Basisschoolleeftijd Basisschoolleeftijd

Basisschoolleeftijd

Lees ook op

Heel erg moeilijk inslapen... echt probleem.


Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
miep janssen

miep janssen

02-08-2009 om 20:35

Sterkte van het tabletje?

Feit is dat mijn jongens slechte inslapers zijn, of dit nu komt door een te laag melatoninegehalte weet ik niet, ik gaf de kids een tabletje zonder erbij te zeggen wat het was, na een uur vielen ze echt op de bank in slaap! Omdat ik bang ben voor een gewenning, (omdat melatonine een lichaamseigen stof is die normaal gesproken wordt aangemaakt in het lichaam) wil ik liever niet dat het lichaam aan de toegevoegde hoeveelheid gaat wennen. Daarom spring ik er zuinig mee om, als ik merk dat de kids oververmoeit raken of een spannende periode doormaken dan geef ik ze 1-2 tabletjes. 1 uur voor het slapen gaan.
Ik weet niet of je de aanmaak van Melatonine kunt laten testen. Als het zo simpel lag zouden veel artsen het reeds laten uitvoeren want het niet inslapen van kinderen is een veel gehoorde klacht, ik wil de ouders de kost niet geven die 's nachts met een spelend kind opzitten. In ieder geval ben ik blij met het potje Melatonine achter de hand.
Daarnaast heb ik vragen over de toedieningssterkte. In het potje van de drogist zit per tabletje een sterkte van 0,1 mg. In de tabletjes die voorgeschreven zijn door een arts en die je vervolgens bij de apotheek gaat halen zit een sterkte van 3 tot 5 mg,(De zoon van een vriendin krijgt deze voorgeschreven vanwege zijn medicatie voor ADHD) dat is veel meer. En dat terwijl de 0,1 of evt 0,2 mg al heel goed werkt. Hier zou ik dus zeker mee oppassen.

groetjes MIEP

ano9

ano9

02-08-2009 om 20:41

Melatonine

het is geen gewenning!!! en was ik nog vergeten te zeggen het is geen slaapmiddel aldus de kinderarts.

an200

an200

02-08-2009 om 21:53

Re:

Geen slaapmiddel??? Waarom geef je het dan??

Je propt kinderen vol met tabletten en pillen die een stofje aanmaakt dit het lichaam zou moeten aanmaken. Je leer het lichaam dus niet om die stof aan te maken.... Ik voorzie dat je kind levenslang aan die pillen vastzitten! Ik lees niemand van de ouders die zegt van ik stop er mee, wellicht kunnen ze wel zonder. Nee, gewoon iedere avond een pilletje en de ouders hebben geen last meer.

Het kan aan mij liggen, maar vroeger waren deze pillen er ook niet en werden ze ook niet gebruikt. We zijn allemaal oud geworden. Dat een kind of uberhaupt een mens wel eens periodes heeft van slecht slapen wil niet zeggen dat dat per definitie slecht is voor een kind of mens zelf. Uiteindelijk wordt iedereen moe genoem om te moeten rusten en/of te slapen.

De gemakkelijkheid waarmee op dit forum met pillen wordt gestrooid bij kleine kinderen die niets mankeren stuit me tegen de borst. Als melamine een lichaamseigen stof is moet je deze zeker niet zo maar gaan toedienen wanneer het lichaam er voldoende van heeft (dat moet zeker eerst goed getest worden!!!). Ik lees hier alleen maar ouders die naar de drogist gaan en zelf gaan dokteren zonder dat er ooit maar is vastgesteld dat dit pilletje noodzakelijk is of uberhaupt werkt.

Een kop warme melk of chocolademelk hielp vroeger ook heel goed. Eerder naar bed ook (met een boek bijvoorbeeld). Een warme douche voor het slapen gaan. Wanneer een kind niet kan slapen kun je als ouder toch ook toelaten dat deze even een uurtje gaat lezen of spelen op de kamer tot deze zelf het idee heeft tot te zijn aan slaap. Overigens speelt in deze zomerperiode warmte ook geen grote rol ????? Ik denk van wel. Mijn zoon sliep twee jaar geleden ook slecht in de zomer, maar hield een pyama aan in bed. Badend van het zweet lag hij altijd 's avond te woelen, tot ik hem op een avond duidelijk heb gemaakt dat hij die warme pyama maar eens uit moest doen. Hij slaapt nu 's zomers helemaal bloot en heeft geen klachten meer.

Linda99

Linda99

02-08-2009 om 22:17

Kort door de bocht

Zoals je het stelt is het denk ik wel erg kort door de bocht an200. Sommige ouders zijn al jaren bezig met de slaapproblemen van hun kind en proppen het kind echt niet vol met pillen. Maar als melatonine af en toe erg goed kan helpen en er is niet bewezen dat het schadelijk is, waarom niet? Mogen ze dan ook al geen paracetamol meer als ze ziek zijn?

Melatonine niveau meten zou absoluut een uitkomst zijn. Alleen bestaat er niet echt een test voor. Kan wel via een slaapkliniek gemeten worden, maar da's wel een hele rigoureuze maatregel.

Ik vond trouwens nog een interessant artikel op OOL over deze discussie: http://www.ouders.nl/kindarts/ka1470.htm

ano9

ano9

02-08-2009 om 22:23

Nogmaals

melatonine is GEEN slaapmiddel, het helpt om kinderen die dat stofje te weinig aanmaken beter in te laten slapen. zoals kinderen met add en adhd. misschien is het handig om te weten dat kinderen met adhd of met add erg vol in hun hoofd zijn. voorral als ze naar bed gaan. zou willen dat het niet nodig was nee, maar bij ons is het nu eenmaal zo!! je krijgt ze ook niet zomaar hoor. er moet wel een diagnose zijn.

ano9

ano9

02-08-2009 om 22:26

Thanks linda

mijn overbuuf had me al gewaarschuwd dat je nogal wat kritiek krijgt over melatonine.. kinderartsen weten heus wel wat ze doen

anna van noniemen

anna van noniemen

02-08-2009 om 22:38

Ano9

je krijgt sowieso kritiek als je je kinderen pillen geeft Hoe dan ook, kinderpsych stuurde ons gewoon naar apotheek of drogist voor melatonine....

Linda99

Linda99

02-08-2009 om 22:41

En als je je kind geen pillen geeft maar naar een homeopaat gaat krijg je ook kritiek Vaste gewoontes hier op OOL helaas.....

ano9: graag gedaan

H

H

03-08-2009 om 10:18

Slecht inslapen

Wat ik me afvraag is wat een huisarts adviseert bij het probleem van slecht inslapen. Mijn zoon van 8 krijgt nu op mijn eigen initiatief sinds een paar maanden 1 tabletje Melatonine voor het slapen gaan en het gaat uitstekend.
Hij slaapt zijn hele leven al moeilijk in als baby was het al een probleem. Uren was ik aan het wiegen en die oogjes gingen maar niet dicht. Met ongeveer 1,5 jaar heb ik het aangegeven bij de huisarts, die stelde voor om hem hoestdrank te geven, zat een slaapverwekkend middel in!!!
Nou dat geef ik dus niet en ben voor dit probleem dus ook nooit meer terug geweest. Zijn er huisartsen die zelf op het idee komen om bij een kind zonder ADHD te testen op Melatonine? Op zich is het wel prettig om iets te geven waar echt een tekort aan is, maar hoeveel medewerking krijg je bij een verder gezond kind.

Salie

Salie

04-08-2009 om 13:49

Voor h en lhena

Ja, er zijn inderdaad huisartsen die op het idee komen om kinderen te laten testen die geen adhd of iets anders hebben. De mijne namenlijk.
Onze dochter is nu 6jaar. Zij slaapt al vanaf haar geboorte heel slecht in en in het begin ook door. Zij is nu afgelopen jan. getest op melatonine aanmaak. Zij gaat het dus pas aanmaken na 22.00 uur en dat is wel laat voor een nu 6 jarige. Zij gebruikt elke avond 1 mg melatonine en dat helpt goed.

Voor Lhena, heb verder weinig tips voor je. Wat vervelend voor haar zeg. Ik weet hoe moeilijk het kan zijn. Ik slaap zelf ook vrij moeilijk in. Inderdaad nergens over piekeren ofzo, maar gewoon niet in slaap vallen. Sterkte voor haar en jullie in ieder geval. Ik hoop dat iemand nog een goeie tip heeft.
Gr. Salie

liedewij

liedewij

04-08-2009 om 19:53

Salie

Fijn dat er een reaktie is van iemand wiens kind getest is. Kun je uitleggen hoe dat gebeurt? Is het enkel bloedprikken? En wordt die controle later nog eens herhaald om te kijken of het nodig blijft?

Liedewij

liedewij

liedewij

04-08-2009 om 20:05

Linda

Linda; waarom is laten testen via een slaapkliniek een rigoreuze maatregel? Rigoreuzer dan dagelijks een pilletje te geven? Ik snap dat niet.

Jij hebt het over af en toe melatonine geven. Ik zie om mij heen dat kinderen het gewoon dagelijks gebruiken. De vergelijking met paracetamol gaat dan ook niet op. Ik geef mijn kind incidenteel(misschien 2-3 keer per jaar indien nodig) paracetamol. Dat is wat anders dan vrijwel dagelijks melatonine.
En wat ik lees is dat inderdaad niet bewezen is dat het schadelijk is.

Maar is het wel bewezen dat het op jonge leeftijd bij veelvuldig gebruik onschadelijk is? Daar kan ik weinig over vinden.

Liedewij

Salie

Salie

05-08-2009 om 15:19

Liedewij

nee, het gaat niet door middel van bloedprikken. Ze kunnen het aan het speeksel zien.
Mijn dochter moest om 19.00 uur, 20.00 uur, 21.00 uur, 22.00 uur en 23.00 uur op een soort van watje kauwen. Net zo lang tot het zeg maar doorweekt is. Je mag het dan niet meer aanraken en doet het via je mond in een plastic buisje. Dit bewaar je in de koelkast. Ze kunnen dus via het speeksel bekijken vanaf hoelaat je melatonine gaat aanmaken. De volgende dag stuur je het op of brengt het, maar dat is niet altijd te doen om dat er nog maar 1 ziekenhuis in Nederland is die dat doet. (tenzij inmiddels meerdere het doen).
Niks engs aan eigenlijk. Oja, een kwartier voor het kauwen moet je even wat water drinken en je mond spoelen. Dus uiteraard ook even niks eten een kwartiertje ervoor. We zijn blij dat we dit hebben laten nakijken en weten nu ook hoe het komt dat ze zo weinig slaapt.
Gr. Salie

liedewij

liedewij

05-08-2009 om 18:49

Salie

Nou ja, dat is simpel! Bloedprikken is nog wel enigszins belastend maar had ik ook de moeite wel waard gevonden. Maar dit is wel een heel eenvoudig onderzoek. Ik ga het bij de huisarts aankaarten. Als het een betrouwbaar onderzoek is zoi ik ook graag willen dat onze zoon getest word.
Waarom zou dat niet standaard gebeuren bij voorschrijven van melatonine? Zal wel een kostenplaatje zijn. Maar goed, ik ga er naar vragen. Hartelijk dank voor je info!

Liedewij

Lhena

Lhena

07-08-2009 om 10:21 Topicstarter

Raar maar waar

We zijn op vakantie geweest en het vreemde is... Daar kon onze dochter wel onmiddellijk inslapen!!! Ze ging niet abnormaal later slapen...
We waren terug thuis en diezelfde avond opnieuw probleem om in te slapen. Ik weet echt niet waar het aan ligt... Dat is toch raar, niet?

liedewij

liedewij

07-08-2009 om 14:09

Negatieve spiraal

Zou het dan niet te maken hebben met opgebouwde spanning?Dat ze een aantal nachten niet slapen kon en vervolgens al bang was dat ze niet slapen kon en dat jullie zo in een negatieve spiraal terecht gekomen zijn?

Ik weet niet goed hoe je daar uit komt want slapen kun je niet afdwingen. Ik heb m'n zoon weleens een druivesuiker gegeven voor het slapen gaan en gezegds dat het een slaapmiddeltje was(als placebo). Het werkte. Hij was een jaar of 6 denk ik. En helaas werkte het maar voor een paar keer. Maar misschien de moeite waard om te proberen om haar patroon te doorbreken. Jullie raken ook gefixeerd op het "moeten slapen" en dat zal spontaan in slaap komen ook niet ten goede komen. Misschien is het sowieso goed om er luchtig over te doen. Er geen punt van te maken zodat het niet beladen wordt. (maar dat is het denk ik al). En wat geeft het als ze niet in slaap kan komen? wAarschijnlijk heeft ze nog vakantie. Ikn zou me er niet al te druk om maken.

Onze zoon slaapt ook pas laat in. Niet voor 1/2 12 (9 jaar). Na de vakantie moeten we maar kijken of we er wat mee gaan doen.

Liedewij

an200

an200

07-08-2009 om 15:52

Re: lhena

Lhena, heb je al eens geprobeert om haar bed anders neer te zetten (dus te verplaatsen). Het klinkt gek, maar er zijn veel gevallen bekend waarbij een bed boven een aardstraal staat en kinderen inderdaad niet snel inslapen. Dat verklaart ook dat je kind op vakantie wel sliep.

Proberen kan altijd.

liedewij

liedewij

07-08-2009 om 18:15

Wondermiddel

Nou geloof ik niet in aardstralen. Maar niet geschoten is altijd mis. Als ze het zelf gelooft kan het weleens een wondermiddel zijn.

Ik vraag mij af of er ook nu nog mensen zijn die in deze situatie voor melatonine zouden gaan. Ik denk toch dat dat nu hoogstwaarschijnlijk niet de oorzaak is?

Liedewij

anna van noniemen

anna van noniemen

07-08-2009 om 21:43

Mmmmm

nou weet ik dat mijn kinderen op vakantie ook vaak wel inslapen, lange dagen, druk bezig, veel buiten, laat naar bed....dus veel moeier dan thuis....zou dat nog kunnen meespelen? Niet dat ik je aan de melatonine wil helpen per se, maar ik vind vakantie nu niet het meest juiste voorbeeld...

oh ja, bed anders zetten schoot mij vanmiddag ook nog te binnen inderdaad, maar toen kon ik niet reageren (werk)....

Tirza G.

Tirza G.

07-08-2009 om 22:39

Niet bed anders, maar ander bed

De slaapproblemen van onze zoon minimaliseerden toen hij de hoogslaper van zijn zus kreeg. Die overigens op dezelfde plaats stond als zijn laagslaper. Het gevoel overzicht te hebben, een nestje tegen het plafond, lekker begrensd aan alle kanten - het zorgde er voor dat hij zich veilig voelde.

Tirza

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.