Basisschoolleeftijd Basisschoolleeftijd

Basisschoolleeftijd

Lees ook op
bripa

bripa

03-12-2009 om 18:17

Hij is zo brutaal

Sinds de herfst vakantie gaat mijn zoontje van 4 naar de eerste groep. Sinds dien is hij heel erg druk geworden, luisterd niet, geeft een vregge mond en doet waar hij zelf zin in heeft.
We kunnen hem straffen door zijn speelgoed af te pakken, een tik op de billen in de gang in de hoek.
Maar als we dit allemaal doen dan wordt hij zo boos dan zit er zo veel agressie in dit kereltje. En hij blijft dan maar schreeuwen en schreeuwen. Als hij rustig is komt hij naar ons toe en zegt dan netjes sorry mama dat ik stout was. En gaat daarna gewoon weer verder op de zelfde manier. Op school is hij ook vrij druk. Lopt weg als hij geen zin heeft om iets te doen. kortom hij haalt ons het bloed onder de nagels vandaan maar toch rustig blijven want schelden en schreeuwen heeft geen zin want dat maakt het maar erger.
Kan iemand ons advies geven op school zeggen ze dat het wel minder wordt als sinterklaas weg is.
\maar daar heb ik een hard hoofd in.

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Prakje

Prakje

03-12-2009 om 19:30

Herkenbaar!

Het heeft ongetwijfeld veel - zo niet alles - te maken met net op school, veel nieuwe indrukken, veel regels, sint, veel andere kinderen, sociale structuren die hij moet ontdekken.. etc etc

Hier was het niet anders. Wat hier helpt is om op een rustig moment samen te praten over al die nieuwe indrukken. Leg hem uit wat er elke dag gaat gebeuren, en geef hem ruimte (geen of weinig speelafspraakjes) om zijn indrukken te verwerken.

Benoem ook dat je best begrijpt dat hij boos/druk etc is, leg hem ook uit waarom hij naar school moet. Ga er kortom vanuit dat alles nieuw is en alles uitgelegd moet worden, ook het waarom van dingen (werkjes, regeltjes etc).

Het geeft je zoon wellicht wat houvast in deze spannende en indrukwekkende tijd!

Jep!

Jep, kinderen reageren de spanning en sensatie van school thuis af. De hele dag met nieuwe regels en activiteiten, luisteren, kringgesprekken, voor jezelf opkomen in grote groep kinderen, overbijf (?), spelen op schoolplein, zelf aan en uitlkeden met gym, en dat 5 dagen in de week en ook nog het gehype rondom Sinterklaas: alle reden als je je de hele dag schrap heb moeten zetten om thuis te ontladen...Niets zo veilig om lekker bij Papa en Mama je te kunnen laten gaan in alle kinderlijke onredelijkheid.

Probeer het te begrijpen, ontlast hem, benoem z'n drukke dagen, trek m lekker op schoot en ga lekker boekjes lezen. 1 op 1 aandacht in alle rust. Op tijd eten en bijdtijds naar bed en wellicht af en toe een ochtendje of dagje thuishouden is mijn advies...

Volgens mij is dat harde hoofd nergens voor nodig hoor! Het gaat echt weer over! gr Jopi.

Enne..

Schreeuwen en schelden? Geen slechter voorbeeld als je schreeuwen en schelden van je kind wilt afstraffen door zelf te schreeuwen en te schelden...Sterker: hij doet jullie dan blijkbaar gewoon na?!
Gelukkig zijn jullie zelf ook al tot de conclusie gekomen dat het niet werkt.

eva67

eva67

04-12-2009 om 09:07

Hier ook

Evadochter gaat sinds 9 november naar school en ook hier de eerste weken onredelijke buien en brutaal gedrag (mag ik snoep-nee mag je nu niet-ze pakt een stoel en pakt het zelf-eet het voor mijn neus op: zo zout had ik 'm nog nooit gegeten, ik was woest!) maar inderdaad, het is alleen maar afreageren, afreageren. 's Middags op de vrije middagen gewoon ouderwets in bed (ze slaapt zo 2,5 uur!!!) en daarna heel lang knuffelen op de bank met dekentjes etc was hier de remedie. Maar ja, moet ook maar kunnen, ik ben op dit moment werkloos en dat is vreselijk maar in dit opzicht een zegen.

Volkomen normaal

School is heel anders dan het leventje van een peuter, dus dat reageren ze thuis af.
Bovendien is je zoon nu een kleuter geworden en die hebben het heel vaak moeilijk met zichzelf.

Straffen is wat mij betreft zinloos. Dat klinkt heel hard, maar je kunt als ouder het meeste van dit gedrag voorkomen door rust en orde te geven. Weinig prikkels, veel rust.

De man van Anky van Grunsven zei eens in een interview dat het opvoeden van kinderen net zoiets was als het temmen van een paard, of het werken met een paard. Goed kijken, alle signalen opvangen en zorgen dat je de problemen voor blijft.

Even voor de duidelijkheid: een kleuter haalt het bloed onder je nagels vandaan, ook als je zoveel mogelijk doet om dat voor te blijven. Maar met onrealistische verwachtingen en tikken op de bil los je het probleem nog minder op. Vaak nemen ouders het gedrag erg persoonlijk. Begrijpelijk, maar je kan beter tot tien tellen en dan rustig reageren.

Rafelkap

Rafelkap

11-12-2009 om 09:10

Lange dagen

Hoe laat gaat hij naar bed? Probeer hem er wat vroeger in te leggen. Houd hem anders eens een dagje thuis als dat kan, of halve dagen naar school. En even geen ondernemingen na schooltijd (niet mee boodschappen doen etc.) Heeft hij een favoriete dvd voor na schooltijd? Hoe gaan jullie nu met hem om?
Toen gisteren oudste van 4 3/4 met rode wangetjes thuis kwam en begon te gooien met speelgoed omdat iets hem niet zinde, is man met hem in ons grote bed gaan liggen en heeft hij even geslapen. Het zijn lange dagen voor die jonge kleuters en nu extra hektisch.

Rafelkap

Rafelkap

11-12-2009 om 09:35

Eerste posting

In je eerste posting schrijf je: "We kunnen hem straffen door zijn speelgoed af te pakken, een tik op de billen in de gang in de hoek." Doen jullie dit nu anders? Zolang jullie niets anders doen zal zijn gedrag niet veranderen. Eigenlijk kunnen jullie beter aan de kalmerende middeltjes Oeps wat klinkt dat gemeen, maar eigenlijk is het zo: als je als ouders rustig blijft heeft dit positief effect o je kind.

Begrip

Ik ben het eens met Rafelkap. Mijn middelste is in oktober met school begonnen en het is erg heftig voor hem allemaal. Ik heb hem gisterenmiddag thuisgehouden en hij heeft 3 uur geslapen.
Hij is erg moe, dwars, wil niks enz enz. Ik probeer hem zo veel mogelijk te ontzien, van mij hoeft hij ook even niks.
Probeer inderdaad je zoon positief te benaderen, vermijd het boos worden, straffen en een tik geven. Want wat je nu eigenlijk doet is hem bestraffen omdat hij zo moe en overprikkeld is. Dat verergert het gedrag alleen maar en is eigenlijk ook heel zielig. Vergeet niet, hij is pas 4 en kan zich nog lang niet op een volwassen manier uiten!
probeer een beetje meer begrip voor hem op te brengen! Geef hem wat extra knuffels, lees hem extra lang voor en breng hem op tijd naar bed.

Rafelkap

Rafelkap

11-12-2009 om 17:15

Ook na de feestdagen

Ook al gaat hij graag naar school, jullie kunnen hem best een of meer middagen thuis houden als je het nodig vindt, bijvoorbeeld op dinsdag of donderdagmidag. Gewoon uitleggen; omdat je anders zo moe bent. Het zullen heus niet alleen de feestdagen zijn, naar school is gewoon - zeker als ze vier zijn - heel intensief. Dus ik vrees dat ik je hoop op betere tijden ontneem, ook na de feestdagen zullen dit soort buien voorkomen. Heeft je zoon ook 's nachts last van z'n kleine broertje? Die kan ook gewoon zo'n fase hebben. Vermoeiend voor jullie! Maar goed dat jullie proberen rustig te blijven. Rust en afleiding, dat is wat volgens mij het beste werkt.

Oorzaak en gevolg

Er zit zoveel agressie in dit kereltje
Haalt het bloed onder onze nagels vandaan
Speelgoed afpakken, tik op de billen, in de gang in de hoek
Zijn gedrag is om de nek om te draaien
Valdisper kids
Niemand wil met hem spelen
Het is een ramp met hem

Beste Bripa,

Ik heb even wat woorden en zinnen uit je laatste berichtjes bij elkaar gezet en ik vind het best wel afwijkend van wat ik zelf ervaar en om me heen zie om op deze manier de wenfase op de kleuterschool te typeren.

Misschien heb je een heel temperamentvol mannetje in huis, maar misschien is het ook goed om een kritisch te kijken naar jou/jullie benadering van hem? Heb je steun aan je vriend/man/moeder/vriendinnen?

Als je het idee hebt dat je je kind niet goed begrijpt of snapt en niet weet hoe je hem kan begeleiden, aansturen of kan ontlasten is het misschien een idee om daar eens met je huisarts over te praten?

Bripa

Hier ook hoor, mijn middelste. Hij heeft temperament, maar normaal gesproken is hij heel lief en meegaand. Maar nu! het is echt vreselijk soms. Hij heeft de hele ochtend geschreeuwd en gehuild, en als hij eenmaal huilt is hij bijna niet te stoppen, oorverdovend. Ik heb hem maar naar bed gebracht. Voor mezelf anders overleef ik het vandaag niet , maar natuurlijk ook voor hem.
Hopelijk is hij straks wat kalmer.

dc

dc

12-12-2009 om 21:45

Rust?

Ik heb hier een mannetje dat bijna 4 is, maar die geef ik juist GEEN rust als hij uit school komt. Hij is een actieve jongen, en ik zorg dat hij lekker kan rennen, fietsen, gewoon fysiek bezig zijn. Als ik een dag met hem thuis blijf is hij op een gegeven moment zo aggressief en brutaal, maar dan weet hij gewoon van gekkigheid niet wat hij met z'n energie doen moet.

Dus koud, regenachtig en donker, toch naar buiten en zorgen dat hij z'n energie kwijt kan. Lekker samen spelen, positief benaderen. Verder thuis laten helpen en de hemel inprijzen als hij iets goed doet, en proberen straffen te vermijden.

En iets waar ik wel moeite mee heb: de boel de boel laten totdat hij naar bed is, en in plaats van huishouden te doen, lekker samen spelen en praten over z'n dag. En altijd 's avonds de volgende dag doorspreken, zodat hij weet waar hij aan toe is.

Het lijkt hier allemaal te werken, want hij is vrolijk en meegaand. De enige verandering die ik merk is dat hij nu opeens vaak 's nachts bij mij in bed kruipt. Blijkbaar toch een beetje meer bevestiging nodig.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.