Basisschoolleeftijd Basisschoolleeftijd

Basisschoolleeftijd

Lees ook op

Hemd?

Niet echt belangrijk, wel ben ik benieuwd: mijn kleuter van 5 draagt nu gewoon shirts met lange mouwen en daar geen hemd of t-shirt onder. Ik krijg steeds het idee dat dat raar is. Dragen jullie jongenskleuters allemaal wel een hemd of t-shirt eronder?

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.

Begrijp 't

Hoi, Ik begijp wat je bedoelt, ik doe sinds kort wel een hemd aan, maar vind het niet echt nodig. Alleen op school gaan ze (bijna) elke dag even gymen, en moet ze anders in d'r blote buik, en dat vind ik dan weer te fris.
Volgens mij kun je het gewoon vergelijken met jezelf. Heb je een hemdje aan onder je shirt, of een vest erover ? Of loop je ook gewoon in alleen een shirt, dan kan dan ook prima voor je zoon !

San

San

23-11-2008 om 11:45

Raar?

Hangt af van de temperatuur. Mijn jongste vindt 1 laagje nu wel wat te weinig, dus hij draagt meestal een t-shirt of hemd onder zijn trui/shirt. Als jouw kind 1 laagje genoeg vindt, is dat toch prima? Ik zou mij niet te druk maken om wat anderen 'raar' vinden.

Guinevere

Guinevere

23-11-2008 om 11:46

Oh nee

Nou, mijn snuiter is nu net kleuter-af, maar hij weigert al sinds zijn 4e jaar hemden te dragen. Hij vindt ze lelijk. Ik vind ze ook lelijk, dus hij hoeft ze niet aan. Hij draagt altijd een T-shirt met lange mouwen, is van het ijsberentype, dus koud heeft hij het nooit. Wil eigenlijk zelfs het liefst met een korte Hawaii-broek lopen in de winter, dus....

Zelfde als bij meisjes

ik snap niet zo waarom dat voor jongens anders zou zijn. Mijn dochter heeft gewone hemden zonder mouwen en met lange mouwen. Ze draagt altijd een hemd behalve in de zomer. Nu in de winter draagt ze ook regelmatig 2 hemden over elkaar, dan nog een truitje of shirt.

Sjillie

Sjillie

23-11-2008 om 13:21

Hier

dochter van 4 wel en zoon van 6 niet.

Beide geven zelf goed aan wat ze willen/ nodig hebben!

Mamba

Mamba

23-11-2008 om 13:30

Oudste niet

Volgens hem zit het niet lekker. Hij heeft alleen een t shirt aan. Van mij moet het nu met lange mouw, zelf vindt hij het niet zo nodig, Bij erge kou 2 t shirts over elkaar.

Rieke

Rieke

23-11-2008 om 14:10

Altijd

Mijn 5 jarige heeft altijd een hemd aan. Zomer en winter. Ik heb zelf ook altijd een hemd aan onder mijn kleding. Zit lekker. Bij mij moet ie trouwens een hemd aan, ook in bed. Hij ligt zo vaak te woelen en bloot in bed, met een hemd onder zijn pyama heb ik nog de indruk dat ie enigzins warm blijft. Brr, zo'n koude rug. Bij mij dus duidelijk moeders wil is wet ; ))

En hier

Mijn oudste zoon wil overdag meestal geen hemd aan, de enkele keer dat hij het wel heeft verzucht hij na 3 minuten al dat hij het "bloedheet" heeft. Voor 's nachts trekt hij er wel altijd een aan, anders vind hij het te koud. Ligt ook maar zelden onder zijn dekbed dus dat geloof ik wel.
Mijn dochter en jongste zoon hebben, behalve in de zomer, wel altijd een hemd aan. Dochter is een tenger koukleumpje en zoontje heeft nog niks te willen

Rembrand

Rembrand

23-11-2008 om 14:26

Jongste een hemd in de winter.

Ik heb zelf ook altijd een hemdje aan in de winter en mijn man ook. Jongste draagt ook een hemd.
De twee oudsten trekken bij erge kou een t-shirt aan onder hun kleding.

Ja hoor

Hoewel beide zoons (8 en 5) het meestal 'vergeten', wil ik wel graag dat ze een hemd of t-shirt dragen onder hun shirt. Ik ben zelf een koukleum (draag een hemd + een shirt met lange mouwen onder mijn kleding), dus denk al gauw dat het ook voor hun te koud is.
In de zomer hoeft het uiteraard niet, maar zodra de temp richting de 10 graden gaat liggen de hemden klaar!

Jesse_1

Jesse_1

23-11-2008 om 18:33

Zelf

Zelf had ik pas hemden toen ik al héél oud - lees 18 - was (geen idee wat ik droeg toen ik jonger was).
De 3 jongens hebben allemaal wel hemden, en meestal dragen ze die ook wel. En zo niet - dan niet (Ik leg kleren klaar, zij trekken het zelf aan).
Jesse
PS ik draag nu ook niet altijd een hemd

Soms zelfs wol!

..op eigen verzoek. We hebben katoen, zijde/wol en 100% wol. De laatste heeft hij in de kast kunnen laten in de winter 2006/2007. Maar in de winter 2007/2008 heeft hij hem vaak aangehad. Mijn zoon is nu 7 dus het was uit vrije wil.

Als het buiten onder de 5 graden kom zorg ik dat ze iets van wol aanhebben, een hemd of een trui. Ik vind een wollen hemd handig omdat ze dan een lang T-shirt of overhemd met een vest aankunnen in de kleur en stijl die ze zelf willen, de warmte komt dan van de onderste laag.

In de zomer een katoenen hemd of geen hemd.

In het tussenseizoen mengsel zijde/wol of katoen/zijde/wol. Heerlijk!

Een hemd geeft een droog laagje op de huid doordat zweet snel wordt afgevoerd. Daardoor heb je minder wisselende temperaturen aan je lijf, dat is comfortabel.

Dendy Pearson

Dendy Pearson

23-11-2008 om 21:58

Niet

Onze dochter draagt geen hemden. Alleen een longsleeve. Zeker in de klas is het al snel behoorlijk warm.
Wij dragen trouwens zelf ook geen hemden oid. Dus het komt eigenlijk ook niet in ons op om haar wel een hemd te geven

Dendy

MaximeM

MaximeM

24-11-2008 om 08:32

Waar koop je wollen hemden?

Hoi,

Nog nooit van gehoord, een wollen hemd. Maar omdat mijn zoontje het altijd snel warm heeft is dit misschien toch iets voor hem. HIj heeft nu alleen een wit t-shirtje onder zijn kleding aan, in plaats van een hemd. Het t-shirtje gaat niet in zijn broek maar los. (brr ik vind het er altijd erg koud uitzien maar hij vind dat het prettigste)
Dochter draagt wel hemden trouwens.

Maxime

Hanne.

Hanne.

24-11-2008 om 09:34

Nee, maar wel raar volgens andere kinderen

Hier ook een kleuter die geen hemden draagt (net als ik zelf en z'n zus). We zijn nogal warm aangelegd, dus als we het wel doen zweten we ons meteen een ongeluk.

Maar....na een week school kwam meneer vertellen dat de andere kinderen het raar vonden dat hij geen hemd aan had. Dus daarna wel met hemd aan naar school. Heeft exact 1 week geduurd, daarna wilde hij absoluut niet meer...want hij had het zo warm.

marie

marie

24-11-2008 om 09:37

Wol = kriebel?

Hallo
Een wollen hemd? Ik moet er zelf niet aan denken! Ik krijg al jeuk/kriebel bij de gedachte alleen al!
Zelf draag ik 's winters een katoenen hemd onder mijn kleren die ik dan goed bij mijn onderbroek instop, zodat ik geen koude rug krijg. Zomers is me dat echt te warm. Mijn kinderen droegen vorige winter wel hemden, maar nu heb ik ze er nog niet over gehoord, maar ze zijn dan ook al 10 en 11.
Als kleuter droegen ze 's winters altijd een katoenen hemd. En die kocht ik altijd een maat te groot, zodat ze goed ingestopt konden worden en ze dus niet altijd met een blote rug liepen.
Groetjes

Andere beleving

Kleine kinderen beleven warm en koud op een andere manier dan volwassenen en zijn zich daar ook veel minder bewust van dan wij.
De meeste kinderen zijn ook volop in beweging en hebben het daardoor ook vaak minder snel koud.
In de meeste gebouwen, zoals op school, is het vaak ook erg warm waardoor dikke warme (onder)kleding vaak niet eens nodig is, hooguit voor buiten.
Mijn dochter van 5 heeft altijd een (katoenen) hemd aan, mijn jongste een romper. Tenzij het bloedheet is natuurlijk. En ja, 9 van de 10 keer hangt dat hemd eruit.
Ze krijgt het van mij aan omdat ik niet anders gewend ben. Ik hoor haar nauwelijks er warm en koud.

Wol: waar ik het koop en waarom het niet kriebelt

Ik zou echt geen wol dragen of aan mijn kinderen geven als het kriebelt Marie!

Voor normaal hebben wij katoen-wol of zijde-wol. Alleen in de winter hebben we 100% wol. Dat materiaal is niet te vergelijken met wat je vroeger kreeg, het zit juist hartstikke zacht. Het is voorbehandeld, gemerceriseerd heet dat geloof ik. Wel heb ik voor mijn zoontje met exceem 100% zijde gekocht, dat zit nog gladder.

Oh en we wassen het altijd op de hand, zodat het zacht blijft.

En voor Maxime: als je zoon het al warm heeft zou ik zeker niet 100% wol nemen, maar een mengsel. Ik koop het bij wolletjewinterlok.nl of bij schaapskleren.nl.

In de winkel is het vrijwel niet te krijgen, vandaar dat ik altijd mijn toevlucht neem tot internet.

Mathilde

Mathilde

24-11-2008 om 11:55

Hemd!

Kleuterdochter heeft altijd een hemdje onder haar t-shirt met lange mouwen, behalve in de zomer. Als het echt fris wordt, ook een vest of trui aan. En als het heel fris is, ook nog een t-shirt met korte mouwen tussen hemd en shirt met lange mouwen. Het is nogal een kleumpje, vandaar. Maar hemden altijd uit de broek trouwens.
Zelf dragen we geen hemden, maar wel twee lagen (hubbie shirt onder overhemd en ikke shirt met trui of vest). Peuterzoon draagt nog rompers.
Mathilde

@ rodebeuk

Ik geloof niet dat het verschil maakt in zachtheid of je kleding op de hand wast, of niet. Dat heeft eerder met de hardheid van het water te maken.
Handwas zou ik trouwens sowieso al teveel werk vinden. De kleding zou of niet gedragen worden, of eeuwen in de wasmand liggen. Hopla, in de wasmachine ermee.

@jenlon

We komen een beetje in de details terecht...

Wol vervilt als het water te heet wordt en/of als je spoelwater en het waswater erg van temperatuur verschillen. Het is dus niet een kwestie van geloof om de boel op de hand te wassen.

Kleine hoeveelheden was ik letterlijk op de hand, voor grotere hoeveelheden gebruik ik het wolwasprogramma van de wasmachine.

Niet mijn bedoeling om jou een type ondergoed of een wasprogramma op te dringen!

@ rodebeuk

Je dringt me niks op hoor en zo had ik het ook niet opgevat.
De gevaren van wol verkeerd behandelen, ken ik al via een handwerkforum waarvan ik lid ben. Ik heb begrepen dat wol juist ook gaat vilten als er wrijving ontstaat.
Met superwash wol zou je trouwens geen risico moeten lopen.
Ik snap best dat je zuinig wilt zijn op je wollen materialen. Ik ben nu ook bezig met een 100% wollen vest en dat ga ik straks ook heel voorzichtig behandelen.
Het was mij meer te doen om jouw opmerking dat handwas een zachter resultaat oplevert dan machinewas.

Jenlon

Ik had het ook wat onduidelijk geformuleerd. Was wat gehaast toen ik schreef. Ik bedoelde dat ik het voorzichtig was zodat het mooi blijft. Dus niet vervilt, niet krimpt etc..
Er is nu al een paar keer een wollen hemd in de machinewas geland en dan blijft het best wel ok, vooral drie maten kleiner...dat valt het meeste op. En wol/zijde wordt ook wat stekelig van de machine. Mijn oudste vindt het nog steeds lekker maar de jongste (die met de gevoelige huid) moet het dan niet meer. Nog even los van welke maat dat hemd dan heeft

Ze zijn er trouwens zelf zo verzot op dat ze het hun 'knuffelhemd' noemen...

Hoera voor wollen hemden

Wij (de kinderen) dragen ook wollen hemden en het zijn hun favoriete hemden, met lange en korte mouwen overigens. Ze hebben het echt nooit koud zo en het kriebelt echt niet. het is juist superzacht. ook hemden met zijde erdoor heen zijn hier heel gewild. kinderen hebben een andere beleving van warm en koud en vooral kleine kinderen verliezen heel veel energie als ze te kouwelijk zijn aangekleed(dit merken ze overigens vaak zelf niet eens). Je kunt natuurlijk ook een vest aandoen. Wij wassen overigens al het wollen ondergoed gewoon op 30 graden wolwas.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.