het in eigen woorden moet opschrijven en moet kijken wat belangrijk is geef hem dan een voorbeeld maar ja dat is dan niet goed.
Het is niet zijn eerste werkstuk maar elke keer is er zoveel strijd omdat hij eigenlijk niet wilt.
Pfff en dat op oudjaarsdag

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Vic

Vic

31-12-2010 om 12:24

Onvoldoende

Je kunt er eigenlijk niet zoveel mee, als hij weigert het te maken. Je kunt het moeilijk zelf gaan doen. Dus ik zou hem voorhouden wanneer het af moet zijn, dan tussentijds nog even checken hoever hij is, en hem desnoods een halve dag op zijn kamer aan het werk laten. Als hij het dan nog niet doet, en een onvoldoende haalt, is het zijn eigen verantwoordelijkheid.
Met mijn dochter heb ik geen problemen met het maken van werkstukken, maar in leerwerk heeft ze meestal geen zin. Ze probeert het zo te plannen dat ze de avond voor een toets om 21.00 uur roept dat ze morgen een toets heeft. Dan mag ze van mij in bed nog wel leren, maar ik ga niet meer overhoren. Die strategie leidt wel eens tot onvoldoendes, die ze dan ook heel erg vindt, maar dat is jammer maar helaas en niet mijn probleem.

Maxime.M

Maxime.M

31-12-2010 om 14:10

Laten gaan

Laat het maar een keer in de soep lopen hoor, ik denk dat je al genoeg hebt gedaan, stimuleren, op gang helpen... het houdt een keer op. Hij kan beter nu op de lagere school een keer tegen een onvoldoende aanlopen dan op de middelbare school (waar zo'n cijfer veel zwaarder mee telt). En het klinkt onaardig, maar het is juist een goed teken dat hij verdrietig wordt van een onvoldoende (het zou erger zijn wanneer hij dat niet erg vindt) dus hij moet de gevolgen dan maar een keer ondervinden van het feit dat hij zich er niet voor in wilt zetten.

Oudejaarsdag en een werkstuk maken

da's toch geen combi voor iemand van 11? Die wil dan toch lekker knallen!

Rosase

Rosase

01-01-2011 om 19:22

Planning

Wij maken een planning. We spreken samen door wat de bedoeling is en wanneer het af moet zijn. En plannen het dan samen in.

En aan die planning hou ik hem dan. We plannnen het wel altijd ruim zodat het niet zo erg is als het er een paar dagen niet van komt.

Het erop aan laten komen vind ik moeilijk. Ik heb toch nog steeds een beetje het idee dat ie het nog niet helemaal kan overzien, ookal is ie 12 en zit ie in groep 8. Soms is zo'n opdracht gewoon te groot en te onoverzichtelijk en dan is het verleidelijk om je kop in het zand te steken en te hopen dat het vanzelf wel goed komt. Daarom probeer ik dus om hem handvaten te geven zodat het hem op een geven moment zelf lukt om het te overzien en inplannen.

rhoos

rhoos

03-01-2011 om 10:03

Naar de leerkracht

kun je ook nog doen, bij de leerkracht navragen wat nu precies de bedoeling is van het werkstuk. In hoever wordt hulp van ouders verwacht. Je kunt ook aangeven dat eea niet soepel verloopt en of er tips zijn. Misschien kan er op school meer aandacht besteed worden aan het leren plannen.
Succes ermee,
groet, rhoos

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.