Basisschoolleeftijd Basisschoolleeftijd

Basisschoolleeftijd

Lees ook op
Jesse_1

Jesse_1

05-11-2009 om 20:04

Harry potter (boek) vraag

Zoon van 9,5 las altijd een boek per dag, tot hij kort geleden opeens helemaal niet meer (of nauwelijks) las - alleen Donald Ducks.
Ik heb Harry Potter tevoorschijn getoverd en dit slaat wel weer goed aan. Nu mijn vraag: Tot welk deel laten jullie je (basisschool)kind lezen? Zijn de laatste delen te eng/gruwelijk of vind je dat het wel kan?
Volgens mij staat hier in de bibliotheek alleen deel 1 t/m 3 bij zijn leeftijdcategorie.
Jesse

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.

Yup

Mijn zoontje is nog wat jonger (7) en dan vind ik HP3 echt wel de max.

Wat mij trouwens zo tegenviel was dat ik het zelf niet leuk vind... ik had jaren gewacht om mee te lezen met de kinderen. Het voordeel van mee- of voorlezen is dat je het nog een beetje in de gaten kunt houden allemaal.

Vriendin die wel into HP is zei dat ze deel 3 ook erg leuk vond, het leek haar een prima onderbreek-moment. Niet helemaal een zuivere redenering misschien maar ze bedoelde dat dat een mooie balans van grappig en spannend had, deel 2 en 4 zijn wat taaier volgens haar, om over de laatste delen maar te zwijgen...

Sigrid70

Sigrid70

05-11-2009 om 20:54

Hier

heeft dochter ze allemaal gelezen vanaf 8 tot 9,5 jaar ongeveer. Ze mocht van mij elke keer de film zien als ze het boek gelezen had en wilde toen heel graag weten hoe het afliep en heeft deel 7 dus ook maar meteen gelezen (toen was ze dus 9,5 jaar). Zij kan er erg goed tegen en verblikt of verbloosd er niet van (ook niet van de film). Het ligt dus erg aan het kind denk ik (ik heb ze trouwens allemaal ook zelf gelezen).

Groeten
Sigrid

ijsvogeltje

ijsvogeltje

05-11-2009 om 21:18

Allemaal

Mijn zoon is twaalf en heeft ze allemaal gelezen. Hij was helemaal blij toen deel 7 vorig jaar eindelijk uit kwam, die heeft hij direct verslonden. Hij zat toen in groep 8.
Inmiddels is hij weer met deel 1 begonnen - en nu in het Engels.

Tango

Tango

05-11-2009 om 21:50

En hier

Is Tangodochter (8 1/2) eindelijk met deel 1 begonnen. Ze is echt Harry Potter-fan, maar houdt niet van lezen. Deel 1 vindt ze nu wel leuk, maar ze doet er heel lang over om het uit te lezen. Zal bij deel 2 en 3 niet sneller gaan, denk ik. We zien wel hoe ver ze komt. Ik maak me dus nog geen zorgen over tot hoe ver ze mag lezen.
Zelf heb ik onlangs deel 5 t/m 7 gelezen. Had een paar jaar geleden 1 t/m 4 gedaan en was daar blijven steken. Ik heb echt bewondering voor kinderen die de laatste delen helemaal lezen, ik vind ze zelf nog best ingewikkeld.

Hagrid

Hagrid

05-11-2009 om 21:58

Allemaal

Van zes tot acht jaar, alle delen. Ook hier was de regel: Eerst boek dan film.
Je kunt beter eerst zelf lezen en dan inschatten of je kind het aankan. En dan kan je er ook samen over praten en eventuele vragen beantwoorden. Hier was het een favoriet onderwerp van gesprek. En het moest nog stiekem ook want papa leest niet en die wil helemaal niets verklapt hebben voordat de film in de bioscoop draait

Hier....

een zoon die vanaf zijn 8e begonnen is in boek 1. Tegen de tijd dat deel 7 uitkwam (was ie 11 of zo?) zat ie zo met smart te wachten dat hij om de tijd te doden deel 1 t/m 6 nog maar een keer heeft gelezen....de grapjas. Hoewel hij helemaal niet zo van 'eng' houdt heeft hij van Harry geen minuut slecht geslapen...

Ingrid

margje van dijk

margje van dijk

05-11-2009 om 22:39

Gewoon laten lezen

Hij zal het zelf wel aangeven, verwacht ik. Mijn jongste is als 6-jarige aan HP begonnen en heeft boeken 1 en 2 gelezen. Maar daarna vond hij het te eng. Inmiddels is hij 7 en leest hij voor de duizendste keer alle boeken van Dolfje Weerwolfje opnieuw, dus ik opperde of hij misschien inmiddels al aan HP3 toe was. Maar nee, hij had er nog geen zin in.

Middelste heb ik alle boeken voorgelezen vanaf dat hij 8 jaar was, en net vanavond heb ik ongeveer het 1-na-laatste hoofdstuk van deel 7 voorgelezen dus we zijn er bijna definitief doorheen. Deze zomer is hij zelf begonnen met het herlezen van alle delen, en zelf heeft hij gisteravond deel 6 uitgelezen.

Oudste van 11 heeft sowieso alles drie of meer keer gelezen.

Ik heb dus de ervaring dat als je eenmaal begint, je ze rustig door kunt laten gaan. Het bouwt langzaam op en je groeit met ze mee. Die spanning komt er ook telkens in gedoseerde porties bij.

En als het te veel is dan stopt het kind vanzelf uit zichzelf.

Overigens vond ik deel 2 retespannend, met dat dagboek dat op je gedachten reageerde. Ik heb zelf niet de ervaring dat het alleen maar steeds spannender en enger wordt.

Margje

Janna3

Janna3

05-11-2009 om 23:28

Hier ook gewoon gelezen

Oudste is net negen en is deel zeven aan het lezen. Bij ons geldt de voorwaarde dat ze eerst het boek moeten hebben gelezen voor ze de film mogen zien. Oudste wil heel graag naar de laatste films in de bioscoop dus hij wil voor de tijd het boek uit hebben!

Hmm

Hier heeft oudste alles zelf gelezen van zijn 9e tot ...volgens mij kreeg hij het laatste deel op zijn 12e verjaardag. De jongste twee lees ik alle delen voor en ik hobbel net iets achter Margje aan. Ben halverwege laatste deel. Jongste was 7 toen we met deel 1 begonnen en is nu 9. Maar die van ons kunnen tegen een stootje. Zitten vergenoegd alle HP-films en LotR-flims te kijken met een bak chips op schoot en een glas cola binnen handbereik.

In de klas

Mijn oudste van 9 is geen superlezer, dus die krijgt HP voorgelezen. Maar als we op een heel spannend punt stoppen, leest hij zelf ook wel eens een stuk verder, heb ik gemerkt We zijn bezig in deel 5 en waarschijnlijk gaan we fluitend door naar 6 en 7.
Ik heb eens in zijn klas gepeild en vrij veel kinderen hebben alle HP-delen al zelf gelezen.

Jesse_1

Jesse_1

06-11-2009 om 16:22

Okay (nb met hp spoilers)

Jullie antwoorden komen overwegend overeen zie ik .
Zelf heb ik ook alle boeken gelezen. Ik heb geprobeerd me te bedenken waar het problemen op kan leveren. Vanaf boek 4 veranderd wel langzaamaan de sfeer (met Omber), Sirius die doodgaat vind ik niet heel schokkend, maar boek 5 dat er echt gemoord wordt (Carlo) vind ik zelf toch wel heftig.
Maar ik zal het aan hem overlaten of hij de andere boeken ook wil lezen. Een paar jaar terug las hij soms boeken niet omdat hij ze te eng vond, misschien vindt hij deze dan ook te eng, maar blijkbaar kan hij dat zelf dan wel inschatten.
Volgens mijn man kan hij de boeken juist beter nu lezen, omdat de impact wellicht juist groter is als hij wat ouder is - de context meer kan plaatsen etc.
Er is bij hem één klasgenoot waarvan hij weet dat die HP heeft gelezen, en die heeft de laatste boeken niet gelezen.
Bedankt voor jullie meedenken! Jesse

Hagrid

Hagrid

06-11-2009 om 20:35

Andersom jesse

Carlo = 4, Omber = 5.

Jesse_1

Jesse_1

06-11-2009 om 21:25

Dank hagrid

Je hebt natuurlijk gelijk, maar ja, dat heb je als je bovenop het vuur zit .
Jesse

Bellefleur

Bellefleur

11-11-2009 om 09:47

Ijsvogeltje,

Ook mijn zoon is twaalf, en hij heeft alle delen gelezen. Elk jaar eentje zo ongeveer. Hij heeft deel 1 in het engels net uit. En hij is enthousiast aan deel 2 begonnen. Hij is wat minder enthousiast over het maken van een boekverslag, maar dat kan ik wel begrijpen.
Ook bij ons is de regel eerst het boek, dan de film. Maar hij kon het niet volhouden. Hij wilde beslist ook deel 7 lezen, terwijl de film deel 6 nog niet uit was.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.