Basisschoolleeftijd Basisschoolleeftijd

Basisschoolleeftijd

Lees ook op
marleen van zuijlen

marleen van zuijlen

01-09-2009 om 20:25

Help! bang voor regen

beste ouders, ik weet het gewoon niet meer. mijn zoontje van 5 is vreselijk bang voor regen. hij raakt helemaal in paniek, tot overgeven aan toe. wij hebben hier geen aanleiding toe gegeven want wij hebben er geen angst voor. ik zit er over te denken om maar een psycholoog in te schakelen want ik ben elke regenbui uren in de weer om hem weer rustig te krijgen. iemand tips?
groeten marleen

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Gaia*

Gaia*

01-09-2009 om 22:08

Marleen

Oei, wat onhandig in ons landje En wat heftig zeg.
Hoe lang heeft hij dit al dan? Weet je nog wel het eerste moment? Ben je er al achter wat hij er eng aan vindt?
(Vaak zeggen kinderen er dingen bij als : dan spoel ik weg, het prikt, dan verdrink ik...)

Waarschijnlijk is het een heel eigen theorie. Ik ga er dan even vanuit dat hij geen enge ervaring heeft?

Het is voor hem misschien leuk om zelf regen te gaan maken. Bij het bad of de douche met een gietertje. Lekker spelen, zoveel mogelijk regen. Als je nog niet weet wat er achter die angst zit, kan je er zo misschien wel achter komen. Ik roep maar wat, iets speels. Of tekenen kan ook heel goed zijn. Daar moet je dan ook een aardige sturing aan gaan geven. Iets wat wel past in zijn belevingswereld en wat hij eigenlijk wel leuk vindt.
Beetje creatief en het gaat je vast lukken om in zo'n veilige situatie de 'gevoelige' snaar te vinden.

Marleen

Jemig, wat vervelend zeg. Inderdaad zoiets van: hoe moet je daar nu mee omgaan?
Gewoon een idee: kleine stapjes om de regen minder eng te maken: kijken naar de druppels op het raam: lopen onder een grote paraplu zodat de regen niet bij je kan komen. Uitleggen wat regen is: verhaal over wolken. Het zelf laten regenen in bad met een gieter. Regendruppels in een glas opvangen. Vertellen over de planten en bloemen die zo blij zijn met de regen , omdat ze dan weer kunnen groeien en bloeien.
Zomaar wat ideeën.
Succes en ik lees mee of iemand een oplossing heeft.

Douche

Wat vind je zoon van de douche? Is het echt alleen water dat onverwachts van boven komt?

Misschien ligt zijn angst juist hierin: hij kan niet peilen wanneer het regent, het overkomt hem ineens??
Dan zou je misschien met de douche kunnen spelen/ oefenen?

Heeft je zoon vaker moeite met onverwachtse dingen waar hij zelf de regie niet over heeft?

Hoop dat je er iets aan hebt.

Gr Pham

Sassie

Sassie

03-09-2009 om 09:45

Mijn zoontje heeft het ook...

Mijn zoontje van 4 is ook bang als het gaat regenen. Vaak wordt hij midden in de nacht panisch wakker als het regent.

Ik vertel hem dat de wolkjes vol met water zitten en dan de plantjes, de bomen en de bloemetjes water aan het geven zijn en dat de wolkjes op een gegeven moment ook weer leeg zijn. Dat lijkt hij wel leuk te vinden nu.
Probeer het eens. Leg hem uit dat de plantjes, boompjes etc..ook dorst hebben en dat de wolkjes ervoor zorgen dat ze water krijgen.

Maak bijvoorbeeld tekeningen met hem van dikke, bolle wolkjes.....die dan water gaan geven en dan mag hij de regen eronder tekenen......zing er desnoods een zelfverzonnen liedje bij.

Zo doe ik het steeds als mijn zoontje weer eens gillend naar beneden rent onze slaapkamer in. Hij vindt het nog niet echt fijn, maar het panische is er wel af.

Ik hem ook een hele leuke Cars-paraplu gekocht die hij mee mag nemen naar school als het regent. Dat vindt hij prachtig! Hij vraagt soms zelfs wanneer het nu gaat regenen want hij wil zijn Cars-paraplu mee ha,ha,ha

Probeer eens wat dingetjes uit zou ik zeggen.....

Succes!

mijk

mijk

03-09-2009 om 13:52

Hier een angstige dochter

niet voor regen gelukkig maar ze heeft zo ook haar dingetjes. Wat hier in ieder geval helpt is vragen: 'wat gebeurt er dan als..' In plaats van 'waar ben je bang voor?

Dat is net wat minder abstract.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.