Basisschoolleeftijd Basisschoolleeftijd

Basisschoolleeftijd

Lees ook op

Harry Potter Films


Pinokkio schreef op 15-10-2022 om 23:24:

[..]

Eens. Het is echt wel vroeg genoeg om een film af te zetten op een moment dat het te spannend blijkt.
Is hier ook weleens gebeurd, ik weet niet meer bij welke film, maar ik had m gewoon verkeerd ingeschat blijkbaar. Afgezet en klaar.
Bij hp niet, hoewel we daar wel ook voorzichtig mee zijn geweest. Grote fans hier trouwens en ze vonden heus weleens iets eng. Desondanks heel vaak gekeken, gelezen en beluisterd. Leeftijden weet ik niet meer precies. (Bij oudste begon ik voorzichtig met voorlezen rond 5 omdat hij dat zo heel graag wilde en er ook enorm van genoot)

Daar ben ik het dan weer niet mee eens. Mijn ouders hebben me ooit It laten kijken op te jonge leeftijd. Deze werd in 2 delen uitgezonden destijds en na deel 1 vonden ze hem toch te eng. Hij stopte bij een shot waarbij Pennywise in een graf stond. De rest dus nooit gezien toen en heb daar echt nachtmerries van gehad. Ik had nooit het eind gezien waarin hij gedood wordt. Dat was echt niet handig van mijn ouders. Dus dat je een film gewoon af kan zetten als het toch te eng blijkt, ben ik het niet mee eens. Dan ben je al te laat namelijk. Het enge is dan al geweest, anders weet je ook niet dat het kind het te eng vind.

iemand deze al genoemd?
https://www.commonsensemedia.org/movie-reviews/harry-potter-and-the-deathly-hallows-part-1

Ouders en kinderen vertellen waarom ze een film/serie/boek voor een bepaalde leeftijd vinden. Als je je kind(eren) kent, weet je daardoor of je kunt afwijken van wat wordt geadviseerd.

Soms moet je wel even opletten. ik heb ooit met mijn twaalfjarige naar John Wick zitten kijken omdat ik alleen maar snel even naar de leeftijd had gekeken. Tien minuten in de film toch maar eens even beter gekeken: had een of andere lolbroek de boel zitten vernachelen met nepreviews. Wist ik veel. Ik had nog nooit van die hele John Wick gehoord. 

Irregular_Choice schreef op 16-10-2022 om 00:06:

[..]

Daar ben ik het dan weer niet mee eens. Mijn ouders hebben me ooit It laten kijken op te jonge leeftijd. Deze werd in 2 delen uitgezonden destijds en na deel 1 vonden ze hem toch te eng. Hij stopte bij een shot waarbij Pennywise in een graf stond. De rest dus nooit gezien toen en heb daar echt nachtmerries van gehad. Ik had nooit het eind gezien waarin hij gedood wordt. Dat was echt niet handig van mijn ouders. Dus dat je een film gewoon af kan zetten als het toch te eng blijkt, ben ik het niet mee eens. Dan ben je al te laat namelijk. Het enge is dan al geweest, anders weet je ook niet dat het kind het te eng vind.

Ja ok, dat kan natuurlijk ook voorkomen. 
Maar hier ging dat heel goed (kinderen gaven al meteen aan het niets te vinden) en soms kun je het gewoon ook niet inschatten. 
Film waar ik het over had klopte met kijkwijzer en ik dacht echt goede keus gemaakt te hebben, was daar best zorgvuldig in. Maar andere films vonden ze weer helemaal prima. 
Hier kwam een kind met heftige angst naar huis van peuterspeelzaal, ik geloof iets van bassie en Adriaan. Tsja. 

En hier wilde een kind perse de clip van thriller zien, maar ik vond dat niet echt wat. Na weken aandringen hebben we het stukje voor stukje bekeken en heb ik ook veel uitgelegd etc. 

En ik denk wel dat er een verschil zit tussen afzetten op eigen inzicht of puur het gevoel van je kind volgen.
Als ik twijfelde dan keek ik zelf eerst de film. 

VanWester1980

VanWester1980

17-10-2022 om 14:48 Topicstarter

--- schreef op 15-10-2022 om 11:23:

Waarom moet het eerste kind alles eerst lezen en de andere kinderen niet? Je kunt toch ook samen met je oudste er iets speciaals van maken, dat hij op mag blijven? Later de anderen?

Het is niet zo dat het lezen eerst moet. Maar daar koos die zelf voor. Het is een boekenwurm!

---

---

17-10-2022 om 15:41

VanWester1980 schreef op 17-10-2022 om 14:48:

[..]

Het is niet zo dat het lezen eerst moet. Maar daar koos die zelf voor. Het is een boekenwurm!

Nogmaals: dat kun je dan toch ook voor die anderen instellen? Als er eentje met dyslexie tussen blijkt te zitten geef je die een luisterboek. Maak het speciaal. Lekker samen met iets lekkers erbij. 

--- schreef op 17-10-2022 om 15:41:

[..]

Nogmaals: dat kun je dan toch ook voor die anderen instellen? Als er eentje met dyslexie tussen blijkt te zitten geef je die een luisterboek. Maak het speciaal. Lekker samen met iets lekkers erbij.

Niet elk kind houdt van lezen (en/of luisterboeken). Dan zijn het behoorlijk dikke/moeilijke boeken om doorheen te moeten worstelen..

---

---

17-10-2022 om 21:51

HAHA!wait..what schreef op 17-10-2022 om 17:10:

[..]

Niet elk kind houdt van lezen (en/of luisterboeken). Dan zijn het behoorlijk dikke/moeilijke boeken om doorheen te moeten worstelen..

Het is mij nog steeds een raadsel waarom de jongere kinderen dan mee moeten kijken.

--- schreef op 17-10-2022 om 21:51:

[..]

Het is mij nog steeds een raadsel waarom de jongere kinderen dan mee moeten kijken.

Mij ook.

VanWester1980

VanWester1980

18-10-2022 om 04:32 Topicstarter

--- schreef op 17-10-2022 om 21:51:

[..]

Het is mij nog steeds een raadsel waarom de jongere kinderen dan mee moeten kijken.

Ik snap je punt goed, maar het zijn wel jonge kinderen. Als de oudste er aan de ontbijttafel het erover heeft gehad dat hij het graag wil zien is het enigszins begrijpelijk dat de andere reageren met 'Wij willen ook meekijken'. Komt ook omdat onze oudste heeft gezegd dat het een spannend verhaal is.

Tuurlijk stimuleren wij te tot lezen. Maar om het lezen eerst af te dwingen vind ik niet. De een is een boekenwurm en de ander niet. Ze kunnen na de film altijd nog de boeken lezen (boeken hebben immers vaak meer detail). Volledig met je eens dus, alhoewel ik denk dat grotendeels van de kinderen van de ouders die al hebben geantwoord hebben ook eerst de films hebben gezien!

Maar de vraag is niet zo zeer of lezen eerst moet, maar of de films geschikt zijn om te bekijken. 

Heb intussen ook al vele antwoorden, dus ik heb wel een idee hoe ik het we het gaan aanpakken.

Bedankt voor je reactie!

--- schreef op 17-10-2022 om 21:51:

[..]

Het is mij nog steeds een raadsel waarom de jongere kinderen dan mee moeten kijken.

Omdat je maar 1 tv hebt, tv-tijd gedeeld moet worden?

---

---

18-10-2022 om 17:35

troelahoep schreef op 18-10-2022 om 14:38:

[..]

Omdat je maar 1 tv hebt, tv-tijd gedeeld moet worden?

Daarom zei ik: maak er wat speciaals van, oudste mag lekker opblijven. 

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.