Basisschoolleeftijd Basisschoolleeftijd

Basisschoolleeftijd

Lees ook op
koentje

koentje

22-04-2010 om 19:49

Haartjes

Mijn zoon, 11 jaar heeft minucule maar duidelijk langere en donkerdere haartjes bij zijn piemel. Hij is verder nog zo'n knulletje (1.41) en maakt een jonge indruk.... hij zal toch niet al in de puberteit zijn...?

Waar ik een beetje bang voor ben is dat hij dan niet zoveel meer zal groeien, althans. groeien natuurlijk wel, maar toch erg klein zal blijven.
En ik ben bang voor wat het met zijn gedrag zal gaan doen. Hij is al best moeilijk te hanteren door zijn adhd. Is mijn angst gegrond, is dit echt de snel naderende puberteit?

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.

Waarschijnlijk wel

Niet zo lang geleden zag ik bij een programma op tv over bepaalde (wetenschappelijke) onderzoeken bij jongeren, dat kinderen tegenwoordig toch echt al vanaf hun 8e of 9e vaak beginnen te puberen.

Ik heb het idee dat veel mensen (nog steeds) denken dat kinderen pas vanaf hun 12e of 13e in de puberteit komen, maar dan ie het juist vaak alweer bijna afgelopen! (zo rond het 14e levensjaar)

Dan zijn je kinderen nl. adolescenten ipv pubers. Pubergedrag gaat ongetwijfeld nog wel een poosje door, maar de echte puberteit begint tegenwoordig véél vroeger dan bij 'ons' het geval was.

Ik herken het in ieder geval wel qua gedrag bij mijn jongste. Pilsje is nu 10 en fysiek zie ik nog weinig veranderingen, maar verbaal ...... Zelfs haar juf zei een half jaar geleden, ik denk dat ze een beetje aan het prépuberen is. Nou, laat dat beetje maar weg...

Dus ik denk dat jou zoon , jongetjes zijn trouwens wel iets later dan meisjes, inderdaad in de puberteit begint te komen. Maar dat wil echt nog weinig zeggen over hoe lang hij zal worden hoor. Ik denk dat een goede indicatie de lengte van de ouders kan zijn. En als die heel verschillend van lengte zijn, dat het dan 2 kanten uit kan gaan.

Voorbeeldje. Mijn moeder is vrij klein en mijn vader vrij lang.

Mijn zus (1.62)aardt qua lengte meer naar mijn moeder en ik (1.76) denk ik meer naar mijn vader.

Koentje

dit soort vragen zou ik echt de huisarts voorleggen, of de schoolarts. Het is wel normaal volgens mij om met 11 jaar dons te krijgen op allerlei plekken. Ik heb wel het idee (ik heb meerdere neefjes en nichtjes van 11 tm 16 jaar) dat ze nog een gigantische groeispurt kunnen maken tot een jaar of 15, de jongens groeien volgens mij nog steeds en 1 nichtje groeide 10 cm in 1 jaar !

ijsvogeltje

ijsvogeltje

23-04-2010 om 10:31

Jongens groeien tot nog jaren door?

Meisjes groeien bijna niet meer als de puberteit is begonnen, maar bij jongens is dat toch anders? Tenminste, ik dacht altijd dat jongens soms wel tot hun 18e doorgroeien.

sabje

sabje

23-04-2010 om 11:36

Toevallig hebben wij pas op school

"les"gehad in de sexuele ontwikkeling van jongens en meisjes.
Meisjes zijn eerder in de puberteit groeien niet meer als ze ongesteld zijn geworden.
Jongens beginnen later in de puberteit te komen vandaar ook vaak in groep 8 al echt van de meiden en nog van die jongetjes.
Jongens groeien ook langer door.

Annet

Annet

23-04-2010 om 17:26

Lijkt me niet helemaal kloppen sabje

Meisjes groeien nog wel na de start van de menstruatie maar de groeispurt zit ervoor (gemiddeld genomen dan).
Ik heb begrepen dat ze na de eerste menstruatie nog ongeveer 10 cm groeien.

Astrid

Astrid

23-04-2010 om 21:13

Hier ook hoor.

Hier een 11 jarige zoon (volgende maand 12) met al een bos schaamhaar en nu ook licht oksel haar. Jeugdpuistjes heeft hij ook al. Hij is nu, schat ik, 1.62. Hij is mij in iedergeval voorbij qua lengte. Ik hoop inderdaad dat hij ook nog flink doorgroeit. Pa is heel lang. Volgens mij kan dat bij jongens ook gewoon ondanks dat ze er vroeg bij zijn. Maar helemaal zeker weet ik het eigenlijk ook niet.

Ja maar astrid

koentjes zoon is 20 cm (!) kleiner dan jouw zoon. Ik denk dat jouw zoon met zijn 1,61 ook niet klein is voor zijn leeftijd.

Overigens ben ik zelf 154 cm en de grootste kinderen in groep 3 (ja erg he, groep 3, dan zijn ze maximaal 7,5 ofzo net geen kleuters mee) beginnen op ooghoogte te komen als ik geen hakken aan heb

Annet

Annet

23-04-2010 om 21:52

Zoon van astrid is zeker groot

Mijn dochter van 12,5 is ook 162. En zij is langer dan de meeste jongens van haar klas terwijl ze zelf een van de jongste is (brugklas)
We verwachten op basis van de groeicurve dat ze ongeveer 174-175 wordt.

Annet (ot)

Het klopt echt hoor, dat de lengtegroei ongeveer stopt bij de eerste menstruatie. De groeispurt zit er net voor. Daarna krijg je de afvlakking van de groeicurve. Gemiddeld groeien meiden na het begin van de menstruatie nog een paar cm. Echt niet veel meer!

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.