Basisschoolleeftijd Basisschoolleeftijd

Basisschoolleeftijd

Lees ook op
angel3

angel3

20-04-2010 om 14:28

Help! elke dag gedoe om schoenen

Dochter van 4 wil geen schoenen aan. Het liefst loopt ze altijd op blote voeten of desnoods slippertjes. Van de winter had ze continu haar laarzen opengeritst waardoor ze vaak viel. Nu heeft ze lelli kellis, birkcenstockachtige dingen en een gewone goede zomerschoen. Alle schoenen mag ze altijd zelf uitkiezen.

Op de lellikellis heeft ze vorige week haar voeten stuk gelopen (net nieuw, blote voeten)
Ze moest van mij daarom even een paar dagen de goede zomerschoenen aan met sokjes om haar voeten te laten genezen. Anyway lang verhaal kort eigenlijk is het elke dag drama en krijsen en gezeur en gedoe van een uur om de schoenen en sokken. Ze mag van mij niet op slippers naar school. Ik vind dat niet veilig. Verder maakt het me niet meer uit. Zelfs al loopt ze haar voeten stuk dan leert ze het misschien.... Maar het is toch altijd huilen.
Wat moet ik daar nou mee? herkenbaar? iemand een oplossing? Ik heb al op het punt gestaan haar op blote voeten naar school te brengen, maar dan besteed ik het probleem uit aan de juf. Ze weet dondersgoed dat ze niet zonder schoenen op school mag lopen.
Zucht, elke ochtend ruzie
Het kleding drama heb ik al losgelaten (dus ze loopt in vreemde combi's en te bloot (qua koud) maar goed....)

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.

Hoezo slippers niet veilig

Ik kan me voorstellen dat je slippers te koud vindt, maar niet veilig? Waarom niet? In Zuid-Oost Azië lopen hele volksstammen op niets anders en wat er in die landen ook allemaal onveilig is: het is niet zo dat de bevolking en masse op zijn gezicht valt.

Dus als dat je enige probleem met slippers is, lijkt me dat er eigenlijk niet zo bar veel aan de hand is.

Gewoon maar laten gaan misschien dan? Het wordt toch zomer, zolangzamerhand...

Geen nuttige tips voor je verder, helaas.

Groeten,

Temet

angel3

angel3

20-04-2010 om 15:24

Met rennen en fietsen

ik vind dat ze vaak valt met slippers en ook op die fietsjes e.d vind ik slippers niet veilig (ze gaan heel snel uit, ik vind het voor kleine kinderen eigenlijk niks, behalve op vakantie)

angel3

angel3

20-04-2010 om 19:29

Nope

fietsen niet met slippers in elk geval....
Op school zijn ze echt niet blij met kleuters met slippers. Is dat bij jullie niet?
Tja missch moet ik het maar doen. Vallen doet ze toch wel omdat ze altijd wel iets aan de schoenen zit te prutsen en verschuiven, niet goed aan te doen.
Echt haar voeten zitten onder de wondjes..... wat een portret!

Hier ook elke dag gedoe...

Geen tips maar slechts gedeelde smart. Stond net op het punt een soort zelfde draadje te starten. En dan niet alleen met schoenen. Sokken, mailliots, tshirt, vesten. Nou wat eigenlijk niet Iedere ochtend is het raak. Gezeur en gezever en net te laat op school. Grrr! Ik laat dochterlief nu de avond van te voren kiezen wat ze aan wil en heb maar weer eens een grote stickeractie op touw gezet. Vanochtend eerste keer maar eigenlijk niet verdiend. Maar om dr nou op dr eerste dag al te laten falen en er een stickerloze dag van te maken...

angel3

angel3

20-04-2010 om 21:15

Swaen

hier helpt kiezen echt niet. De voglende dag bedenkt ze zich gewoon weer en maakt er werkelijk een gil en krijspartij van waar je u tegen zegt.
De deal is nu: regel het zelf maar, voor mijn part ga je in je blote kont.
Maar ja blijven die schoenen

Onderbroek zit niet lekker, etiketje niet goed, mouwen te strak, etcetc. zucht.

Zoon trek ik gewoon een vuilniszak aan en die klaagt niet....

Tango

Tango

20-04-2010 om 21:45

Ze wil zeker geen...

Crocs? Of jij wilt ze niet, dat kan ook nog natuurlijk.
Hier zijn de crocs weer uit de kast getrokken. Zelfs Tangodochter van 9 loopt er alweer op. Afgelopen week zelfs onder een net jurkje. Ik heb er maar geen strijd van gemaakt, maar vond het niks hoor. Gelukkig was de schoolfotograaf al geweest...
Tangozoon zweert ook bij zijn crocs, hij slaapt er nog net niet mee, maar is zoooo blij dat hij ze weer aan mag.
Tangodochter draagt ook graag slippers, ik heb hier ook nooit gehoord dat dit niet handig is bij kleuters, maar ja zij is ook geen kleuter meer. Volgens mij liep ze er als kleuter nog niet echt vaak op.
Lelli Kelli's kunnen evt. ook wel met korte sokjes erin. Misschien wil ze dat wel? Zonder sokken vind ik nu wel weer erg koud. Je kunt ze altijd nog meegeven. Op school kan ze ze dan aantrekken als ze het koud heeft. En datzelfde kun je doen als je haar zonder schoenen bij school afzet, schoenen gewoon in haar schooltas stoppen. Op school trekt ze ze heus wel aan.

angel3

angel3

20-04-2010 om 22:38

Ja crocs

die wil ze en mag ze ook. Ze zijn in bestelling, die van vorig jaar zijn te klein
Te koud maak ik me ook al niet meer druk om, dat merkt ze dan wel. Er liggen sokken in haar la en in haar tas.
Heb haar van de week inderdaad op blote voeten meegenomen..... ik zal het los moeten laten denk ik. Ik laat me er toch door opfokken. Voordat ik haar meeneem op blote voeten is er alweer een ruzie gevoerd.... zo ongezellig

ayla

ayla

20-04-2010 om 23:30

Hier ook

mama, het zit niet lekker. eerst wilde ze geen lange hempjes aan want die zaten net fijn om haar buik, nu heeft ze korte wilze die niet aan want die zitten te strak. sokken zitten niet lekker, ergens zit een kriebeltje, het zit te strak of het jeukt. Er is altijd iets. Kan ik bij aylazoon ongezien kleren kopen want die draagt toch alles, bij dochter moet alles in overleg.
Schoenen idem, je wilt niet weten hoeveel paar ik al heb gekocht die ze later helemaal niet meer aan wilde. afgelopen zomer liep zij ook zo ongeveer alleen nog maar op crocs. Die komen er dit jaar dus ook weer.

Sera

Sera

21-04-2010 om 01:59

Hier

Mijn dochter kan soms ook erg moeilijk doen over welke kleding ze wel en niet aan wil doen. Ze heeft een erg uitgesproken smaak en soms wil ze dingen aan die echt niet kunnen. Zo wilde ze schoenen met hakjes. Die mocht ze van mij niet hebben. Daarna heeft ze een heel poosje moeilijk gedaan met schoenen 's ochtends. Ze vond opeens alle schoenen die ze had lelijk en niet lekker zitten. Dat was dus alleen maar omdat ze die schoenen niet van mij had gekregen. Na een paar dagen zeuren en moeilijk doen ben ik gewoon heel boos geworden. Dat hielp wel. Ook als ze met kleding zeurt dan helpt dat soms wel. Bij mijn dochter moet je af en toe echt streng zijn want ze probeert mensen echt uit en ze wil gewoon haar zin krijgen. Dat kan niet altijd en dat moet ze echt leren. Bij te veel zeuren laat ik haar dat duidelijk weten en als ze dan nog door gaat dan krijgt ze straf. Dat is niet leuk en vind ik zelf ook vervelend maar nu is ze nog klein en heeft ze nog de gelegenheid om te leren dat dingen niet altijd op haar manier kunnen gaan. Ze is veel moeilijker dan mijn twee oudste kinderen en ik moet dus echt streng zijn tegenover haar.

angelina ballerina

angelina ballerina

21-04-2010 om 07:08

Hier wel regels

Hier twee meiden die eigenlijk ook alleen slippers of 'prinsessenschoentjes' aanwillen maar hier gebeurd dat niet. Ik vind het wel belangrijk dat kinderen regelmatig goede schoenen aan hebben en dat ze het niet veel te koud hebben of in gevaarlijke situaties komen.
Hier zijn daarom een aantal regels. De eerste is dat ze thuis aan mogen wat ze willen en ook als we kort weg zijn mogen ze altijd zelf kiezen. Maar naar school doen ze goede schoenen of, mits het niet te koud is, goede sandalen aan. Ook als we ergens heen gaan waarbij ze een stuk moeten lopen doen ze goede schoenen aanen bij regen geen sandalen. Met kleding gaat het hier idem. Thuis mogen ze de hele dag in verkleedkleren lopen maar naar school gaan er gewone kleren aan. Ze mogen zelf kiezen maar ik bepaal of het kort of lang is, of er een legging bij moet of, bij echt slecht weer, dat ze een broek aan moeten en dat ze nu bijvoorbeeld nog een jas aan doen naar school.
Ik vind dat je ze ruimte moet geven eigen keuzes te maken en ze de vrijheid moet geven er bij te lopen zoals ze willen maar ik vind ook dat er regels mogen zijn zodra ze dingen willen die te koud, gevaarlijk of niet passend zijn. Hier zijn er ook wel eens drama's over maar mijn ervaring is wel dat als je die regels vasthoud, ze snel weten dat er geen discussie mogelijk is en ze het opgeven er over te strijden. Hier vragen en zeuren ze nog steeds wel eens maar ze weten ook dat het zinloos is. Daarbij snappen ze op deze leeftijd uitleg over kou, gevaarlijke situaties of niet passende kledei prima (in elk geval hier).

Hanne.

Hanne.

21-04-2010 om 08:23

Hier ook, maar het helpt niet

Hier zijn er ook min of meer de zelfde regels, maar het helpt helaas voor geen meter. Ze snapt waarschijnlijk best wel waarom dingen niet mogen, maar ze wil het gewoon niet. Blijft liever thuis dan een niet leuk paar schoenen (of een broek) aan te trekken. Dus daarmee verplaats ik het probleem alleen maar.

Iedere ochtend blijft het strijd en inderdaad niet alleen om wat het is (ik wil geen broek aan) maar ook omdat het niet lekker zit (te strak, te los, labeltje, naadje noem het maar op). Zelf vooraf laten kiezen heeft geen zin, want wat 's avonds goed bevonden is is dat 's ochtends niet per se nogsteeds. En zelfs de zelf in de winkel uitgekozen kleren worden afgekeurd wegens 'stom'.

Ik heb dé oplossing nog niet gevonden, maar ben allang blij om te lezen dat er nog meer van zulke eigenwijze dames (geen heren geloof ik) zijn.

ijsvogeltje

ijsvogeltje

21-04-2010 om 11:45

Waarom wil ze geen schoenen aan?

Ik ben getriggerd door dat je schrijft dat ze ook moeilijk kan doen andere kleding die voor haar gevoel te strak zit Zou het kunnen dat het voor haar écht vervelend voelt? Er zijn nogal wat kinderen hypergevoelig voor kleding etc. ('tactiele overregistratie'). Die kinderen hebben een wat verstoorde prikkelverwerking.Sommige prikkels komen dan veel heftiger (alarmerend) binnen. Mijn zoon is ook erg gevoelig op de huid (soms moet hij kokhalzen als hij een stukje plakband op zijn vingers heeft - hoewel dat nu vrij goed gaat), maar ook bijvoorbeeld op geur. Hij ruikt alles, en veel sterker dan wij.
Herken je hier wellicht iets in?

Massi Nissa

Massi Nissa

21-04-2010 om 12:28

Ik was ook zo

Ik kwam zelfs als tiener nog met sandalen op school in november. Ik hield en houd heel erg van het vrije, blote gevoel van sandalen en slippers. Misschien is het zo simpel?
Groetjes
Massi

Koud....

tja. Ik heb altijd geleerd dat je ziek wordt van een bacterie of virus, en niet van kou (okee, ik weet van dat onderzoek dat mensen die koud zijn een tikkie bevattelijker zijn voor een virus, maar da's minimaal.)

Dus qua welke kleding bij welke temperatuur laat ik mijn kinderen het fijn zelf uitzoeken. Als ze het echt te koud of te warm hebben dan merken ze dat vanzelf, en leren ervan voor een volgende keer. Wat (te)warm of (te) koud is kan trouwens per persoon erg verschillen. Mijn middelste heeft bijna de hele winter zonder sjaal en handschoenen doorstaan, en fietste regelmatig met zijn jas los naar school. Ongeveer 3 dagen nadat de laatste sneeuw hier verdwenen was en het sinds 3 maanden eens boven 0 was riep ie onder het waveboarden verhit dat ie toch echt zonder jas moest, want het was 'snikheet'. Tja. Hij is zelden of nooit verkouden. Dus ik laat hem maar fijn doen wat ie wil.

Ingrid

angel3

angel3

21-04-2010 om 15:13

Koud

maakt mij ook niet meer uit. Dingen die ik echt niet wil zoals nu haar sneeuw boots aan, die berg ik op.
Verkleedkleding naar buiten liever niet want het is gauw stuk. Daar is nooit een issue over.
Tja ze is een enorme zeur qua zit niet lekker, te strak, te hard, te wijd, te los, teveel naadjes etc.
Tot op zekere hoogte denk ik laat maar, maar er zijn bepaalde regels en ALTIJD is het dan toch drama en ruzie en boos worden. Daar is ze niet van onder de indruk.
Die prikkels dat heeft zoon eerder maar die zeurt nooit over kleding . Die is wel veel gevoeliger (ook qua emoties ) dan dochter. Dus dat gaat niet op.
Maar goed als ik het goed begrijp zijn slippers wel veilig?
Ik vind die blote tenen echt niks. Ik hou ook niet van sandalen. Zal mijn ding wel zijn dan. Ik zie de geschaafde tenen als voorbij komen. hi hi.
Conclusie: we gaan lekker zo door, het zal wel over gaan.... en ik laat nog meer los.
Vandaag ging ze met korte mouwen, zonder hemd, en blote voeten in schoenen...brrrrrrrrrrrrrr

Tango

Tango

21-04-2010 om 21:34

Snowboots

Die stonden laatst bij ons nog in de gang. Tangozoon wilde even vlug naar buiten lopen en deed dus zijn snowboots aan, want die kon hij sneller aantrekken dan zijn schoenen. Maakte hem totaal niet uit dat hij een beetje voor gek liep. Het was behoorlijk warm. Heb dus daarna wel snel de crocs uit de kast getrokken.

Re:

Toen ik vorig jaar herfst nieuwe laarsen had gekocht met kind lief stond ze er op dat ze die aan mocht houden. Prima geen enkel probleem. Ik was met een vriendin een winkel ingelopen om iets te passen en kindlief ging gezellig mee doen. Alleen wilde ze daarna haar laarsen niet meer aan, en ook haar oude schoenen niet. Ik heb toen een hele rigoreuzee beslissing genomen.......... Toen ik voro de laatste maal vroeg om die schoenen aan te doen zei ze weer nee. Ik heb haar toen op 1 blote voet en 1 voet met sok mee naar buiten genomen. Het was november en een beetje nat, maar niet super koud. Ik heb haar verplicht naar de auto laten lopen. Bij de auto zei ze toen wel dat haar sok zo vies was. Toen madam de volgende ochtend weer geen schoenen aan wilde heb ik gezegd dat ze maar op har sokken moest gaan. Binnen 3 seconden had ze haar schoenen weer aan. En ook daarna geen gezeur meer gehad daar over.
Ik vond het niet leuk om te doen. En ik heb vreemde blikken toegeworpen gekregen, maar ik wist ook dat als ik zou toegeven het hek van de dam zou zijn.

Mathilde

Mathilde

27-04-2010 om 15:30

Schoenen mee...

Hier ook twee eigenwijze exemplaren (jongen en meisje, goh van wie zouden ze het toch hebben haha). Als ze onhandige schoenen naar het kdv aan wilden, nam ik gewoon een paar 'goeie' schoenen extra voor ze mee. Dat scheelde mij discussie (bij de leidsters maakten ze meestal geen stampei). Oudste heeft later zelf mogen ondervinden dat het niet handig is om slippers te dragen als je lekker wilt ravotten buiten. Jongste had na een paar keer bevroren voeten ook wel door dat sandalen in de winter niet erg handig zijn. Echt, met eigenwijze exemplaren die overal de strijd over aangaan, kun je zoiets beter HUN probleem maken. Ik luister zelf ook nooit naar wijze raad haha.

vlinder72

vlinder72

03-05-2010 om 11:52

Mooi weer / slecht weer

Onze dochter is ook zo'n portret. Liep het liefste de hele winter op haar sneeuwlaarzen. Regelmatig ook nog met twee verschillende. Of op haar regenlaarzen en nu loopt ze op haar crocs of Lelli Kelli. Maar ik heb wel mijn grenzen. Ik bepaal uit welke serie ze mag kiezen. Schoenen voor koud weer of schoenen voor warm weer. De avond van te voren geef ik aan wat voor weer het wordt. Ze weet dan al uit welke schoenen er te kiezen valt. Sokken moeten er ook bij aan. En verder geen discussie. Slippers zou ik ook niet zo'n succes vinden. Maar misschien wil ze wel crocs aan. Of teva's. Oja, je kan daarna natuurlijk ook nog een drama gaan maken met kleding (zomerjurkjes) of jas aan/jas uit. Grrrrr. Kinderen. Zo lief maar soms ook zo onmogelijk.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.