Basisschoolleeftijd Basisschoolleeftijd

Basisschoolleeftijd

Lees ook op

Harry Potter Films


Ik vind het überhaupt altijd best bijzonder dat kinderen van die leeftijd alle boeken lezen tot en met het laatste deel. Het begint als een kinderreeks, maar het ontwikkelt zich toch wel tot een verhaal dat aardig ingewikkeld en heftig is.

Als tiener heb ik ook alle boeken gelezen (toen was ik zelfs al ouder dan 12), maar pas bij het herlezen als volwassene kon ik ze 100% snappen en op waarde schatten. Maar goed, misschien was ik gewoon niet zo snel van begrip ofzo als het om verhalen gaat.

Wat de films betreft geldt eigenlijk een beetje hetzelfde wat mij betreft. Een 12-jarige kan ze wel kijken, zeker als hij de boeken ook kent, voor jongere kinderen weet ik niet of het heel leuk of geschikt is.

Abigail schreef op 15-10-2022 om 15:41:

Ik vind het überhaupt altijd best bijzonder dat kinderen van die leeftijd alle boeken lezen tot en met het laatste deel. Het begint als een kinderreeks, maar het ontwikkelt zich toch wel tot een verhaal dat aardig ingewikkeld en heftig is.

Als tiener heb ik ook alle boeken gelezen (toen was ik zelfs al ouder dan 12), maar pas bij het herlezen als volwassene kon ik ze 100% snappen en op waarde schatten. Maar goed, misschien was ik gewoon niet zo snel van begrip ofzo als het om verhalen gaat.

Wat de films betreft geldt eigenlijk een beetje hetzelfde wat mij betreft. Een 12-jarige kan ze wel kijken, zeker als hij de boeken ook kent, voor jongere kinderen weet ik niet of het heel leuk of geschikt is.

Leuk wel! Maar dat is met veel films zo, zelfs films gemaakt voor kinderen bevatten vaak een draai waar alleen volwassenen wat aan hebben. Als een kind geniet van de films op zijn manier is dat toch ook goed? 

De laatste 3 heb ik zelf geen eens meer gezien. Ik verdroeg deel 5 al nauwelijks.

Echt niet dat ik dat dus een kind van 6 zou laten zien.

De oudste zou rustig delen 1 tot 4 mogen zien.
De middelste zou ik 1 tot 3 eventueel laten zien.

De jongste wacht nog maar een paar jaar.
En leest eerst de boeken maar.

Ik vind de Harry Potter films echt geschikt voor jonge kinderen persoonlijk

Mijn kind heeft ze allemaal gezien en is 10. Dementors, Jenny de wc-geest en alle enge beesten deden haar helemaal niks want: film.

De tandenfee die 's-nachts haar tand onder haar kussen vandaan zou halen en zou ruilen voor geld, díe maakte haar pas overstuur. Dat sprookje heeft hier dus welgeteld 3 minuten geduurd. 😄

Laila_23 schreef op 15-10-2022 om 18:44:

Ik vind de Harry Potter films echt geschikt voor jonge kinderen persoonlijk

Ben je woord vergeten? Of heb je de films niet gezien want ze zijn niet voor jonge kinderen. 

Desideria schreef op 15-10-2022 om 20:20:

Mijn kind heeft ze allemaal gezien en is 10. Dementors, Jenny de wc-geest en alle enge beesten deden haar helemaal niks want: film.

De tandenfee die 's-nachts haar tand onder haar kussen vandaan zou halen en zou ruilen voor geld, díe maakte haar pas overstuur. Dat sprookje heeft hier dus welgeteld 3 minuten geduurd. 😄

Hier hetzelfde! Maar dan met sinterklaas, een vreemde die in de nacht het huis binnen zou komen om zijn schoen te vullen, dat zou hem niet gebeuren. Maar Harry Potter dat was een film en niet echt.

Het hangt enorm van je kind af wanneer ze er klaar voor zijn, maar in principe zou ik wachten. Ik zou ook je jongste kinderen eerst de boeken laten lezen (of voorlezen). 

Laat je oudste opblijven en ga samen kijken. Dan wordt het een super bijzondere ervaring voor hem, en voor jou. Voor thuisbioscoop gewoon een Disney / Pixar film opzetten. 

---

---

15-10-2022 om 22:28

Renmuis schreef op 15-10-2022 om 21:16:

Het hangt enorm van je kind af wanneer ze er klaar voor zijn, maar in principe zou ik wachten. Ik zou ook je jongste kinderen eerst de boeken laten lezen (of voorlezen).

Laat je oudste opblijven en ga samen kijken. Dan wordt het een super bijzondere ervaring voor hem, en voor jou. Voor thuisbioscoop gewoon een Disney / Pixar film opzetten.

Wij hebben de boeken als luisterboek meegenomen onderweg in de auto. We hadden nu met z'n allen zin om naar familie op 250 km afstand te gaan. 

Gingergirl schreef op 15-10-2022 om 08:11:

[..]

De dementors zijn er ook in deel 3 dacht ik.

Klopt, en daar zit, vind ik persoonlijk dan hè, zo ongeveer de engste scene van alle Harry Potter films gelijk aan het begin, als ze in de trein worden overvallen door een dementor 

--- schreef op 15-10-2022 om 22:28:

[..]

Wij hebben de boeken als luisterboek meegenomen onderweg in de auto. We hadden nu met z'n allen zin om naar familie op 250 km afstand te gaan.

Wat leuk  !

Verder eens met wat reeds werd gezegd. Zeker voor de jongste lijken de films mij te eng en te moeilijk om te volgen. Bovendien zou ik hen de kans willen geven om eerst de boeken te lezen/beluisteren. Maar ik ben dan ook een enorme boekenfan en ik vind gewoonlijk het boek beter dan de film. 

Mijn kinderen van ruim 6 en 8 hebben onlangs deel 1 en 2 gezien en vonden het gewoon spannend op een leuke manier. Ze snappen heel goed het verschil tussen film en werkelijkheid, en zien (begrijpen) ook niet hetzelfde als wat volwassenen zien.

M.n. de jongste vindt Harry Potter/Fantasy geweldig en kan bijna niet wachten om de volgende delen te mogen zien. Dat mag hij als hij iets dichter bij de kijkwijzer leeftijd komt. Nog geen 12+ film als hij 7 is dus, maar met 10-11 zou dat wat mij betreft best mogen als hij er nog zo instaat als nu (niet bang). Het 'wachten' maakt het ook wat specialer. 

Mijn oudste boeit het HP gebruren niet zo, hij vindt het volgens mij wel leuk om met andere kinderen te kunen meepraten maar is niet zo gefascineerd dat hij niet kan wachten.

Ik zou gewoon deel 1 met zn allen kijken en checken hoe de jongsten reageren, of ze het uberhaupt interessant vinden en deel 2 en 3 ook nog aankunnen. Vanaf deel 4 alleen met oudste, is voor hem waarschijnlijk ook wel leuk om iets speciaals te hebben zonder de kleintjes erbij.

Als ouders gaan meekijken, zijn ze toch eigenlijk te laat indien een kind  geschrokken reageert bij zien en horen van bv de dementors?

Flanagan schreef op 15-10-2022 om 22:58:

Als ouders gaan meekijken, zijn ze toch eigenlijk te laat indien een kind geschrokken reageert bij zien en horen van bv de dementors?

Ach, als je daarna de film afzet dan zullen ze wel geen trauma krijgen denk ik. Dan weet je dat ook weer van je kinderen. 

troelahoep schreef op 15-10-2022 om 23:19:

[..]

Ach, als je daarna de film afzet dan zullen ze wel geen trauma krijgen denk ik. Dan weet je dat ook weer van je kinderen.

Eens. Het is echt wel vroeg genoeg om een film af te zetten op een moment dat het te spannend blijkt. 
Is hier ook weleens gebeurd, ik weet niet meer bij welke film, maar ik had m gewoon verkeerd ingeschat blijkbaar. Afgezet en klaar. 
Bij hp niet, hoewel we daar wel ook voorzichtig mee zijn geweest. Grote fans hier trouwens en ze vonden  heus weleens iets eng. Desondanks heel vaak gekeken, gelezen en beluisterd. Leeftijden weet ik niet meer precies. (Bij oudste begon ik voorzichtig met voorlezen rond 5 omdat hij dat zo heel graag wilde en er ook enorm van genoot)

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.