Basisschoolleeftijd Basisschoolleeftijd

Basisschoolleeftijd

Lees ook op

Hellup!!! panisch voor de kat

Sinds kort hebben wij naast onze grote kat een aanloop poesje. Onze dochter van 5 is werkelijk panisch voor dit beestje. Samen in één ruimte kan al bijna niet. Als ze van de bank af moet naar de gang en het poesje zit in de buurt maar niet in het looppad!, gaat ze helemaal over de rooie.Ik merk dat ik hier totaal geen begrip voor kan opbrengen maar vind dat tegelijkertijd heel erg. Voor de grote was ze ook al bang, maar niet zo extreem. Ze is nooit gekrabd, gebeten of weet ik veel. Ik weet gewoon niet meer wat we moeten doen. Help!

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
joep

joep

26-10-2010 om 20:45

Bang is bang

natuurlijk. Wat je moet doen weet ik ook niet precies. Als het poesje niet vals is of i.d. zal het vanzelf wel wennen.
Ik zou proberen goed boven water te krijgen, waar zij precies een probleem mee heeft. Is zij bang dat het poesje haar aanvalt als zij passeert of dat het gaat krabben, of vindt ze het gezichtje van de poes eng (vooral in het donker hebben ze best wel enge ogen). Ook zijn het een soort sluipmoordenaars (figuurlijk) ineens staan ze achter je rug en je hebt het niet gemerkt.
Bespreek daarna wat voor haar een oplossing is, waar zij zich in kan vinden. Het poesje gaat natuurlijk niet weg, maar b.v. niet boven of voorlopig niet in de huiskamer, als zij daar is. Het is belangrijk dat zij zich wel veilig kan voelen in haar eigen huis, dus laat haar die grens bepalen en daarna verleggen.
Mijn zoon, ook 5 heeft het ook even gehad, die droomde van een poes in zijn bed (dat was ook echt zo, de poes was illegaal erbij gaan liggen) en dat ging na een paar weken ook wel weer over. Nu aait hij hem best wel graag en maakt ook zijn bakje klaar.

Uitzoeken wat er eng is

net wat mijn voorgangster zegt. Katten kunnen nu eenmaal een bepaalde uitstraling hebben.
Probeer het iig niet te voeden of te negeren.

Qua voeden van angst heb ik een "leuk" voorbeeld:
van de week liep ik onderaan een roltrap en naar boven "rolden" mensen met een hond. Juist naar beneden wilde een vrouw met haar dochter en die moeder begint letterlijk te schreeuwen "van wie is die hond! Haal die hond weg! Mijn dochter is bang van honden, haal weg dat beest!" Tja, ik moest er om lachen maar had aan de andere kant de neiging dat mens aan te spreken op haar achterlijke reactie. Zo blijft haar kind bang

Iig succes met de kat en je dochter.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.