Basisschoolleeftijd Basisschoolleeftijd

Basisschoolleeftijd

Lees ook op
dani

dani

27-03-2011 om 21:27

Het was hélemaal niet leuk

Ik zoek even herkenning en misschien wel een verklaring: mijn kinderen (5 en 8) kunnen soms druk en heerlijk spelen (een tennistoernooi, een judoles, bij een vriendinnetje waar ze niet vaak komt, de indoor speeltuim) en als ik ze dan mee naar huis mee roepen ze keihard "het was hélémaal NIET leuk!", in tranen, niet voor rede vatbaar....

Zó vermoeiend vind ik dat. Tegen beter weten in probeer ik dan te vragen wát er niet leuk was, maar dan is het antwoord natuurlijk "alles was stom" en als ik probeer af te leiden met iets anders (morgen naar x/y/z) dan is x/y/z zo mogelijk nog stommer.

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.

Leuk

Mijn dochter heeft dat wat extremer gehad. Kon uren doorgaan over zaken waarmee ze iedereen gegijzeld hield. Blijkbaar verwachtte ze dat alles altijd leuk was en zo is het niet.
Op een gegeven moment heb ik haar opgelegd dat ze 5 minuten mocht zeggen wat er vervelend of niet leuk was en dan erover ophouden. Dan heb je al vervelende dingen gehad en dan ga je thuis je eigen tijd er ook nog mee verpesten. Dat is niet handig!
Bovendien wilde ik eerst van haar weten wat er wel leuk was geweest en dan kwam ze aan de niet leuke dingen soms niet meer toe.
Ik luisterde aandachtig en hummend naar haar.

dc

dc

27-03-2011 om 21:40

Joh

Als ze moe zijn, moet je niet proberen te redeneren. Gewoon zeggen "jammer hoor" en zo snel mogelijk het bed in werken. Je kunt het er de volgende dag nog even over hebben.

Eten erin?

Mijn broer is in zijn kindertijd jarenlang mopperend uit school gekomen. "was het leuk op school?" "Nee, het was stom!" Op enig moment kwam mijn moeder erachter dat er eerst wat te eten in moest, en dat ze dan, als de bloedsuikerspiegel wat gestegen was, maar eens naar school moest vragen. Hielp enorm.

Dus het kan moeheid zijn, het kan ook zijn dat ze opknappen van een hapje van het een of ander.

Groeten,

Temet

*bella*

*bella*

28-03-2011 om 10:14

Kan van alles zijn

Tsja, puzzelen. Al zou ik iei voor de luchtige benadering gaan. Bijv ze standaard begroeten met 'het was zeker niet leuk?' En er vooral niet veel aandacht aan geven iid, op dat moment zeker niet. Misschien bespreekbaar maken op momenten dat ze goed gestemd zijn, zeker met 8-jarige moet het goed mogelijk zijn het op een hoger niveau te tillen en 'het probleem' eens bespreekbaar te maken. En onopvallend, veel leuke vraagspelletjes spelen rondom het thema, wat vindt je leuk en wat niet.
Bij ons was het wél reëel, dat oudste vaak aangaf het niet leuk te hebben gehad. Dat lag aan twee dingen, hij zat in die periode niet goed in z'n vel, maar ook dat het wel leek of hij leuk speelde maar ondertussen zich maar aan probeerde te passen. Hij kreeg er geen 'buien' van, maar vaak horen dat het niet leuk was is gewoon niet leuk.
Jongste vindt het vaak té leuk, en stoppen is dan erg moeilijk. Dan wilt ze het liefst er nog allemaal leuke dingen aan vast gaan plakken, om maar niet te hoeven stoppen met het leuks. Zoiets kan het natuurlijk net zo goed zijn.

dani

dani

28-03-2011 om 14:16

Bella

Eten en moe, dat snap ik, en daar ga ik altijd als eerste van uit / probeer ik iets aan te doen (en vaak scheelt het).

Maar, zoals jij schrijft, soms is er echt iets. Ik ben een beetje bang dat ik zelf niet altijd goed oordeel of oudste in dit geval (8) het ECHT niet leuk vond. Bijv de tennisles of de judoles. Hij doet vaak echt leuk mee, als ik het goed zie aan de kant, maar zegt zo vaak voor en achteraf dat het hij het niet leuk vindt... Hoe kom ik daar nou achter?

Guinevere

Guinevere

28-03-2011 om 22:46

Overprikkeld

Mijn eerste gedachte is dat ze overprikkeld zijn geraakt door al het leuks. En dat voelt inderdaad even niet prettig. Dus misschien moet je daar iets mee doen, ervoor zorgen dat ze tijdens of na de activiteit even tot rust kunnen komen. Al dan niet met iets te eten/drinken vanwege de bloedsuikerspiegel.

*bella*

*bella*

28-03-2011 om 23:29

Gewoon

Begin eens met dat gesprekje, niet gelijk na de activiteit want blijkbaar zijn je kinderen dan niet aanspreekbaar maar de dag erna bijv, iig op een moment dat het rustig is en ze zin hebben om te vertellen. Eigenlijk lijkt me dat als een 8 jarige het aangeeft het niet leuk te hebben daar minstens een kern van waarheid in moet zitten.

ayla

ayla

29-03-2011 om 11:17

Hier ook

Vooral oudste van 6 kan overprikkeld zijn en dan roepen dat alles stom is en helemaal niet leuk. Ik weet bijvoorbeeld dat ik haar het eerste uur na school absoluut niet lastig moet vallen, niet vragen hoe het gaat, geen opmerkingen maken, 1 verkeerde opmerking en de bom barst. Ik hou dus altijd mijn mond wacht totdat het weer rustig is bij haar en laat haar wat mopperen en meestal na een uurtje is ze voldoende bijgedraaid om weer leuk te kunnen zijn

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.