Basisschoolleeftijd Basisschoolleeftijd

Basisschoolleeftijd

Lees ook op
Louise

Louise

15-09-2008 om 21:47

Harde, bolle buik eind van de dag

Hallo,

Ik heb al in de vraagbaak hier op de site zitten zoeken, maar vindt niet echt een vergelijking. Mijn dochter van 6 jaar heeft al geruime tijd 's avonds een opgezette, bolle buik. Klankkast noem ik het ook weleens. Tijdens het eten klaagt ze soms over pijn in haar buik en moet dan naar de wc om te drukken, er komt dan een hoop lucht uit. Soms is de pijn direct na het eten weer over, dus dan denk ik was het nou echt pijn of had je soms niet zoveel zin in eten? ('t Is overigens een goede eter). Ik heb het gevoel dat zij ontzettend veel lucht vast houdt en wijs haar er regelmatig op dat ze rustig moet ademen, goed door de buik, etc. En ze zegt dat ze dat ook doet. 's Nachts laat ze wel winden (hebben we op vakantie gehoord en 's morgens is haar buikje ook weer heerlijk soepel.
Ze is niet vermoeid, heeft geen groeiachterstand en is ook niet humeurig, maar een vrolijke 6-jarige met bijbehorende boze buien....
Heeft iemand enig idee wat dit is, of moet ik hiermee naar de huisarts?
Groeten!

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
ayla

ayla

16-09-2008 om 10:06

Pds

Ik heb zelf een spastische darm en herken hier veel in. Je moet eens kijken of ze het vaker heeft bij bepaalde voedingsmiddelen. Ik reageer sterk op gekruid eten (bami, nasi, chili) melkprodukten en dranken met koolzuur. Dochterlief hier heeft mijn darmen want klaagt er ook regelmatig over. Je kunt bij de huisarts middeltjes hiervoor krijgen die de darmen meer op gang brengen. Mij hebben ze ook ooit yakult aangeraden maar met dat hele gedoe vorig jaar ben ik daarmee gestopt.

Louise

Louise

16-09-2008 om 11:29

Tjonge....

da's een hele waslijst! Nu heeft mijn dochter in het verleden wel last gehad van haar darmen, van obstipatie tot en met diarree. Nu bleek de diarree (langdurig) het gevolg te zijn van een parasiet (lang leve de zandbak....) en ze is daarvoor behandeld met probiotica en dat werkte prima.
Momenteel heeft ze niet echt last van haar ontlasting. Ze gaat regelmatig en hoor haar weinig met klachten (ze gaat tegenwoordig helemaal alleen naar het toilet) Sinds een week of drie krijgt ze dagelijks Yakult. Maar om te zeggen dat ze de hele dag door windjes laat.... nee, juist niet. Ik moedig haar wel eens aan om wat te laten vliegen, zeg maar.....

ayla

ayla

16-09-2008 om 12:00

Louise

Je hoort wel eens dat gevoelige darmen kunnen komen na een periode van buikgriep ofzo. Meestal heeft dat een tijd nodig maar dan hersteld zich vanzelf. Dochter heeft hier ook een tijd yakult gedronken, had namelijk ook afwisselend diaree en obstipatie, bij haar hielp het ook niet echt. is eigenlijk vanzelf weer overgegaan, het ergste tenminste

"kleuterkamp"

Bij ons gaan de kleuters (zowel "0" als groep 1 en 2) op "kamp". Dit houdt in een (halve) dag rond een bepaald thema op het terrein van de scouting in ons dorp.

De kinderen kijken er erg naar uit, het duurt van ongeveer 9 tot 14, alle ouders die willen mogen mee, veel ouders zijn betrokken bij het thema (hebben een rol bij een toneelstuk, spel e.d.).

Er worden altijd met kleine groepjes diverse opdrachten (iets knutseligs, iets fysieks, iets spannends, iets met muziek ed) gedaan. Aan het einde moet er altijd iemand bevrijd worden of zo waar de kleuter dankzij de opdrachten en de munten / diamanten / parels (of wat het thema maar is) aan meegwerkt hebben.

Erg leuk, kost weinig, is veilig, iedereen kan meedoen!!

MArlies

Louise

Louise

16-09-2008 om 21:40

Pds 24/7?

Mieke, je hebt gelijk, probiotica verhelpt geen parasiet. Ze is 1,5 jaar geleden onder behandeling geweest van een homeopatisch arts die met medicatie de parasiet heeft doen verdwijnen. De probiotica kreeg ze ter ondersteuning van het herstellen van de darmflora.
Gisteravond, ze lag net een uurtje op bed en sliep lekker heb ik haar buik gevoeld. Compleet soepel en niet dik. Zou het dan toch verkeerd ademhalen zijn? Het lijkt mij als je PDS hebt je dat constant hebt. Of heb ik het mis?
Vraag blijft dan hoe je een betere ademhaling aanleert. Waarschijnlijk slikt ze een heleboel lucht in???
Op de vraag van Ayla: mijn dochter groeit goed, ze is niet mager, ze is niet dun, maar gewoon normaal postuur. Ze is 6,3 jaar en is circa 1.24 meter en ongeveer 21 kilo.
Groeten!

Puck2

Puck2

16-09-2008 om 21:47

Louise

Nee hoor, pds hoef je niet continu te hebben en de klachten kunnen heel divers zijn. Probiotica helpen ook mij van de ergste klachten af. De affaire die ayla denk ik bedoelt is van die patiƫnten met alvleesklierontsteking die overleden na extra probioticatoediening. Maar die probiotica waren speciaal voor die doelgroep gemaakt en zijn dus niet zomaar in de supermarkt verkrijgbaar in kleine flesjes of in pillen in de natuurwinkels.
En misschien kan de logopediste helpen bij het verbeteren van ademhaling?

ayla

ayla

17-09-2008 om 08:29

Louise

precies die affaire bedoel ik, niet dat bang ben dat ik nou dood neer val na het drinken van yakult maar ergens heb ik toen gelezen dat probiotica niet goed is voor kleine kinderen, vandaar dat ik het nooit meer aan dochter gegeven heb.

Mijn dochter heeft er ook niet continu last van, nu gaat het weer een hele tijd goed. Ze heeft periodes van heftige diarree gehad en periodes van heftige obstipatie en buikpijn. Ben al meerdere keren met haar naar de ha geweest en het enige oordeel wat we kregen was dat ze luie darmen had. Erfenisje van moeders zeiden ze er nog bij. In de periodes van obstipatie en buikpijn liet ze ook veel windjes en stonk ze regelmatig.

Wat bij ons toch wel geholpen heeft is een bezoek aan de osteopaat, Iedere keer als ze daar was geweest ging het een paar weken beter en langzaam zijn de klachten ook minder geworden. Nu heeft ze soms nog wel eens buikpijn maar niet meer in die mate van toen.

Wat ik trouwens nog wil meegeven, dochter heeft als beginnende dreumes Rotavirus gehad en is geopereerd, dit allebei in 2 weken tijd. Na die 2 weken was het pet met haar darmen. Alsof die van slag waren en niet meer de weg terug konden vinden.
Volgens de osteopaat hoorde je dat wel vaker dat een infectie of iets dergelijks de darmen helemaal van slag kunnen maken.

Louise

Louise

17-09-2008 om 20:37

Bedankt!

Bedankt voor de reacties. Ik ga me eens bezinnen en houd het allemaal goed in de gaten. Ze ligt hier niet rollend van de pijn over de grond. Ik krijg meer en meer het gevoel dat het echt met haar ademhaling te maken heeft. Ik zal het eens aankaarten bij de huisarts en mijn eigen homeopatisch arts.
Jullie ook succes met de buiken!
Groeten,
Louise

bertje1

bertje1

22-09-2008 om 21:15

Naar dietist

hoi
ga toch gewoon een keer naar de dietist met haar (kost je nix). Die kan voedingsadviezen geven en alle 'onjuiste' info wegnemen en ook nog gedragsadviezen geven (goed kauwen etc).

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.