Basisschoolleeftijd Basisschoolleeftijd

Basisschoolleeftijd

Lees ook op
Sahara

Sahara

22-04-2012 om 13:07

Harp of piano?

Gisteren zijn wij naar een opendag op de muziekschool geweest. Onze dochter van zes heeft daar instrumenten uitgeprobeerd. Helaas vind ze nog steeds een harp en een piano het leukste. En ze kan nog niet kiezen.

Nu maakt het ons niets uit. Dus wie kan er iets roepen over deze instrumenten? Wat kunnen jullie aanraden voor een dan 7 jarig meisje?

Is een harp moeilijk te onderhouden? Een piano moet je twee keer per jaar stemmen. Dat kan je makkelijk door iemand laten doen maar hoe dIt dat met een harp?

Onze zoon speelt viool. Als er iets met zijn viool is, stemt zijn docent hem en die kan ook kapotte snaren vervangen. Maar ja, een harp neem je natuurlijk niet mee naar de les.

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Ilva

Ilva

22-04-2012 om 14:13

Digitale piano

Als ze toch voor de piano kiest zou je ook een digitale piano kunnen kopen. Je hebt hele goeie tegenwoordig en die hoef je niet te stemmen. En het leuke is dat ze opnames kunnen maken en dan terugluisteren.
Maar harp vind ik ook heel mooi hoor.

Tineke

Tineke

22-04-2012 om 14:26

Harp natuurlijk

Een meisje dat harp wil leren spelen moet je dat gewoon lekker laten doen. Excellent choice!
Wat basisinfo: je neemt je instrument niet mee naar les, maar sommige harpjuffen creëren harporkesten, heel erg leuk, dan neem je wel je eigen instrument mee.
Stemmen doe je met behulp van een elektronisch stemapparaatje. Heel eenvoudig, en als je het regelmatig bijhoudt, is het zo gedaan. Dan kost het je maar een paar minuutjes. Verder houdt het onderhoud alleen in dat je regelmatig afstoft. Als er een snaar springt, dat gebeurt echt niet vaak, dan leert de harpjuf je wel hoe je er een nieuwe opzet. Niet moeilijk, gewoon een handigheidje.
Een instrument hoef je niet direct te kopen, huren kan ook.
Op ieder instrument zul je regelmatig moeten oefenen om vooruitgang te boeken, dat is niet anders op een harp dan piano of viool of wat dan ook. Eelt kweken, zoals Beemer suggereert, vind ik altijd onzin. Spelen met eeltbobbels klinkt heel lelijk, dus ik vijl het er gewoon weer af (bij mezelf). Blaren zijn moeilijk te voorkomen, maar ik heb nog geen leerling meegemaakt die dat erg naar vond.
Harp is gewoon het mooiste instrument dat er bestaat, klinkt ook vanaf de eerste les al mooi, en iets leren wat verder 'niemand' kan, geeft een kind heel veel zelfvertrouwen!
Succes en veel plezier!

babs

babs

22-04-2012 om 15:22

Tjonge

voor een meisje van 7 een piano of een harp aanschaffen zonder dat je zeker weet of ze daarmee verder gaat? Wat een decadente beslissing!

Huh babs?

Het gaat mij om de vraag welk instrument ze beste kan kiezen om lessen op te volgen. Een instrument zullen wij natuurlijk gaan huren. Wat dacht jij dan? Dat wij een nieuw piano of harp kopen zonder dat wij zeker weten dat ze het leuk vindt.

De viool van onze zoon hebben wij ook gehuurd.

met de Ouders Online iPhone app.

Tineke

Tineke

22-04-2012 om 15:43

Babs?

Wat betekent voor jou 'ermee verder gaan'? Is dat minstens een jaar les, drie jaar les of geef je er de betekenis aan: conservatorium-studie?
Daarbij, zo'n aanschaf is helemaal zo gek nog niet, je kunt altijd weer goed verkopen. Met huren kun je duurder uit zijn.
En decadent? Tja. Remi speelde ook harp en zijn leventje bij Vitalis was heus zo decadent niet.

Rosa van der Zanden

Rosa van der Zanden

22-04-2012 om 16:00

Harp natuurlijk

Harp klinkt altijd mooi waar het bij een piano nog wel als gepingel kan klinken. Alles van de piano kan je ook op harp spelen. Een harp kan je in de hoek van een kamer zetten, handig tegen omstoten waarbij je voor een piano je halve kamer met verbouwen.
Zoon speelt blues, pop en rock. Machtig geluid. Kijk eens op youtube bij take5 by harp, het eerste filmpje met een jongetje. Zoon kon dit na 1 1/2 jaar spelen. Helaas heeft de puberitis toegeslagen en stopt hij na drie jaar met de harp.

Rosa van der Zanden

Coco

Coco

22-04-2012 om 17:27

Harp

Mijn zoon speelt nu bijna vier jaar harp. Hij is elf en begon toen hij net acht was.
Het eerste jaar hebben we een harp gehuurd, want we wilden wel even weten of het serieus was. Daarna hebben we er via marktplaats eentje gekocht. De "huurharp" kopen kon ook, maar dit "tweedehandsje" was een buitenkansje (goedgekeurd door de harpjuf, die meeging om hem te testen).
Over het stemmen hoef je je niet druk te maken. Dat is vrij eenvoudig te doen met een stemapparaatje. Bij het verwisselen van snaren (in de drie jaar dat we die harp hebben is dat vier keer gebeurd) heb ik wel wat gevloekt. Met name het bevestigen van een bassnaar is een enorm gepriegel. Maar iedere keer lukte het weer en het gaat steeds sneller.
Ik vind het een geweldig instrument. Er is maar één keerzijde: je hebt echt een auto nodig voor het vervoer.
Zoon speelt in een kinderorkest en hoewel de repetities bij wijze van spreken om de hoek zijn, moeten we toch steeds weer de auto pakken.
De harp waarop hij nu speelt is een hakenharp en die past nog in een gewone middenklasser (ook nog wel in een kleine auto, maar dan kan er niemand meer op de achterbank), maar over een paar jaar zullen we waarschijnijk een pedalenharp moeten aanschaffen en daar wil ik nog even niet aan denken (zowel qua prijs als qua vervoersperikelen). Hij moet maar zo snel mogelijk z'n rijbewijs halen (wat ook weer een hoop geld kost).
Voor de les hoef je trouwens nooit zelf een harp mee te nemen.

Sahara

Sahara

23-04-2012 om 13:22

Leuk

Onze voorkeur is nu wel duidelijk. Wat ons betreft wordt het een harp. Nu mag onze dochter natuurlijk wel zelf kiezen maar wij mogen haar best een beetje beïnvloeden.

Leuke you tube video Rosa. Wat klinkt dat goed zeg. Daarna natuurlijk ook een video opgezocht van een kind dat piano speelt. Dat is nog best lastig want er staan zoveel filmpjes met van die briljante piano spelertjes. Onze dochter vond de harp toch mooier. Letterlijk zei ze dat ze de piano niet zo inspirerend vond. Ha, ha. Ik viel bijna van de bank van het lachen. Hoe komt ze erop.

Dus dat stemmen is niet zo moeilijk. Pffff. De eerste keer dat wij zelf een snaar probeerde te stemmen van een viool brak de snaar. Nu is een snaar van een 1/8 viool helemaal een gepiel. Een harp gaat dan misschien toch makkelijker.

Wij hebben al gekeken naar harp aanbieders. Er zijn gelukkig zaken waar je een harp kan huren en als je dan binnen een half jaar besluit de harp te kopen dan krijg je het huurgeld terug. Blijven huren kan natuurlijk ook.

Nou, wij gaan het snel met onze dochter bespreken. En wil ze toch een piano (waar moeten wij dat ding toch neerzetten?) dan mag dat ook.

J

J

23-04-2012 om 17:08

Piano

Na zoveel harppromotie wil ik het toch ook even voor de piano opnemen
Hier een filmpje van mijn dochter (tweede jaar pianoles, net 10 jaar geworden):


http://m.youtube.com/watch?v=b7VYij-OnhE (als de link niet werkt zoek dan op youtube op Jasmijn speelt einaudi, dan vind je 'm ook)
Wij wonen niet groot maar konden toch een plekje voor de piano vinden. En Jasmijn vindt de piano wel inspirerend, hahaha!

Groetjes
J

Ilva

Ilva

24-04-2012 om 09:10

Wow, j

Wat mooi zeg. Mijn zoon speelt nu een jaar piano en dat vind ik ook al zo mooi. Hij gaat heel snel. De andere kinderen in z'n klasje zijn nog in het eerste boek bezig en hij is nu net begonnen aan het derde boek. Hij heeft er zoveel plezier in. Hij is 9 jaar en pianospelen is z'n grote liefde. Dat is denk ik wel belangrijk bij een instrument. Kinderen moeten het echt leuk vinden. Dat is denk ik ook waarom hij zo goed gaat en de andere in z'n klasje niet zo goed. Twee (van de vier) zijn sinds deze week ook gestopt met de lessen en die andere maakt het jaar nog af en stopt dan ook. Toch had ik begrepen van de andere ouders dat ze er zelf voor gekozen hadden. Wij hebben een prachtige (beginners) digitale piano gekocht. Over een jaar of 2 moet er waarschijnlijk een beter komen als hij zo doorgaat maar voor nu werkt het prima. Hij kostte zo'n 350 euro en is zo populair dat de winkel al een e-mail stuurde of we nu al niet een duurdere wilde, dan kocht hij de oude terug. Maar nee, we wachten nog even.

elsje78

elsje78

24-04-2012 om 11:53

K. heksenvet

Er is nog een harpvraag voor je in Huis tuin en keuke

J

J

24-04-2012 om 16:00

Ilva

Wat leuk dat jouw zoontje zo weg is van de piano!

Mijn dochter schijnt ook snel te gaan, al kan ik moeilijk vergelijken want ik ken de andere leerlingen niet en weet niet hoe ver die zijn
Maar de pianoleraar zegt dat ze snel is en heeft het wel eens over een absoluut gehoor.
Wat betreft het plezier: ze vindt pianoles erg leuk (de les duurt haar altijd te kort), oefenen daarentegen is niet haar grootste hobby. Buiten de les is ze er niet zoveel mee bezig, dat vind ik aan de ene kant wel jammer maar aan de andere kant is dat natuurlijk haar eigen zaak en kun je dat niet afdwingen...
Na haar eerste jaar pianoles hebben we een piano gekocht, daarvoor speelde ze bij oma.

Zonder twijfel harp

Zeker als je zeven bent.
-harpen heb je in meer maten, je kunt makkelijker klein beginnen
-vanaf les één klinkt het als muziek in je oren
-stemmen is makkelijk (in mijn tijd had je geen eens stemapparaatjes)
-geschikt voor alle muziekstijlen (OK dat is piano ook)
-het is niet moeilijk
-het is mooi

Sahara

Sahara

25-04-2012 om 14:33

J en alle anderen

Bedankt voor de video. Piano is natuurlijk ook erg leuk. Maar ze heeft gekozen en ik heb net het inschrijfformulier gemaild. Ze gaat nu voor het introductiejaar harp.

Aan het eind van de zomervakantie gaan wij op zoek naar een viool. Ik heb begrepen dat ze een haakjesharp moet hebben met minimaal 34 snaren.

Ze heeft er erg veel zin. Eigenlijk kan ze nu al niet meer wachten. Gewonen muziekles is toch opeens veel minder leuk. Maar ja, ze moet toch wachten tot na de zomervakantie.

madelief

madelief

27-04-2012 om 17:06

Marktplaats

Onze dochter speelt sinds 3 jaar harp. Ik vond huren zo duur dat wij er een gekocht hebben via marktplaats. We hebben gezegd dat als ze binnen 5 jaar stopt met lessen we hem weer verkopen. Als ze langer dan 5 jaar speelt mag ze hem houden. Volgens mij is dit goedkoper dan huren. We hebben 1200 euro betaald voor de harp die toen 3 jaar oud was. Rekening zat erbij en was 2400 euro nieuw.
Ik denk dat ik nog rond de 800 euro krijg als we hem zouden verkopen. Huren was hier in de buurt duur, iets van 50 euro per maand , keer 12 is 600 euro per jaar . We mochten hem twee jaar huren en er werd een jaar huur van de nieuwprijs aftrekken. Kortom kopen was voordeliger! Ik speel zelf geen harp maar op you tube staan prima instructiefilmpjes om de snaren te vervangen.
Verstuurd met de Ouders Online iPhone app.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.